Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software oppdatering

Startet av bb, torsdag 12. desember 2013, klokken 23:14

« forrige - neste »

bb

Jeg fikk nytt ved ca. 86k km og har nå kjørt ca. 162k km. Det vil si ca. 75k kjørt. Jeg har gjort diverse målinger i det siste og har kommet fram til at jeg får 72-75 kWh ut fra batteriet uten å bruke zero mile.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

krister461

Hvordan er lakktilstanden på bilen din? Hvor mye polering og voksing har du gjort?

Vi er en del som vurderer gjennomsiktig folie på utsatte steder da vi ser mye merker, spesielt rundt hjulbuene, allerede etter noen få 1000 km, så hadde vært interessant å sett litt hvordan ting ser ut etter 160 k. :)

Forøvrig morsomt å se at du har fortsatt har like mye entusiasme for bilen og kjøringen. ;)

bb

Sitat fra: krister461 på fredag 10. juli 2015, klokken 11:45
Hvordan er lakktilstanden på bilen din? Hvor mye polering og voksing har du gjort?

Vi er en del som vurderer gjennomsiktig folie på utsatte steder da vi ser mye merker, spesielt rundt hjulbuene, allerede etter noen få 1000 km, så hadde vært interessant å sett litt hvordan ting ser ut etter 160 k. :)

Forøvrig morsomt å se at du har fortsatt har like mye entusiasme for bilen og kjøringen. ;)
Panseret og deler av fronten har fått lakkskader hovedsakelig fra grus. Jeg vasker bilen på selvvask og av og til med svamp etterpå. Foreløpig har jeg ikke tatt noen stor polishjobb på den. Jeg har heller ikke lakkforseglet den.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Eip

Hele norge unntatt nordkapp?
Litt midt-norge og sørnorge
VIN: 509XX PD

VL

Hei Bjørn!

Jeg er helt "fersk" så jeg har kun begynt å se litt på videoene dine på siste siden her i denne tråden. ( Tenker jeg ta meg tid til å se igjennom de 58 andre sidene når jeg har tid  ;D )

Må få si at det er vanvittig gøy å følge med! Flott filming og klipping du får til, godt jobbet  :D!

Det ser kjempe kjekt ut å farte rundt i landet slik du gjør, har ikke fått sett så mye enda men ser du plukker opp og leverer ting forskjellige steder. Er dette via den ( husker ikke navnet ) nettsiden hvor man plukker opp og leverer for et par lapper?  :) Er jo genialt å kose seg på biltur og samtidig ha litt fortjeneste/spandert mat på veien  ;D ;D
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Havebigfun

Det var et veldig fint supplement med droneopptakene, Bjørn- det kunne vært mere av dette- ikke bare ved SC men også ved andre severdigheter, eks fossen, høyfjellet osv...

Avh

Sitat fra: bb på fredag 10. juli 2015, klokken 11:38
Jeg fikk nytt ved ca. 86k km og har nå kjørt ca. 162k km. Det vil si ca. 75k kjørt. Jeg har gjort diverse målinger i det siste og har kommet fram til at jeg får 72-75 kWh ut fra batteriet uten å bruke zero mile.
Kan du si litt folkelig hva det betyr? Vil det si at du er over 10 % ned i kapasitet på det nye batteriet?
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Øyvind.h

Sitat fra: Avh på lørdag 11. juli 2015, klokken 09:38
Sitat fra: bb på fredag 10. juli 2015, klokken 11:38
Jeg fikk nytt ved ca. 86k km og har nå kjørt ca. 162k km. Det vil si ca. 75k kjørt. Jeg har gjort diverse målinger i det siste og har kommet fram til at jeg får 72-75 kWh ut fra batteriet uten å bruke zero mile.
Kan du si litt folkelig hva det betyr? Vil det si at du er over 10 % ned i kapasitet på det nye batteriet?
Zero-mile er vel rundt 5kWh. 75kWh uten denne er omtrent hva man kan forvente av ny bil. 81kWh når bilen stopper.

Usikker på om Bjørns tall indikerer noe tap i det hele tatt. I så fall ikke mer enn 3-4kWh. Dvs 4,7% på 80.000km. Eller 11,75% tap ved 200.000km. Eller 23,5% tap ved 400.000km. Da med worst case ut fra tallene han nevnte.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bb

Sitat fra: VL på fredag 10. juli 2015, klokken 20:13
Må få si at det er vanvittig gøy å følge med! Flott filming og klipping du får til, godt jobbet  :D!

Det ser kjempe kjekt ut å farte rundt i landet slik du gjør, har ikke fått sett så mye enda men ser du plukker opp og leverer ting forskjellige steder. Er dette via den ( husker ikke navnet ) nettsiden hvor man plukker opp og leverer for et par lapper?  :) Er jo genialt å kose seg på biltur og samtidig ha litt fortjeneste/spandert mat på veien  ;D ;D
Takk for tilbakemelding :) Det er www.nimber.com du tenker på.

Sitat fra: Havebigfun på fredag 10. juli 2015, klokken 22:43
Det var et veldig fint supplement med droneopptakene, Bjørn- det kunne vært mere av dette- ikke bare ved SC men også ved andre severdigheter, eks fossen, høyfjellet osv...
Jau, jeg skal gjøre det. Problemet er at jeg må beregne ca. 15-30 minutter ekstra for hver lokasjon jeg flyr. På SCene må jeg allerede tilbringe litt tid på uansett.


Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. juli 2015, klokken 09:46
Sitat fra: Avh på lørdag 11. juli 2015, klokken 09:38
Sitat fra: bb på fredag 10. juli 2015, klokken 11:38
Jeg fikk nytt ved ca. 86k km og har nå kjørt ca. 162k km. Det vil si ca. 75k kjørt. Jeg har gjort diverse målinger i det siste og har kommet fram til at jeg får 72-75 kWh ut fra batteriet uten å bruke zero mile.
Kan du si litt folkelig hva det betyr? Vil det si at du er over 10 % ned i kapasitet på det nye batteriet?
Zero-mile er vel rundt 5kWh. 75kWh uten denne er omtrent hva man kan forvente av ny bil. 81kWh når bilen stopper.

Usikker på om Bjørns tall indikerer noe tap i det hele tatt. I så fall ikke mer enn 3-4kWh. Dvs 4,7% på 80.000km. Eller 11,75% tap ved 200.000km. Eller 23,5% tap ved 400.000km. Da med worst case ut fra tallene han nevnte.
Et ferskt batteri har ca. 75-76 kWh tilgjengelig hvis man kjører ca. 350-400 km. Kjører man kortere blir tilgjengelig energi lavere. Kjører man lengre blir tilgjengelig energi høyere.
Mitt batteri har ca. 72-75 kWh tilgjengelig alt etter hvor høyt strømuttaket er. Uten å ha målt nøyaktig og sammenlignet med tidligere resultater tipper jeg nedgangen er ca. 2-3 kWh. Det vil si rundt 4 % nedgang.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Hyperstress


---
Et ferskt batteri har ca. 75-76 kWh tilgjengelig hvis man kjører ca. 350-400 km. Kjører man kortere blir tilgjengelig energi lavere. Kjører man lengre blir tilgjengelig energi høyere.
Mitt batteri har ca. 72-75 kWh tilgjengelig alt etter hvor høyt strømuttaket er. Uten å ha målt nøyaktig og sammenlignet med tidligere resultater tipper jeg nedgangen er ca. 2-3 kWh. Det vil si rundt 4 % nedgang.
---

Skulle tro kapasiteten var lik uansett?
Men mulig en ikke får utnyttet hele kapasiteten om en har høyt forbruk pga tap? Er det logikken?
Jeg gjorde en test og tappet ferskt batteri raskest mulig (ila 25mil), og benyttet da ca 75+ kwh ned til 0.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

#880
Sitat fra: Havebigfun på fredag 10. juli 2015, klokken 22:43
Det var et veldig fint supplement med droneopptakene, Bjørn- det kunne vært mere av dette- ikke bare ved SC men også ved andre severdigheter, eks fossen, høyfjellet osv...
Forholdene ligger jo til rette for noen skikkelige kjørebilder med den dronen :) Tenk deg Model S på f.eks. Atlanterhavsveien eller Trollstigen. Sikkert mange som gjerne stiller opp og bidrar.

EDIT: Inspirasjon:

Havebigfun

Ja- det hadde vært fint :)
Utfordringen er vel at det blir for mye å administrere bil og dronen i bevegelse samtidig- antakelig krever ded mye øving og mange gjentakelser- ideen er ialle all god.
Om det blir så bra som på alfa- videoen er det ren reklame og bør lønnes av Teslamotors- samtidig er alle videoer fra Bjørn god reklame for Tesla 8)

thoru

Sitat fra: bb på søndag 12. juli 2015, klokken 06:37
Sitat fra: VL på fredag 10. juli 2015, klokken 20:13
Må få si at det er vanvittig gøy å følge med! Flott filming og klipping du får til, godt jobbet  :D!

Det ser kjempe kjekt ut å farte rundt i landet slik du gjør, har ikke fått sett så mye enda men ser du plukker opp og leverer ting forskjellige steder. Er dette via den ( husker ikke navnet ) nettsiden hvor man plukker opp og leverer for et par lapper?  :) Er jo genialt å kose seg på biltur og samtidig ha litt fortjeneste/spandert mat på veien  ;D ;D
Takk for tilbakemelding :) Det er www.nimber.com du tenker på.

Sitat fra: Havebigfun på fredag 10. juli 2015, klokken 22:43
Det var et veldig fint supplement med droneopptakene, Bjørn- det kunne vært mere av dette- ikke bare ved SC men også ved andre severdigheter, eks fossen, høyfjellet osv...
Jau, jeg skal gjøre det. Problemet er at jeg må beregne ca. 15-30 minutter ekstra for hver lokasjon jeg flyr. På SCene må jeg allerede tilbringe litt tid på uansett.


Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. juli 2015, klokken 09:46
Sitat fra: Avh på lørdag 11. juli 2015, klokken 09:38
Sitat fra: bb på fredag 10. juli 2015, klokken 11:38
Jeg fikk nytt ved ca. 86k km og har nå kjørt ca. 162k km. Det vil si ca. 75k kjørt. Jeg har gjort diverse målinger i det siste og har kommet fram til at jeg får 72-75 kWh ut fra batteriet uten å bruke zero mile.
Kan du si litt folkelig hva det betyr? Vil det si at du er over 10 % ned i kapasitet på det nye batteriet?
Zero-mile er vel rundt 5kWh. 75kWh uten denne er omtrent hva man kan forvente av ny bil. 81kWh når bilen stopper.

Usikker på om Bjørns tall indikerer noe tap i det hele tatt. I så fall ikke mer enn 3-4kWh. Dvs 4,7% på 80.000km. Eller 11,75% tap ved 200.000km. Eller 23,5% tap ved 400.000km. Da med worst case ut fra tallene han nevnte.
Et ferskt batteri har ca. 75-76 kWh tilgjengelig hvis man kjører ca. 350-400 km. Kjører man kortere blir tilgjengelig energi lavere. Kjører man lengre blir tilgjengelig energi høyere.
Mitt batteri har ca. 72-75 kWh tilgjengelig alt etter hvor høyt strømuttaket er. Uten å ha målt nøyaktig og sammenlignet med tidligere resultater tipper jeg nedgangen er ca. 2-3 kWh. Det vil si rundt 4 % nedgang.

nedgang fra når? fra når du fikk bilen i 2013? batteriet ditt er ikke byttet siden du fikk bilen?

satheesh.net

Sitat fra: Havebigfun på søndag 12. juli 2015, klokken 09:33
Ja- det hadde vært fint :)
Utfordringen er vel at det blir for mye å administrere bil og dronen i bevegelse samtidig- antakelig krever ded mye øving og mange gjentakelser- ideen er ialle all god.
Om det blir så bra som på alfa- videoen er det ren reklame og bør lønnes av Teslamotors- samtidig er alle videoer fra Bjørn god reklame for Tesla 8)

Burde ikke være så vanskelig med Lily som jeg har bestilt. ;)


Muffinman

Jepp, Lily er temmelig idiotsikker. Dessverre må den lades når den er tom for juice, dvs det er ikke bare å bytte batterier og fortsette filmingen. Det er en ulempe om man f.eks. skal ta mye råfilm i et begrenset tidsrom.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA