Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software oppdatering

Startet av bb, torsdag 12. desember 2013, klokken 23:14

« forrige - neste »

TW838

Jeg tok ut noen kurver fra VisibleTesla første gang jeg var innom en SC. Dette er lading til kun 90%. Som Bjørn skriver er det ikke lenge man får 100kW...
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

sn0le

Ser ut som det vil lønne seg å bare lade på Dombås når vi skal kjøre til Namsos i juli.
Å starte med 90% i Oslo for så å lade på Lillehammer og deretter til 90-100% på Dombås vil jo være bortkastet.
Bedre å komme til Dombås med lavere SOC siden det går så fort i begynnelsen av lading ved lav SOC.
Må opp til max på Dombås siden det er 40 mil derifra til dit vi skal.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

bb

Eventuelt så kan du starte med 70 % i Oslo, toppe opp et kvarter i Lillhehammer og lade resten i Dombås. Det er bedre for batterihelsen. Tidsmessig vil det dessuten lønne seg å lade til ca. 95 % på Dombås og heller kjøre litt saktere for å komme frem. Å vente to timer er pain.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sn0le

#468
Det er nok og en mulighet.
Blir nok å kjøre på kveld/natt.
Gjør det litt enklere å holde litt lavere hastighet uten å være til bry for andre trafikanter.
Samt mindre behov for A/C enn midt på dagen i solsteika.
En SC nord for Trondheim hadde gjort det hele enklere.
Kan og lade til 90% på Dombås og så lenge man finner seg en 22kW Type-2 kontakt i området rundt Trondheim.
Har de det hos Tesla i Trondheim?
Og er de evt tilgjengelig etter stengetid?

Ifølge grafen din, bb, så er man jo på ca 20kW lading eller mindre etter 70 minutter.
Da må det jo være bedre å fise avgårde og heller lade 18kW en eller annen plass på ruta, eller er jeg helt på bærtur? :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

bb

I kjelleren hos Tesla på Lade har de flere 11 kW-ladere og en stk 22 kW helt inntil rampen. Men garasjen tror jeg stenger rundt midnatt og åpner kl 8 ellerno. Skulle 22 kWen være opptatt og du har med semiportabel ladeboks får du 22 kW fra de andre stikkene også. De er 400 V/32 A med overgang til 16 A og UMC. Det er bare å nappe ut kontakten og putte i din egen.

Sist gang jeg var der var 22 kWen opptatt. Men så kom en hyggelig Tesla-ansatt ned til meg og spurte om jeg trengte bedre ladefart (jeg satt på 400 V/16 A). På verkstedet fikk jeg 230 V 61 A enfas som ga meg ca. 65 km/t kontra 50 km/t nede i kjelleren.

Tidsmessig har jeg funnet ut at det lønner seg å kjøre litt fortere og deretter lade på 22/18 kW. Men har man kun 11/7,4 kW tilgjengelig vil vinninga gå opp i spinninga, rent tidsmessig. Lader du til ca. 95 % vil du nok spare mest tid. Men da må du nok ligge i ca. 70-80 km/t for å klare 400 km på sommerstid.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

bb

Jeg har satt av tid de neste ukene til å få ferdig fjorårets europatur. Og om tre uker legger vi ut på ny europatur med Teslaen. Så det er på høy tid å få den forrige ferdig! Kona mi har mast etter den i snart ett år. Det blir nok dessverre ingen teslavideo innen den tid.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

maxmekker

Europa tur, DET blir tøft BB. Ikke sikkert det blir like spennende neste år da SC (kanskje) er godt utbygd, og man kan øy hoppe fra ladepunkt til ladepunkt. Nå kan det jo bli noen skikkelig neglebitene opplevelser  ;) 

OddB

Ladehastighet(kW) vertikalt og SoC (%) horisontalt
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

StevenE

Sitat fra: bb på mandag 02. juni 2014, klokken 13:15
Av og til holder det med bare 20 minutters lading hvis man skal hoppe mellom noen av SCene som ligger nær hverandre. For eksempel Dombås -> Lillehammer eller Gol -> Aurland. Men på europatur vil jeg nok bruke 45-60 minutter.

Noen sier (http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/96-The-Rules-of-Model-S-Road-Tripping) at det er best å lade 100% når du går på langtur. Spesielt når det begynner å bli flere SCer i hele Norge og Europa. Kan du kanskje hoppe en hel SC plass i framtid når det blir bygget flere til, da det blir lagt opp nettverk til 60kwh TMS også og med nye batteri. Forventer at det blir lading nær Kristiansand for meg.. og så lading en gang til i Danmark før det blir SC lading i Tyskland.

Blir interessant å se på framtidige video av Europa turen din Bjørn! Vi kommer vel ikke å ta turen til Europa før neste sommer, da vi ikke har bestillt Tesla'en ennå. Men det blir kult! :)
07.04.2016: 35k km
03.04.2017: 70k km
24.08.2017: 81k+km
Tesla Model S 85D "T.I.M." EL59908 P79502 juni 2015
Tesla Model S 100D "SATAN TIM" EK? F210186 sept 17

Mitsubishi Galant 2.5 V6 DOHC "M.G." 276k RK42358 2006

Reservert: 1 Model 3 RN107190885
selger EL59908, bytter til ny S100D

Muffinman

Sitat fra: StevenE på torsdag 05. juni 2014, klokken 21:15
Sitat fra: bb på mandag 02. juni 2014, klokken 13:15
Noen sier (http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/96-The-Rules-of-Model-S-Road-Tripping) at det er best å lade 100% når du går på langtur.
Leste denne for over et år siden. Budskapet er vel at det er bedre å toppe batteriet heller enn å kjøre det ned i kjelleren. Det blir vel sjelden et tema når det blir teppebombet med superladere og andre semihurtige ladestasjoner rundt omkring?

hgs

Sitat fra: StevenE på torsdag 05. juni 2014, klokken 21:15
Sitat fra: bb på mandag 02. juni 2014, klokken 13:15
Av og til holder det med bare 20 minutters lading hvis man skal hoppe mellom noen av SCene som ligger nær hverandre. For eksempel Dombås -> Lillehammer eller Gol -> Aurland. Men på europatur vil jeg nok bruke 45-60 minutter.

Noen sier (http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/96-The-Rules-of-Model-S-Road-Tripping) at det er best å lade 100% når du går på langtur. Spesielt når det begynner å bli flere SCer i hele Norge og Europa. Kan du kanskje hoppe en hel SC plass i framtid når det blir bygget flere til, da det blir lagt opp nettverk til 60kwh TMS også og med nye batteri. Forventer at det blir lading nær Kristiansand for meg.. og så lading en gang til i Danmark før det blir SC lading i Tyskland.

Blir interessant å se på framtidige video av Europa turen din Bjørn! Vi kommer vel ikke å ta turen til Europa før neste sommer, da vi ikke har bestillt Tesla'en ennå. Men det blir kult! :)

Litt avhengig av tettheten på SC'ene selvfølgelig, men ser du på grafene i denne tråden er det ikke lurt tidsmessig å lade til 100% på SC med det mål å hoppe over den neste selv om det muligens ikke skader batteriet så mye. Er du ekstra heldig kommer du ikke fram til neste SC heller. Lad det du trenger 2 ganger i stedet.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Leif1

Og en har også gjerne kjørt 15-25 mil mellom disse. Greit å ta en stopp og fylle kaffekoppen og etterfylle litt drivstoff på kroppen også da.
Merker at jeg har blitt mye mer avslappet på langtur med denne bilen.
Kjørte Trondheim-Gardermoen-Trondheim sist søndag. (Hentet ene avkommet som hadde vært på ferietur med bestisene.)
Ladet nesten fullt hjemme før jeg dro, en slump på Dombås på vei ned og omtrent full tank på Lillehammer før jeg dro til Gardermoen og snudde. Bra med folk der på ettermiddagen forresten. Fikk snakket med et par andre entusiastiske bilførere. Turen oppover besto seg også i et par korte stopp for å fylle litt strøm og kaffe/mat.
Kom hjem sent, men uten å kjenne noe til ubehag etter å ha sittet bak rattet hele dagen. 8500 km nå siden mars, så haler innpå deg Bjørn... ;)
Konvertitt fra S til X

bb

Sitat fra: StevenE på torsdag 05. juni 2014, klokken 21:15
Noen sier (http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/96-The-Rules-of-Model-S-Road-Tripping) at det er best å lade 100% når du går på langtur. Spesielt når det begynner å bli flere SCer i hele Norge og Europa. Kan du kanskje hoppe en hel SC plass i framtid når det blir bygget flere til, da det blir lagt opp nettverk til 60kwh TMS også og med nye batteri. Forventer at det blir lading nær Kristiansand for meg.. og så lading en gang til i Danmark før det blir SC lading i Tyskland.
Man vinner ingenting på å lade til 100 % hvis man har mulighet til å lade flere steder underveis på SCer. Som ladevideoen min viser så tar 100 % forferdelig lang tid. Skal man prøve å skippe en SC holder det i så fall med 95 %. Men det er heller ikke så sunt for batteriet i det lange løp. Men må man virkelig langt lønner det seg å lade godt opp. Å kjøre 90 % -> 20 % er bedre enn 75 % -> 5 %.

Sitat fra: Leif1 på fredag 06. juni 2014, klokken 00:00
Og en har også gjerne kjørt 15-25 mil mellom disse. Greit å ta en stopp og fylle kaffekoppen og etterfylle litt drivstoff på kroppen også da.
Merker at jeg har blitt mye mer avslappet på langtur med denne bilen.
Jeg merker også at jeg er mindre sliten og trøtt i forhold til da jeg hadde BMWen før. Da kjørte jeg ofte Oslo - Kristiansand i ett strekk eller Oslo - Trondheim med kun 5 minutters pissepause.

Sitat fra: Leif1 på fredag 06. juni 2014, klokken 00:00
8500 km nå siden mars, så haler innpå deg Bjørn... ;)
Det blir ca. 4000 km i måneden. Ganske mye kjøring, ja. Har du forsikring med fri km?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Leif1

@bb: Nei, har ikke fri km. Enda ihvertfall. Har blitt utrolig mye mer kjøring enn planlagt siden jeg fikk bilen. Klarer jo ikke å si nei til en tur...
Konvertitt fra S til X

bb

Bedre sent enn aldri. Jeg fikk omsider gjort ferdig europaturen fra 2013:


Der kjørte vi en BMW 525d E61. Nå på lørdag tar vi MS Superspeed 2 fra Larvik til Hirtshals og begir oss på vår første europatur i Tesla.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA