Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software oppdatering

Startet av bb, torsdag 12. desember 2013, klokken 23:14

« forrige - neste »

petersv

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 09:35
Sitat fra: kjølholdt på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 09:27
Spilkler det noen rolle ? Forurenser man mindre er det vel bra

Det er som røyking. Så lenge man røyker tenker man helst ikke på de negative konsekvensene. Når man har sluttet ser man tilbake på røykingen og lurer på hva i alle dager man tenkte før.
Men sammenlignet med røyking er eksos mye verre. Eksosen er helt unødvendig og forgifter primært alle utenfor bilen. Røyken forgifter primært den som røyker.
Rart eksosbiler ikke er blitt forbudt nå i 2015, men det kommer vel.

Enig i og for seg, men uenig i at røyking er mer nødvendig enn personlig transport. Vet det ikke er dette du mente, men kan leses slik, og jeg ville helt klart foretrekke et forbud mot sigaratter, i går. Forbud mot bensin- og dieselbiler er umulig å gjennomføre over natten, men fullt mulig med sigaretter ;)

Øyvind.h

Hehe, ser den :)
Nei tanken var ikke at røyk er nødvendig og eksos unødvendig, men heller det at eksos er unødvendig da det finnes et godt alternativ.
Alternativet til eksos er eksosfri elbil. Alternativet til røyk er egentlig ingen ting (eller man kan jo begynne å snuse, drikke eller noe annet som erstatning hvis videre substansavhengighet er viktig).
Men over natten - helt klart umulig å gjennomføre. Derfor er det flott at det nå blir synlig at eksosbilene slipper ut langt mer enn de skal (både de som jukser og de som ikke jukser), og at det kommer offentlige signaler om at dette i fremtiden ikke er akseptabelt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 10:29

Alternativet til eksos er eksosfri elbil. Alternativet til røyk er egentlig ingen ting (eller man kan jo begynne å snuse, drikke eller noe annet som erstatning hvis videre substansavhengighet er viktig).

https://helsenorge.no/rus-og-avhengighet/royk-og-snus/e-sigaretter
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

petersv

Beklager Bjørn, nå dro vi langt til skogs, vekk fra trådemnet. Se på det som gratis bump av tråden ;)

Ref. videoen, likte godt den siste testen av BMW-en, det er fint med litt balanserte meninger og noen vennlige stikk til TM på hvor de har forbedringspotensiale.

Når tror du forresten at du får Model S-en din? Før eller etter alle Sig.res.ene?

weld77

#1099
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 10:29
Alternativet til eksos er eksosfri elbil.

Det realistiske alternativet på laaang sikt er strengt tatt brenning av fossilt brensel i et kraftverk fremfor i en forbrenningsmotor. Av verdens produksjon av elektrisk energi er i overkant av 70% fossilbasert (kull/gass/etc), ca 15% fornybar og  ca 13% atomkraft. Så om man ser globalt på det koker det strengt tatt ned til hva som er mest energieffektivt av å produsere strøm i et kraftverk, transportere den og lade en bil som så bruker elektrisk energi til å gå fremover kontra å utvinne olje, raffinere den til drivstoff, få den på tanken og brenne den der for å få bilen til å gå fremover. Ser man lokalt på det er saken selvsagt en helt annen, ref siste tids diskusjon om NOx og luftkvalitet i byene.

En av de store fordelene med elbil er selvsagt at energien som trengs i teorien kan produseres fra fornybare kilder, men det blir den i praksis ikke i veldig stor grad og vil ikke bli det på svært lenge. Norge er ett av få unntak her. Enkelte land har også en svært høy andel atomkraft (Frankrike har rundt 80%).

Elbil er en behaglig måte å gjøre noe på / mene at man gjør noe på. Det krever liten innsats og i Norge blir man endatil belønnet økonomisk for det. Det krever litt planlegging og endring av tankesett iht lading etc, men det er jo greit overkommelig når man først venner seg til det. Resten av forbruket er det mye vanskeligere å gjøre noe med siden det krever en eller annen form for offer - eksempelvis konsumere mindre varer og tjenester, reise sjeldnere og kortere, ta store kostnader ved å energieffektivisere boligen, bo mindre og tettere på naboene osv osv osv.

Elbilisme i Norge har fint lite med edle motiver å gjøre, det er i alle fall min private mening. Nå er det strengt tatt ikke så nøye siden resultatet er det samme uavhengig av motivasjonen for at man gjør som man gjør.

Men dette ble off-topic så det holder... keep up the good work med videoene!

Amoss

Sitat fra: weld77 på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 11:34
Det realistiske alternativet på laaang sikt er strengt tatt brenning av fossilt brensel i et kraftverk fremfor i en forbrenningsmotor.

Erstatt "laaang" med "kort" så har du rett. På lang sikt er man uansett nødt til å gå over på fornybare energikilder. I mellomtiden kan man starte med å bytte ut energiforbrukerne med forbrukere som går på elektrisitet, de kan umiddelbart utnytte den fornybare energien etterhvert som kraftverkene byttes ut. I mellomtiden vil man se fordelene med stordrift vs små forbrenningsmotorer.

... og ja, dette er OT i forhold til "Bjørns videoer", men temaet kom jo opp i nettopp en av disse - så HELT OT er vi ikke ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

krister461

Ser du er kraftig forbigått i referral-programet...

Hadde vært interessant å vite hva Tesla vil gjøre, om noe,  med de som (A) betaler kjøpere for å bruke sin link og (B) bruker betalt reklame (Facebook/Google) for å få kjøpere til sine linker.

Har ikke du noen kontakter å spørre om dette Bjørn?

bb




Sitat fra: krister461 på onsdag 07. oktober 2015, klokken 23:56
Ser du er kraftig forbigått i referral-programet...

Hadde vært interessant å vite hva Tesla vil gjøre, om noe,  med de som (A) betaler kjøpere for å bruke sin link og (B) bruker betalt reklame (Facebook/Google) for å få kjøpere til sine linker.

Har ikke du noen kontakter å spørre om dette Bjørn?
Jeg har spurt mine kontakter i Tesla. De ser på saken. I utgangspunktet tror jeg ikke de vil kansellere ordrer som Else har, til tross for at Gert/Else har brukt google-reklame. Grunnen til at de solgte så mange biler var fordi Danmark fra 2016 får 180 % avgift på elbiler. En Tesla går fra 800k til 2,5 mill. Og fristen for å bestille for å få før nyttår var 7. oktober kl. 18:00. Derfor fikk de så sabla mange salg. Nå har det helt stoppet opp.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Toonster

Strålende video Bjørn, godt jobbet. Selvsagt veldig fornøyd med at 70D fremstår såpass bra på langdistanse kjøring også :)  Selv om jeg neppe skal på mange slike turer, er det greit å vite at det er muligheter. Hvem vet, kanskje det blir biltur nedover Europa til sommeren.

krister461

Sitat fra: bb på fredag 09. oktober 2015, klokken 09:20
Jeg har spurt mine kontakter i Tesla. De ser på saken. I utgangspunktet tror jeg ikke de vil kansellere ordrer som Else har, til tross for at Gert/Else har brukt google-reklame. Grunnen til at de solgte så mange biler var fordi Danmark fra 2016 får 180 % avgift på elbiler. En Tesla går fra 800k til 2,5 mill. Og fristen for å bestille for å få før nyttår var 7. oktober kl. 18:00. Derfor fikk de så sabla mange salg. Nå har det helt stoppet opp.
Tja, de hadde ikke trengt å kansellere ordrer. Men, de er i sin fulle rett til å nekte utbetaling av bonuser ref. good faith-klausulen. Men, jeg vil tippe Tesla velger minste motstands vei og lar alle få sine bonuser uansett. :)

Toonster

Sitat fra: krister461 på fredag 09. oktober 2015, klokken 14:17
Sitat fra: bb på fredag 09. oktober 2015, klokken 09:20
Jeg har spurt mine kontakter i Tesla. De ser på saken. I utgangspunktet tror jeg ikke de vil kansellere ordrer som Else har, til tross for at Gert/Else har brukt google-reklame. Grunnen til at de solgte så mange biler var fordi Danmark fra 2016 får 180 % avgift på elbiler. En Tesla går fra 800k til 2,5 mill. Og fristen for å bestille for å få før nyttår var 7. oktober kl. 18:00. Derfor fikk de så sabla mange salg. Nå har det helt stoppet opp.
Tja, de hadde ikke trengt å kansellere ordrer. Men, de er i sin fulle rett til å nekte utbetaling av bonuser ref. good faith-klausulen. Men, jeg vil tippe Tesla velger minste motstands vei og lar alle få sine bonuser uansett. :)

Poenget er vel at denne aktiviteten har fått flere til å kjøpe Tesla - tipper Tesla synes det er ganske greit å få solgt noen biler. Hvorfor straffe noen som kjører en gratis markedsføringskampanje.

Dette er vel å anse som en ikke-sak, fra Teslas ståsted

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Cookie Monster

Bekrefter det flere har nevnt her tidligere at P85D ser ut til å bruke litt mindre enn P85/85 :) Kjørte min P85D med 21" ca 155 mil Hokksund-Narvik i sommer med et snitt på 179 og da la jeg for det meste 5-10 km/t over fartsgrensene uten å tenke på å spare.


Hadde vært interessant å se mot 85D å se hvor mye mindre den bruker på langtur. Forskjellen bør ikke være stor siden P85D bruker i hovedsak den mer effektive motoren foran den også. Så da er det bare litt ekstra vekt som man merker lite til utenom bykjøring.
2015 P85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA