Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av corvette, fredag 13. desember 2013, klokken 00:34

« forrige - neste »

corvette

Hei,

jeg har hatt min e-Up! i hele tre dager, så noen ekspert er jeg ikke. Har allikevel lyst til å dele noen erfaringer, gode som dårlige.
Første inntrykk av bilen er bra. Godt skrudd sammen, rask, bra stereo, sitter godt. Maps+More er ganske primitivt, men fungerer.
Det er en ting jeg opplever som negativt, og det er vekten og fjæringen. Bilen er mykt satt opp, og batterivekten i bunnen merkes VELDIG godt ved filskifte og raske manøvrer. Bilen "svaier" ganske kraftig og vil gjerne fortsette i den retningen du svinger. Oppleves som ustabil og nervøs, særlig i høy fart.
En annen svært negativ ting for meg er Car-Net tjenesten. Det var en av hovedgrunnene til at jeg valgte VW; jeg har en tilsvarende app på min Volvo og liker ferdig oppvarmet bil om vinteren.
Enkelt fortalt: Denne fungerer ikke. For det første finnes den ikke til Android enda det står på hjemmesidene, men det kommer vel. Jeg har lastet den ned på PC og på iPad og bare det å registrere seg tok 2 dager. Når siden endelig virket, virker ikke appen i det hele tatt. Bare står og henger og kommer med feilmeldinger nesten uansett hva du prøver. Man kan ikke sette på varmen med timer heller.
I morges skulle jeg sette på varmen. Etter 4 feilmeldinger og ti- femten minutter virker den, men da vil den ikke slå seg av igjen.......
Car-Net siden har ett telefonnummer man skal ringe hvis man trenger support. Det nummeret går til Viking Redningstjeneste som jo ikke aner hva dette er, men kan sende en bil.......
Sendte e-mail i går morges, ikke fått svar.
Her har man lansert en tjeneste som helt åpenbart ikke er ferdig, så hvis disse tingene er viktige for deg, så skru ned forventningene.
Anbefaler Møller Asker på Slependen, bra sted å handle!

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

d386yv

Har selv hatt bilen litt over en uke nå, og logget 900 km med den vanlige pendlingen. Har ikke kjørt noe testing utenom den vanlige kjøringen.

Maps+More kjøreveiledingen er ganske dårlig synes jeg, har brukt den for morro skyld på noen turer og rutene som foreslås er helt håpløse, typ gjennom boligområder og trange gater i steden for en større vei ved siden av. Har ikke funnet noen funksjon for raskeste vs korteste vei, mistenker at den går på korteste. Her i Oslo blir det mange rare valg gjennom byen spesielt.

Som TS sier så er Car-Net helt ubruklig. Det meste av "funksjonaliteten" er jo kun å se på statistikk så det betyr ikke så mye, det kan man se i bilen også på Maps+More enheten. Men forvarming funksjonen er jo essensiell. Foreløpig har det vært varmt nok så det har ikke vært et savn, men til vinteren vil det være kjipt om det ikke fungerer bedre enn nå. Av de 20 gangene jeg har prøvd å starte klimaanlegg har det fungert 2 ganger (20 kjøreturer altså, har prøvd flere ganger før hver tur også).

Bilen i seg selv liker jeg veldig godt, kjapp og fin bybil, flyter lett i trafikken. Har ikke merket noe til vekten eller ustabilitet, men foretar heller aldri raske manøvre. Med de forskjellige rekuperasjonsinstillingene med girspaken så planlegger jeg alltid et stykke frem og det blir som å spille et dataspill nesten hehe. Kjedlig pendling blir brått artig. Litt dårlig radiomottak synes jeg dog det er, men på rikskanalene er det bra. Forresten så har jeg opplevd at hjulene spinner lett på våt asfalt fra stille start og man er litt hard på akseleratoren, typ når man prøver å komme inn i en rundkjøring i rush osv, men ble fort vant til det og unngår det nå.

Nå som det er plussgrader ligger jeg rundt på ca. 17kW/100 km forbruk uten forvarming, og uten at jeg vet hvor stort batteriet faktisk er så virker det som det er ca 110-120 km kapasitet med et slikt forbruk (rett under halvt batteri da jeg kjørte 64 km i ett i går).

Lurvine

kan noen kort fortelle meg hvor jeg laster ned car-net app til pc? og hvordan jeg får den til å "snakke med bilen"? Går det via Maps+More? Evt finnes det en nettside jeg kan lese på? :) er ikke helt gjennom instruksjonsboka enda :)
VW e-up (aka Snowflake)
Oslo - Sandvika

rojohan

Sitat fra: Lurvine på torsdag 12. desember 2013, klokken 17:44
kan noen kort fortelle meg hvor jeg laster ned car-net app til pc? og hvordan jeg får den til å "snakke med bilen"? Går det via Maps+More? Evt finnes det en nettside jeg kan lese på? :) er ikke helt gjennom instruksjonsboka enda :)

Her er info/registrering/innlogging...... Alt i eit

https://car-net.volkswagen.com/portal/nb_NO/web/v-eu-im?vwcorp=true

Lurvine

VW e-up (aka Snowflake)
Oslo - Sandvika

03sib113

#5
http://volkswagen-carnet.com/int/en/start.html

Men nå får ikke jeg logget meg på bilen ihvertfall...
Tungsten E-Up!

rojohan

Sitat fra: rojohan på torsdag 12. desember 2013, klokken 20:57
Sitat fra: Lurvine på torsdag 12. desember 2013, klokken 17:44
kan noen kort fortelle meg hvor jeg laster ned car-net app til pc? og hvordan jeg får den til å "snakke med bilen"? Går det via Maps+More? Evt finnes det en nettside jeg kan lese på? :) er ikke helt gjennom instruksjonsboka enda :)

Her er info/registrering/innlogging...... Alt i eit

https://car-net.volkswagen.com/portal/nb_NO/web/v-eu-im?vwcorp=true

Sitat fra: Lurvine på torsdag 12. desember 2013, klokken 22:13
var ikke noe fart i den linken...

Den var nede eit lita stund, virker igjenn no  ;D

Lurvine

vil ikke akseptere passordet i registreringen.. får prøve igjen senere, de har vel en bug :p
VW e-up (aka Snowflake)
Oslo - Sandvika

d386yv

Sitat fra: Lurvine på lørdag 14. desember 2013, klokken 13:21
vil ikke akseptere passordet i registreringen.. får prøve igjen senere, de har vel en bug :p

Den er veldig sær på spesialtegn, veldig få som fungerer, men ! fungerer :)

Lurvine

Sitat fra: d386yv på lørdag 14. desember 2013, klokken 17:12
Sitat fra: Lurvine på lørdag 14. desember 2013, klokken 13:21
vil ikke akseptere passordet i registreringen.. får prøve igjen senere, de har vel en bug :p

Den er veldig sær på spesialtegn, veldig få som fungerer, men ! fungerer :)

Vil ikke akseptere passord over seks bokstaver med tall.. som de har satt som kriterie :p
VW e-up (aka Snowflake)
Oslo - Sandvika

rojohan

Sitat fra: Lurvine på lørdag 14. desember 2013, klokken 19:01
Sitat fra: d386yv på lørdag 14. desember 2013, klokken 17:12
Sitat fra: Lurvine på lørdag 14. desember 2013, klokken 13:21
vil ikke akseptere passordet i registreringen.. får prøve igjen senere, de har vel en bug :p

Den er veldig sær på spesialtegn, veldig få som fungerer, men ! fungerer :)

Vil ikke akseptere passord over seks bokstaver med tall.. som de har satt som kriterie :p

Står vel at du må ha spesialtegn og..... Eg bruker # tegnet

Ebbe

Hva kan e-Up lades med av A og kW hjemme? Har Salto "lader" 230V/1fas/32A/7,2kW* Har spurt Møller men virker som de ikke vet, de tror maks 3,6 kW.
P39240

bereri

Det er 3,6kw lader i bilen, så du får ikke utnyttet kapasiteten i 7,2 kw boksen din...

svingen

Sitat fra: d386yv på torsdag 05. desember 2013, klokken 13:54
Som TS sier så er Car-Net helt ubruklig. Det meste av "funksjonaliteten" er jo kun å se på statistikk så det betyr ikke så mye, det kan man se i bilen også på Maps+More enheten. Men forvarming funksjonen er jo essensiell. Foreløpig har det vært varmt nok så det har ikke vært et savn, men til vinteren vil det være kjipt om det ikke fungerer bedre enn nå. Av de 20 gangene jeg har prøvd å starte klimaanlegg har det fungert 2 ganger (20 kjøreturer altså, har prøvd flere ganger før hver tur også).

får håpe det her blir mer stabilt på sikt,er mulig att siden det er så tidlig er det fremdeles "beta" på serveren og ikke satt opp skiklig cluster lønsing osv,hvis ikke kan man jo håpe att OVMS kommer til UP! og http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9539.0.html den støtter veldig mye så lenge det går over CAN-busen :) (på tessla kan man starte forvarming og endr lade styrke osv mener jeg)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Lurvine

VW e-up (aka Snowflake)
Oslo - Sandvika

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA