Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software oppdatering

Startet av bb, torsdag 12. desember 2013, klokken 23:14

« forrige - neste »

bb

Det mest økonomiske er nok at jeg beholder P85en og heller får lånt en P85D for en helg eller et par uker fra Tesla. Da skal jeg blant annet sørge for å teste den på:
- Typisk norsk vinterføre inkludert fjelloverganger og kjerreveger til hytter
- Motorveien med Autopilot
- Autobahn... oh, yeah!

Jeg er også interessert i å se hvordan en Model S takler å bli brukt slik jeg gjør. I praksis har jeg i løpet av ett år kjørt like langt som vanlige folk kjører 2-4 år. Mange kan derfor bruke min bil til å spå framtiden for sin egen bil med tanke på slitasje på batteri, understell, osv.

Om ikke lenge vil garantien løpe ut. Men heldigvis har jeg 2-5 års reklamasjon på diverse deler, uavhengig av kjørelengde. Blant annet ble MCUen (17" skjermen) byttet ut i sommer. Og fra den byttedatoen fikk jeg to års reklamasjon.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

TS

Sitat fra: bb på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 00:02


Om ikke lenge vil garantien løpe ut. Men heldigvis har jeg 2-5 års reklamasjon på diverse deler, uavhengig av kjørelengde. Blant annet ble MCUen (17" skjermen) byttet ut i sommer. Og fra den byttedatoen fikk jeg to års reklamasjon.

Man kan også reklamere på kjente feil .. Det er ikke så vanskelig å finne på nettet..
Gjorde selv det hos Toyota pga en defekt xenonlampe og fant et innlegg hvor en nevnte svakhet på de, så ble det dekket. 
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

bb

Sitat fra: TS på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 00:06
Man kan også reklamere på kjente feil .. Det er ikke så vanskelig å finne på nettet..
Gjorde selv det hos Toyota pga en defekt xenonlampe og fant et innlegg hvor en nevnte svakhet på de, så ble det dekket.
Aha, jeg kan med andre ord slutte å bekymre meg for å sprenge 100k km-grensa :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

tonl

@BB
Du må nok føler deg smigret over denne kommentaren som jeg fant:
"[–]paulwesterbergLeaf lease ends in March S85D ordered! 1 point 14 hours ago
Do you really need the D in the Netherlands? Do you plan on driving to the Alps? Or taking it on the ferry to Noway to meet Byorn? Feel like an extra 30 miles of range is worth an extra 4k Euros? I think that reorders have to pay for the D upgrade along with an increase for autopilot.
Personally I am jealous of the "Autodriving" feature of your Electric trains."

http://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/2j4999/order_changing_and_q_a_after_the_devent/

Snowroller

Här kom det många informativa och intressanta filmer på kort tid. Tack för att du tar dig tid till detta Bjørn. Jag i likhet med många andra finkammar youtube samt diverse forum på jakt efter Teslanytt mens min aldeles egna bil befinner sig i produktionskö i Fremont.

Bra jobbat!
Grå 85D

bb

Sitat fra: Snowroller på onsdag 15. oktober 2014, klokken 19:39
Här kom det många informativa och intressanta filmer på kort tid. Tack för att du tar dig tid till detta Bjørn. Jag i likhet med många andra finkammar youtube samt diverse forum på jakt efter Teslanytt mens min aldeles egna bil befinner sig i produktionskö i Fremont.

Bra jobbat!
Takk for feedback :) Du har noe å se fram til da. Bestilte du dobbeltlader til din 85D? :P


Her er forresten to til jeg la ut i går. Begge om handler firmware 6.0. Den andre videoen er separat video hvor jeg demonstrerer Keyless Driving.

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Snowroller

Japp, dobbeltlader är med. Har förstått att det kan vara en livräddare i områden där Superchargers står glest (Stora delar av Sverige  :-[ ).
Grå 85D

bb

Her er ny turvideo. Denne gangen hadde vi med oss selveste Nimbers CEO, Ari Kestin. Han hadde også med seg en venn. Turen gikk til Trondheim og tilbake. Som vanlig hadde vi med oss ting via Nimber (Easybring).
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

bb

Jeg har nå fått testet superlading på S60 mot P85. Resultatet ble ganske sjokkerende:
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Øyvind.h

Det var jo veldig stor forskjell i ladehastighet! Kan du si litt om utetemp, kjøring etc? Tror du begge bilene hadde omtrent samme temperatur på batteriet osv?
Jeg hadde ikke forventet så stor forskjell i ladehastighet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

snurrehue

Sitat fra: bb på torsdag 06. november 2014, klokken 08:49
Jeg har nå fått testet superlading på S60 mot P85. Resultatet ble ganske sjokkerende:

Ingen av bilene er jo engang i nærheten av 80% opplading etter 20 (eller sågar 30) minutter. Måtte strømmen deles på SC da du ladet din bil?

Øyvind.h

Sitat fra: snurrehue på torsdag 06. november 2014, klokken 10:18
Sitat fra: bb på torsdag 06. november 2014, klokken 08:49
Jeg har nå fått testet superlading på S60 mot P85. Resultatet ble ganske sjokkerende:

Ingen av bilene er jo engang i nærheten av 80% opplading etter 20 (eller sågar 30) minutter. Måtte strømmen deles på SC da du ladet din bil?
Jeg ser at når Bjørn har ca 155tkm på sitt batteri har effekten falt til 88kW. Jeg pleier å ha høyere ladeeffekt enn det ved det nivået.

Her er tall fra en rekke målinger jeg har gjort:

v/151tkm på batteriet var ladehastigheten 104kW
v/168tkm på batteriet var ladehastigheten 94kW
v/217tkm på batteriet var ladehastigheten 83kW
v/247tkm på batteriet var ladehastigheten 63kW
v/290tkm på batteriet var ladehastigheten 54kW
v/319tkm på batteriet var ladehastigheten 43kW
v/340tkm på batteriet var ladehastigheten 38kW
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sense

Formoder du nå snakker om lading kun på superladere?
I så måte så vil jo den hastigheten variere ganske mye til tider, bl.a. avhengig av antall påkoblede biler.

Men kan forskjellen i ladehastighet skyldes at det mangler dobbeltlader på 60 kw-bilen?

RaBalder

Sitat fra: Sense på torsdag 06. november 2014, klokken 10:32
Men kan forskjellen i ladehastighet skyldes at det mangler dobbeltlader på 60 kw-bilen?

Superlader bruker aldri de laderne man har i bilen. Da er koblingen til batteriet direkte.

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. november 2014, klokken 10:27
Jeg ser at når Bjørn har ca 155tkm på sitt batteri har effekten falt til 88kW. Jeg pleier å ha høyere ladeeffekt enn det ved det nivået.

Her er tall fra en rekke målinger jeg har gjort:

v/151tkm på batteriet var ladehastigheten 104kW
v/168tkm på batteriet var ladehastigheten 94kW
v/217tkm på batteriet var ladehastigheten 83kW
v/247tkm på batteriet var ladehastigheten 63kW
v/290tkm på batteriet var ladehastigheten 54kW
v/319tkm på batteriet var ladehastigheten 43kW
v/340tkm på batteriet var ladehastigheten 38kW

Nå er det ei stund siden sist jeg satt i bilen under superladerbesøk, men synes å huske at ladehastigheten var ganske høy selv når jeg passerte 80%, for deretter å avta. Videoen til Bjørn viser jo at oppladingen tar vesentlig lengre tid. Skuffende lang tid, faktisk, både for 60kWh og 85kWh.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA