Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problemer med Carwings i dag

Startet av Aage M., fredag 13. desember 2013, klokken 09:23

« forrige - neste »

Aage M.

Sitat fra: espen1976 på torsdag 05. desember 2013, klokken 23:15
Fint innslag.

Ellers må jeg si at jeg faktisk ikke bryr meg døyten om hvilken type strøm som går inn i min bil. Det er helt utenfor min kontroll uansett. Det er klin umulig å skille mellom ren og skitten strøm, det blir bare teori. Vi som forbrukere har ingen mulighet til å sjekke feks om situasjonen er slik at etterspørselen er på 2MW ren strøm, mens det bare er 1MW tilgjengelig. Hvordan skulle noen garantert vite hva de får? Det blir bare avlat i mine øyne. Betale overpris for å få god samvittighet? Jeg kjører elbil, og ligger dermed langt foran de som kjører fossilt. Jeg har god samvittighet...

Klart du skal ha god samvittighet, og selvsagt skal vi eksportere vår overskuddskraft. Det er imidlertid ikke et krav at f eks. Tyskland skal ha ren strøm vi kunne brukt i Norge, og at vi får skitten strøm i retur. Denne ordningen er kun økonomisk begrunnet, og legger ikke et miljøpress på f eks Tyskland. (Det er de som kjøper seg god samvittighet med avlat).

Anders Heibø

"Som medlem i Elbilforeningen kan du være sikker på at strømmen du bruker i Elbilen kommer fra fornybare kilder" står det i heftet som jeg fikk når jeg tegnet medlemskap der det også er vedlagt en opprinnelsesgaranti.

Det er utrolig bra med fokus på hvordan strømmen blir produsert, men som så godt forklart av espen1976 har det lite å si om elbilen går på vannkraft hvis resten av huset går på skitten strøm.. Så vidt jeg kan finne er det kun ett inntak og det kan like gjerne strømme kullkraft fra England inn i huset som de nærmere vannkraft stasjonene.

I Norge er vi veldig heldig som har hatt mulighet til å bygge ut vannkraft. Men jeg er av de som mener at det ikke er stort flere elver som kan legges i rør. Hva hadde Norge vært uten vakker natur? Vi har derfor ideelt sett toppet vår produksjon av vannkraft. Noe kan kanskje gjøres i effektivisering av produksjon, men de store produsentene i Simadalen, Modalen og alle andre daler er vel ganske moderniserte? Jeg håper derfor at fokuset og presset retter seg mer mot forskning på fornybar energi. Tenk om "Månelandingen" på Mongstad ikke handlet om CO2 rensing men å utvinne bølgekraft? Er helt unødvendig å rense CO2 hvis kraften som går med i prosessen er ren kraft.

Lokale tiltak for ett bedre lokalmiljø, globale tiltak for ett bedre globalmiljø!
Mitt tiltak blir å investere i solcelle panel på taket til våren!
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

bb

Jeg har hørt en påstand at hvis man ser på hele kretsløpet fra oljen blir pumpet opp, til den blir raffinert og deretter transportert til bensinstasjonen, da utgjør det et utslipp på 200-300 g/km CO2 for en vanlig bil. Mens det på en elbil bare vil ligge på 100 g/km.

Jeg har ingen kilder å støtte mot da. Kanskje noen andre her har?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Mhal

Er ikke dette en oppkonstruert problemstilling. Vi produserer mer fornybar energi enn hva det totale elforbruket er i Norge.

Aage M.

Dette er ingen oppkonstruert problemstilling, men desverre er det litt komplekst å forklare, og det virker som de fleste ikke ser konsekvensene av eksisterende politikk. Her er en lenke til Teknisk Ukeblad, som kanskje forklarer dette bedre enn meg. http://www.tu.no/kraft/2012/06/11/du-kjoper-skitten-strom

Mhal

OK istedet for en oppkonstruert, så er det en "virutiell" problemstilling.

sn0le

@bb:
http://www.hydrogen.energy.gov/pdfs/10001_well_to_wheels_gge_petroleum_use.pdf

Kan se ut som det er noe i det. Well-to-wheel CO2 fotavtrykket for forskjellige energikilder.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

TesLars

Synes sammenligningen mellom Tesla Model S og en VW Polo er helt på trynet for å si det mildt. Hvordan er det man utvinner og raffinerer olje, diesel og bensin? Det er noe denne sammenlignen ikke tar hensyn til.

Man kan ikke bare gå ut i fra at olje og fossilt brennsel produseres uten forurensing. For meg virker det ut som at man ikke har tatt høyde for elementære faktorer i en slik sammenligning når man kommer med slike utsagner.
Oslo
Black Model S

Johnny

Sitat fra: Mhal på fredag 06. desember 2013, klokken 19:25
Er ikke dette en oppkonstruert problemstilling. Vi produserer mer fornybar energi enn hva det totale elforbruket er i Norge.

Ja, men det er ikke viktig i denne sammenhengen. Derfor bør vi kutte kablene til omverdenen, og slippe overskuddskraft over kanten på magasinene. Da kan vi hele tiden være sikker på at kraften vi forbruker er "ren".

Dette med at kraften vi forbruker må være helt ren, er også en pussig sak. Vi har egentlig ikke gjort en eneste ting for akkurat det, bortsett fra å utvinne all vannkraften i en tid da det var det mest kostnadseffektive.

Redder det planeten på noen måte at vi kan peke på alle andre og si "griis"?
TMS og eGolf.

OddB

Vi kan takke klimakrisen for Tesla.
Aage satte ord på det mange av oss er bekymret for... I hvilken stand overleverer vi denne kloden til våre barnebarn.
Det var også dette som fikk Elon Musk til å se at det kjemiske eksperimentet vi gjennomfører på atmosfæren i grunnen er håpløst. Når vi har funnet ut med sikkerhet om det å svi av mesteparten av de fossile hydrokarbonene på jorda i løpet av et århundre eller to er eksperimentet irrelevant siden vi da ikke har noe igjen ! Tar vi sjansen på at det ikke stemmer ?
Disse opprinnelsessertifikantene er en ,kanskje litt klønet, måte å få opp andelen av fornybar energi. De spiller som det meste annet i samfunnet på økonomiske virkemidler.
Jeg mener vi bør bidra til å få dette systemet til å virke. Jo større etterspørselen blir jo bedre fungerer systemet. Hvis det at strømmen har opprinnelsesgaranti blir en viktig faktor hos forbrukerne vil slike sertifikater fort bli en mangelvare, og strømprodusentene blir tvunget til å etablere produksjon av ny fornybar energi.
Ja vi i Norge ble født med en sølvskje i munnen på flere områder.  Vi har overflod av billig vannkraft, og vi har blitt styrtrike på å eksportere CO2-forurensing gjennom "oljeeventyret". La oss bruke bittelitt av denne rikdommen til å gjøre jorda til et bedre sted å leve.
Kjøp en Tesla og vis verden at dette er framtidens måte å forflytte seg på. Kjøp opprinnelsessertifikater for å få opp produksjonen av alternativ energi i resten av verden.
Vi er et lite land men vi blir lagt merke til der ute, jeg tror Elon setter stor pris på vår entusiasme for hans biler.
Går vi lenger burde framtidas Norge satse på miljøvennlig produksjon av forskjellige produkter. Vi ser at klimaregnskapet/ CO2-fotavtrykket av selve produksjonen blir viktigere. Om du bygger en Tesla av aluminium fra vestlandet eller fra India gjør en stor forskjell på hvor stor miljøbelastningen blir.
Hvorfor ikke lage miljøvennlige batterier til verden ? At produksjonen foregår med ren energi kan fort bli like viktig som pris.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Mhal

Hvis bekymringen er hva våre barnebarn tenker om vårt enorme forbruk av resurser er vel ikke en avlatsordning der vi betaler for god samvittighet løysinga. Heller praktisk handling.

Bruk heller pengene på energieffektivisering i kvardagen, framfor overpris for strømmen.

Johnny

Noen har altså solgt opprinnelsegarantiene av norsk vannkraft for en større del en nettooverskuddet. Det gjør meg til en gris som forbruker kullkraft og atomkraft!

Vil vi virkelig gjøre noe for å redde denne planeten, så bør vi demme opp det som finnes igjen av av fosser og stryk, men det har som kjent en annen miljøkostnad.
TMS og eGolf.

OddB

Det beste hadde selvsagt vært om de pengene man betaler for en opprinnelsesgaranti hadde blitt øremerket til utbygging av ny fornybar energi. I dag går vel de pengene rett i kommunekassa i kraftkommunene som utbytte ?
Jeg vet at fysisk kommer det 98% vannkraft ut av stikkontakten min, men på papiret får jeg bare en fjerdedel av den fordi resten har tyskerne og svenskene kjøpt opp.
For å bidra til å sette fokus på fornybar energi og ikke minst for å ha noe å slå i bordet når KullkraftArgumentet uunngåelig kommer opp i forbindelse med diskusjoner om elbilers fortreffelighet.

Det er ikke sikkert at disse garantiene har noen målbar effekt på utbyggingen av fornybar energi, men de er så billige at det skader ikke å kjøpe dem.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Havebigfun

Vi har mange muligheter:
-Vi kan kjøpe opprinnelsesgaranti
-Vi kan drive energiøkonomisering hjemme
- vi kan kjøpe kortreist mat
osv.
Men med en gang vi tar oss en kjapp flytur til Tailand for å få en ukes varme nå midt på vinteren er de andre tiltak relativt verdiløse. Skal det monne mtp barnebarna bør vi (vurdere å) starte der det betyr mest.
Men selvfølgelig drar alle monner- men vi bør tenke gjennom hele fotavtrykket ;)

M.SKEIDE

Hyperloop  :D 8) lag ei vogn der Model S låses fast og fyr i vei  ::)
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA