Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problemer med Carwings i dag

Startet av Aage M., fredag 13. desember 2013, klokken 09:23

« forrige - neste »

janmb

Tankegangen rundt opprinnelsesgarantier og lignende for strøm er totalt misforstått. Summen av uren kontra ren kraftproduksjon endres ikke som følge av slikt - kun hvem forbruker som bruker hvilken strøm - noe som er totalt uinteressant fra et miljøperspektiv.

Og denne artikkelen, som alle andre, forutsetter at bensinbiler ikke bruker elkraft - noe de selvsagt gjør i tillegg til bensinen.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

bb

Sitat fra: sn0le på fredag 06. desember 2013, klokken 20:03
@bb:
http://www.hydrogen.energy.gov/pdfs/10001_well_to_wheels_gge_petroleum_use.pdf

Kan se ut som det er noe i det. Well-to-wheel CO2 fotavtrykket for forskjellige energikilder.
Veldig interessant. Ifølge det dokumentet har en fossilbil et CO2-utslipp på ca. 210 g/km mens Tesla har 140. Det er 33 % lavere. Og dette er basert på strømproduksjon i USA.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Birger

Sitat fra: janmb på fredag 06. desember 2013, klokken 23:29
Tankegangen rundt opprinnelsesgarantier og lignende for strøm er totalt misforstått. Summen av uren kontra ren kraftproduksjon endres ikke som følge av slikt - kun hvem forbruker som bruker hvilken strøm - noe som er totalt uinteressant fra et miljøperspektiv.
Det som er interessant er et noe er villige til å betale mer for ren kraft, dermed skaper de et marked hvor de lønner seg å investere i ren energiproduksjon.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Birger

Sitat fra: Mhal på fredag 06. desember 2013, klokken 19:54
OK istedet for en oppkonstruert, så er det en "virutiell" problemstilling.

Hvorfor det, kraft er en salgbar vare utenfor Norge?
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Mhal

Fordi den kraften vi bruker i Norge er den vi produserer her. Det utlendingene betaler for er en tanke om at kraften kommer herfra.

Birger

Sitat fra: Mhal på lørdag 07. desember 2013, klokken 01:13
Fordi den kraften vi bruker i Norge er den vi produserer her. Det utlendingene betaler for er en tanke om at kraften kommer herfra.
Det er som å si at all aluminium som benyttes her i landet kommer fra norske verk. Eller at all olje kommer fra norsk sokkel. Slik er det bare ikke.

Kraft flyter over landegrensene. Og Norge har ikke en gang overskudd av ren kraft alle år så vi importerer. En litt gammel artikkel, men den illustrerer poenget
http://e24.no/makro-og-politikk/norge-importerer-stroem-annet-hvert-aar/3941674

Da er det bra å legge inn noen kroner i grønt sertifikat på strømmen slik at det er noen som er villige til å investere i fornybar kraft.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Mhal

Selvfølgelig blir det kjøpt og solgt noe kraft. Men skulle den bli transportert fram og tilbake ville alt for møje gå tapt i overføring.

Kan ikkje sjå at Lyse og Hafslund får til å invistera i meir miljøvennlig energi på grunn av el seftifikatene. Blir bare litt meir til eigarane.

Aage M.

Sitat fra: OddB på fredag 06. desember 2013, klokken 20:43
Vi kan takke klimakrisen for Tesla.
Aage satte ord på det mange av oss er bekymret for... I hvilken stand overleverer vi denne kloden til våre barnebarn.
Det var også dette som fikk Elon Musk til å se at det kjemiske eksperimentet vi gjennomfører på atmosfæren i grunnen er håpløst. Når vi har funnet ut med sikkerhet om det å svi av mesteparten av de fossile hydrokarbonene på jorda i løpet av et århundre eller to er eksperimentet irrelevant siden vi da ikke har noe igjen ! Tar vi sjansen på at det ikke stemmer ?
Disse opprinnelsessertifikantene er en ,kanskje litt klønet, måte å få opp andelen av fornybar energi. De spiller som det meste annet i samfunnet på økonomiske virkemidler.
Jeg mener vi bør bidra til å få dette systemet til å virke. Jo større etterspørselen blir jo bedre fungerer systemet. Hvis det at strømmen har opprinnelsesgaranti blir en viktig faktor hos forbrukerne vil slike sertifikater fort bli en mangelvare, og strømprodusentene blir tvunget til å etablere produksjon av ny fornybar energi.
Ja vi i Norge ble født med en sølvskje i munnen på flere områder.  Vi har overflod av billig vannkraft, og vi har blitt styrtrike på å eksportere CO2-forurensing gjennom "oljeeventyret". La oss bruke bittelitt av denne rikdommen til å gjøre jorda til et bedre sted å leve.
Kjøp en Tesla og vis verden at dette er framtidens måte å forflytte seg på. Kjøp opprinnelsessertifikater for å få opp produksjonen av alternativ energi i resten av verden.
Vi er et lite land men vi blir lagt merke til der ute, jeg tror Elon setter stor pris på vår entusiasme for hans biler.
Går vi lenger burde framtidas Norge satse på miljøvennlig produksjon av forskjellige produkter. Vi ser at klimaregnskapet/ CO2-fotavtrykket av selve produksjonen blir viktigere. Om du bygger en Tesla av aluminium fra vestlandet eller fra India gjør en stor forskjell på hvor stor miljøbelastningen blir.
Hvorfor ikke lage miljøvennlige batterier til verden ? At produksjonen foregår med ren energi kan fort bli like viktig som pris.

Veldig bra skrevet OddB. Det sentrale i diskusjonen er selvsagt miljøperspektivet. Vi som har levd en stund har et forvalteransvar i forhold til kommende generasjoner. Dette ansvaret tror jeg Tesla-eiere generelt er seg bevisst. Diskusjonen rundt fornybar energi og opprinnelsesertifikat kan fort bli både teknisk og veldig teoretisk, men alle tiltak som er egnet til å dreie verden i en mer miljøvennlig retning bør vurderes seriøst. Målet i denne konkrete saken bør derfor være at alle husstander i Norge kjøper strøm med fornybargaranti, samt og arbeide for at det etableres opprinnelsessertifikater. Skal vi nå det målet er det jo fint om Tesla-eiere kan gå foran og vise vei. Det vil dessuten være i tråd med målsettingen til Elon Musk.

Øyvind.h

Sitat fra: Aage M. på lørdag 07. desember 2013, klokken 10:31
Målet i denne konkrete saken bør derfor være at alle husstander i Norge kjøper strøm med fornybargaranti, samt og arbeide for at det etableres opprinnelsessertifikater.
Applaus! Kunne ikke vært mer enig! Betalingsvilje (eller betalingspålegg fra myndighetene) for fornybar energi slik at den blir lønnsom er veien å gå.

Ettersom vi bare har bygget ut litt over halvparten av potensiell vannkraft i Norge, og har en del å hente på effektivisering av gamle anlegg, så ligger absolutt mulighetene til stede for at vi både skal være selvforsynte og kunne eksportere mye ren energi til utlandet :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sn0le

Mulig dette blir litt off-topic.

Det er i alle fall et par ting vi kan gjøre som gir håndfaste resultater.
Veldig mange av mine bekjente ser ikke vitsen med f.eks kildesortering.
Der vi bor er det egen søppelkasse for papp og papir. Vi har egne sekker for plast.
Og vi sorterer glass og metall som vi leverer i mottakscontainere ved det lokale senteret.
Ei venninne av samboeren klager over at den vanlige søppelkassa ikke er stor nok. Når det så viser seg at de ikke sorterer ut plast og har det i en egen sekk, så skjønner jeg det veldig godt.
Vi fyller en stor sekk med plast i løpet av en mnd.

Videre har man strømsparing. Synes det hjelper lite å ha krav om miljøgaranti hvis man allikevel sløser med strømmen.
Installer varmepumpe. Ikke ha 25 grader i alle rom til enhver tid. Sjekk pakninger rundt dører og vinduer etc.

Jobber i en del forskjellige forretningsbygg i Oslo.
Noen ganger jobber jeg på natt eller i helgene. Og det er vanvittig mye lys, pc'er, skjermer etc etc som står på døgnet rundt.
Hva er vitsen? Man er på jobb 1/3 av døgnet, ergo så blir det jo sløst uendelig mye mengder strøm på arbeidsplassene våre.

Så her er det mye å hente, sånn utenom å kjøpe grønn strøm. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

janmb

Sitat fra: Birger på lørdag 07. desember 2013, klokken 00:45
Det som er interessant er et noe er villige til å betale mer for ren kraft, dermed skaper de et marked hvor de lønner seg å investere i ren energiproduksjon.

Det er en tankegang som er feilslått av mange årsaker...

For det første, hvor blir det av de ekstra pengene man er villig til å betale? Hvem får disse? Hvem BØR få de?

For det andre, husk at ren kontra uren kraft er et internasjonalt problem. Norges egen kraftproduksjon ER allerede i all praksis ren. Det er utelukkende importen og kraftproduksjonen på kontinentet vi må konsentrere oss om dersom vi skal forbedre andelen ren kraft. Noe vi i svært liten grad har påvirkning på, og som penger definitivt ikke løser.

Dersom man virkelig mente noe med ren kraft er det definitivt en ting man kunne gjøre, men som penger nok engang ikke løser: Bygge ut langt mer vannkraft i Norge. Det er IKKE et pengespørsmål i det hele tatt - det handler utelukkende om rikspolitikk og viljen til å sette miljøhensyn over naturvern.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Tesla-man

Problemet er i bunn og i grunn at kloden er overbefolket, så løsningen er faktisk å skaffe seg færre barnebarn.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

OddB

Eksempel :
Hvis Tyskland har satt seg et mål om å redusere utslippene, og løser dette ved å kjøpe norske opprinnelsesgarantier slipper de å bygge ut ny ren kraft.
Kjøper nordmenn opp disse garantiene blir Tyskland nødt til å bygge ut reell ny fornybar kraft for å nå målene sine.
Er ikke denne "taktikken" verdt å støtte med en krone eller to pr dag ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Griffel

Sitat fra: janmb på søndag 08. desember 2013, klokken 21:49
For det første, hvor blir det av de ekstra pengene man er villig til å betale? Hvem får disse? Hvem BØR få de?
Det får produsenten av ren kraft, dette er et system undelagt offentlig revisjon slik at det ikke selges mer ren kraft enn det som produseres. I prinsippet skal det da bli mer lønnsomt å produsere ren kraft og mindre lønnsom med forurensende produksjon.

Dette må ikke forveksles med grønne sertifikater, det går til ny ren kraft, og er ikke en frivillig avgift.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA