Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tata elbil til Norge

Startet av cra, fredag 05. september 2008, klokken 14:36

« forrige - neste »

cra

RoofRay lar deg (grovt) kalkulere hvor stort potensiale taket dit har for utvinning av energi vha solceller. :)

http://www.roofray.com/
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på mandag 18. august 2008, klokken 10:23
RoofRay lar deg (grovt) kalkulere hvor stort potensiale taket dit har for utvinning av energi vha solceller. :)

http://www.roofray.com/

Jeg sitter her å prøver meg på denne kalkulatoren, men det er kanskje ikke helt enkelt å få noe fornuftig ut for Norske forhold. Klimadata ligger tydeligvis ikke  inne for annet enn USA.

Men de benytter en nominell effekt på 13W/ft2 som tilsvarer ca 140W/m2. Dette er en ganske representativ verdi for dagens solceller av god kvalitet, og tilsvarer ca. en virkningsgrad på 14% av strålingsenergien. De beste celler oppnådd i laboratorier ligger idag på ca 25%. (Forsterket med linser ca 40%)

Men dette er altså maksimal verdien en solskinnsdag når panelet er stilt rett mot solen. I Norge ligger innstrålt solenergi i området 500-1000 kWh/m2/år. (I SanDiego California ca 2000kWh/m2/år eller Sahara 2500kWh/m2/år.).

På de mest solrike delene av Norge kan en da hente ut 140 kWh/m2/år, litt tap for feil vinkel av tak, litt tap i batterier etc. gir 100 kWh/m2/år som en praktisk verdi på gunstige steder i Norge, 50 kWh/m2 år der det er mindre sol.

Kunne en bruke alt panelet produserte direkte hele året uten lagring kunne det nesten være lønnsomt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Husk at solenergi kan utnyttes på mange andre måter enn til å produsere strøm.
Sivilarkitekt Harald Røstvik har i mange år forsøkt å få den norske oljelobbyen til å tenke mer fremtidsrettet, men lite har blitt opppnådd.
I spania er det bygget et stort solfyrt dampkraftverk med høy virkningsgrad.

Søk på harald røstvik eller http://www.eutopia.no/Bokanmeld2.htm
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

#3
Sitat fra: hens på tirsdag 19. august 2008, klokken 21:15

I spania er det bygget et stort solfyrt dampkraftverk med høy virkningsgrad.


Jeg antar det er Seville Solar Power Tower du tenker på.

624 bevegelige speil hver på 120 m2 reflekterer sollyset opp mot et 115 m høyt tårn.
Her produseres det damp som driver en turbin som kan produsere 11MW.

Dette tilsvarer en virkningsgrad på ca. 15% altså helt på linje med fotoelektriske solceller når en sammenligner arealet av speilene med solceller. Hele anlegget er mer arealkrevenede på grunn av avstanden mellom speilene og avstand til tårnet.

Men prisen ligger foreløbig lavere enn solceller ca 280 millioner kostet anlegget. Men med med solceller ville prisen nok blitt nærmere 400 millioner.

Men som med all annen teknikk i utvikling synker prisen. Så det går nok ikke mange år før solkraft er lønnsomt i land med mer sol enn Norge.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Jeg fikk en sommerjobb hos Elkem solar i det siste og det er en vanvittig satsing på solceller de holde på med. Den gamle silisium fabrikken ombygges totalt. Jeg jobbet i lageret der og så mye utstyr på nært hold men har ikke peiling hvordan prosessen kan framstille silisium mange ganger billigere enn konkurentene. Det er strengt hemmelig.

Fabrikken legges i tett med Elkem carbon som framstiller elektroder til smelteovner osv. og det vat litt morsomt og sammenligne de gamle skitten og nye ultra rent prosesser.

Det var et skikkelig internasjonalt miljø der hvor engelsk var hverdagsspråket. Det var en slags sommerferie da :)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA