Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bruke hurtiglader GrønnKontakt utan abonnement?

Startet av Muffinman, fredag 13. desember 2013, klokken 13:57

« forrige - neste »

Muffinman

Har irritert meg litt over en del ting som later til å være nytenkning for nytenkningens skyld på bilen. Et eksempel er kupelysene som slår seg på når man setter i park. Har nå vært på en litt tur i stupmørke med tett snøfall på "lakseveien". De som kjenner til den vet at det går svært mange vogntog langs denne veien med varierende hastighet og ikke minst er de skodd for vinter i varierende grad. Når man er på tur hender det at man må stoppe og gå ut av bilen i "nødvendig ærend". Men da slår jo bilen av alle lys (og forsåvidt varme også) og blir mørklagt. Det er jo potensielt livsfarlig om man ikke har stoppet godt av veien. Tenk om man må stoppe og gå ut av bilen når man står på veien?

Dette er en funksjonalitet jeg finner p være et sted mellom idiotisk og farlig, og er helt uønsket fra min side. Går det an å slå dette av slik at lys og varme står på f.eks. til man låser bilen?

Gæsjan

TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

Spinner

Sitat fra: Muffinman på torsdag 05. desember 2013, klokken 20:39Dette er en funksjonalitet jeg finner p være et sted mellom idiotisk og farlig, og er helt uønsket fra min side. Går det an å slå dette av slik at lys og varme står på f.eks. til man låser bilen?
Skru på "headlights after exit" i settings -> vehicle. Varme er det verre med... Bruk appen :p

En ting de burde implementere er en innstilling for at nærlysene automatisk skrus av og kun LED er på når man setter bilen i park synes jeg.

Sitat fra: Gæsjan på torsdag 05. desember 2013, klokken 20:42
La nøkkelen ligge igjen i bilen når du går ut.
Det hjelper ikke, det er vekta i setet som skrur ting av og på. Samtidig som det er stor fare for at bilen låser nøklene inne hvis noe forstyrrer signalene litt.

Muffinman

Takk for tips. Det blir faktisk ikke aktuelt å gå ut av bilen uten å ha nøkkelen med. Har brent meg på det før, og nøkkeldeteksjonen har fusket også etter at det ble byttet batteri i FOB``en.

Kunne vært nyttig å la varmen stå på om man går ut. Litt surt for passasjerer som skal vente i bilen mens fører er inne et sted for et kjapt ærend at varmen skrur seg av. Men appen får duge inntil videre.

Spinner

Sitat fra: Muffinman på torsdag 05. desember 2013, klokken 20:56
Takk for tips. Det blir faktisk ikke aktuelt å gå ut av bilen uten å ha nøkkelen med. Har brent meg på det før, og nøkkeldeteksjonen har fusket også etter at det ble byttet batteri i FOB``en.

Kunne vært nyttig å la varmen stå på om man går ut. Litt surt for passasjerer som skal vente i bilen mens fører er inne et sted for et kjapt ærend at varmen skrur seg av. Men appen får duge inntil videre.
Jeg tenkte at det funket å legge igjen nøkkelen når dama satt i bilen og ventet mens jeg var på et lite ærend. Håpet hun skulle få nyte varme og musikk. Da jeg kom tilbake var det helt mørkt OG bilen var låst. Heldigvis satt hun inni og kunne åpne... ???

Bilen er fantastisk, men den er ikke så veldig passasjervennlig ennå  :P

AreLib

enn om man lar bilen stå i nøytral og aktiverer håndbrekket via skjermen? skrur den seg og helt av da?
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Øyvind.h

Om du trykker på skjermen rett etter at den har blitt mørk så våkner den til live igjen. Tror det er mulig å holde varmen i gang på den måten om noen sitter i bilen.

Om du skal ut av bilen og vil ha den på, ikke lukk døra 100%. Bare lukk den inntil slik at den går halvveis i lås. Da blir den værende på om ikke jeg tar feil :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Det må da være parklys på Tesla også; regner med dette er påbudt? (Og det er vel de lysa man skal bruke når man stopper og parkerer for nødvendige ærend langs veien også. ;) )
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jimpec

Sitat fra: cra på torsdag 05. desember 2013, klokken 22:03
Det må da være parklys på Tesla også; regner med dette er påbudt? (Og det er vel de lysa man skal bruke når man stopper og parkerer for nødvendige ærend langs veien også. ;) )

Har forsøkt å sette på parklys og forlate bilen men de slår seg av etter kort tid. Lysinnstillingene nullstilles på en måte.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Muffinman

Det er vel pr. definisjon ikke parklys på bilen - DRL``ene dempes når hovedlysene er på, men øker betydelig i styrke når disse slås av. I mørket tror jeg de vil være for kraftige, slik de er nå, til å fungere som parkeringslys.

Headlights after exit fungerer for øvrig fint, og dette burde av sikkerhetsmessige årsaker være standardinstillingen. Oppdaterer første post.

cra

Mnjaaa.. Det er vel nettopp av sikkerhetsmessige årsaker man skal bruke parklys når man er utenfor bilen langs veien; de skal være sterke nok til at andre ser at bilen står der, men svake nok til at man ser at det ikke er nærlys, og at man derfor kan bruke egne fjernlys. Da ser man om det står noen ved siden av bilen. Når parkerte biler har nærlys belnder man gjerne ned, og da er det omtrent uråd å se om det står noen ved siden av bilen. At de færreste gidder å bruke den refleksvesten det er påbudt å ha med (burde heller være påbudt å bruke den) hjelper jo heller ikke.  ???
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Emilsen

Ja, er litt hassel med parklys når du skal stoppe langs veien. Men en løsning er å gå ut av bilen for så å lene seg inn og skru på DRL. Det funker, og da blir de ståend på selv om du låser bilen. SW-update kanskje?
Hadeland
P3454 Fakturanr 667
Reservert April, finalize Mai, Utlevert 21. November
Standard 85kWh, hvit, alt utstyr minus sikkerhetspakke

Eopheim

Ble møtt av et digert grantre over veien idag. Hadde for sikkerhets skyld tatt med motorsag, men hva hjelper det når man ikke ser hva man skal sage! Svart bil i det jeg gikk ut av den, ingen mulighet til å "tvinge" lysene til å stå på..... Kanskje en ide til en softwareupdate?
Nissan Leaf,svart,36000km- solgt
Model S,P753 VIN:P14408, bestilt april 12

el-fanboy

Sitat fra: Eopheim på fredag 06. desember 2013, klokken 11:07
Ble møtt av et digert grantre over veien idag. Hadde for sikkerhets skyld tatt med motorsag, men hva hjelper det når man ikke ser hva man skal sage! Svart bil i det jeg gikk ut av den, ingen mulighet til å "tvinge" lysene til å stå på..... Kanskje en ide til en softwareupdate?
Enig!

En workaround idag er vel å la nøkkelen ligge igjen inni bilen, hvis lysa er "on" og ikke i "auto" så slås vel ikke lyset av? Er man redd for å bli låst ute kan man dra ned vindu 10 cm så man får tilgang til dørhåndtaket på innsiden?
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Øyvind.h

Sitat fra: Eopheim på fredag 06. desember 2013, klokken 11:07
Som nevnt lenger opp - la bilen være i gang og ikke lukk døra helt (bare inntil slik at den sitter fast). Så blir den værende på.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA