Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software oppdatering

Startet av bb, torsdag 12. desember 2013, klokken 23:14

« forrige - neste »

sn0le

Nydelig norsk natur. :)

Btw, er det denne kjøleboksen?
http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/49-513_man.pdf

SitatOppvarmingskapasitet: 45–60 °C

Og en viktig ting:
SitatOBS! Veksle ikke fra COLD og rett til HOT, eller motsatt. Skift til motsatt innstilling først etter at boksen har vært i posisjon O i 30 minutter.
Siden det er et peltier-element så kan det oppstå kondens på elementet når man veksler brått. Den kondensen vil fryse til is på elementet og redusere effekten.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

bb

Sitat fra: sn0le på lørdag 27. september 2014, klokken 00:27
Nydelig norsk natur. :)

Btw, er det denne kjøleboksen?
http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/49-513_man.pdf

SitatOppvarmingskapasitet: 45–60 °C

Og en viktig ting:
SitatOBS! Veksle ikke fra COLD og rett til HOT, eller motsatt. Skift til motsatt innstilling først etter at boksen har vært i posisjon O i 30 minutter.
Siden det er et peltier-element så kan det oppstå kondens på elementet når man veksler brått. Den kondensen vil fryse til is på elementet og redusere effekten.
Ja, det er den boksen. Jeg husket visst feil. Den vi hadde før fra Clas Ohlson mener jeg å huske varmet til 65°C. Men den var altfor stor og hadde ikke bærehåndtak.

Ja, jeg lar alltid boksen stå åpen og av i en halvtime-time før jeg endrer fra varmt til kaldt eller omvendt.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

bb

#11 Tur til Ullared og København. Vi satte også verdensrekord over Øresundbroen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

krister461

Gleder oss til video med testkjøring av P85D ;-)

maxmekker

Herlig som vanlig BB. Fine stolper på ullared  ;)

Sense

Bjørn, nå har jeg prøvd ut formelen din i høstferien i Danmark :
Rekkevidde (typical) km - dividert på destinasjon km - multiplisert med 185 = forbruk wh/km
Det funket overraskende presist! Takker og bukker :)

Veldig funksjonelt å følge med på forbruket wh/km når den konstant oppdateres.
Jeg var veldig usikker på forbruket på motorveifart i Danmark 120-150 km/t.
Så på vei ned stoppet vi litt ved alle superladerne og ved svært uforsiktig gassbruk kom opp i 278 wh/km. Det stemmer at bilen er langt mindre støyende på utenlandske motorveier.
Målet på vei hjem var å hoppe over Randers supercharger. Det klarte vi ved å holde oss under 229 wh/km enda jeg ladet kun 90 % 335 km typical i Middelfart.

PS. Forresten var det veldig praktisk å bo på Comwell hotell rett ved Superladeren i Middelfart. Satt til lading når vi gikk til frokost. 90% SOC etter 2 rundstykker på buffeen. Aldri sett sånn ladefart før.

Ganske billig hotell også. 2 roms leilighet med 4 senger i to netter kr. 2200 NOK inkl. frokost, basseng og egen uteplass.

bb

Sitat fra: krister461 på fredag 10. oktober 2014, klokken 09:33
Gleder oss til video med testkjøring av P85D ;-)
Den skal filmes :)

Sitat fra: maxmekker på fredag 10. oktober 2014, klokken 21:42
Herlig som vanlig BB. Fine stolper på ullared  ;)
Jeg tror Teslaen av og til trekker litt over 32 A og at sikringen er litt for følsom. Jeg hørte om andre som hadde lignende problemer med Fortum-stolper. Neste gang vi er der skal jeg prøve 30 A.

Sitat fra: Sense på fredag 10. oktober 2014, klokken 22:25
Bjørn, nå har jeg prøvd ut formelen din i høstferien i Danmark :
Rekkevidde (typical) km - dividert på destinasjon km - multiplisert med 185 = forbruk wh/km
Det funket overraskende presist! Takker og bukker :)

Veldig funksjonelt å følge med på forbruket wh/km når den konstant oppdateres.
Jeg var veldig usikker på forbruket på motorveifart i Danmark 120-150 km/t.
Så på vei ned stoppet vi litt ved alle superladerne og ved svært uforsiktig gassbruk kom opp i 278 wh/km. Det stemmer at bilen er langt mindre støyende på utenlandske motorveier.
Målet på vei hjem var å hoppe over Randers supercharger. Det klarte vi ved å holde oss under 229 wh/km enda jeg ladet kun 90 % 335 km typical i Middelfart.

PS. Forresten var det veldig praktisk å bo på Comwell hotell rett ved Superladeren i Middelfart. Satt til lading når vi gikk til frokost. 90% SOC etter 2 rundstykker på buffeen. Aldri sett sånn ladefart før.

Ganske billig hotell også. 2 roms leilighet med 4 senger i to netter kr. 2200 NOK inkl. frokost, basseng og egen uteplass.

Takk for tips om hotell :)
Tidsmessig lønner det seg å svinge innom SC hvis det er ca. 100-150 km mellom dem. Men gitt gode forhold som tørr asfalt, litt medvind og god temperatur og du dessuten starter med 90 % allerede så vil du dermed spare tid på å skippe SC.

Når jeg kjørte fra København til Oslo så gikk det radig unna. Det raskeste var å lade akkurat nok + litt margin til å komme seg til neste SC.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

maxmekker

#667
Alle 'våre' stolper med 2 uttak har fra nå av vifte og luftespalter. på dobb 22KW som blir max belastet kan det bli noe over en 'grei' arbeidstemperatur av og til . 


bb

I går la jeg ut tre nye videoer. For de som subscriber så har de allerede fått beskjed. Før helga hadde flere spurt meg hva jeg synes om P85D og om jeg vil skaffe en. Derfor lagde jeg en video der jeg snakker litt om den:
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Høgis

Sitat fra: bb på mandag 13. oktober 2014, klokken 18:01
I går la jeg ut tre nye videoer. For de som subscriber så har de allerede fått beskjed. Før helga hadde flere spurt meg hva jeg synes om P85D og om jeg vil skaffe en. Derfor lagde jeg en video der jeg snakker litt om den:

Artig å følge med på videoene dine Bjørn, men du m/flere sier at Tesla får bedre rekkevidde med D. Ifølge design-studio står det at S85 og P85 krymper fra 502 km til henholdsvis 475 km for S85 og 440 km for P85D. dvs ca.  12% reduksjon i rekkevidden med P85D. Mener dette er verd å ta med i betraktningen.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Muffinman

Nå er ikke akkurat rekkevidden oppgitt i konfiguratoren å sammenligne epler og epler hvis du ser etter. D er oppgitt i 100km/t, mens de "gamle" modellene er oppgitt etter en eller annen standard. Man har ikke testet de nye modellene etter denne standarden.

Det reelle er nok en liten økning i rekkevidde for s85/60D, og en liten  nedgang i P85D.

Høgis

Sitat fra: Muffinman på mandag 13. oktober 2014, klokken 19:09
Nå er ikke akkurat rekkevidden oppgitt i konfiguratoren å sammenligne epler og epler hvis du ser etter. D er oppgitt i 100km/t, mens de "gamle" modellene er oppgitt etter en eller annen standard. Man har ikke testet de nye modellene etter denne standarden.

Det reelle er nok en liten økning i rekkevidde for s85/60D, og en liten  nedgang i P85D.
Ja, ser nå at teksten er forskjellig, uten at jeg vet hva de legger i ny europeisk kjøresyklus. De nye tallene på D er vel bare oversatt foreløpig?
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

sn0le

#672
For min del er det nok ikke så aktuelt å bytte bil.
Er superfornøyd med S85'en jeg fikk i sommer.
Å selge den med tap, vente til våren på en ny bil, ordne ny finansiering, foliere nybilen etc etc blir litt mye kjas.

4x4 kan nok være kjekt å ha, og Adaptiv Cruisekontroll. Men autopilotgreiene er ikke et must for min del.
Og hvis frunken krymper så må jeg ha verktøy bak i bilen.

Hadde bare Tesla gitt oss mulighet til en liten oppgradering for å få ACC så ville jeg gladelig betalt 10-20 lapper for det.
Det er det eneste jeg savner fra dieselpurka mi.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

bb

Jeg prøvde å specce opp en P85D med det utstyret jeg mente var nødvendig. Da endte jeg på 850k. Min P85 ville jeg kanskje fått 550k for siden den har gått så mye. Det blir derfor et solid mellomlegg på 300k bare for å få mer omf som jeg mest sannsynlig ikke vil bruke så ofte fordi det tærer både på dekk og kone. Men autopilot hørtes kult ut.

Med mindre Tesla gir meg et veldig godt tilbud så heller jeg mer mot å beholde P85en. Og selv om de skulle gitt meg et godt tilbud så må jeg vurdere det. Inntil nå er det liten tvil om at mine videoer er laget på eget initiativ og uten at jeg har blitt sponset av Tesla.

Den dagen det blir kjent at Tesla sponser meg med x kroner så tror jeg troverdigheten på det jeg sier vil falle. Og Tesla vil muligens også forvente at jeg unnlater å nevne feil og heller trekker fram de gode sidene med bilen.

Jeg vil muligens bare følge plan A som er å kjøre 1 million km med vår Millennium Falcon.

Er det en oppgradering jeg ønsker å retrofit'te (jeg vet Car-El hater dette ordet :P) så er det et framtidig 120 kWh-batteri. Slik jeg ser det har større batteri flere fordeler:
- Rekkevidden økes sannsynligvis med 50 % og ikke 40 %. Dette har noe med at energien som brukes for å holde bilen varm/kald og diverse andre grunnfunksjoner fortsatt er likt. Det vil si 600 km typical.
- Økt rekkevidde gjør at lange etapper gjennomføres raskere fordi man kan starte med høy SOC og tillate ankomst ved lav SOC. Og dermed blir den totale tiden ved SCene kortere. Ellers kan man skippe SCer helt og spare enda mer tid.
- Økt ladehastighet som følge av at makseffekten på 117 kW per i dag kan opprettholdes over et større spekter. På ladevideoen min ser jeg at 30 minutters lading gir 0->60 % og snitt på 88 kW. Jeg tipper 120 kWh-batteriet ville fått 100 kW i snitt etter 30 minutter, det vil si 13 % økning.
- Mer power over et større spekter. Dette gjelder først og fremst de som har Performance. Som jeg har nevnt flere ganger er bilen sprekest ved >70 %. På lavere SOC er den slapp i forhold. Med et 120 kWh batteri regner jeg med at den føles like sprek på 50 % som 85 kWh på 70 %. Lignende erfaring fikk jeg da jeg oppgraderte fra 36V/14Ah til 36V/16Ah batteri på elsykkelen min.
- Enda mindre batterislitasje fordi flere kan holde seg innenfor sweet spot som er rundt 50 % SOC til daglig bruk.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Amoss

Sitat fra: bb på mandag 13. oktober 2014, klokken 21:52
Jeg vil muligens bare følge plan A som er å kjøre 1 million km med vår Millennium Falcon.

Det hadde så klart vært spennende å se videoer fra en ny og oppgradert P85D, se hvordan autopiloten fungerer i praksis og høre hvordan du selv vurderer den etter en tids bruk, og også øket fremkommelighet med AWD, og dine praktiske erfaringer med en evnt. endring i rekkevidden/energiforbruket.

Men har full forståelse for at dette lett kan koste "litt" mer enn det smaker, og synes det også kan være vel så spennende å følge med på hvordan bilen takler å bli brukt så mye i lengden. Hva som skjer med rekkevidden, hvor mange DU'er som må byttes før problemet er løst etc... Om bilen faktisk er godt nok skrudd sammen til at den holder så lenge. Kan også være en god referanse når man kan dokumentere at de har rundet den første millionen (om det skjer :) ).

Men ser frem til videoen der du (forhåpentlig vis) får lånt en demo-/låne-bil P85D en helg :) Håper i så fall at du både får tørt nok føre til å teste 0-100 og noen fjelloverganger med isføre ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA