Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software oppdatering

Startet av bb, torsdag 12. desember 2013, klokken 23:14

« forrige - neste »

B_Tesla

Tror det er en liten feil folk gjør når de tror de kan spare mye på å kjøre på low - eller senke en bil. Vindmotstanden er i all hovedsak gitt av prosjektert frontalareal. Dette endrer seg ikke om du kjører på very high eller low, med unntak av de cm2 som man får mer eksponert av dekkene sett rett forfra. Det blir bare mindre åpent rom under bilen. Besparelsen ligger da i hvordan luftstørmmen lager en drag bak bilen. Denne endrer seg - men hvor mye er nok overestimert når man endrer bare en cm og to. Formen på bilen er fortsatt den samme. Drag koefesienten er da egentlig dette som endres - men ikke med mye.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

bb

I low er tyngdepunktet litt lavere. Men enda viktigere så er fjæringen litt hardere. I praksis har det nok lite å si på norske veier. Mulig det vil gi noen tideler rundt en bane.

Når det gjelder luftmotstanden så er jeg enig med B_Tesla. Frontarealet er fortsatt det samme, men det er kun et lite område som endrer seg rundt hjulene. Basert på denne testen høres det fornuftig ut at sidespeilene kan stjele så mye som 5 % som Tesla selv påstår.

Jeg fikk lyst til å gjøre en ny test i 130 km/t der jeg har slått inn speilene. Men dette er risky business.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Asarin

Hoi Bjørn!

Har sett de fleste av videoene dine, og må bare skyte en "Takk skal du ha" din vei. Har starta på europatur-filmene nå, det er inspirerende innhold da jeg tenker på en tur nedover på kontinentet neste sommer selv. :)
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Twowheels

Teslarati har skrevet en artikkel om forbruks testen din og linket til youtube filmen :)
_________

bb

Sitat fra: Asarin på fredag 19. september 2014, klokken 14:51
Hoi Bjørn!

Har sett de fleste av videoene dine, og må bare skyte en "Takk skal du ha" din vei. Har starta på europatur-filmene nå, det er inspirerende innhold da jeg tenker på en tur nedover på kontinentet neste sommer selv. :)
Så hyggelig å høre :) Ja, nå er det ingen grunn til å ikke ta en tur nedover kontinentet.


Sitat fra: Twowheels på onsdag 24. september 2014, klokken 14:51
Teslarati har skrevet en artikkel om forbruks testen din og linket til youtube filmen :)
Så kult! Det er ikke første gang noen refererer til videoene mine. Tesla i Stavanger sa at de har nevnt videoen min når noen spør om tap av range hvis bilen står parkert uten lading over lang tid (f.eks. ferie). Og i Munchen har de brukt noen av videoene mine til opplæring. Da var det blant annet vinteregenskaper som var temaet.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

bb

Helgetur til Trollstigen og Geiranger. På turen over Dovre fikk vi se vakkert nordlys :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Real EoN

Se der ja  :D Din beste video så langt.. VELDIG synd du ikkje kjørte opp på Dalsnibba før du dro videre fra den hytta på toppen der, da hadde du virkelig fått utkikkspunktet ditt !!!  Også morsomt å se de jæ... sunnmøringene på union hotell ha dobbla prisen på strøm siden juni... sunnmøringer  ;) ... åååå, kommer det mange model S her.. ja da dobbler vi prisen  ;D
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Havebigfun

fin video!
mtp kjøle/varmeboksen ville jeg vært svært forsiktig med å holde mat lunkent over litt tid- det blir det fort mye bakterier og diare av. Husker jeg rett er regelen for oppbevaring av mat - enten kjøleskap eller over 60C.

Øggen

Sitat fra: Real EoN på onsdag 24. september 2014, klokken 22:52
Også morsomt å se de jæ... sunnmøringene på union hotell ha dobbla prisen på strøm siden juni... sunnmøringer  ;) ... åååå, kommer det mange model S her.. ja da dobbler vi prisen  ;D

Så så, rolig no. Ikkje vår feil du e frå feil side av fjorden

bb

Sitat fra: Real EoN på onsdag 24. september 2014, klokken 22:52
Se der ja  :D Din beste video så langt.. VELDIG synd du ikkje kjørte opp på Dalsnibba før du dro videre fra den hytta på toppen der, da hadde du virkelig fått utkikkspunktet ditt !!!  Også morsomt å se de jæ... sunnmøringene på union hotell ha dobbla prisen på strøm siden juni... sunnmøringer  ;) ... åååå, kommer det mange model S her.. ja da dobbler vi prisen  ;D
Vi får ta turen opp neste år ellerno. Når det gjelder Union Hotel så synes jeg de burde ha gitt redusert pris eller gratis lading. Jeg la tross alt igjen 450 kr for lunsj der.


Sitat fra: Havebigfun på onsdag 24. september 2014, klokken 23:21
fin video!
mtp kjøle/varmeboksen ville jeg vært svært forsiktig med å holde mat lunkent over litt tid- det blir det fort mye bakterier og diare av. Husker jeg rett er regelen for oppbevaring av mat - enten kjøleskap eller over 60C.
Kjøle-/varmeboksen fra Biltema holder +65°C.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

snurrehue

Sitat fra: bb på torsdag 25. september 2014, klokken 00:57
Når det gjelder Union Hotel så synes jeg de burde ha gitt redusert pris eller gratis lading. Jeg la tross alt igjen 450 kr for lunsj der.

Er det noe rart folk nær sagt putter fingern i halsen når de omtaler elbilfolket? Med holdninger som at hoteller og andre som tilbyr lading burde tilby GRATIS lading, når man attpåtil har fått kjøpt en bil komplett fri for alle avgifter, man slipper billig unna på ferger, man slipper å betale bompenger, parkerer gjerne gratis, fri lading de fleste steder, få ture avgårde i kollektivfelt; ja, da er det håpløst å høre at man syter over å betale noen få kroner for lading inniblant...

Så også at du klaget på at Luxembourg krevde så mye penger for lading.

Har ikke sett denne Geiranger-videoen din ennå. Får ha den til gode til helga, men om du klager på ladeprisingen på Union Hotel så har jeg bare ett ord å si:
Smålig...

bb

Sitat fra: snurrehue på torsdag 25. september 2014, klokken 09:29
Sitat fra: bb på torsdag 25. september 2014, klokken 00:57
Når det gjelder Union Hotel så synes jeg de burde ha gitt redusert pris eller gratis lading. Jeg la tross alt igjen 450 kr for lunsj der.

Er det noe rart folk nær sagt putter fingern i halsen når de omtaler elbilfolket? Med holdninger som at hoteller og andre som tilbyr lading burde tilby GRATIS lading, når man attpåtil har fått kjøpt en bil komplett fri for alle avgifter, man slipper billig unna på ferger, man slipper å betale bompenger, parkerer gjerne gratis, fri lading de fleste steder, få ture avgårde i kollektivfelt; ja, da er det håpløst å høre at man syter over å betale noen få kroner for lading inniblant...

Så også at du klaget på at Luxembourg krevde så mye penger for lading.

Har ikke sett denne Geiranger-videoen din ennå. Får ha den til gode til helga, men om du klager på ladeprisingen på Union Hotel så har jeg bare ett ord å si:
Smålig...
Jeg har ikke noe imot å betale for lading så lenge den er fornuftig priset. Jeg klagde ikke bare på ladingen i Luxembourg. I Paris var det en som ville ha 5€ per time for å lade på Schuko...
Men jeg betalte med glede 4€ for å lade på vei til Paris.

Etter min mening bør investering i lader være noe butikken/hotellet/kjøpesentret tar på egen kappe for å lokke til seg kunder. Tror du virkelig at gratis parkering er gratis? Nei, de legger det på andre ting. Og ville du giddet å betale 100 kr for å gå på toalettet? Ikke glem at bensinstasjonen har investert penger i både porselen, såpe og dorull.

Når det er sagt skjønner jeg at bedrifter ønsker å få tilbake investeringen de har gjort. Og siden såpass få lader hos dem må noen hjelpe til i starten. Derfor synes jeg det ville vært fair om de fortsatte med 50 kr. At de doblet prisen vil bare føre til at flere ikke gidder å lade der.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

#642
Det var ikke gratis bensin heller igår på shell når jeg måtte fylle opp ATV'n.
Handla jo litt pølse og slikt så syns det var dårlig.
Spøk til alvor, 100 kroner for en lading er uansett billigere enn bensin/diesel fylling eller eventuelt falken.
Jeg synes 100kr er en helt ok pris for 22kw lademulighet.

krister461

Jeg har ikke noe problem med å betale for lading når jeg er avhengig av det, men tror det er en dårlig forretningsmodell for de fleste. Hadde ladestasjoner på kjøpesentre, butikker og restauranter vært gratis så tror jeg de hadde tjent mye mer på økt kundemasse enn de ville gjort på selve ladingen...

snurrehue

Sitat fra: bb på torsdag 25. september 2014, klokken 10:03
Jeg har ikke noe imot å betale for lading så lenge den er fornuftig priset. Jeg klagde ikke bare på ladingen i Luxembourg. I Paris var det en som ville ha 5€ per time for å lade på Schuko...
Men jeg betalte med glede 4€ for å lade på vei til Paris.

Etter min mening bør investering i lader være noe butikken/hotellet/kjøpesentret tar på egen kappe for å lokke til seg kunder. Tror du virkelig at gratis parkering er gratis? Nei, de legger det på andre ting. Og ville du giddet å betale 100 kr for å gå på toalettet? Ikke glem at bensinstasjonen har investert penger i både porselen, såpe og dorull.

Så 100 kroner er altså mye for å kunne lade bilen full på en relativt hurtig lader, og stå så lenge du vil? Hotellet tilbyr en tjeneste mot betaling. Er det egentlig så rart? De krever penger for at du skal kunne benytte badefasilitetene. De krever penger for at du skal sove på et eget rom der. De krever penger for at du skal benytte restauranten. Og de krever penger for at du skal kunne benytte ladefasilitetene. 100 kroner er faktisk meget rimelig. Når fikk du sist anledning til å fossilfylle en bil til 300 kilometer rekkevidde til 100 kroner?

At en franskmann har gitt et supertilbud på 5€ på en time med zzzzzchuko-lading er drøyt, selvsagt. Og det bekrefter jo den ennå utfordrende ladejungelen for elbiler. Men 100 kroner for ubegrenset lading på 22kW mener jeg er helt innenfor, og jeg betaler med glede. Med de enorme godene man med Model S opplever, har jeg ikke evne til å sutre over at noen få aktører tar noen få kroner for at jeg skal få lade hos de.

Skulle spisestendene, hotellene, kjøpesentrene tilby gratis eller godt subsidiert bensin for å lokke til seg kunder?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA