Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software oppdatering

Startet av bb, torsdag 12. desember 2013, klokken 23:14

« forrige - neste »

pberg

12 minutter på ringen er jo ikke spesielt fort... Husker jeg kjørte min 86-modell BMW 325i på under 12 minutter første gang jeg kjørte på ringen i 1997.

Hva er det som begrenser? En bil med 400+ hk burde jo lett klare ringen på godt under 10 minutter, i hvert fall BTG.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

bb

Sitat fra: pberg på torsdag 07. august 2014, klokken 12:42
12 minutter på ringen er jo ikke spesielt fort... Husker jeg kjørte min 86-modell BMW 325i på under 12 minutter første gang jeg kjørte på ringen i 1997.

Hva er det som begrenser? En bil med 400+ hk burde jo lett klare ringen på godt under 10 minutter, i hvert fall BTG.
Bridge to gantry-tiden min ble ca. 11:30. Grunnen til at jeg ikke torde å kjøre fort var blant annet:
- Vi hadde med oss noe bagasje og en passasjer (kona).
- Goodyear RSA2-dekkene begynte å synge på siste verset og var dessuten ikke egnet for banekjøring. Gummien flasset av mot slutten av runden.
- Jeg prøvde å kjøre med low suspension, men var usikker på om den taklet høye hastigheter. Banen er som kjent ganske humpete enkelte steder.
- Jeg hadde kun mulighet til å kjøre én runde.
- Jeg var usikker på hvor mye jeg kunne presse bilen før den ble overopphetet.

Jeg kommer til å ta en til tur dit senere og kjøre flere runder, uten bagasje, kjøleboks, passasjer, ladekabler, liggeunderlag, sovepose osv.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

pberg

De forutsetningene du nevener der var de samme for min første runde. To mann (store menn) i bilen, bagasje, kun en runde og vanlige gatedekk. Den gangen var det forresten ikke vanlig å måle BTG, siden du kunne kjøre hele runder da.

Hva mener du burde være oppnåelig under andre forhold med din bil?
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

bb

Sitat fra: pberg på torsdag 07. august 2014, klokken 13:31
De forutsetningene du nevener der var de samme for min første runde. To mann (store menn) i bilen, bagasje, kun en runde og vanlige gatedekk. Den gangen var det forresten ikke vanlig å måle BTG, siden du kunne kjøre hele runder da.

Hva mener du burde være oppnåelig under andre forhold med din bil?
Det er jo folk som har kjørt Model S på litt over ti minutter. Så jeg mener det burde være mulig å komme litt under ti minutter.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

bb

Dra fram øl, popcorn, brus og annet digg! Nå er Europe road trip 2014 del 1 ferdig. Filmen ble på over 1 time og 20 minutter. Kos dere med den :)

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

atledreier

Ser på NürburgRing videoen din, Bjørn, og stusser litt. Selv med slik bestemorkjøring går altså både dekk, bremser og drivverk varmt? Hvordan er det med litt inspirert kjøring opp Strynefjell med bagasje, kjerring og unger i bilen? Eventuelt ned på andre siden? Vil vel smelte både bremser og dekk hvis man blir litt ivrig? Vanlige biler takler fint å kjøre niminutters runder hele helgen.

Forøvrig setter jeg og andre Ring-entusiaster pris på at du kjører innenfor komfortsonen din og slipper tydelig forbi, det er det ikke alle som gjør! :-)

bb

Sitat fra: atledreier på torsdag 07. august 2014, klokken 22:24
Ser på NürburgRing videoen din, Bjørn, og stusser litt. Selv med slik bestemorkjøring går altså både dekk, bremser og drivverk varmt? Hvordan er det med litt inspirert kjøring opp Strynefjell med bagasje, kjerring og unger i bilen? Eventuelt ned på andre siden? Vil vel smelte både bremser og dekk hvis man blir litt ivrig? Vanlige biler takler fint å kjøre niminutters runder hele helgen.
Jeg tok det med ro rundt ringen, skal ikke nekte på det. Men å kalle det bestemorkjøring er kanskje å dra det litt langt. Dekkene ble ganske varme og flasset av på slutten. Bremsene kunne fint tåle mye mer juling. Det samme kunne drivverk/kjøling. Jeg fikk ikke overoppheting en eneste gang. Det var kun helt på slutten etter at jeg passerte gantry at jeg ga på maks og fikk den gule linja.

Nå vet ikke jeg hva du kaller inspirert kjøring på norske veier. Men selv om du kjører 20 km/t over norske fartsgrenser opp Strynefjell er du fortsatt ikke i nærheten av farten jeg hadde rundt ringen. Jeg brukte 11,5 minutt på å tilbakelegge 20,8 km. Det gir en snittfart på 108,5 km/t. Ikke glem at 20 km rundt ringen tilsvarer 200 km på vanlig vei når det gjelder slitasje på dekk, drivverk og understell.

Nei, vanlige biler klarer ikke å kjøre ringen på ni minutter.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

atledreier

Med tung bil opp Strynefjell bruker man MYE energi. Det er ikke snakk om fart, men forbrukt energi som lager varme. Jeg regner med at på en vanlig dag på landeveien skal det mer til enn ett lite drag på et par sekunder før ting går varmt, ergo må du ha vært ganske nær grensen når du trødde på i avkjølingssonen etter "Gantry".

I videoen kommenterer du at bremsene føles annerledes, jeg antok dette var bremse"fade". Mulig du mente noe annet. Det er uansett mye bil som skal stoppes, men Ringen er ikke den verste banen når det kommer til bremsebruk for oss vanlige dødelige, vi er vanligvis alt for redde for å dø til å kjøre så fort at bremser blir et problem. :-)

Jeg kjørte min bil på relativt kjipe gatedekk, 13 runder i 32-37 varmegrader med passasjer for et par uker siden. 200 hester, 200Nm. Disse dekkene har gått et stykke, inkludert et par banedager tidligere i år. Med en motivert sjåfør kan svært mange biler (de fleste moderne biler med over 150hk) klare 9 minutters runder BtG.

Men igjen, takk for hensynsfull kjøring, og kudos for å holde deg innenfor en hastighet du er komfortabel med.

Forøvrig, en av mine runder på ringen nå i sommer:
http://youtu.be/_lmj4XPJQy4?list=UUjcftChiAFV1x7zTpX9t8UQ


MartinezSC

Sitat fra: atledreier på torsdag 07. august 2014, klokken 22:24
Selv med slik bestemorkjøring
Hvorfor slikt ordbruk om en av forumets mest fornuftige og entusiastiske bruker?

Gjelder forøvrig deg også @pberg. Høres ut som dere ønsker å sverte Bjørn, og arbeidet han gjør for oss alle. Me don't like.

snurrehue

Sitat fra: bb på torsdag 07. august 2014, klokken 22:41
Nei, vanlige biler klarer ikke å kjøre ringen på ni minutter.

Denne er jo en klassiker:


Riktignok mål om 10 minutter i stedet for 9, men uansett ganske imponerende :)

hma

Sitat fra: bb på torsdag 07. august 2014, klokken 20:37
Dra fram øl, popcorn, brus og annet digg! Nå er Europe road trip 2014 del 1 ferdig. Filmen ble på over 1 time og 20 minutter. Kos dere med den :)
Knallbra Bjørn! Har kommet 15 minutter uti filmen, men må ta pause for i kveld - skal tidlig opp på jobb i morgen. Gleder meg til fortsettelsen :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

bb

Sitat fra: hma på torsdag 07. august 2014, klokken 23:58
Knallbra Bjørn! Har kommet 15 minutter uti filmen, men må ta pause for i kveld - skal tidlig opp på jobb i morgen. Gleder meg til fortsettelsen :)
Kos deg med resten :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Jærbuen

Veldig bra film, tar pause på 45 min nå.

Ser at det må flere SC på plass før jeg tar turen nedover, men neste sommer er ingen umulighet :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

tonl

@Bjørn. Skulle ha vært forbud å legge sånne video materialer på kvelden og på vanlig hverdag.  >:(
Venter i spenning på mer...

sn0le

Morsomt å se deg legge deg mot vinden i vindmaskinen.
Du er jo oppvokst i Bodø og godt kjent med Bodøeffekten. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA