Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software oppdatering

Startet av bb, torsdag 12. desember 2013, klokken 23:14

« forrige - neste »

Muffinman

Hva om mangellappen ikke er et faktum før etter fem og et halvt år, og dette er en konstruksjonsfeil som alle bilene er rammet av under rette (feil?) forhold? Historien som serveres fra leverandøren tyder jo på det.

Vil påstå at det er viktig å få dette rettet før reklamasjonsfristen er utgått, og helst ved første anledning. Å vente på mangellappen kan bli dyrt.

For min del er oppfølgingen av produksjons- og konstruksjonsfeil samt service på denne bilen avgjørende for om jeg bytter ut også fossil nr.2 med en MS. Servicen drar i posistiv retning så langt, mens enkelte ting fra Tesla sentralt drar litt i motsatt retning. Regner med at de etterhvert innser at amerikansk bedriftskultur ikke er helt lik den norske etterhvert og tilpasser apparatet rundt den norske organisasjonen deretter.

cairnz

Sitat fra: Muffinman på onsdag 12. mars 2014, klokken 12:57
Hva om mangellappen ikke er et faktum før etter fem og et halvt år, og dette er en konstruksjonsfeil som alle bilene er rammet av under rette (feil?) forhold? Historien som serveres fra leverandøren tyder jo på det.

Sjekk opplysningene på bilen din. Første PKK er når bilen akkurat har rundet fire år gammel. Godt innenfor alle frister.
Elbilist

Muffinman

Sitat fra: cairnz på onsdag 12. mars 2014, klokken 13:31
Sitat fra: Muffinman på onsdag 12. mars 2014, klokken 12:57
Hva om mangellappen ikke er et faktum før etter fem og et halvt år, og dette er en konstruksjonsfeil som alle bilene er rammet av under rette (feil?) forhold? Historien som serveres fra leverandøren tyder jo på det.

Sjekk opplysningene på bilen din. Første PKK er når bilen akkurat har rundet fire år gammel. Godt innenfor alle frister.
Det stemmer selvfølgelig. Hvor stor sannsynlighet tror du det er for at du har dugg i lyktene akkurat når bilen er til kontroll?

cairnz

Sitat fra: Muffinman på onsdag 12. mars 2014, klokken 13:38
Det stemmer selvfølgelig. Hvor stor sannsynlighet tror du det er for at du har dugg i lyktene akkurat når bilen er til kontroll?

Er det ikke dugg i lyktene ved kontroll så blir det jo ingen mangellapp? :)

Neida, jeg skjønner godt hva du mener, men hvis det dugger i et kvarter-halvtime en morgen når sola står på pga temperatursvinginger så tar jeg ikke så veldig stort på det. Jeg nevner det ved anledning når jeg skal på service, så får Tesla selv bedømme om det er verdt å bytte. Skulle det vise seg etterhvert å bli et større problem, så har vi det notert i systemene at det har vært påpekt tidligere, slik at de blir nødt å fikse det "en eller annen gang".

Elbilist

Amoss

Sitat fra: Muffinman på onsdag 12. mars 2014, klokken 13:38
Det stemmer selvfølgelig. Hvor stor sannsynlighet tror du det er for at du har dugg i lyktene akkurat når bilen er til kontroll?

... og ikke minst: Hvor stor er sannsynligheten for at du leverer inn bilen til nettopp Tesla for service + PKK? :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

akseln

Dugg er ikke noe ukjent fenomen. Sist uke var et av hovedlysene gått på familiens buss (Mercedes Viano). I denne lykten var det fullt av dugg, mens det i den andre var det tørt. Satt inn ny pære og dugget var borte på kort tid.

Konkluderte med at nærlysene effektivt fjernet dugget og tenkte ikke mer på den saken. Kanskje bruk av LED-kjørellys gjør dugg-problemet større?

scoot

Sitat fra: akseln på onsdag 12. mars 2014, klokken 13:55
Dugg er ikke noe ukjent fenomen. Sist uke var et av hovedlysene gått på familiens buss (Mercedes Viano). I denne lykten var det fullt av dugg, mens det i den andre var det tørt. Satt inn ny pære og dugget var borte på kort tid.

Konkluderte med at nærlysene effektivt fjernet dugget og tenkte ikke mer på den saken. Kanskje bruk av LED-kjørellys gjør dugg-problemet større?

Hvis du sammenligner Xenon/LED ( da altså prosjktorlykter ) med gammeldagse Halogen så er det selvfølgelig med å spiller noen rolle. Gammeldagse lykter var sikkert ikke 100% tette de heller, men med 50W Halogen så var det fortsatt ikke sjangs til å bli noe dugg inni der ;)
2009 Revai

D.O

Sitat fra: bb på onsdag 12. mars 2014, klokken 11:48
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 12. mars 2014, klokken 09:38
Jeg tror du er den (private) personen som har kjørt mest i Norge, Bjørn.
Har du sjekket max range med nytt batteri og nå i det siste?
Har du tatt eller bestillt service?
Da bilen var ganske fersk hadde den 497 km rated range og ca. 397 km ideal range på 100 %. Jeg har ikke sjekket nå, nei. Men den er uansett ikke helt å stole på siden bilen kun gjør et estimat. Den mest nøyaktige metoden er å lade til 100 % og kjøre den helt ned. Men det gjør jeg ikke frivillig.
Jeg ble fortalt av personen som er ansvarlig for supercharger utbyggingen i europa at jeg skulle bare lade så mye jeg ønsket på superladerene, batteriet hadde 8års garanti og fri kjørelengde og de hadde ikke gitt dette hadde det vært skadelig. kjøring til 0km og konstant fulllading er mer uheldig.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

bb

Sitat fra: D.O på onsdag 12. mars 2014, klokken 14:10
Sitat fra: bb på onsdag 12. mars 2014, klokken 11:48
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 12. mars 2014, klokken 09:38
Jeg tror du er den (private) personen som har kjørt mest i Norge, Bjørn.
Har du sjekket max range med nytt batteri og nå i det siste?
Har du tatt eller bestillt service?
Da bilen var ganske fersk hadde den 497 km rated range og ca. 397 km ideal range på 100 %. Jeg har ikke sjekket nå, nei. Men den er uansett ikke helt å stole på siden bilen kun gjør et estimat. Den mest nøyaktige metoden er å lade til 100 % og kjøre den helt ned. Men det gjør jeg ikke frivillig.
Jeg ble fortalt av personen som er ansvarlig for supercharger utbyggingen i europa at jeg skulle bare lade så mye jeg ønsket på superladerene, batteriet hadde 8års garanti og fri kjørelengde og de hadde ikke gitt dette hadde det vært skadelig. kjøring til 0km og konstant fulllading er mer uheldig.
Ja, det er også det jeg har hørt av en Tesla-representant. Det jeg anser som verst for batteriene er (i synkende rekkefølge):
- Utlade til 0 km og kjøre videre til bilen stopper
- Utlade til 0 km og ikke lade med én gang
- Lade til 100 % ofte
- Holde batteriet på høy SOC over tid ofte
- Bruke superlader ofte


Når det gjelder diskusjonen om garanti og fukt i lyktene så er dette noe jeg helst bør få fikset innen det har gått ett år. Fordi etter ett år går garantien min ut fordi jeg mest sannsynlig vil rulle 100k til da. Da jeg spurte Tesla hva som skjer hvis 17"-skjermen dør etter to-tre år så fikk jeg som svar at da gjelder ikke verken garanti eller reklamasjon.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

Og der tar Tesla grundig feil. Du har fem års reklamasjonsrett på "ting" som er ment å vare vesentlig lengre enn to år etter forbrukerkjøpsloven.

snurrehue

Sitat fra: D.O på onsdag 12. mars 2014, klokken 14:10
Jeg ble fortalt av personen som er ansvarlig for supercharger utbyggingen i europa at jeg skulle bare lade så mye jeg ønsket på superladerene, batteriet hadde 8års garanti og fri kjørelengde og de hadde ikke gitt dette hadde det vært skadelig.

Da anbefaler jeg deg å lese garantivilkårene. Der står det jo svart på hvitt at de ikke garanterer noen som helst restkapasitet på batteriet! Hjelper da fint lite å pøse på med superlading, utlading, fullading og annen lademoro, for så etter 6 år troppe opp hos Tesla for å kreve nytt batteri fordi batteriet bare har 60% kapasitet. Tesla er da i sin fulle rett til å avvise deg med: "beklager, batteriet fungerer. Ingen produksjonsfeil".

8 års garanti med ubegrenset km høres så fint ut, men den gjelder jo bare for produksjonsfeil.

Espen Hugaas Andersen

Du har også 5 års reklamasjonsrett, så kapasiteten er til en viss grad sikret.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

D.O

#357
Sitat fra: snurrehue på onsdag 12. mars 2014, klokken 16:54
Sitat fra: D.O på onsdag 12. mars 2014, klokken 14:10
Jeg ble fortalt av personen som er ansvarlig for supercharger utbyggingen i europa at jeg skulle bare lade så mye jeg ønsket på superladerene, batteriet hadde 8års garanti og fri kjørelengde og de hadde ikke gitt dette hadde det vært skadelig.

Da anbefaler jeg deg å lese garantivilkårene. Der står det jo svart på hvitt at de ikke garanterer noen som helst restkapasitet på batteriet! Hjelper da fint lite å pøse på med superlading, utlading, fullading og annen lademoro, for så etter 6 år troppe opp hos Tesla for å kreve nytt batteri fordi batteriet bare har 60% kapasitet. Tesla er da i sin fulle rett til å avvise deg med: "beklager, batteriet fungerer. Ingen produksjonsfeil".

8 års garanti med ubegrenset km høres så fint ut, men den gjelder jo bare for produksjonsfeil.
å snakke med Tesla ansatte fra utlandet som har vært med i årevis er noe annet enn en nyansatt i Norge. Helt annen holdning og kunskap.  Når personen kun jobber med superladerene, dens utbygging i Europa og forøvrig har jobbet med elbil lading før Tesla ble realitet, så velger jeg å tro på at personen har en viss peiling i allefall.
Lading til topp og kjøring til reserve sliter. Men også her er det buffer. 
Jeg vet hva som står i garantien, og det som vil gi deg merkbar redusert restkapasitet er antall ladinger og altså kjørte km. Jeg kommer alltid til å lade hjemme normalt sett, men kommer aldri til å tenke meg om å bruke superladerene så ofte jeg trenger.  :)
Er helt sikker på at bb sin bil har like god rekkevidde som min som ennda ikke har fått prøvd en superlader.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

bb

#358
Hvis skjermen skulle ryke etter tre år og min Model S har rullet 200k innen da så kommer jeg til å be Tesla om å fikse det for meg kostnadsfritt. Da jeg spurte en (norsk) kundebehandler hos Tesla mente han at verken garanti eller reklamasjon vil gjelde fordi jeg ville ha kjørt såpass langt og at skjermen dermed har vært tent i flere timer enn en bil som ikke har kjørt så mange kilometer.

Dette er i grunnen ganske tynt og vil ikke holde i en sak hos Forbrukerrådet eller Forbrukertvistutvalget. Reklamasjon en skjerm i en bil regner jeg med er ment å vare i mer enn to år. Og da er nok fem år rimelig. Mobiltelefoner derimot har to års reklamasjon.

Hvor mange km jeg kjører er i grunnen nesten helt irrelevant i forhold til slitasje på skjerm. Jeg kjører langt og kommer derfor mange mil per time skjermen er tent i forhold til en stakkar som pendler og står i kø hver dag.

Over til noe helt annet...

Dere har sikkert lagt merke til at noen av videoene mine har blitt slettet og deretter lastet opp på nytt igjen. Dette har sammenheng med enkelte av kommentarene om min kone som kom i løpet av de siste ukene. Først valgte jeg å bare ta ut de videoene der hun var med, men etter litt diskusjoner har vi blitt enige om å legge de inn igjen.

Min kone framstår som sjenert og kamerasky. Og det kan virke som hun har blitt filmet ufrivillig. Men dette er et helt feil inntrykk av henne. Den eneste grunnen til at hun har vært litt utilpass var fordi jeg snakket engelsk til henne. Når vi ikke filmer snakker vi thai hele tiden. Vi har derfor blitt enige om at jeg snakker engelsk til kameraet og snakker thai til henne når jeg filmer.

Jeg jobber nå om dagen med å få ferdig road trip 2013 video. På den turen snakket jeg nesten bare thai da jeg filmet. Der vil man se at hun ter seg helt naturlig foran kameraet. Hun er jo vant med at jeg både filmer og tar bilder av henne.

Det har også kommet et par ubehagelige og barnslige kommentarer om min kone og meg. Disse har jeg slettet med en gang og jeg har dessuten utestengt brukerne og rapportert dem til Youtube. Dere som er ganske oppegående på dette forumet blir sikkert ikke overrasket når jeg sier at jeg er 34 år og hun er 27. At thaier ser yngre enn de er, det er ikke noe nytt fenomen.

Disse trollene på Youtube skal på ingen måte stoppe meg fra å lage flere videoer. Og jeg kommer til å inkludere min kone fortsatt. Hun liker å dra på tur og synes Tesla er en sexy bil :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sn0le

Det er den store ulempen med YouTube og andre "offentlige" nettsteder.
Vil alltid være folk som skriver ting de aldri ville turt å si face2face.
Har over 500k visninger på mine videoer, og masse kommentarer som
er av den karakteren har kommet oppigjennom årene.
Man må bare blokke de folka og slutte å ofre tid og energi på å bry seg om slike folk.
Keep up the good work. :)

Hva synes Ammery om Norge da?
Må vel være en drastisk overgang å komme fra Thailand til grått, vått og kaldt Norsk vintervær?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA