Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software oppdatering

Startet av bb, torsdag 12. desember 2013, klokken 23:14

« forrige - neste »

snurrehue

Sitat fra: Amoss på fredag 14. mars 2014, klokken 18:08
Helt klart det første, noe jeg også har skrevet før her i tråden. Men altså, Tesla har funnet ut at det gir en bedre markedsføring å skryte av "ubegrenset kjørelengde" enn "minst 75% etter 200 000 km". Desverre.
Nettopp. Og det er her jeg mener Tesla villeder kjøperne med å gi en garanti som egentlig ikke er verdt en dritt.


Sitat fra: Amoss på fredag 14. mars 2014, klokken 18:08
Nei, bremseskiver er en slitedel. Men, for å gjøre sammenligningen komplett, dersom de hadde gitt en 8 års ubegrenset kjørelengde garanti på bremseskivene hadde jeg helt klart forventet at de varte i minst 7 år.

Det er nettopp her det gjelder å lese garantivilkårene for å se hva som faktisk dekkes! Når du leser garantivilkårene Tesla har gitt deg, hvor de klart og tydelig skriver at de ikke garanterer for noen som helst restkapasitet etter 8 år, er det et klart signal fra Tesla at her kan du som kunde forberede deg på å kanskje måtte kjøpe deg nytt batteri innen eller etter de 8 årene om du fortsatt ønsker å ta bilen med på langtur uten å måtte stoppe på enhver liten ladestasjon opp gjennom dalførene.

Det er greit å forvente noe, men det er bedre å lese og forstå vilkårene slik at man blir sikker.

Øyvind.h

De som tar seg bryet med å lese statistikken jeg la ut for Tesla Roadster innser nok at garantien har en vesentlig verdi....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jog

Jeg regner med at om 7 år så kan jeg sjekke om min bil går ca. det samme som andres som har gått like langt.   Dersom den ikke gjør det, så er det garanti reklamasjon.  Dersom alle da går 20 mil så er det synd for alle, dersom det bare er min, så får jeg fikset det.     
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

AndersinOslo

Nevner det igjen, den norske kjøpergruppen skiller seg veldig fra alle andre land. TMS er en bil for svært rike og miljøbevisste. Den koster mer enn de dyreste Mercedesene, BMWene, AUDIene og med unntak av miljø, har lavere ytelser på alle områder. En bil man kjøper fordi man kan og ikke bryr seg så mye om pengene.

Disse folkene har ingen idé om hva denne bilen er verdt etter 7 år, fordi de solgte den etter 2 år og er vant til et tullete verdifall.

Så jeg tror vi blir stående litt alene om å kreve erstatning for noe som helst etter 7 år og 11 måneder. Med litt flaks har de et anstendig priset batteri da, og bilen har ellers holdt sånn noenlunde sammen.

På en moderne luksusbil har du gjerne byttet turbo, intercooler, fire injectorer, dieselpumpe, haugevis med filtre og oljer, katalysator, dynamo, eksosanlegg to ganger og regreim to ganger ved 8 år 200.000 km. Blir omtrent samme kost som ny batteripakke antar jeg.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

cra

Sitat fra: AndersinOslo på lørdag 15. mars 2014, klokken 00:04
TMS er en bil for svært rike og miljøbevisste.

Det er kanskje riktig, men jeg tviler sterkt på at disse er i flertall i gruppan av Tesla-eiere. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosse

Tidligere avstemninger her på forumet (som ikke nødvendigvis er på et nivå som forskerne ville ropt hurra for) viste at vår gruppe har en større andel eiere med relativt høye lønninger, og at miljøbiten er delt bortimot 50/50 med eiere som ikke prioriterer miljø.

Min far kjøpte en hybrid for et par år siden. Tidligere biler har vært store og kraftige "direktørbiler", så jeg ga ham en high-five og gratulerte ham med å bidra til et renere miljø. Han sa som sant var at det viktigste for ham var økonomi, ved at bilen brukte minst mulig dyr bensin. Han er veldig spent på å se bilen min, men det er i hovedsak fordi det er en flott bil på mange andre måter.

Det fikk meg til å innse at det nok er lite sannsynlig at man vil få alle slags folk til å kjøpe elbil for å "redde verden". Dette har Tesla forlengst skjønt, så de gjør folk interessert med de andre egenskapene i en god bil, og gjør samtidig at mange familier (som min) kan fjerne ICE fullstendig fra bilholdet.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

Orcuz

Sitat fra: OddB på fredag 14. mars 2014, klokken 17:30
For å ha det helt klart :Forbrukerkjøpsloven gir deg en reklamasjonsrett innen fem år på deler som er tenkt å vare vesentlig lengre enn 2 år. Erstattes en del "nullstilles" tiden slik at en del som byttes etter fem år utløser nye fem år reklamasjonsrett på den delen.


Dette stemmer ikke. Reklamasjon gjelder alltid fra kjøpsdato. Selv ved omlevering til nytt produkt får du nye 5 år, fordi det fremdeles er en del av den originale kjøpsavtalen.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


OddB

Sitat fra: Orcuz på lørdag 15. mars 2014, klokken 14:44
Sitat fra: OddB på fredag 14. mars 2014, klokken 17:30
For å ha det helt klart :Forbrukerkjøpsloven gir deg en reklamasjonsrett innen fem år på deler som er tenkt å vare vesentlig lengre enn 2 år. Erstattes en del "nullstilles" tiden slik at en del som byttes etter fem år utløser nye fem år reklamasjonsrett på den delen.


Dette stemmer ikke. Reklamasjon gjelder alltid fra kjøpsdato. Selv ved omlevering til nytt produkt får du nye 5 år, fordi det fremdeles er en del av den originale kjøpsavtalen.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
"Reklamasjonsfrister
Reklamasjon bør gjøres skriftlig til verkstedet. Du plikter å kontrollere reparasjonen, slik at mangler blir oppdaget så fort som mulig. Du må alltid klage innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.

I tillegg gjelder en absolutt reklamasjonsfrist på 2 år fra oppdraget ble avsluttet. Hvis resultatet av tjenesten er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, er fristen 5 år.
"


https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/verkstedtjenester/reklamasjon-pa-verkstedsreperasjon/
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

Jepp, kjenner verkstedfolk som har vært på kurs i forbrukerkjøpslovgivingen som etterpå kunne fortelle at om du får byttet dynamo på en bil under reklamasjon starter nye 5 år å løpe på den nye dynamoen.

cra

Sitat fra: Muffinman på lørdag 15. mars 2014, klokken 18:08
Jepp, kjenner verkstedfolk som har vært på kurs i forbrukerkjøpslovgivingen som etterpå kunne fortelle at om du får byttet dynamo på en bil under reklamasjon starter nye 5 år å løpe på den nye dynamoen.

Stemmer det, det er "egen garanti" på reparasjoner. Har selv levert caravella til service og fått telefon om at bærekule (eller hva det nå er den spiser årlig) var defekt. "Men vent litt, la meg sjekke....." sier han som ringer meg opp. "Den skifta vi da i fjor også, så den går på garanti. Beklager forstyrrelsen". :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OddB

Sitat fra: Muffinman på lørdag 15. mars 2014, klokken 18:08
Jepp, kjenner verkstedfolk som har vært på kurs i forbrukerkjøpslovgivingen som etterpå kunne fortelle at om du får byttet dynamo på en bil under reklamasjon starter nye 5 år å løpe på den nye dynamoen.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Sitat fra: Muffinman på lørdag 15. mars 2014, klokken 18:08
Jepp, kjenner verkstedfolk som har vært på kurs i forbrukerkjøpslovgivingen som etterpå kunne fortelle at om du får byttet dynamo på en bil under reklamasjon starter nye 5 år å løpe på den nye dynamoen.
Det kurset har tydeligvis ikke Toyotaverkstedene gått på.  Har hatt et par runder , den siste varte i et halvt år å kostet meg noen hundrelapper i teknisk konsultasjon hos NAF før Toyota Follo motvillig tok på seg de fulle kostnadene for en enkel reklamasjon. Tror ikke det var vrang vilje men heller total mangel på forståelse for denne loven som gjorde at de reagerte som de gjorde. For hvorfor ellers ville de sette strek over et meget godt kundeforhold ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

Generelt er det skremmende liten kunnskap om regelverket i de fleste salgsbransjer. Alternativt at de vet hva som gjelder, men "spiller dumme" når de blir tatt med buksa nede av kunder som har gjort hjemmeleksa. Det er penger i slikt.

cra

De trenger heldigvis ikke å ha noen kurs for at kjøprsloven skal gjelde. De gangene jeg har trengt å "ta" noen har jeg lest meg opp på lovverket, og som regel holder det å klippe og lime litt utdrag fra loven, samt linke til kilden, gjerne i lovdata.no. De gir seg som regel ganske raskt når de skjønner at de har å gjøre med noen som vet hva som gjelder, og er villit til å ta saken videre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bb

Turen ble gjennomført, men det ble ikke filmet. Kanskje litt synd fordi det var en utrolig flott tur. Men på en annen side så hadde jeg litt for mye å gjøre de dagene.

Men i dag kjører vi avgårde på en ny helgetur. Vi skal innom Hemsedal for å stå slalom. Og på lørdagskvelden ankommer vi Bergen for å levere stuff og plukke opp mer stuff på morgenen. Selv om turen i seg selv ikke er noe nytt, så er det i alle fall flere nye ting jeg skal vise fram. Det blir vel en ny video i neste uke en gang :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA