Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av corvette, fredag 13. desember 2013, klokken 00:34

« forrige - neste »

Elmo

Velkommen til forumet.

120km klarer alle moderne elbiler 10 måneder i året hvis ikke du kjører som er svin.
Bare 80-100km med eUp på kalde dager er med varm bil - ja.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Major_Error

Takker for svar @Elmo.
Spenning i hverdagen, som det heter!

Det vil bli en hårfin balanse.
Rett fra sidelinjen ble jeg tipset av en kollega om Renault Zoe. Jeg er ikke fan av franske biler (noe han er), men her er rekkevidden bedre.... Kvalitativt kan vel e-UP være bedre?

me

Elmo

Nå er vi vel ganske off topic for denne tråden, men Zoe har utfordringer med lading i Norge. Les mere her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13367.0.html
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Major_Error


kulfyr

Mine erfaringer er at selv ved kalde dager klarer men rundt 80 km uten å bruke spareprogram, med varm bil og med flere start og stopp. Er kjempefornøyd med e-UP som vi fikk i desember.
Kjører VW e-Up
Reservert Model X #175
Kun elektrisk fra 2015 :)

Major_Error

Nå hadde jeg tenkt å krydre denne tråden med en fin oppdatering om en første ordentlige prøvetur med e-UP! Eller skal vi si e-Down?

Min kone hentet demobilen som vi skulle få ha over 1mai. Den skulle leveres tilbake på morgenen andre mai. Hun kom og hentet meg på jobben og vi dro hjem. Vel hjemme så kom jeg på at jeg hadde et 3L malingspann som var feilbukket. Jeg hadde avtalt at dette skulle vi få bytte i riktig farve borte på kjøpesenteret.

Selvfølgelig tok jeg e-UP'en og kjørte bort. Da jeg satte meg i bilen sammen med malingspannet og skulle fyre opp var bilen død! Stein dau, som det heter. Det lyste en lampe på dashbordet som sa "EPC". Etter å  ha bladd i instruksjonsboken fant jeg ut at dette var "Electronic Power Controller - Defekt styringsenhet. Kontakt autorisert verksted". Snakk om demo-tur!

Jeg kontaktet Selger, og fikk telefonnummeret til Supporten. De skulle sende Viking for å hente bilen. Selv gikk jeg hjem. EL-Bil og velkommen til rekkeviddeangsten og start angsten!

Heldigvis var det 10 minutter å gå hjem. Etter en times tid ringte Viking, og jeg planla å bli med til verkstedet for å hente min Toyota, som sto igjen der. På vei bort planla jeg et fint bilde å poste sammen med innlegget! Under tittelen "Første dag med demobilen e-UP" og bildet av den røde og gule Viking-bilen med den lille bilen på planet. Den store logoen e-UP lysende på siden!

Slik gikk det ikke. Det har dere sikkert sett allerede!
Jeg ankom bilen noen minutter før Viking, og benyttet tiden til å prøve å starte bilen. Den startet med en gang! Derfor måtte jeg prøve litt igjen og igjen. Bilen startet hver gang.

Viking kom og jeg måtte spørre han om hans erfaring med EL-bilene. Det var sjelden det var noe problemer, forteller han.

Derfor bestemmer jeg meg for å gi bilen en sjanse til, til tross for at min kone, som (i så fall) vil bli hovedbrukeren av bilen nå har stor mistillit til alt som heter EL-biler. (En på hennes arbeidsplass hadde til sin store glede kastet Model S'en ut av huset og tjent 50-lapper på det i tillegg).

Selgeren, som hele tiden har vært informert av meg, blir kontaktet og informert om at jeg beholder bilen som avtalt til fredag. Han forteller at han gjerne vil bytte ut Demobilen. Han hadde undersøkt omkring bilen, den var egentlig booket inn for et verksted-besøk. Derfor hadde det vært litt frem og tilbake med vårt lang-lån. Bilen skulle få ny oppgradert motor-styring! (Hmmm se det! Det kan jeg godt tro!!) Han har en helt ny stående som han gjerne vil overlever til meg!

Så i morgen møter jeg han for å bytte bil!
Snakk om service! (Slikt har jeg bare opplevet fra Toyota før!!!)

Da blir det lang prøve tur i morgen likevel!

me

raathass

Denne feilen oppleves med jevne mellomrom.  Løses alltid ved å skru av tenningen, ta ut nøkkelen og så forsøke på nytt.

Antar feilen fikses ved en eller annen SW-oppdatering i fremtiden.


/r

Up-grade

Hei Major_Error. Jeg hadde en veldig lignende opplevelse som deg med demobilen. Den fikk jeg aldri start på igjen i løpet av kvelden jeg hadde den, så ble den hentet av viking og jeg fikk leiebil istedenfor til dagen etterpå. Så vi fikk den samme betenkte starten på det hele:)
Jeg fikk kjempe service av forhandler og syntes de løste alt på en flott måte, selv om det ikke var noe morro for begge parter. Når de kom på jobb dagen etter fungerte bilen som den skulle, men hadde registert feil i loggen. Jeg prøvd demobilen på ny uken etterpå og da fungerte den som den skulle. Det ble kjøp og har nå kjørt over 11000km uten problem, så ikke noe å frykte sånn jeg ser det.
Det som er viktig når man starter er å ha den i P modus helt til man får READY i displayet, først da kan man flyte over til D. Hvis man gjør dette for fort, dvs før man får ready, vil den rapportere EPC og man må slå av og på tenningen og starte på nytt. Det jeg tror skjedde med oss den første gangen var at man gjorde dette litt for mange ganger feil og at den endte i en slagt feilsituasjon og da er det bare tiden som hjelper vistnok.
Tungsten silver e-up!

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Major_Error på onsdag 30. april 2014, klokken 21:13
Selvfølgelig tok jeg e-UP'en og kjørte bort. Da jeg satte meg i bilen sammen med malingspannet og skulle fyre opp var bilen død! Stein dau, som det heter. Det lyste en lampe på dashbordet som sa "EPC". Etter å  ha bladd i instruksjonsboken fant jeg ut at dette var "Electronic Power Controller - Defekt styringsenhet. Kontakt autorisert verksted". Snakk om demo-tur!

Tror ikke det er noe feil, du har nok bare vært for "kjapp". Både jeg og madammen har opplevd dette, da har vi vridd om nøkkelen for kjapt eller glemt å ha foten på bremsen. En sikker metode er: Fot på brems, sett på tenning, vri nøkkelen helt om og hold til du hører "bing-bong!" (lyden altså), tut & kjør. Etterhvert så sitter det mer i fingrene og du trenger ikke å holde nøkkelen dreid om, men til å begynne med er dette en fin måte å minne seg på at den trenger et par sekund på å starte.

Gjorde selv akkurat det du beskriver over når jeg fikk min i desember :)

aageaasved

fikk min første feil i dag vil ikke lade eller låse luken  :'(

Lurvine

Hatt bil siden desember.
Om to uker skal den inn til møller for:

Problemer med vindusvisker/blinklys som tidvis ikke virker (eller plutselig går over ruta uten at den er slått på) .
Problemer med lokket på ladekontakten. Enten er den ikke låst, ellers sliter jeg må å låse den opp.
Problemer med Garmin enheten: forvrenger musikken over Bluetooth. Musikken går opp og ned i hastighet. Dårlig kvalitet over handsfree lyd (til den man snakker med). Også har den sluttet å lese SMS høyt (gjorde det kun de første mnd).

Ellers har bilen kjørt 6000 km + og jeg er kjempefornøyd :) Car Net har fungert ca 90 % av tiden.
VW e-up (aka Snowflake)
Oslo - Sandvika

aageaasved

Problemer med Garmin enheten: forvrenger musikken over Bluetooth. Musikken går opp og ned i hastighet

er det noen som har funnet løsning på forvrenging av lyden jeg har selv samsung

Gus1

Noen som vet hvordan denne appen fungerer i Norge med Belgisk importert bil?
Ligger det SIM-kort noe sted i bilen, eller aktiveres dette uavhengig av distribusjonsland?
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Elmo

Sitat fra: Gus1 på onsdag 21. mai 2014, klokken 10:32
Ligger det SIM-kort noe sted i bilen, eller aktiveres dette uavhengig av distribusjonsland?

Ja det er SIM-kort i bilen. Det er nok samme SIM/abonnement uavhengig av land bilen er levert i.
Bare prøv å registere bilen/deg på https://car-net.volkswagen.com.  Du tenger VIN-nr og eksakt km-stand.r
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Gus1

Takker for svar.. Fikk det til nå, men i formiddag hadde fruen i all hemmelighet brukt bilen slik at km-stand ikke stemte på en prikk. Det ville ikke systemet godta..  ;)

Google og VW vet tydeligvis alt om en..  8)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA