Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software oppdatering

Startet av bb, torsdag 12. desember 2013, klokken 23:14

« forrige - neste »

N00b

Bjørn Nyland kjørte 77.5 kwh og da var bilen på -1% ved ankomst SC når han satte rekord for lengst kjørt distanse.
På 0 var det 76.5kwh tatt ut av batteriet og begrensingen var på 120kw.

Bjørn er den jeg vet om som har dokumentert og strukket strikken lengst, dog ikke til stopp. Ikke var det bilde av hvor mye begrensing det var heller ved slutt på 77.5 men når det var nede på 120kw ved 76.5 tviler jeg sterkt på det ville vært mulig å ta ut 81kwh og det selv ved sakte utlading, da får man litt mer juice ut av batteriene.

Millimeter: Lad bilen din til 100% og kjør den til den stopper eller er nede på 20kw, eneste måten å finne svaret på.  Alt annet er gjetting.

N00b

Som bonus får bilen kalibrert seg både i topp og bunn

bb

Sitat fra: Muffinman på søndag 27. desember 2015, klokken 11:03
Om jeg legger godviljen til og sier at jeg får ut 69kWh 100-charge now
Lader du da helt til ladingen stopper og kjører nesten uten stopp? Prøver du da å holde snitt på ca. 150-180 Wh/km?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Nordtroms

jeg tror ikke den energien som forsvinner i indre motstand i batteriet vil telle med på forbruket. Når man vet at en P85 ved flat pedal utvikler 86 kW varme i batteriet så skjønner man at kjørestil også spiller en stor rolle ifb med hvor mange kWh man klarer å utnytte til fremdrift. ( derav også den relativt hurtige effektbegrensingen ved frisk kjøring).
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Muffinman

Energi som forsvinner pga indre motstand telles nok ikke med. Klar over alt det der.

SitatLader du da helt til ladingen stopper
Naturligvis. Batteriet er ikke fulladet uten.
Sitatog kjører nesten uten stopp?
Nesten. Noen småstopp som ferger o.l. Alt ble skrudd av under stoppene, og bilen stod knapt påslått uten at den ble kjørt.
Sitatrøver du da å holde snitt på ca. 150-180 Wh/km?
Endte vel noe under 190 hvis jeg ikke husker feil. Får jo ut vesentlig mer energi av nybilen til tross for mye høyere forbruk.

Hvis man ikke skal grave seg ned i synsing, teorier og påstander er realitetene at P85``en i dag får ut mindre energi enn normal degradering skulle tilsi. Dette sammenlignet med når bilen var ny, og hva den nye 85D``en leverer. Samme fører, samme kjørestil, samme strekninger og veldig mye kjøring. Da blir det faktisk sammenlignbart.

Uavhengig av om det ligger noen skjulte kWh et eller annet sted, noe jeg riktignok betviler, så er det faktisk det bilen rapporterer føreren er nødt til å forholde seg til. Hva som ligger under null er i prinsippet uinteressant, for ingen andre enn elbilnerder eller folk som har bommet på rekkevidden kjører bilen så langt ned. Hvis det er slik at kalibreringen roter seg slik til at man ikke får utnyttet flere mils rekkevidde er ikke systemet godt nok uten at Tesla kan kalibrere på service. Og det gjør de så vidt jeg vet ikke.

Har uansett meldt det inn til avtalen i januar, og håper de kan gjøre noe med det istedet for å henvise til at beregningene er endret og at alt er i orden slik som ved første henvendelse. Alt er jo ikke i orden når bilen ikke kan kjøres så langt som den burde.

bb

Muffinman: Det hadde vært interessant å måle din batterikapasitet og deretter sammenligne med min eller andres. For meg høres det ut som du har hatt større nedgang enn meg. Du har aldri byttet batteri før?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

Ikke byttet batteri, nei. Jeg har fått to markante reduksjoner i indikert rekkevidde med software; en tidlig september 2014 hvor 100% ble redusert med 20tkm, og en nå i vår hvor det forsvant ytterligere 8 tkm. Dette har gått hånd i hånd med reduksjon i utnyttbar kapasitet. Kjører tur/retur Møre-Trondheim ofte (i tillegg til andre strekninger), og antall % forbrukt økte selv om total energi forbrukt var lik på strekningen. I tillegg til disse markante reduksjonene har det også minket sakte. Har spekulert i om Tesla har funnet det nødvendig å øke marginene på noen av pakkene. Hvis ikke har de rotet det bra til med beregningene, for de første 10mnd/38.000km var alt tilnærmet stabilt. Jeg nevner indikert rekkevidde her kun fordi reduksjoner i denne gikk hånd i hånd med reduksjon av tilgjengelig energi mellom 100% og charge now.

Det er klart at kjøring til bilen stopper vil gi fasiten, men hverdagen framover tilsier at jeg ikke kan bruke en hel dag på et slik prosjekt. Men spent på hva Tesla finner ut om et par uker. Også spent på hvordan batteriet på nybilen er om et par år.

N00b

#1222
Du kunne gjort en video av dette Bjørn. Rasket sammen 3-4 Teslaer med 85 batteri av forskjellig årgang og kjørt til det stoppet kollektivt, gjerne med en backup i form av tralle tilgjengelig ;-)
Det tar jo ikke så veldig lang tid da, 4 timer eller noe?

Personlig har jeg ikke tid til dette med mindre det var akkurat nå i romjula. 
Ei heller er jeg særlig i tvil om 85D``en med 20k er verdt å teste. Gammel P85``en med 70k på nåla derimot, den kunne vært gøy å målt. Der er indikert rekkevidde endel lavere enn ny. (feb 2014 produksjon)

Muffinman

#1223
Hehe, synet av flere Teslaer som stod strømløse på rekke og rad ville gitt forbipasserende elbilhatere serieorgasmer  ;D

EDIT: Men fire timer blir nok i minste laget. Selve kjøringen kan kanskje være gjort på 4-5 timer men man måtte jo samles, helst på en SC, og topplade alle bilene. Det tar tid. Så skal man nødlade bilene som har stoppet, det tar også mye tid. Deretter må man ta seg til nærmeste superlader før hjemreisen. Hvis deltagerene kommer fra litt forskjellige steder må noen sikkert kjøre nær startstedet og overnatte kvelden i forveien. Ikke usannsynlig at det vil ta totalt 30 timer for enkelte, men kanskje under 10 for de som er lokale.

N00b

Oppmøte til helga på Brokelandsheia?

bb

Da jeg målte sist gang begynte jeg å lade ca. kl 22 og var framme kl. 04. Så det tok seks timer. Jeg samler gjerne en folk og gjør denne testen. Det blir litt i Bjørning 2015-stil. Vi kan gjøre litt sosialt av det samtidig som vi får testet noe viktig. Jeg spanderer middagen på Jafs :) Det vi burde teste er:
- Batterier av ulike aldre
- Batterier med ulik kjørelengder
- Mye/lite superlading og mye/lite 100 % charge

Men jeg er for tiden i Thailand. Så dette kan tidligst skje i februar 2016.

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

#1226
Jeg vil nok måtte bruke over 12 timer inkludert lading bare for å komme meg til Brokelandsheia og en eller to overnattinger, så det er nok ikke gjennomførbart for min del :)

bb

Hvorfor akkurat Brokelandsheia? Hadde det ikke vært bedre å ta Lier som utgangspunkt?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

bb

Man kan alltids stole på superchargernettverket, men man kan aldri stole på været. Derfor har jeg alltid med meg CHAdeMO-adapter i bilen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

N00b

Det er det samme for meg, bare slengte ut Brokelandsheia for det er nærmeste meg.
Er ukentlig til Oslo og glad i å kjøre bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA