Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software oppdatering

Startet av bb, torsdag 12. desember 2013, klokken 23:14

« forrige - neste »

Muffinman


krl

Dette er vel egentlig ikke overraskende. Dersom man aldri er nær 0% eller 100%, så mister bilen track på batteristatusen. Ganske enkelt fordi en ren spenningsmåling ikke er tilstrekkelig på denne typen batterier. Oppladingsnivå ved en gitt spenning er ikke konstant. Mulig cut-off er satt på en bestemt spenning, mens rekkevidde-indikatoren baserer seg på estimert gjenværende mengde strøm som kan trekkes?

N00b

Ja, da har vi det klart :-)

Når Bjørn Nyland hadde stått 1 time på 13A så hadde han begrensing på 40kw etter å ha kjørt bilen til den stoppet.

Da vet jeg det, det er ca 12km rekkevidde igjen når begrensingen er kommet til 40kw UAVHENGIG av hva bilen sier er rekkevidde.

bb

Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. desember 2015, klokken 09:53
Hmm, ingen "reservetank"? På hvilken rekkevidde slo effektbegrensningen inn da, og hvilken begrensning hadde du like før bilen slo seg av?
Jeg fikk gul strek ved ca. 80 km igjen. Jeg la ikke merke til hvor lavt den gule streken var rett før bilen slo seg av. Dette må testes igjen og filmes. Jeg er blant annet intressert i å dokumentere:
- Hvor mange kW begrensningen er rett før bilen "stopper", det vil si går i fri rulling
- Om denne stoppen gjør at zero mile har kommet tilbake fordi BMS nå vet bunnpunktet igjen
- Hvor lenge den må lade på Schuko/11 kW/22 kW for å begynne å telle opp til 1 km igjen. På supercharger går ladingen så fort at det blir vanskelig å estimere zero mile.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Muffinman

#1204
Sitat fra: bb på lørdag 26. desember 2015, klokken 14:43
Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. desember 2015, klokken 09:53
Hmm, ingen "reservetank"? På hvilken rekkevidde slo effektbegrensningen inn da, og hvilken begrensning hadde du like før bilen slo seg av?
Jeg fikk gul strek ved ca. 80 km igjen.
Samboeren min er på vei hjem og står nå på ferga med 70tkm igjen, uten å ha fått strek. Det er 10km til Aspøya hvor hun skal gjøre et kort stopp, og hun skal prøve å merke seg gjenstående rekkevidde hvis streken dukker opp før hun lader. Hvis hun husker - det har vært en lang dag. Oppdaterer her i så fall.

EDIT: Streken kom ved 67tkm, og ligger ved 57tkm midt mellom 320 og 160kW. Da er det nok liten grunn til å tro at denne bilen har særlig mer enn 14-15 tkm under 0. I så fall er total utnyttbar energi på mitt batteri fra 100% til bilen stopper omkring 72kWh.


Gjelder P85``en, og den er måned eldre enn din og gått 98.000km på originalt batteri. Får for lite kWh ut av det 100-0, så det kunne vært greit å "finne" litt ekstra under 0.

bb

Ok, mulig jeg ikke la så godt merke til ved hvor mange km gul strek kom. Dette skal jeg dokumentere nøyere neste gang.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

N00b

Den viktigste biten informasjon her er du hadde 40kw begrensning når du hadde ladet 1t på 13A, da har du tilført batteriet 10-12km rekkevidde

N00b

Om du har 72kwh utnyttbart så er det 4kwh mindre enn nytt og et tap på 4/76 = 5,2%
I min bok er dette absolutt respektabelt etter 2 år og 100.000km


Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. desember 2015, klokken 21:53
Sitat fra: bb på lørdag 26. desember 2015, klokken 14:43
Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. desember 2015, klokken 09:53
Hmm, ingen "reservetank"? På hvilken rekkevidde slo effektbegrensningen inn da, og hvilken begrensning hadde du like før bilen slo seg av?
Jeg fikk gul strek ved ca. 80 km igjen.
Samboeren min er på vei hjem og står nå på ferga med 70tkm igjen, uten å ha fått strek. Det er 10km til Aspøya hvor hun skal gjøre et kort stopp, og hun skal prøve å merke seg gjenstående rekkevidde hvis streken dukker opp før hun lader. Hvis hun husker - det har vært en lang dag. Oppdaterer her i så fall.

EDIT: Streken kom ved 67tkm, og ligger ved 57tkm midt mellom 320 og 160kW. Da er det nok liten grunn til å tro at denne bilen har særlig mer enn 14-15 tkm under 0. I så fall er total utnyttbar energi på mitt batteri fra 100% til bilen stopper omkring 72kWh.


Gjelder P85``en, og den er måned eldre enn din og gått 98.000km på originalt batteri. Får for lite kWh ut av det 100-0, så det kunne vært greit å "finne" litt ekstra under 0.

Muffinman

#1208
Sitat fra: N00b på søndag 27. desember 2015, klokken 09:24
Om du har 72kwh utnyttbart så er det 4kwh mindre enn nytt og et tap på 4/76 = 5,2%
I min bok er dette absolutt respektabelt etter 2 år og 100.000km
Du har nok lest feil. 72kWh fra 100% til bilen stopper, ikke 100-0%. 100-0 måler jeg like over 68kWh, i motsetning til nybilen hvor jeg får ut knappe 76kWh (pluss zero mile som tilsammen skal utgjøre ca. 81kWh). Det er  hverken 5,2% eller respektabelt. I tillegg var det dårligst av samtlige 85kWh biler i et eller annet regneark jeg registrerte i for en tid tilbake (var vel godt over 200 stk allerede da).

I forhold til nybilen har jeg altså mistet 7-8kWh kapasitet 100-0%, og det er vel nærmere 10 enn 5%.

N00b

Prøv nå å kjør batteriet ned til 40kw begrensing, så lad opp til 100%.

Du sier selv det ikke er kalibrert

Muffinman

Sitat fra: N00b på søndag 27. desember 2015, klokken 10:53
Du sier selv det ikke er kalibrert
Gjør jeg? Hvis Bjørn får strek på 80tkm og null er absolutt null hos ham og min bil får ved 67tkm skulle jeg, om teorien stemmer, ha 13tkm tilgjengelig under null. Det tilsvarer 2,6kWh. Om jeg legger godviljen til og sier at jeg får ut 69kWh 100-charge now ender jeg opp med 69+2,6=71,6 (mot 81 på ny bil). Reelt får jeg noe mindre enn 69kWh 100-0. Ved å kjøre så langt ned som du foreslår vil jeg neppe oppnå noe annet enn å flytte mer kapasitet under nullpunktet hvor det skal ligge ca. 5kWh, ikke tilgjengeliggjøre mer kapasitet totalt.

amund

Hvorfor tror dere den gule streken vet bedre enn km/% ? Den får vel informasjonen sin fra samme sted.  :)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Muffinman

Sitat fra: amund på søndag 27. desember 2015, klokken 11:26
Hvorfor tror dere den gule streken vet bedre enn km/% ? Den får vel informasjonen sin fra samme sted.  :)
Det kan være greit å utforske muligheten. Hvordan programvaren til Tesla er bygget opp er det ingen av oss som vet, så det som kan se logisk ut fra utsiden trenger kanskje ikke være det i realiteten. Det tyder jo på at Bjørn fikk begrensning ganske tidlig når måleren var ukalibrert (0=0), mens min P85 får begrensningen med mindre gjenstående indikert rekkevidde. Begge biler var nok helt varme, og dermed sammenlignbare. Verdt å finne ut av!

N00b

Har du noensinne sett et bilde av et dashbord der det er tatt ut 81kwh siden siste lading?  Det har jeg tilgode å se.

Sitat fra: Muffinman på søndag 27. desember 2015, klokken 11:03
Sitat fra: N00b på søndag 27. desember 2015, klokken 10:53
Du sier selv det ikke er kalibrert
Gjør jeg? Hvis Bjørn får strek på 80tkm og null er absolutt null hos ham og min bil får ved 67tkm skulle jeg, om teorien stemmer, ha 13tkm tilgjengelig under null. Det tilsvarer 2,6kWh. Om jeg legger godviljen til og sier at jeg får ut 69kWh 100-charge now ender jeg opp med 69+2,6=71,6 (mot 81 på ny bil). Reelt får jeg noe mindre enn 69kWh 100-0. Ved å kjøre så langt ned som du foreslår vil jeg neppe oppnå noe annet enn å flytte mer kapasitet under nullpunktet hvor det skal ligge ca. 5kWh, ikke tilgjengeliggjøre mer kapasitet totalt.

Muffinman

SitatHar du noensinne sett et bilde av et dashbord der det er tatt ut 81kwh siden siste lading?
Nei. Men jeg har sett nærmere 76kWh på egen (ny)bil. Og da er ikke zero mile brukt. Sistnevnte skal være omkring 5kwh, tilsammen omkring 81kWh som bør være utnyttbart.

Trådstarter og makker kjørte jo også 76,5kWh ut av pakken på rekordforsøket sitt før de fikk "charge now", og 77,5kWh før de gav seg. Da hadde ikke bilen stoppet enda.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA