Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software oppdatering

Startet av bb, torsdag 12. desember 2013, klokken 23:14

« forrige - neste »

bb

Sitat fra: Muffinman på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:22
Har ikke panotak selv, men merket meg at jeg måtte ha høyere verdi på klimaanlegget for å oppnå samme komfort på en loaner med glass i toppen. Kjente også et kaldgufs ovenfra mot hode og skuldre. Sikkert ikke merkbart om man er vant til det, men jeg kjente tydelig forskjell fra min egen bil. Jeg registrerte også 10-15% høyere forbruk på loaneren, men det kom nok for det meste av andre dekk og sansynligvis dekktrykk.

EDIT: Ei list i riktig lengde på tvers kan kanskje holde skumplatene oppe?
Kaldgufs mot hode og skuldre + armer er også nøyaktig det samme jeg merket. Det er spesielt under null grader det skjer. Men som sagt klarte jeg på min korte 20 km-test ikke å få fram forskjell i forbruk. Dette må nok testes nøyere. Den burde jo i teorien bruke mindre energi.

Jeg må nok ha noe tverrgående for å holde skumplasten oppe, ja. En kompis foreslo plast for å dekke det helt til slik at det ikke oppstår kondens.

Sitat fra: Lunatech på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:39
Du vinner modifikasjonsprisen for kreativitet, men prisen for estetikk er nok et stykke unna. En slik bil fortjener bedre ;) Betryggende å høre at du ikke klarer å måle noen forskjell i støy og effektbruk da jeg selv har bestilt med pano.

Kan vel heller ikke være helt trafikksikker løsning dette. Kommer du i noen solide dumper så ser det ut som om det kan rase ned. Hva med å kjøpe noen tynne trelister å kile inn under (mellom kanten av taket og mattene) som presser det på plass og holder det rett?
Støyen subjektivt sett var mindre i tunneler. Men dette har jeg fortsatt til gode å måle. Når det gjelder estetikk så synes jeg ikke bilen ble så stygg. Så lenge skumplasten er lagt godt på så. Men smaken er jo som baken.

Jeg er i grunnen ikke bekymret for at den skal falle ned under kjøring. Så langt har den sittet der som fjell. Dette har noe med at vekten på disse putene er utrolig lave. Og når de blir presset inn i kantene får de nok friksjon til å ikke falle av. Jeg får se hva som skjer etter en lang helgetur.

Sitat fra: NilsG på fredag 24. januar 2014, klokken 00:06
Små sugekopper som festes til matten vil kanskje løse "problemet" med at de henger litt?
Jeg tenkte faktisk på å bruke noen IKEA sugekopper:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80240440/

Dette får bli versjon 2.0
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Hyperstress

Kanskje de kan limes på papplater før de settes opp, eller at du istedet kjøper de lyddempende platene på Biltema som er mye stivere  :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Tror nok du får kondens uansett. Glasset vil jo fungere som en "dampsperre", og når den er på den kalde siden blir det kondens åkke som. Selv om du legger til en til på den varme siden. Du vil bare oppnå å stenge kondensen inne mellom glasstaket og plasten.

Hyperstress

Sitat fra: Muffinman på fredag 24. januar 2014, klokken 07:01
Tror nok du får kondens uansett. Glasset vil jo fungere som en "dampsperre", og når den er på den kalde siden blir det kondens åkke som. Selv om du legger til en til på den varme siden. Du vil bare oppnå å stenge kondensen inne mellom glasstaket og plasten.

Ja, bb, du må ikke legge fuktsperre der. For å unngå fukt så må du teipe isolasjonen oppå panotaket. Må bare huske vindsperre da..  ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

vonar

Hei Bjørn!

Knallbra videoer. Overraskende hvor underholdene de er å se på, jeg har nå sett et par av de og har riktig kost meg hele veien. Tusen takk!

Fortsett med hjemmesnekra videoer selv om Tesla tar deg med på profesjonelle produksjoner ;)
Oslo

OddB

Helt enig ! Stor underholdnings og informasjonsverdi.
Teslas videoer er litt for glatte og inneholder omtrent null informasjonsverdi. Jfr den siste om kjøring i Europa.. Greie "musikkvideoer" men ikke mer enn det. Det at Bjørn klarer å kombinere saklig informasjon, med humor og deling av seg selv, gjør at videoene blir troverdige, nyttige og underholdende. Når elektroingeniører fra Ohio reklamerer for Bjørns videoer i kommentarfeltet til Teslas påkostede video er han på rett vei  :D Stå på !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

bb

Takk for tilbakemeldinger :)

Sitat fra: OddB på fredag 24. januar 2014, klokken 08:28
Helt enig ! Stor underholdnings og informasjonsverdi.
Teslas videoer er litt for glatte og inneholder omtrent null informasjonsverdi. Jfr den siste om kjøring i Europa.. Greie "musikkvideoer" men ikke mer enn det. Det at Bjørn klarer å kombinere saklig informasjon, med humor og deling av seg selv, gjør at videoene blir troverdige, nyttige og underholdende. Når elektroingeniører fra Ohio reklamerer for Bjørns videoer i kommentarfeltet til Teslas påkostede video er han på rett vei  :D Stå på !
Denne skulle jeg gjerne sett! Har du link? :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

ElFinn

Det er kanskje denne videoen han refererer til?


D.O

Jeg står fortsatt på mitt og tror ikke panotaket utgjør noe på forbruket da effekttapet er vel så stort i resten av kupeen. Særlig trekant vinduene. Dog kan "kuldestråling" (ett ord som brukes men ikke eksisterer) føles fra glasset. Slår 45``inn fra oven, så front ruta har trolig større innvirkning, men her har du varm luft som hindrer dette. For å unngå det som du opplever som kulde fra vinduet i taket er det mulig løsningen din hjelper. Trolig vil ett IR reflekterende belegg/sølvfolie være det som hjelper mest. Altså mot følt kulde, vil ikke virke inn på effekt/forbruk. Evt er det bare å kjøre viften hurtigere slik at lufta blåses opp forbi luka. Vi kjørte forrige helg i -28``C, (Dvs jeg lå og halv sov fyllesyk mens en annen kjørte) med range mode av og temp på 21``C i bilen. Var ingen som klaget på annet enn at jeg ville ha det alt for varmt. I range mode er det mulig "kuldestråling" føles bedre pga lavere effekt, men mest pga hastighet på luften. På langkjøring med forvarmet bil tror jeg ikke det er stort å spare på Range mode. Innstilt temp må nås uansett. Har sluttet å bruke Range selv på korte turer, da bilen ikke blir skikkelig varm ved forvarming på morgenen via APP. Begrensningen her er der selv om bilen er tilkoplet.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

bb

ElFinn: Nei, jeg tror ikke det var den videoen.

Sitat fra: D.O på fredag 24. januar 2014, klokken 10:36
Jeg står fortsatt på mitt og tror ikke panotaket utgjør noe på forbruket da effekttapet er vel så stort i resten av kupeen. Særlig trekant vinduene. Dog kan "kuldestråling" (ett ord som brukes men ikke eksisterer) føles fra glasset. Slår 45``inn fra oven, så front ruta har trolig større innvirkning, men her har du varm luft som hindrer dette. For å unngå det som du opplever som kulde fra vinduet i taket er det mulig løsningen din hjelper. Trolig vil ett IR reflekterende belegg/sølvfolie være det som hjelper mest. Altså mot følt kulde, vil ikke virke inn på effekt/forbruk. Evt er det bare å kjøre viften hurtigere slik at lufta blåses opp forbi luka. Vi kjørte forrige helg i -28``C, (Dvs jeg lå og halv sov fyllesyk mens en annen kjørte) med range mode av og temp på 21``C i bilen. Var ingen som klaget på annet enn at jeg ville ha det alt for varmt. I range mode er det mulig "kuldestråling" føles bedre pga lavere effekt, men mest pga hastighet på luften. På langkjøring med forvarmet bil tror jeg ikke det er stort å spare på Range mode. Innstilt temp må nås uansett. Har sluttet å bruke Range selv på korte turer, da bilen ikke blir skikkelig varm ved forvarming på morgenen via APP. Begrensningen her er der selv om bilen er tilkoplet.
Hva pleier forbruket ditt å ligge på? Da jeg gjorde målinger med og uten isolasjonen over en distanse på 10,4*2 km klarte jeg ikke å påvise forskjell. Men testen er kanskje ikke bra nok. Jeg skal se hvilke erfaringer jeg får fra helgens tur.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Jejl

Det finnes formler for å regne ut hvor mye energi du sparer på dekke til takluken. Et enkelt glass har en u-verdi på ca 5,0 ved 3,5 m/s vind. Det vil si at hvis takluken er 1 m2 og forskjellen mellom ute og innetemperatur er 40 grader blir varmetapet i takluken  på 200 watt (1m2x40x5).

Jeg er ikke sikker på hvordan u-verdien beregnes ved høyere vindhastighet (kan sikkert googles) men kan tippe at du under kjøring får en økning i u-verdien på kanskje 50%. Det vil si at du får et varmetap på 300 watt.
Jeg tipper dette skummet kanskje kan halvere varmetapet slik at du får 150 watt gevinst.

bb

Sitat fra: Jejl på fredag 24. januar 2014, klokken 11:22
Det finnes formler for å regne ut hvor mye energi du sparer på dekke til takluken. Et enkelt glass har en u-verdi på ca 5,0 ved 3,5 m/s vind. Det vil si at hvis takluken er 1 m2 og forskjellen mellom ute og innetemperatur er 40 grader blir varmetapet i takluken  på 200 watt (1m2x40x5).

Jeg er ikke sikker på hvordan u-verdien beregnes ved høyere vindhastighet (kan sikkert googles) men kan tippe at du under kjøring får en økning i u-verdien på kanskje 50%. Det vil si at du får et varmetap på 300 watt.
Jeg tipper dette skummet kanskje kan halvere varmetapet slik at du får 150 watt gevinst.
Varmetapet var i alle fall etter min måling såpass lite at isolasjonen ikke hjalp så mye på forbruket. Men på en annen side så hjalp det å få bort det kalde gufset. Noe som igjen resulterte i at jeg kunne gå fra 19-20 grader til bare 18-19 og allikevel føle meg vel.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Jejl

En skillevegg rett bak fremsetene vil nok ha større gevinst. (Hadde sikkert blitt vakkert)

D.O

SitatHva pleier forbruket ditt å ligge på? Da jeg gjorde målinger med og uten isolasjonen over en distanse på 10,4*2 km klarte jeg ikke å påvise forskjell. Men testen er kanskje ikke bra nok. Jeg skal se hvilke erfaringer jeg får fra helgens tur.

Jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag. Vi brukte 277wh/km på turen, fulllastet bil + ski/brett og 4 voksne. Range mode av. Da uten å merke noe som helst til kulden. ingen dugg på noen ruter. -28 på kaldeste ute og 21``C i kupe. Har kjørt samme strekkningen på 240wh/km med 2 voksne og 2 barn i rundt 0``C ute og 21``C i bilen. Da og med skistativ men mindre bagasje.
Normalt ligger jeg på 197-220wh/km, men har klar 10 mil med 300m høydeforskjell i favør på 146wh/km.

Du skulle prøvd en test med range mode av og på, med forvarmet bil og samme temp i kupe.  :)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

turbolurbo

Alltid underholdende videoer fra deg, Bjørn :D

Når det gjelder isolering av pano-taket, burde det vært relativt enkelt å få laget en insert med ramme av f.eks plast for å holde isolasjonen stabilt på plass. Disse kunne man f.eks trukket med stoff i ønsket farge for å få det til å se bra ut.

Dette vil hjelpe på i lave temperaturer, i tillegg til å gi en ekstra støydemping ved f.eks bruk av skiboks. Det er sikkert noen kreative sjeler her inne som kunne funnet en slik løsning. Tror nok mange ville kjøpt en slik ferdiglaget pakke.
2019 TM3P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA