Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software oppdatering

Startet av bb, torsdag 12. desember 2013, klokken 23:14

« forrige - neste »

bb

#735
Her kommer videoen om batteriproblemer, S60 lånebil og hjemkomsten til Millennium Falcon:


Hva er forskjellen på kW og kWh?


Isolasjon av panoramatak med Teslas originale solskjerm:


Model S 60 kWh review etter 4800 km:

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

bb

Tesla Model S new D pack degradation check:


Tesla Model S typical range calculation:


Tesla Model S: How much do I need to charge?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sn0le

#737
Jeg la merke til at en range charge gir deg 393km (typical) mens på min bil gir det "kun" 375-377.

Og på min energy-app så ligger den heltrukket linja for "typical" på 206Wh/km. Det så jeg en gang den stiplede linja lå på 206Wh/km og la seg oppå den heltrukne.

Kjørte Mysen-Kløfta på søndag. Startet med 308km(t) på batteriet og kom frem med 204km(t) etter å ha kjørt 98-99km og et snitt på 205 Wh/km.
Så på min bil virker det som typicalberegningen er ganske korrekt, ref det skjermbildet jeg la ut fra Harry-turen min for en uke siden.
Kan det ha noe å gjøre med at du får høyere typical range når du er fulladet?
Hvilken software kjører du på bilen? Siste versjon? (.73)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Cowboystrekk

Beregningene skifter hver gang det kommer ny software og derav oppgitt rekkevidde. Vet ikke om Tesla gjør dette bevisst for at vi som brukere skal slite mer med å finne ut hvor mye batteriene taper seg ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sn0le

#739
En annen ting jeg nettop har lagt merke til, som kan være kjekt, er at man relativt lett kan anslå energibruken som går med til AC og oppvarming av batteri når man begynner kjøreturen.
Skjermbildet under viser strømbruk når jeg står i Drive rett etter å ha startet bilen. Lot være å forvarme for å se hva AC og batterioppvarming krever av strøm.
Som man ser så står bilen i Drive, men er ikke i bevegelse.
Likevel viser Watt-nåla et forbruk på rundt 10kW.

Det vil også vises på samme måten om man setter bilen i P igjen, eller man kan sette den i N mens man kjører.
Som regel vil det vise 1-2kW mens man kjører og setter bilen i N siden AC trekker litt strøm.
Slår man derimot av AC så vil man da se at Watt-viseren legger seg helt på 0.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

TW838

Sitat fra: bb på mandag 17. november 2014, klokken 23:50
Tesla Model S typical range calculation:

Bjørn, har du gjort denne beregningen flere ganger, eller kun på den ene turen der du kom fram til 186,7Wh/km nå med nytt batteri? Min erfaring er at den beregnete verdien kan variere fra tur til tur. Min middelverdi fra mange turer ligger på 193,7Wh/km, men den kan være +/-3% fra dag til dag, dvs. den kan ligge mellom 187,9 og 199,5. Mer om dette har jeg skrevet i en annen tråd:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17460.msg286473.html#msg286473
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

bb

Sitat fra: TW838 på tirsdag 18. november 2014, klokken 20:49
Sitat fra: bb på mandag 17. november 2014, klokken 23:50
Tesla Model S typical range calculation:

Bjørn, har du gjort denne beregningen flere ganger, eller kun på den ene turen der du kom fram til 186,7Wh/km nå med nytt batteri? Min erfaring er at den beregnete verdien kan variere fra tur til tur. Min middelverdi fra mange turer ligger på 193,7Wh/km, men den kan være +/-3% fra dag til dag, dvs. den kan ligge mellom 187,9 og 199,5. Mer om dette har jeg skrevet i en annen tråd:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17460.msg286473.html#msg286473
Jeg har gjort flere beregninger og havnet på 185-190. Mens på S60en havnet jeg konsekvent på 205ish.

Anyways...
En venn av meg lager program for en sveitsisk TV-kanal. Han har intervjuet meg og laget en episode om elbiler og Tesla :)
http://www.youtube.com/watch?v=-76MpUhA4mQ&list=UUNyIka2r_7qOHmwoS-EyISw
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

CFM

;D Bra videoer som alltid BB! 

Jeg lærer alltid noe når jeg ser dem.. Nå har jeg t.o.m. lært litt Sveitsisk  :o
(Noen som vet hvilket språk han der egæntlåg snakket?)
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

Havebigfun

#743
schwizerdeutsch- en slags tysk dialekt- ikke lett å forstå selv om man kan tysk muntlig og skriftlig :o

thilo

Sitat fra: CFM på onsdag 19. november 2014, klokken 18:03
Noen som vet hvilket språk han der egæntlåg snakket?

Heter nok "Schwyzerdütsch" :)
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

bb

Hvordan sette bilen i Camper Mode:
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Hyperstress

Nå har jeg ikke bil til å teste, men får du ikke mindre lys om du velger parkeringslys i stedet for off? (Eller kommer LED lysa på uansett?)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

bb

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 27. november 2014, klokken 09:17
Nå har jeg ikke bil til å teste, men får du ikke mindre lys om du velger parkeringslys i stedet for off? (Eller kommer LED lysa på uansett?)
De lysa kommer på uansett.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sn0le

Og de lyser kraftigere når Xenon-lyktene ikke er tent.
Faktisk ganske god gauda i de LED'ene.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

bb

Jeg synes Tesla burde implementere en egen Camper Mode som:
- Ikke krever at DRL er på
- Kan brukes mens man lader
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA