Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny software oppdatering

Startet av bb, torsdag 12. desember 2013, klokken 23:14

« forrige - neste »

bb

Sitat fra: goggo på onsdag 09. september 2015, klokken 09:40
Flott initiativ Bjørn, men det er kanskje på sin plass at du legger ved noe informasjon til brukerne angående hvordan man bør oppføre seg ved kødannelse på Chademo laderne.
De som allerede bruker CHAdeMO i dag er vant med at det kan bli kø. Jeg ser stadig dette på McDonald's ved Furuset. Og strengt tatt har en betalende Tesla like mye rett å stå der som en Leaf. Men litt skjønn og sunn fornuft bør alle bruke. At en Tesla skal stå i to timer er et ekstremt tilfelle som nesten aldri bør oppstå. Som regel regner jeg med at 15-30 minutter er nok til å komme seg dit man skal eller til en supercharger. Og da opptar ikke en Tesla særlig lengre tid enn en annen småbil i køen.

Sitat fra: Thor2014 på onsdag 09. september 2015, klokken 18:05
Veldig bra!
Jeg synes dog at du MÅ ta betalt for lån utover en gitt tidsperiode feks 14 dager etc.
Ja, jeg har fått noen gode forslag. Så snart jeg har tid skal jeg lage noen instrukser for utlånere og lånere.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Elliot

Hei,
flott initiativ bjørn!
når jeg sjekket i servicesenteret på CHAdeMO adapter sa de at jeg må ta bilen til garasjen for å ha en kort SW oppdatering før jeg kan bruke CHAdeMO ...
Hvis en slik oppdatering er nødvendig ville det ikke være et problem for folk å låne en av dine ladere?
Hva er din erfaring med det?

Takk  :)
Elliot, vår S85D levert Mar-2015
#2, Blå Nissan Leaf Tekna fra Jan-2014

jkirkebo

Sitat fra: Elliot på torsdag 10. september 2015, klokken 01:40
Hei,
flott initiativ bjørn!
når jeg sjekket i servicesenteret på CHAdeMO adapter sa de at jeg må ta bilen til garasjen for å ha en kort SW oppdatering før jeg kan bruke CHAdeMO ...
Hvis en slik oppdatering er nødvendig ville det ikke være et problem for folk å låne en av dine ladere?
Hva er din erfaring med det?

Det var ikke nødvendig med noen oppdatering på min bil når jeg kjøpte adapteret mitt, og den er fra september 2013.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bb

Sitat fra: Elliot på torsdag 10. september 2015, klokken 01:40
Hei,
flott initiativ bjørn!
når jeg sjekket i servicesenteret på CHAdeMO adapter sa de at jeg må ta bilen til garasjen for å ha en kort SW oppdatering før jeg kan bruke CHAdeMO ...
Hvis en slik oppdatering er nødvendig ville det ikke være et problem for folk å låne en av dine ladere?
Hva er din erfaring med det?

Takk  :)
Det jeg har hørt er at de som har 60 kWh batteri og ikke har superchargertilgang må få en softwareoppdatering. De som har 70 kWh og 85 kWh har allerede superchargertilgang og skal visstnok kunne bruke CHAdeMO. Min teori er at bilene som ikke kan lade på supercharger har sperre mot å ta imot DC-lading. For å kunne bruke CHAdeMO må man derfor tillate DC fra den, men ikke DC fra supercharger.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Ko_deZ

Du bør sette depositum høyere enn nypris, det vil stoppe folk fra å "kjøpe" dine adaptere. Da er det også mulig å ta betalt dersom noen låner dem uansvarlig lenge, og fortsatt ha et incentiv for at de skal levere tilbake.

GOS

BB

I tillegg til å ta ett depositum som er litt høyere enn prisen på Chademo-adapteret så synes jeg du skal ta en liten "donasjon for dette. Du har tross alt betalt for dette og adapterne kan vel bli både slitt og annet etter hvert. Synes du skal ha noe igjen for dette. Om jeg trengte ett Chademoadapter fordi jeg skulle på en langtur, så ville jeg gladelig lånt det av en kjenning og betalt ham noe som takk for lånet. (Jeg sparer jo tross alt masse på å unngå å kjøpe meg ett)

Synes også det kan være på sin plass å differensiere litt. Om noen skal 1 måned til Spania så synes jeg de bør vurdere å kjøpe ett selv, eller i det minste gi en større "donasjon" til deg og det fine arbeidet du gjør for å fremme El-bil bruken.
En slik "donasjon" burde de som administrerer Chademoadapterne dine enkelt kunne overføre innimellom.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GOS på torsdag 10. september 2015, klokken 09:07I tillegg til å ta ett depositum som er litt høyere enn prisen på Chademo-adapteret så synes jeg du skal ta en liten "donasjon for dette. Du har tross alt betalt for dette og adapterne kan vel bli både slitt og annet etter hvert. Synes du skal ha noe igjen for dette. Om jeg trengte ett Chademoadapter fordi jeg skulle på en langtur, så ville jeg gladelig lånt det av en kjenning og betalt ham noe som takk for lånet. (Jeg sparer jo tross alt masse på å unngå å kjøpe meg ett)
Jeg syns det er riktigere at de som styrer med utlån får en liten kompensasjon. Det vil garantert ta litt arbeid med eposter og telefoner, og å møte folk her og der for å levere/ta i mot adapteret, med penger hit og dit. Om de som håndterer adapterene får 50 kr eller noe per gang så vil det være litt mer meningsfult for de enkelte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

lunitiks

Er det ikke mulig å "hengsle fast" adapteren til ladestasjonen på et vis? Eller er det meningen at låntakeren skal kunne ta det med seg på tur?

Jeg er ikke enig i at man burde forlange skyhøye depositumer. Ny-pris bør være et absolutt tak. Ingen som forlanger depositum på nypris ved lån av f.eks. tilhenger, ski/snowboard etc. etc.

Husk at folk skal ha dekning på kontoen til å flerre ut depositumet.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Ko_deZ

Det er meningen at du skal kunne kjøre innom et sted, låne et adapter, og dra til Tyrkia på ferie med det. Bjørn vil at dette skal være gratis som en takk for at dere og andre sørget for at han får seg en ny Model X. Hvis han finner noen som er villige til å gi litt av sin fritid for å få møte masse interessante mennesker som vil låne disse adapterne så synes jeg at det skal bli gratis slik han ønsker. Ja, de blir utslitt og skadet etterhvert, helt sikkert, men meningen med dette var å gi tilbake, ikke å tjene. Det kan være vanskelig å forstå en idealist =)

bb

Takk for mange gode innspill. I utgangspunktet har jeg tenkt å la det bli gratis. Men basert på tilbakemeldinger vurderer jeg å sette en lånepris, for eksempel 100 kr per uke. Depositumet burde forresten settes til 4000 kr. Det vil gjøre at folk ikke somler med å levere tilbake. Lånebeløpet går rett til de som leier ut, ikke til meg.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

alr

Strålende tiltak, Bjørn!

Tips: Når det gjelder depositum - lag deg et opplegg med Vipps/iZettle eller lignende, slik at a) folk slipper gå i minibanken etter 4000 i cash når de skal låne, og b) den som administrerer adapterne slipper gå rundt med x-antall 4000-lapper i lomma.
Rød S85D
Love it to pieces!!

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Toonster


lunitiks

Grong-burger i bilen?!!! How can y..., vent. Det er jo Bjørn. Han bor i bilen sin  ;)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA