Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software oppdatering

Startet av bb, torsdag 12. desember 2013, klokken 23:14

« forrige - neste »

hma

Sitat fra: Tai på torsdag 13. mars 2014, klokken 21:49
Synes batterikapasitet og slitasje er superrelevant med tanke på at bjørn bruker mye superlader.
Enig i at dette er et interessant tema. :)

Ser at det finnes en tråd om slitasje på batteri:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12546.0.html
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

D.O

bb, har du gått med deg at green highway nevner deg på sidene sine ?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Amoss

Aller først: Beklager til både Bjørn og alle andre som evnt. mener dette "forurenser" tråden. Hadde ikke tenkt å ta debatten videre, men dette måtte jeg nesten bare svare på :p  Så henger meg på definisjonen av at dette handler om garanti/levetid på batterier som brukes så mye som Bjørn sine, og derfor er ontopic :p  Deles ikke dette synspunktet av moderator så står det ham fritt å flytte innleggene til "offtopic" tråden eller en annen mer passende tråd...

Uansett - Takk for alle de flotte videoene du legger ut Bjørn, setter stor pris på å se dem og gleder meg alt til neste :)


Sitat fra: snurrehue på torsdag 13. mars 2014, klokken 17:18
Det er lov å tro, men det er bedre å vite.

Helt klart :)  Men uansett hva som er bra, bedre og best, så er det viktigst å presisere hva man vet og hva man kun tror eller mener. Prøver å gjøre dette så godt jeg kan...

Sitat fra: snurrehue på torsdag 13. mars 2014, klokken 17:18
du skjønner vel når du tenker over det en gang til at de faktisk kunne satt BÅDE restkapasitet OG begrenset kjørelengde?

Det har jeg overhode ikke noe problem med å skjønne, selv uten å behøve å tenke meg om en gang til :)  Det er det med kombinasjonen av restkapasitet og ubegrenset kjørelengde jeg har problemer med.

Sitat fra: snurrehue på torsdag 13. mars 2014, klokken 17:18
Jeg tror Tesla for batteriet har satt 8 års garanti som et lokkemiddel snarere enn en tjeneste for kjøperne. Og folk går fem på.

Ved å skrive "lokkemiddel" tolker jeg det som om du mener de gir ett falskt inntrykk, og "lurer" kundene sine til å tro at batteriene er bedre enn de er. Vel, jeg har i så fall gått "fem på", for jeg tror faktisk de er så gode. Tror ikke de hadde hatt noe som helst problem med å garantere f.eks. 8 år og 250k km og minst 70% restkapasitet med en liten merknad om at man f.eks. ikke har ladet til 100% oftere enn 2 ganger i måneden, og ikke vært under 0 i range oftere en 2 ganger i året (kun eks. tall her, har ingen planer om en lengre debatt om akkurat disse tallene, men håper dere leser tanken bak istedet for å henge dere opp i de eksakte tallene). Men jeg tror på ingen måte at de hadde kunnet garantere 8 år og 1M km og fortsatt 70% restkapasitet under den samme merknaden.

Men med alt dette sagt, så er det vel i dag ingen, evnt. utenom Tesla selv, som faktisk vet noe. Så dette blir spennende å følge med på :)

Sitat fra: snurrehue på torsdag 13. mars 2014, klokken 17:18
MEN dersom batteriene var utbyttbare (og da skjønner du sikkert at Tesla-batteriene er utbyttbare) var de en forbruksvare og dermed ikke ment å vare like lenge. Ingenting tilsier noen restkapasitet på noen som helst måte. Du kommer deg ingen vei ved å reklamere, sannsynligvis ei heller innenfor 5 år. Så du må fullt og helt stole på Teslas goodwill.

Ut i fra dette tolker jeg det slik at batteriet er en forbruksvare og du kan altså ikke reklamere på bilen du har kjøpt dersom batteriet har for lav kapasitet etter 4 1/2 år. Men, siden batteriet har separat 8 års garanti, så er jo det ment å vare mer enn 5 år, så da kan du reklamere på batteriet alene :) Men ja, etter 5 år må du basere deg på garantien uten noen forbruks-kjøpslov å falle tilbake på.

... og med alt dette sagt, så joda, hadde heller sett at de hadde garantert en minimumkapasitet på batteriet etter 8 år, hadde da lett akseptert en fornuftig kjørelengdebegrensning i størrelsesorden 2-300k km.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Sorry Bjørn - eneste OT post fra meg. Tenkte bare å opplyse litt om batterislitasje i praksis :)

Bilen som er nærmest Model S i batteristørrelse og kapasitet/sammensetning er Tesla Roadster.
Vi vet følgende om Tesla Roadster:
- Eldre batteriteknologi
- Dårligere styring av varme/kjøling/effektbegrensning
- Vært i salg siden 2008
- Vesentlig mindre batteri enn Model S (dvs høyere bruksslitasje)

Hva vet vi statistisk om Tesla Roadster:
- Den har 80-85% restkapasitet etter 160.000km
- Undersøkelsen viser at det er kjøring, ikke alder som påvirker batteriet
- Drøyt 18% har fått skiftet hele eller deler av batteriet

Hva forteller dette oss?
- Model S vil ut fra en lang rekke faktorer ha mye bedre batterilevetid enn Tesla Roadster
- Batterifeil forekommer, lang garantitid gir trygghet
- Vi bor i kalde Norge – kulde preserverer batterier og reduserer aldring.

Kilde:
http://www.pluginamerica.org/surveys/batteries/tesla-roadster/PIA-Roadster-Battery-Study.pdf
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bb

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. mars 2014, klokken 07:30
Sorry Bjørn - eneste OT post fra meg. Tenkte bare å opplyse litt om batterislitasje i praksis :)
Ingen grunn til å beklage. Batterislitasje er absolutt et aktuelt tema for meg som kjører såpass langt. Jeg har allerede nå rullet 22,7k km etter fire måneder kjøring. Jeg vil i løpet av året rulle 70k. Hvordan batteriet mitt er etter åtte år og 500k km har vært en bekymring. Men det blir også en interessant real life benchmark av batteriet.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

snurrehue

Sitat fra: Amoss på fredag 14. mars 2014, klokken 01:31
Ut i fra dette tolker jeg det slik at batteriet er en forbruksvare og du kan altså ikke reklamere på bilen du har kjøpt dersom batteriet har for lav kapasitet etter 4 1/2 år. Men, siden batteriet har separat 8 års garanti, så er jo det ment å vare mer enn 5 år, så da kan du reklamere på batteriet alene :) Men ja, etter 5 år må du basere deg på garantien uten noen forbruks-kjøpslov å falle tilbake på.

... og med alt dette sagt, så joda, hadde heller sett at de hadde garantert en minimumkapasitet på batteriet etter 8 år, hadde da lett akseptert en fornuftig kjørelengdebegrensning i størrelsesorden 2-300k km.

At Tesla gir en svært begrenset 8-års garanti på batteriet betyr IKKE automatisk at de er ment å vare i minst 8 år (eller mer enn 5 år). Det betyr bare at Tesla mener det du ikke skal bli offer for produksjonsfeil på batteriet de 8 første årene.

Andre produsenter klarer å gi restkapasitetsgaranti. Hvorfor vil ikke Tesla? For meg holder det ikke med antagelser om at batteriet skal ha så og så mye restkapasitet etter 5 år, eller 8 år. Jeg vil ha en garanti NÅ for at jeg fremdeles skal kunne bruke bilen jeg NÅ anskaffer, splitter ny, for langt over 600 000 kroner, til hva den er tenkt til, nemlig langturer. Jeg vil ikke sitte her om 7 år med leiebil fordi min Model S 85kw har fått sin sommer-rekkevidde redusert til 250km. Eller måtte bruke over 100 000 kroner på nytt batteri for å kunne komme meg ut på langtur. 

Som et siste bidrag fra meg, her er hva som står i vilkårene:
"Batteriet vil, i likhet med alle litiumionbatterier, oppleve et gradvis energi- eller effekttap med tid og bruk. Tap av batterienergi eller effekt over tid eller på grunn av eller som følge av batteribruk, dekkes ikke av denne begrensede garantien for batteri"

Og til Bjørn: ser fortsatt frem til dine videoer :)

cairnz

Sitat fra: bb på fredag 14. mars 2014, klokken 07:54
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. mars 2014, klokken 07:30
Sorry Bjørn - eneste OT post fra meg. Tenkte bare å opplyse litt om batterislitasje i praksis :)
Ingen grunn til å beklage. Batterislitasje er absolutt et aktuelt tema for meg som kjører såpass langt. Jeg har allerede nå rullet 22,7k km etter fire måneder kjøring. Jeg vil i løpet av året rulle 70k. Hvordan batteriet mitt er etter åtte år og 500k km har vært en bekymring. Men det blir også en interessant real life benchmark av batteriet.
Det kan bli interessant å sammenligne framover - du har nok et litt mer variert bruksmønster enn meg - og kjører cirka like langt (5-6000 km/mnd). Hvis vi har tilnærmet lik maks-range-lading-km-rated etter ett års tid, hvor vi begge ligger på ett sted mellom 50' og 70' kan det være gunstig å sammenligne. Jeg vil neppe ha gjort like mange superladinger som deg, og stort sett holdt meg på en 90%->40% daglig syklus.
Elbilist

Øyvind.h

Sitat fra: cairnz på fredag 14. mars 2014, klokken 09:34
Sitat fra: bb på fredag 14. mars 2014, klokken 07:54
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. mars 2014, klokken 07:30
Sorry Bjørn - eneste OT post fra meg. Tenkte bare å opplyse litt om batterislitasje i praksis :)
Ingen grunn til å beklage. Batterislitasje er absolutt et aktuelt tema for meg som kjører såpass langt. Jeg har allerede nå rullet 22,7k km etter fire måneder kjøring. Jeg vil i løpet av året rulle 70k. Hvordan batteriet mitt er etter åtte år og 500k km har vært en bekymring. Men det blir også en interessant real life benchmark av batteriet.
Det kan bli interessant å sammenligne framover - du har nok et litt mer variert bruksmønster enn meg - og kjører cirka like langt (5-6000 km/mnd). Hvis vi har tilnærmet lik maks-range-lading-km-rated etter ett års tid, hvor vi begge ligger på ett sted mellom 50' og 70' kan det være gunstig å sammenligne. Jeg vil neppe ha gjort like mange superladinger som deg, og stort sett holdt meg på en 90%->40% daglig syklus.
Jeg synes batteriene er et svært spennende tema, og leste uhorvelig mye statistikk/artikler osv mens jeg ventet på bilen. Totalt sett er jeg ikke bekymret, men skulle jo selvfølgelig helst sett at Tesla satt et tak for rekkeviddetap. Samtidig skjønner jeg at de må balansere dekningen med å ikke ta for stor risiko på lang sikt. Null problem for eks VAG å ta en stor økonomisk risiko, litt verre for et lite selskap som Tesla (sett bort ifra børsverdi....)

Btw: angående hurtiglading er jeg faktisk ikke så bekymret for det heller. Vi snakker tross alt om maks 105kW ladeeffekt pt i Norge. Dvs. battericellene lades med maksimalt 1,23C!

Sammenlign med eks i3 som lades med maks 2,6C. Da skjønner du fordelen ved å ha stor batteripakke, og at høy ladeeffekt ikke har samme konsekvensene for en stor pakke som en liten pakke.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bb

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. mars 2014, klokken 09:51
Btw: angående hurtiglading er jeg faktisk ikke så bekymret for det heller. Vi snakker tross alt om maks 105kW ladeeffekt pt i Norge. Dvs. battericellene lades med maksimalt 1,23C!
Jeg merker at jeg får 105 kW fra 0 % til ca. 60 %. Deretter synker den gradvis. Det burde vært mulig å begrense ladeeffekten fra SC inne i bilen. Så i praksis er ikke ladeeffekten lenge over 1 C. Alt opp til 1 C ansees som å ikke slite så mye på batteriet?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Amoss

Sitat fra: snurrehue på fredag 14. mars 2014, klokken 07:59
At Tesla gir en svært begrenset 8-års garanti på batteriet betyr IKKE automatisk at de er ment å vare i minst 8 år (eller mer enn 5 år).

Akkurat her er jeg altså helt uenig med deg. Men så klart, ingen av oss vet :)

Kunne kanskje vært en sak for TOCN å undersøke dette?  Sende inn ett prinsippspørsmål: Når en fabrikant gir en (begrenset) separat garanti på batteriet (evnt. på en spesifikk del av ett produkt) som er >= 5år, betyr det da at vi kan forvente at dette batteriet/denne delen produktet varer i mer enn 5 år ihht til forbrukerkjøploven? og På ett batteri, hvor lite restkapasitet kan det være for at forbrukermyndighetene anser dette som "ikke fungerende" ihht forbrukerkjøploven?

Sitat fra: snurrehue på fredag 14. mars 2014, klokken 07:59
Andre produsenter klarer å gi restkapasitetsgaranti. Hvorfor vil ikke Tesla?

Tesla klarer å gi en garanti på batteriet med ubegrenset kjørelengde. Hvorfor kan ikke de andre fabrikantene også gi dette?  Som jeg har sagt tidligere - man må nok her pent velge - enten det ene eller det andre.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OddB

For å ha det helt klart :Forbrukerkjøpsloven gir deg en reklamasjonsrett innen fem år på deler som er tenkt å vare vesentlig lengre enn 2 år. Erstattes en del "nullstilles" tiden slik at en del som byttes etter fem år utløser nye fem år reklamasjonsrett på den delen.

Problemet med disse bilbatteriene er jo at ingen, naturlig nok, har testet dem under "normale" forhold i åtte år. Det finnes dog gode metoder for å anslå levetiden med rimelig god nøyaktighet

I praksis tror jeg ikke vi trenger å bekymre oss unødig. Kvaliteten på Teslas batterier er avgjørende for firmaets gode navn og rykte. Om åtte år vil kunnskapen om batterienes levetid være adskillig bedre enn i dag, og hvis ditt batteri på det tidspunktet skiller seg vesentlig negativt ut fra gjennomsnittet tror jeg ikke du vil ha problemer med å få ordnet opp i det på en god måte. Å få et splitter nytt batteri etter åtte år er vel for mye forlangt, men å få et fabrikkoverhalt batteri med en kapasitet som tilsvarer gjennomsnittet etter åtte år vil vel være naturlig.
For å si det sånn, hvis ikke de aller fleste batteriene har en akseptabel kapasitet (70-75%) etter åtte år tror jeg Tesla vil slite med nybilsalget...
 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

snurrehue

Sitat fra: Amoss på fredag 14. mars 2014, klokken 16:57
Akkurat her er jeg altså helt uenig med deg. Men så klart, ingen av oss vet :)

Kunne kanskje vært en sak for TOCN å undersøke dette? 

Tesla klarer å gi en garanti på batteriet med ubegrenset kjørelengde. Hvorfor kan ikke de andre fabrikantene også gi dette?  Som jeg har sagt tidligere - man må nok her pent velge - enten det ene eller det andre.

Som kunde; hva setter du mest pris på:
- limit på 200 000 km og 75% restkapasitet
eller
- ubegrenset km men ingen garanti for restkapasitet
?

De aller færreste vil komme seg over 200 000 km på 8 år, og man vil uansett ha mest nytte av en restkapasitetsgaranti.

Apropos hva som kan forventes dekket: Kia gir 7 års garanti på bilene. Vil det si at bremseskivene er forventet å vare i 7 år?

Men godt forslag: en sterk interesseorganisasjon burde absolutt ta opp denne saken. Det blir for dumt å måtte leve i uvisse, og i stedet villede kundene ved at de må leve på rykter om at kanskje ditt og kanskje datt. Slik det er nå må kundene ta høyde for at batteriet er såpass elendig om 8 år at det må byttes ut.

Amoss

Sitat fra: snurrehue på fredag 14. mars 2014, klokken 17:36
Som kunde; hva setter du mest pris på:
- limit på 200 000 km og 75% restkapasitet
eller
- ubegrenset km men ingen garanti for restkapasitet
?

Helt klart det første, noe jeg også har skrevet før her i tråden. Men altså, Tesla har funnet ut at det gir en bedre markedsføring å skryte av "ubegrenset kjørelengde" enn "minst 75% etter 200 000 km". Desverre.


Sitat fra: snurrehue på fredag 14. mars 2014, klokken 17:36
Apropos hva som kan forventes dekket: Kia gir 7 års garanti på bilene. Vil det si at bremseskivene er forventet å vare i 7 år?

Nei, bremseskiver er en slitedel. Men, for å gjøre sammenligningen komplett, dersom de hadde gitt en 8 års ubegrenset kjørelengde garanti på bremseskivene hadde jeg helt klart forventet at de varte i minst 7 år. Men om jeg kjører langt hadde jeg nok også forventet at de da var litt tynnslitte (0 regen på fossile kia'er så vidt jeg vet) ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA