Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Timer instillinger

Startet av Tesla85, torsdag 12. desember 2013, klokken 21:36

« forrige - neste »

Tesla85

Jeg stusset litt når jeg leste vognkortet på bilen min.
Der står det 69 KW (94Hk)  :o
Er det noen som vet hvorfor?
Tesla Model S Prefomance
Reservebil: Volvo S 80 T6 -1999

tho

Det er maks kontinuerlig effekt visstnok.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Griffel

#2
Sitat fra: tho på torsdag 05. desember 2013, klokken 07:22
Det er maks kontinuerlig effekt visstnok.

Sitat fra: Griffel på lørdag 31. august 2013, klokken 22:08
Kjøper du en elektrisk motor er det den maksimale belastningen motoren tåler kontinuerlig som oppgis. Alle elektromotorer kan yte mer enn dette i en kort periode. Tesla tillater at motoren overbelastes en kort periode, og jo kortere tid en begrenser dette til jo mer overbelasting kan tillates. Skulle en oppgi maksimal korttidsytelse på motoren ville nesten ethvert tall være riktig.

Kjører en i 200 km/t på autobahn ligger en nok nær kontinuerlig belastning, så det er nok av flere grunner det riktigste tallet å oppgi.

Noe du kan lese mye mer om i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9103.msg115183.html#msg115183
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Dennis

Hvis noen ønsker å få målt effekten på sin Tesla send meg en melding så kan jeg ordne noen drag på en dynapack bremsebenk.
Gratis såklart :) Men må være en P85 utgave siden vi er interessert i å se effektkurven på den.
Holder til i Drammens området.

Fordelen med en dynapack bremsebenk er at man måler effekten rett på navet så man får en mer nøyaktig måling enn hva man får på en vanlig rulle.

http://www.dynapack.com

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Dennis

Ja :) Siden vi tar av bakdekkene og kobler rett på navet. Se linken over på hvordan bremsebenken ser ut

Amper

ja, for felgene blir tatt av og det måles rett på navet!

Du måler da effekten av motor og drivverk, men ikke tap i dekk/rullemotstand og annet friksjonstap mellom dekk og underlag. 

Målingene er da lettere å sammenligne mellom bilene egentlig da entar ut forskjeller som ligger i dekkene..

Det finnes allerede dynomålinger på youtube av TMS.
P85D :o)

Gbye Gas

Dette er svært interessant, dersom politikerne begynner å snuse på hk-avgift for elbiler (om noe tid, forhåpentlig). Da vil vel våre biler bli svært moderat belastet, det er vel vognkortet som gjelder.

Dette har jeg ikke lest noe sted, kan ikke huske at det sto i brukerhåndboken. Hva med forhøyet toppfart for tyske kjøpere? Hvor høyt kan vi komme, og hvor går slitasjegrensen?
Sort 85, 19, tech, skinn, pano, piano, lyd, lys, luft, alarmstøtte, vinter, park, hattehylle.
Mottatt 20. mars 2014-kjempefornøyd
Ex Volvo V70 2004 180 hk, Audi A6 2010

Dennis

Vet at det finnes noen målinger, men har ikke funnet noen som gir veldig mye info. Ønsker å måle effekten og se hvordan effekten/moment går fra igangsetting til man oppnår toppfart.

Er også interessant å få prøvd noe annet en det vi har på rulla til vanlig ;)

Amper

Drammenesere og andre relative lokale helter oppfordres til å prøve bilen på Dynapacken..  Han/hun får samtidig bekreftet at de har fått all effekten Tesla har lovet i bilen..  :D
P85D :o)

Dennis

Har fått en som er interessert nå. Så da blir det mest sannsynlig målt effekt til uka en gang :)

valvolainen

Hadde vært veldig interssant også med S85 kurver ;D
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

bb

Sitat fra: Dennis på torsdag 05. desember 2013, klokken 11:39
Har fått en som er interessert nå. Så da blir det mest sannsynlig målt effekt til uka en gang :)
Ja, det er jeg som ønsker å måle min P85. Problemet er bare at jeg må kjøre fra Oslo først. Og da er jeg nede i 70ish SOC. Testene bør vel kjøres med >90 %? Hvilke muligheter er det for semihurtig lading i Drammen? Dennis sa at de på verkstedet har rød stikk, men jeg har ikke fått adapterne mine ennå.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Lokführer

Vær vennlig å dokumenter dette på film da, så vi kan se på youtube :-) husk fulladet batteri på bil og kamera :-)
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Griffel

Da kan en jo sammeligne med denne teoretiske som er basert på opplysninger fra Teslas hjemmeside:
Sitat fra: taggan på torsdag 04. april 2013, klokken 19:46
Basert på oppgitt effekt og moment for de to forskjellige utgavene, en rullediameter på 2.2 m, en utveklsing på 9.73:1, samt litt kjennskap til karakteristikken til denne typen motorer, kan man anta følgende effekt og momentkurver for 85 kW/t standard og performance;




Dette gir en forskjell i moment/akselerasjon som gitt nedenfor;



Ved å legge til grunn en virkningsgrad på 95%, total masse på 2200 kg inklusive fører og enkel 2FY-fysikk kan man integrere seg frem til hastigheten som funksjon av tiden:



Akslerasjonen i figuren forutsetter optimalt grep og er i tråd med akslerasjonen brukere i USA har registrert på drag-stripa.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA