Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av corvette, fredag 13. desember 2013, klokken 00:34

« forrige - neste »

MikkeBoomBoom

Fikk bil og app (iOS) i dag, alt funker greit. Ganske treg den appen men ellers greit :)

MikkeBoomBoom

Kan noen forklare meg hvilket scenario man senker antall amp. fra appen? Står default på 16A, hvorfor skulle man ville lade på mindre? Hvordan vet man hva slags amp man får når man lader? Akkurat nå står den ute i ruskevær tilkoblet schuko, dette er vel begrenset til 10A? Den mener også på at max kapasitet er 133km (fulladet), er det fordi den er kald?


rojohan

Sitat fra: Mikalv på mandag 16. desember 2013, klokken 14:40
Kan noen forklare meg hvilket scenario man senker antall amp. fra appen? Står default på 16A, hvorfor skulle man ville lade på mindre?

Du kan for eksempel sette den på 8A viss du skal lade 2 biler på 16A kurs.


Duken

Fikk bilen på fredag og så langt har Car-Net fungert helt ok både fra Iphone og web, litt treg men får kontakt hver gang.

TB

Sitat fra: Mikalv på mandag 16. desember 2013, klokken 14:40
Kan noen forklare meg hvilket scenario man senker antall amp. fra appen? Står default på 16A, hvorfor skulle man ville lade på mindre?

Kjekt og justere ned om du er på besøk, og gjerne vil ha litt påfyll før heimreise. Har testa dette med C-Zero, måtte lade på 6A, pga. kurs i garasjen var delt med vaskerom  ;D

Det kan i enkelte tilfeller vere betre og lade seint, lenge - enn ingen lading. Schuko kan ikkje overføre informasjon om antal A som er "ledig" - dvs, må manuelt justere dette.

Type 2 ladepunkt (med Mennekes kontakt) vil automatisk justere lading til rett nivå.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Lurvine

Sitat fra: TB på tirsdag 17. desember 2013, klokken 20:33
Sitat fra: Mikalv på mandag 16. desember 2013, klokken 14:40
Kan noen forklare meg hvilket scenario man senker antall amp. fra appen? Står default på 16A, hvorfor skulle man ville lade på mindre?

Kjekt og justere ned om du er på besøk, og gjerne vil ha litt påfyll før heimreise. Har testa dette med C-Zero, måtte lade på 6A, pga. kurs i garasjen var delt med vaskerom  ;D

Det kan i enkelte tilfeller vere betre og lade seint, lenge - enn ingen lading. Schuko kan ikkje overføre informasjon om antal A som er "ledig" - dvs, må manuelt justere dette.

Type 2 ladepunkt (med Mennekes kontakt) vil automatisk justere lading til rett nivå.



Er det da nok å juster via bilcomputeren inni bilen, eller må du trykke på noe på "kladden" på ledningen?? :)
VW e-up (aka Snowflake)
Oslo - Sandvika

rojohan

#22
Du kan enten ordne det via bilcomputeren, eller du kan ordne  det på boksen som er på ladekabelen. Vart forklart dette når eg kjøpte bilen, men husker det ikke heilt. Står nok i manualen, meiner man måtte holde nede ein knapp (eller 2) i 5 sekunder. Så kunne man justere lade amp man ville lade med. Veit ikke om boksen husker innstillingen til neste gang man lader....

raathass

Etter halvannet døgn må jeg si at dette (med ett unntak) er et hyggelig bekjentskap.  E-up er rett og slett en flott småbil som egner seg godt som pendlervogn og til småkjøring i nabolaget.  Jeg har blitt spesielt glad i muligheten for å kjøre med kraftig motorbrems (men hvem fant på uttrykket rekuperasjon?), det gjør kjøring i tett trafikk til en behagelig affære.

Eneste skåret i gleden er car net.  Maken til uferdig makkverk er det lenge siden jeg har opplevd, og det gjelder både appen og nettsiden (som er helt umulig å finne med mindre man bruker søkefunksjonen på elbilforum ...). Brukergrensesnittet er ulogisk, har latterlige oversettelser og funksjonene fungerer ikke.

Jeg får tilsynelatende kontakt med bilen, uinteressante data om kjøreturen oppdateres og jeg kan se at den står plassert utenfor huset, men info om og styring av lading og klima er helt på bærtur.

Siden jeg fikk bilen har jeg konsekvent ikke fått noe annen melding i appen enn at ladekabelen er frakoblet, og det til tross for at tilgjengelig kapasitet stiger sakte men sikkert. For noen minutter siden endret den plutselig til "strømnett ikke tilgjengelig", men kapasitet har økt siden sist.

Forsøkte å starte klimaanlegget, men fikk feilmelding etter 5-6 minutter.  Deretter skiftet statusen til "forberede lading".  Tok for sikkerhets skyld en tur ut, og der stod jaggumeg varmeapparatet på på fullt.  Tøft.

Vw-gutta sliter åpenbart både med serverkapasitet og funksjonell logikk.  Mangel på intuitivitet og robusthet er det mest skremmende, virker som om systemet er laget av noen som aldri har vært i nærheten av denne typen systemer.  Ikke betryggende når ett av verdens største bilkonsern feiler så monumentalt.

Jeg holder meg langt unna alle former for estyring frem til noen kan fortelle meg at det er gjort kvantesprang (kan ikke risikere at bilen plutselig er tom for strøm fordi den på egen hånd bestemte seg for å ikke samarbeide med ladekabelen og samtidig synes det var litt kaldt på girspaken.  Bare å krysse fingrene for at at kulda holder seg unna i mange uker ennå.


/r

MikkeBoomBoom

#24
Jeg kan, etter et par dager med bilen, si meg enig i alt du skriver. Kjapp og sitter godt på veien. Jeg lånte en bensin-up helga før jeg fikk min og man merker at det er noe som ligger i gulvet på EL utgaven for å si det slik. Jeg har opplevd at den subber eller at noe smeller nedi hvis jeg kjører for fort over en fartsdump, bortsett fra det synes jeg den er veldig godt å kjøre, romslig og god comfort (sammenligningsgrunnlaget er en klassisk Mini og en motorsykkel fra 70-tallet så ikke ta dette for god fisk).

Jeg venter fremdeles på min Garmin enhet, så det betyr at jeg er prisgitt at app og nettside fungerer som det skal for å kunne styre bilen. Dessverre opplever jeg akkurat det samme som deg. Appen er omtrent like kjapp i vendingen som bestemor, og hun har kols. Nettsiden har jeg heller ikke hatt mye hell med, eksempelvis var jeg oppe i natt for å gå på do. Da slo jeg likegodt på varmen på 25 grader slik at den skulle være klar til avreise, når jeg stod opp justerte jeg denne til "HI" siden det var 2 blå ute i dag morges. Fikk opp at klimaanlegg var startet men i dag morges så bilen ut som noe man finner i bunnen av et coctailglass, og det var ikke antydning til lunk i varmeanlegget. Varslingen om åpne dører og hvorvidt ladingen funker er også helt på bærtur, var nede på parkeringsplassen to ganger i går for å lukke dører som i følge appen stod åpne, men disse var natruligvis lukket og låst når jeg faktisk kom ned.

Hvis man kan bruke Garminenheten til å tidsstyre varme og lading tenker jeg at appen er penger ut av vinduet, den dagen de begynner å ta betalt for denne.

I forhold til rekkevidde i 2 blå: Bånn gnu på klima, setevarme på max og 120 hele veien fra Krsand til Grimstad (ca 4,5 mil) gjorde at 3/4 av batteriet var tomt, heldigvis kan jeg lade på jobb :)

kulfyr

Sitat fra: raathass på onsdag 18. desember 2013, klokken 00:50
Etter halvannet døgn må jeg si at dette (med ett unntak) er et hyggelig bekjentskap.  E-up er rett og slett en flott småbil som egner seg godt som pendlervogn og til småkjøring i nabolaget.  Jeg har blitt spesielt glad i muligheten for å kjøre med kraftig motorbrems (men hvem fant på uttrykket rekuperasjon?), det gjør kjøring i tett trafikk til en behagelig affære.

Eneste skåret i gleden er car net.  Maken til uferdig makkverk er det lenge siden jeg har opplevd, og det gjelder både appen og nettsiden (som er helt umulig å finne med mindre man bruker søkefunksjonen på elbilforum ...). Brukergrensesnittet er ulogisk, har latterlige oversettelser og funksjonene fungerer ikke.

Jeg får tilsynelatende kontakt med bilen, uinteressante data om kjøreturen oppdateres og jeg kan se at den står plassert utenfor huset, men info om og styring av lading og klima er helt på bærtur.

Siden jeg fikk bilen har jeg konsekvent ikke fått noe annen melding i appen enn at ladekabelen er frakoblet, og det til tross for at tilgjengelig kapasitet stiger sakte men sikkert. For noen minutter siden endret den plutselig til "strømnett ikke tilgjengelig", men kapasitet har økt siden sist.

Forsøkte å starte klimaanlegget, men fikk feilmelding etter 5-6 minutter.  Deretter skiftet statusen til "forberede lading".  Tok for sikkerhets skyld en tur ut, og der stod jaggumeg varmeapparatet på på fullt.  Tøft.

Vw-gutta sliter åpenbart både med serverkapasitet og funksjonell logikk.  Mangel på intuitivitet og robusthet er det mest skremmende, virker som om systemet er laget av noen som aldri har vært i nærheten av denne typen systemer.  Ikke betryggende når ett av verdens største bilkonsern feiler så monumentalt.

Jeg holder meg langt unna alle former for estyring frem til noen kan fortelle meg at det er gjort kvantesprang (kan ikke risikere at bilen plutselig er tom for strøm fordi den på egen hånd bestemte seg for å ikke samarbeide med ladekabelen og samtidig synes det var litt kaldt på girspaken.  Bare å krysse fingrene for at at kulda holder seg unna i mange uker ennå.


/r
Synd å høre at du etter halvannet døgn har så negative opplevelser med Car-Net appen. Jeg er helt enig at den kunne vært bedre bl.a. med tanke på mer informasjon, bedre grafikk og stabilitet. Den er heller ikke helt intuitiv og tar litt tid å forstå, men jeg har til nå hatt få problemer med den. Har hatt e-Up i drøye uken og den virker for det den "kan" brukes til hver omtrent gang. At jeg har opplevd at den har timet ut min forespørsel fra mobil noen ganger legger jeg på kappen mobilt nettverk og serverkapasitet. Det tror jeg bare vil bli bedre og til orientering var det i hvert fall en app som var lansert når bilen ble levert. Det var ikke tilfelle for bl.a. Tesla som først fikk det for noen uker siden. Jeg gir dem derfor noe tid på å kjøre VW maskineriet sitt igjennom så er jeg helt sikker på at et av verdens største bilkonsern tar dette alvorlig og fikser eventuelle innkjøringsproblemer raskt :)

E-styring har jeg testet og den er i utgangspunktet laget for det tyske markedet i og med at strømmen er billigere i Tyskland om natten. Men den er egentlig ganske grei hvis man ønsker å ha fulladet og varme batterier i det man skal starte.

Er helt enig at de trengte ikke å finne opp "hjulet" på nytt med tanke på ordet Rekuperasjon. Men den fungerer som du sier utrolig bra. Blir ikke mye bremseskift i vår bil fremover  :)

Men til prisen, funksjonaliteten og kjørekomfort må jeg si at e-Up har overbevist meg på en veldig fin måte og det knives om hvem som skal kjøre den hver dag  8)
Kjører VW e-Up
Reservert Model X #175
Kun elektrisk fra 2015 :)

MikkeBoomBoom

Jeg er helt enig i det du skriver "Kulfyr", men når man tenker på hva slags data som skal kommuniseres mellom bil og telefon er det ganske utrolig at det går så tregt. Det kan ikke være kapasitetsproblemer, hvor mange E-UP er det solgt på verdensbasis? Man skal jo f.eks bare sende en "kode" for å si at klimaanlegget skal på x antall grader, ikke som webservere/nettsider som skal overføre store mengder datatrafikk. Jeg jobber for et firma med 12 personer som server rundt 1500 nettsider, vi klarer oss med tre servere i skyen, det er ganske mye mer data som suser gjennom her enn mellom et par tusen E-UP eiere og bilene deres.

F.eks så burde det ikke være slik at man "venter" på tilbakemelding fra bilen på endringer i klimaanlegget, det burde gå en melding til bilen og så får heller vi gå ut i fra at den kommer frem, omtrent som en SMS. Det er også en treghet i systemet som gjør at jeg tenker det baserer seg på pull og ikke push, eks. så mener den at bakluka mi er åpen inntill jeg trykker på "oppdater" i høyre hjørne, merkelige greier og ganske unødvendig.

rojohan

Eg sliter også med mobil app'en og nett app'en, feilmeldinger og treig kommunikasjon. Som andre så får eg beskjed om at dører er opne og ladekabel ikkje er i, når eg går til bilen og sjekker er alt ok.

Siden eg reiser til/fra jobb til faste tider, bruker eg kun e-styringen på Garminoksen. Den funker utmerket, også sjølv om man tar med seg Garminboksen i lomma   :D


Lurvine

Sitat fra: rojohan på onsdag 18. desember 2013, klokken 10:25
Eg sliter også med mobil app'en og nett app'en, feilmeldinger og treig kommunikasjon. Som andre så får eg beskjed om at dører er opne og ladekabel ikkje er i, når eg går til bilen og sjekker er alt ok.

Siden eg reiser til/fra jobb til faste tider, bruker eg kun e-styringen på Garminoksen. Den funker utmerket, også sjølv om man tar med seg Garminboksen i lomma   :D

Har også veldig gode erfaringer med Garminboksen og e-styringa. Bortsett fra i morges... mulig det var brukerfeil :p Evt så rakk den å bli kald da jeg var 15 min forsinket... Har også brukt app'n over web et par ganger, funker som den skal. Jeg fikk mail om dette problemet og de jobbet med å utbedre det. Også kommer app til android i løpet av første kvartal 2014. Man får krysse fingrene og håpe at interessen for at dette skal virke, våkner hos Volkswagen også :)
VW e-up (aka Snowflake)
Oslo - Sandvika

bassen

Hei.

Er ny her.

Har hatt bilen i ca 2.5 uke, kan ikke si meg annet en superfornøyd. Det eneste jeg har å utsette på er at det er vanskelig opprette bluetoothforbindelse til garmin fra iphonen. Har en annen bil og der fungerer dette bare ved at man setter seg inn i bilen og starter opp.

Må si meg fornøyd med appen også, å skru på klimaanlegget fungerer fint. Fikk en mail fra Volkswagen på mandag der står at arbeider med problemene det har vært på appen. Limer inn kopi av mailen her slik at de som ikke har fått den kan lese:

Kjære e-up! kunde.
               

Car-Net – Mobile Online Services

Med elbilen e-up! tilbys en applikasjon for kommunikasjon mellom bil og smarttelefon, som har navnet Car-Net. Tjenesten er gratis det første året med mulighet for forlengelse gjennom en abonnementsordning. Applikasjonen gir deg blant annet oversikt over batterikapasitet, kjøredata og mulighet for temperaturjustering i bilen.

I oppstartsfasen av tjenesten Car-Net har det dessverre vært enkelte problemer som tregheter og ustabilt nett. Dette skyldes store oppdateringer på server som dessverre har påvirket bruken av systemet. Dette er høyst beklagelig, men vi forsikrer om at vi har satt inn alle ressurser for å løse utfordringene.
Vi har de siste dagene erfart at systemet har vært mer stabilt og raskere. Skulle du mot formodning oppleve vanskeligheter med oppkobling til Car-Net, så ber vi deg om å ta kontakt med din kontaktperson hos din forhandler.
Car-Net tilbys foreløpig kun på iOS-smarttelefoner, men vil også bli tilgjengelig for Android i første kvartal 2014. 

Vi håper at du fremover vil bli fornøyd med bruken av Car-Net som et daglig verktøy for optimal bruk av din nye Volkswagen e-up!   

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA