Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Neste dekkvalg - PS2 vs PSS

Startet av Muffinman, fredag 13. desember 2013, klokken 14:14

« forrige - neste »

jakoys

Nå er det snart vinter, og det er kanskje på tide å løfte frem denne tråden igjen.

Dette er min første vinter, men jeg ser at filt-skjermene vil medføre utfordringer på kaldt slapseføre. Jeg var innom Tesla i Drammen i dag og forespurte om de var kjent med problemstillingen. Og det var de, men det var valgt filt-skjermer for å maksimere støydempingen. Noen råd/løsning i forhold til oppbygging av slaps og is hadde de ikke.

Så enn så lenge må vi nok forebygge eller løse det selv ser det ut til. Er det noen som sist vinter fant frem til noe som fungerte bra? Noen som har forsøkt silikonspray som man får kjøpt på bilrekvisita? Fungerte det i såtilfelle eller pakket det seg likevel? På Tesla kunne de hverken anbefale eller fraråde en slik løsning fordi de ikke kunne garantere at det ikke ville få utilsiktede effekter.

Kim L

Noen som vet om dette fortsatt er tilfelle, eller om Tesla har fikset ny løsning på innerskjermer,,, ???? Får min sent desember ,,,,

RaBalder

Jeg frykter det blir et problem rund hjulene.

Og det er ganske mange flere Teslaer i Norge denne vinteren som potensielt får ødelagt noe rundt hjulene pga. pakking av snø/is.

Men med rett verktøy i bilen skal det gå greit å få rensket bort  ;D

VigdisA

Isskrape som den på baksiden av en bilkost er nok tryggere redskap..
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Philippo10

Går det ant å lage gløde/varmekabler i hjulbuen om vinters tid på et vis? Uten at det kan ha videre skade på bilen.
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Øggen

Sitat fra: Philippo10 på onsdag 01. oktober 2014, klokken 01:46
Går det ant å lage gløde/varmekabler i hjulbuen om vinters tid på et vis? Uten at det kan ha videre skade på bilen.

Alt går ann. Kun ett sp.mål hvor mye effort du vil legge idet

hgs

Fikk tilbake bilen etter å ha fikset noe småtteri i dag, og fikk beskjed om at alle biler som kommer inn nå får en "oppgradering" av hjulbuen. Jeg fikk ikke vite nøyaktig hva, men det skulle hjelpe på problemet med pakking av snø.

Jeg tok en kikk da jeg kom hjem etter 15 mil på veien i snø, sludd og regn, men da var alt så møkkete at jeg klarte ikke å se om noe var gjort nylig. Jeg har ikke kikket så nøye inni der i sommer, men mener bestemt å huske at filten satt temmelig løst, og at den nesten var borti hjulet enkelte steder. Nå virket det iallfall som om den var skikkelig festet overalt. Vi får se når snøen kommer.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Muffinman

"Modify rear arch liners - inspect brake hoses"?

Det har vel sikkert ikke noe med pakking av snø å gjøre. Tipper at risiko for skade på bremseslanger ble fjernet med denne.

Men vi får se. Har fått denne fiksen på bilen min.

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på torsdag 16. oktober 2014, klokken 21:36

Det har vel sikkert ikke noe med pakking av snø å gjøre. Tipper at risiko for skade på bremseslanger ble fjernet med denne.

Fikk samme fiksen idag- oppfattet også at det var beskyttelsen av slangene det gjaldt

hgs

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 16. oktober 2014, klokken 22:01
Sitat fra: Muffinman på torsdag 16. oktober 2014, klokken 21:36

Fikk samme fiksen idag- oppfattet også at det var beskyttelsen av slangene det gjaldt

Sikkert det samme ..var så sløv at jeg glemte å få med rapporten.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Leif1

Er visst noe ommøblering av noe småtteri i bakskjermene.
Ikke det helt store.
Konvertitt fra S til X

Muffinman

Lurer på om kanskje en spraykanne med avisingsvæske kunne vært et nyttig tiltak på dette? Det er slettes ikke enkelt å komme til med egnet redskap for å fjerne knallhard is som er "formstøpt" rundt hjulet, og å heve bilen er heller ikke bra. Da vil hjulet presse veldig hardt mot nedre del av skjermene.

Ok, noen som vet hvor man får kjøpt avisingsvæske?

RaBalder

Sitat fra: Muffinman på fredag 17. oktober 2014, klokken 14:03
Lurer på om kanskje en spraykanne med avisingsvæske kunne vært et nyttig tiltak på dette?

God ide. Tror kanskje vanlige spylevæske som er frost-sikker ned til minus 100 grader  ::) også burde fungere.

Is og snø forsvinner ikke, men det burde mykes godt opp.

Teslanewbie

Hva med å impregnere filten i hjulhuset med flytende silicon jevnlig ?
Noen som har brukt dette?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

krl

Det kan nok fungere, men sjekk med Tesla først for sikkerhetsskyld..

Jeg så stadig vekk Tesla-eiere som stod langs veien og hakket løs is fra hjulbuene i fjor vinter, så dette er garantert et vanlig problem. Hvis bilen plutselig senkes med luftfjæringen og hjulebuene er pakket med is, så kan det umulig være heldig for bilen... Varme i hjulbuene ville vært enda bedre. Eller bedre plass!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA