Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software oppdatering

Startet av bb, torsdag 12. desember 2013, klokken 23:14

« forrige - neste »

pberg

Sverting? Det må da være lov å diskutere på et diskusjonsforum. I forhold til egne erfaringer som syntes jeg bare det var veldig merkelig at en bil som er så sprek som model s gikk så tregt rundt ringen. Hvis du synes dette er personangrep og sverting, får det stå på din kappe.

For meg så det ut til at det var veldig mye å hente på de lange rettstrekkene ved Flugplatz, Fuchsröhre og oppoverbakken etter Bergwerk. Her har en bil med mye motor store fordeler.

Og sånn generelt, hvis du skal kjøre riktig fort på bane, så må det rasle i ABSen i alle innbremsinger, og ha tokyo by night i tractionkontroll-lysene i alle akselerasjoner..  :D
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

hoffa

Enda en flott video...Takk! Da venter jeg på del 2:-D
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

atledreier

Jeg syns det må være takhøyde for at selv de med heltestatus får lese hva andre syns, selv om det ikke er utelukkende positivt. Jeg har kost meg med svært mange av Bjørn side videoer og setter pris på tiden han bruker på dem. Hvis man klarer å lese hva jeg skriver, og ikke bare ser en "outsider" som ikke hyller Bjørn ukritisk så vil man se at jeg kommenterer min reaksjon på BILEN, ikke Bjørn. Jeg er overrasket at det skjer såpass mye med bilen til tross for svært forsiktig kjøring. Jeg kommenterte også at jeg syns kjøringen til Bjørn var bra og fornuftig. :-)

Bra forbrukerinformasjon er det også. Jeg visste bilen har en tendens til å bare tåle skikkelig bruk i korte perioder, og vet nå sånn omtrent HVOR korte perioder det er snakk om, og det sparte meg sannsynligvis for et bomkjøp i "nesten-million-klassen". :-)

bb

#588
Sitat fra: tonl på fredag 08. august 2014, klokken 00:40
@Bjørn. Skulle ha vært forbud å legge sånne video materialer på kvelden og på vanlig hverdag.  >:(
Venter i spenning på mer...
Jeg hadde egentlig lastet den opp på onsdagskvelden og tenkte å vente til fredag ettermiddag med å publisere den. Men så kunne jeg ikke vente selv :P


Sitat fra: sn0le på fredag 08. august 2014, klokken 02:42
Morsomt å se deg legge deg mot vinden i vindmaskinen.
Du er jo oppvokst i Bodø og godt kjent med Bodøeffekten. :)
Ja, slike vindhastigheter trenger man ikke maskin for å få i Bodø :P


Sitat fra: pberg på fredag 08. august 2014, klokken 08:04
Sverting? Det må da være lov å diskutere på et diskusjonsforum. I forhold til egne erfaringer som syntes jeg bare det var veldig merkelig at en bil som er så sprek som model s gikk så tregt rundt ringen. Hvis du synes dette er personangrep og sverting, får det stå på din kappe.

For meg så det ut til at det var veldig mye å hente på de lange rettstrekkene ved Flugplatz, Fuchsröhre og oppoverbakken etter Bergwerk. Her har en bil med mye motor store fordeler.
Har du sett bilen fra UK som rundet på ca. 10 minutter? Det ligger en video på Youtube. Jeg tror det er enda mer å hente siden de konstant fikk overheat, sannsynligvis grunnet normal regen. Jeg kjørte med low regen. De hadde også lavere snittforbruk enn meg, til tross for høyere hastighet. Jeg lå på 516 Wh/km.

Kona var ikke helt gira på at jeg skulle ligge bredt i alle svingene. Og siden dette var min første og eneste mulighet rundt ringen var jeg usikker på om bilen ville tåle å kjøres på low suspension. Men jeg har allerede planer om å dra dit alene og kjøre flere runder for å slå rekorden på 10 minutter.

Model S har riktignok masser av krefter. Men den veier også en god del. Jeg følte dekkene (som jeg kommenterte) fikk mye juling i svingene. Her bør jeg ha sportsdekk som tåler banebruk bedre. Men jeg følte også at jeg kunne gi på mer i rettstrekkene, ja. Alt det hysteriet rundt overheat gjorde at jeg sparte litt på kreftene. Så viste det seg at low regen så ut til å gjøre susen.

Jeg kan nok vinne mye tid på å ta det litt med ro rundt svingene for deretter å gi nesten flatt jern på vei ut. Å kjøre elbil rundt ringen blir litt annerledes enn en fossil. Man trenger ikke tenke på hvilket gir og turtall man har.


Sitat fra: atledreier på fredag 08. august 2014, klokken 08:31
Bra forbrukerinformasjon er det også. Jeg visste bilen har en tendens til å bare tåle skikkelig bruk i korte perioder, og vet nå sånn omtrent HVOR korte perioder det er snakk om, og det sparte meg sannsynligvis for et bomkjøp i "nesten-million-klassen". :-)
Jeg tror alle som eier Model S, og spesielt de som har kjørt nedover Europa med den, vet at den ikke kan måle seg med M5, E63 AMG eller RS6. Disse bilene har fordelene med lavere vekt og høyere kontinuerlig belastning. Så noe "ringmaster" er ikke Model S.

Men som familiebil og motorveiscruiser gjør den det svært godt. I Tyskland lå jeg i perioder på 160-200 km/t uten problemer med overoppheting. Den kom bare hvis jeg ga flatt jern for så å bremse ned/regen. Slik kjøring er håpløst uansett. Model S har ingen problemer med å cruise i jevn hastighet over 160 km/t over tid.

Grunnen til at jeg ikke kjørte fortere enn jeg ville var ladebegrensninger. Så i neste års video snakker vi fort om 300 Wh/km mellom SCene.

Jeg tror ikke det ville blitt  bomkjøp for deg. Så vet ikke jeg hvilke behov du har. Mulig en M5 eller 7-serie hadde vært bedre for deg da. Men da må du ha tusenlappene klare for driftsutgiftene og avgiftene. Du må uansett kjøre svært ulovlig i Norge for at Model S skal være en begrensning. Jeg har aldri fått gul linje i Norge på grunn av hard kjøring.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Øyvind.h

Sitat fra: MartinezSC på torsdag 07. august 2014, klokken 23:23
Sitat fra: atledreier på torsdag 07. august 2014, klokken 22:24
Selv med slik bestemorkjøring
Hvorfor slikt ordbruk om en av forumets mest fornuftige og entusiastiske bruker?

Gjelder forøvrig deg også @pberg. Høres ut som dere ønsker å sverte Bjørn, og arbeidet han gjør for oss alle. Me don't like.
I racing-sammenheng er det bestemorkjøring. Veldig mye tid sløses bort kontinuerlig. Bilen kan komme seg mye raskere rundt ringen enn det Bjørn gjorde i sin video.
Men jeg synes Bjørn kjørte forsiktig og hensynsfullt, slik en amatør med kona i bilen bør gjøre.
Å stille spørsmål ved tiden han leverte er litt komisk. Kritikere bør kanskje se filmen en gang til - og ikke minst: ta filmen for det den er! En runde rundt ringen.

Btw: 80-90% av alle menn mener de er bedre sjåfører enn snittet (glem kjønnsaspektet nå). Dvs mannfolk flest mener de er gode sjåfører og sikkert kan gjøre det helt ok på racebanen.
Men sett deg i en racerigget bil med en som faktisk kan kjøre bil, og du vil lære enormt på kort tid. I hvert fall ift å kutte tiden på banen.

Mener fifth Gear eller Top Gear har en video av hvordan en proff får en amatør til å kutte rundetiden voldsomt ved bare å bli tøffere og lære basic racing.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lokführer

Folk som kan kjøre bil får sjokk første gang de kjører på ringen, den er livsfarlig og kan knekke egoet ditt nesten hvor som helst. Og ringen har maaaange egoer på samvittigheten.
Jeg har aldri kjørt på ringen selv, for jeg tør ikke. 140-150km/t over en bakketopp i sving, på slippgrensa, hadde gitt "skidmarks" både her og der.

Jeg skal komme med en oppfordring til de som synes Bjørn kjørte som ei bestemor; kjør ned selv, film ei rask runde og legg den ut her.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

pberg

Jeg vet ikke om jeg har den filmen jeg tok i 1997, og langt mindre om jeg har noe jeg kan spille den av på i dag.. :-)
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

pberg

Fant forresten et artig bilde på waybackmachine av den gamle 325ien jeg kjørte den gangen:



Tatt under autoslalåmkjøring i Haugesund rundt 2000 en gang.

:D
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Espen Hugaas Andersen

#593
Sitat fra: atledreier på torsdag 07. august 2014, klokken 23:20Med tung bil opp Strynefjell bruker man MYE energi. Det er ikke snakk om fart, men forbrukt energi som lager varme. Jeg regner med at på en vanlig dag på landeveien skal det mer til enn ett lite drag på et par sekunder før ting går varmt, ergo må du ha vært ganske nær grensen når du trødde på i avkjølingssonen etter "Gantry".
Man klarer helt fint 69 kW i gjennomsnitt. Om man holder 80 km/t tar dette ca 15 kW, og de resterende 54 kW er tilstrekkelig til å løfte en bil på 2,8 tonn 7000 meter/time. 80 km bortover og 7 km oppover betyr en stigning på 8,75%. Om man holder 60 km/t tar dette ca 10 kW, og de resterende 59 kW er tilstrekkelig til å løfte en bil på 2,8 tonn ca 7500 meter/time. 60 km bortover og 7,5 km oppover betyr en stigning på 12,5%. Om man holder 40 km/t tar dette ca 5 kW, og de resterende 64 kW er tilstrekkelig til å løfte en bil på 2,8 tonn ca 8200 meter/time. 40 km bortover og 8,2 km oppover betyr en stigning på 20,5%.

Med andre ord, du trenger ikke bekymre deg om effektbegrensning om du kjører med fulllastet bil i 80/60/40 km/t i henholdsvis 8,75/12,5/20,5% stigning, uavhenging av avstand. Og selv om man holder seg til disse grensene kan man fint overstige dette i korte perioder.

I norge er det 0 km av Europaveiveinettet, 2 km av riksveinettet, 49 km av nye fylkesveier og 276 km av gamle fylkesveier som har over 10% stigning. 7% er det som regnes som maks, om det skal være mulig for vogntog å ta seg frem uten større problemer. (Og er maks stigning i f.eks Oslofjordtunnelen.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bb på fredag 08. august 2014, klokken 09:29Har du sett bilen fra UK som rundet på ca. 10 minutter? Det ligger en video på Youtube. Jeg tror det er enda mer å hente siden de konstant fikk overheat, sannsynligvis grunnet normal regen. Jeg kjørte med low regen. De hadde også lavere snittforbruk enn meg, til tross for høyere hastighet. Jeg lå på 516 Wh/km.
Det er ett godt poeng, det å ha regen i low. Jo mindre regen jo bedre, fordi det handler om å rasjonere ut motorkraften best mulig uten å generere for mye varme. Dette øker energiforbruk og bremsene må jobbe hardere, men energiforbruket er jo irrelevant og bremsene er ikke like kritisk som å rasjonere motoreffekten.

Men den eneste grunnen til at dette har betydning er jo det at Tesla Model S er ikke en banebil. Den er ment å være den beste bilen på vanlig vei for flest mulig folk. Det er en praktisk, kul og trygg familiebil som er miljøvennlig og fremtidsrettet. Det er altså ikke bilen man kjøper når man har midtlivskrise.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bb

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. august 2014, klokken 10:46
Men den eneste grunnen til at dette har betydning er jo det at Tesla Model S er ikke en banebil.
Det er nettopp dette folk glemmer. De ser seg blinde på 421 hk og tror at det er en sportsbil. Jeg skulle likt å se en 7-serie, A8 eller S-klasse kjøre rundt ringen og se om den får noe særlig lavere tider.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

atledreier

Sitat fra: Lokführer på fredag 08. august 2014, klokken 09:54


Jeg skal komme med en oppfordring til de som synes Bjørn kjørte som ei bestemor; kjør ned selv, film ei rask runde og legg den ut her.

Så du filmen i posten jeg la ut? Dette er meg som kjører, med passasjer, for et par uker siden. 2 liters motor på 200 hester i stekende varme. BtG 9:17, Traction control på og ABS, men tror ikke noen av delene blandet seg inn en eneste gang, så fremdeles MYE å gå på på denne rundetiden. Men, som Bjørn tar jeg det litt rolig, bil, dekk og ego skal orke turen hjem også.
http://youtu.be/_lmj4XPJQy4?list=UUjcftChiAFV1x7zTpX9t8UQ

atledreier

Sitat fra: bb på fredag 08. august 2014, klokken 11:01
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. august 2014, klokken 10:46
Men den eneste grunnen til at dette har betydning er jo det at Tesla Model S er ikke en banebil.
Det er nettopp dette folk glemmer. De ser seg blinde på 421 hk og tror at det er en sportsbil. Jeg skulle likt å se en 7-serie, A8 eller S-klasse kjøre rundt ringen og se om den får noe særlig lavere tider.

Golf V TDI 140 har en rundetid BtG på ca 9:40. Ikke akkurat en banebil det heller....
Audi S5 kjører på 8:26 rett fra fabrikken....
Opel Zafira OPC 8:54....   

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: atledreier på fredag 08. august 2014, klokken 11:09
Golf V TDI 140 har en rundetid BtG på ca 9:40. Ikke akkurat en banebil det heller....
Audi S5 kjører på 8:26 rett fra fabrikken....
Opel Zafira OPC 8:54....
Og så? Noen biler som ikke er banebiler er bedre på bane enn andre biler som ikke er banebiler. Det har like stor betydning som at noen krystallvaser fungerer bedre som hammer enn andre krystallvaser.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HåkonE

Alle som har kjørt ringen vet at den er krevende. Kjører den mye på simulator, og det krever ekstremt mye av både sjåfør og bil. Og det uten annen uforutsigbar trafikk på banen. Skulle kjøre den i sommer med BMW``en, men droppet det pga. dårlig vær. Det er svært mye ulykker der, og en liten feilvurdering kan bli svært kostbart.

Problemet er at folk flest tror de kjører bra. Men å kjøre fort på bane er en helt annen form for kunnskap. Hvor mange har egentlig kjørt bil så på grensen rundt en sving at de bare kan trille, og den minste berøring på pedaler eller ratt sender bilen ut i skogen? Det gjelder å kjenne bilen godt også....og hver eneste liten sving og høydeforskjell. Folk flest vet ikke hva apex er en gang.

Så tider på sånne videoer forteller ingenting om bilen så fremt det ikke er utført av noen som kan det. Ingen problem å bomme på mange minutter når man kjører feil i "alle" svinger. Sabine Schmitt kom vel nesten ned på 10 minutter. I en orginal stor Ford Transit varebil. Det setter det litt i perspektiv.

Største problemet for Tesla på ringen er toppfart, og lengden (oppvarming) og vekten. Det er ingen banebil - det er sikkert. Men det kunne vært artig å prøvd. Langstrekkene og lengden gjør det dog ikke helt optimalt for Model S. Baner alà Laguna Seca er nok bedre.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA