Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Holder til mobilen, erfaring?

Startet av kjonix, torsdag 12. desember 2013, klokken 15:15

« forrige - neste »

kjonix

Når en motor på størrelse med en vannmelon kan akselerere en bil på 2,2 tonn fra 0-100 på 4,4 sekunder, hva slags ytelse ville man kunne fått om man hadde utnyttet mer bagasjeplass til en større elmotor...

Kan jo bli helt spinnvilt dette! :-)

Hvilke fysiske og tekniske hindringer finnes her? Veien til verdens raskeste serieprodusert bil må i utgangspunktet være veldig kort...:-)


Spinner

Sitat fra: kjonix på onsdag 04. desember 2013, klokken 18:50Hvilke fysiske og tekniske hindringer finnes her?
Foreløpig ligger begrensningen i strømmen batteriet klarer å levere. Motoren i en P85 yter rundt 50 hk mer med en kraftigere strømkilde ;)

jkirkebo

Sitat fra: kjonix på onsdag 04. desember 2013, klokken 18:50
Når en motor på størrelse med en vannmelon kan akselerere en bil på 2,2 tonn fra 0-100 på 4,4 sekunder, hva slags ytelse ville man kunne fått om man hadde utnyttet mer bagasjeplass til en større elmotor...

Kan jo bli helt spinnvilt dette! :-)

Hvilke fysiske og tekniske hindringer finnes her? Veien til verdens raskeste serieprodusert bil må i utgangspunktet være veldig kort...:-)

Mer dreiemoment på bakhjulene er det ingen vits i, vanskelig å få grep nok som det er. Løsningen på raskere akselerasjon er selvsagt en motor foran også, og det kommer nok. Det vil dog kun hjelpe helt i starten (opp til 50 kanskje), over der er det batteriet som begrenser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lokführer

Billigste måte å få raskere bil er å kjøpe lettere felger og dekk som har mykere gummi. Så kan man bytte dekk enda oftere...
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Også_Øyvind_H

Billigste??

La juleribba bli liggende i fryser'n  ;D
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Tai

Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Lanber

Lettere felger hjelper mye mer enn du skulle tro, det er rullende masse (og i tillegg ufjæret) og en fiende i akselerasjon.  Tommelfingerregel at du har 3x igjen for å redusere roterende masse vs masse ellers.

Da må du la ribba ligge de neste 3 årene.

Griffel

#7
Sitat fra: kjonix på onsdag 04. desember 2013, klokken 18:50
Hvilke fysiske og tekniske hindringer finnes her? Veien til verdens raskeste serieprodusert bil må i utgangspunktet være veldig kort...:-)

Sitat fra: Griffel på tirsdag 26. mars 2013, klokken 17:18
Det nytter ikke å få mer skyv enn det friksjonen gir, og det er lik marktrykket på drivhjulene x friksjonskoeffisienten dekk-vei. Nærmer en seg denne grensen nytter det ikke med mer motor. Nøyaktig hvor denne grensn går er da avhengig av nettopp dekk og vei. Etter å ha surret litt på nettet fant jeg en bremsetest med Michelin Pilot Sport PS2.

På tørr vei tilsvarte denne testen 1,03 mens et Michelin Primacy hadde 0,93.

Med en friksjonskoeffisient på 1,1, og en vektforskyving fra 52% i ro til 60% på drivhjulene under akselerasjonen er det da teoretisk mulig med drift på 2 hjul og dersom motoren kan levere, å oppnå 0,6x1,1 = 0,66g som med konstant akselerasjon betyr 4,3 S fra 0-100. For å oppnå dette må en altså ha gode dekk og noe mer enn vanlig tørr god veg.

Med en friksjonskoeffisient på 0,9, og en vektforskyving fra 52% i ro til 58% på drivhjulene under akselerasjonen er det da teoretisk mulig med drift på 2 hjul og dersom motoren kan levere, å oppnå 0,58x0,9 = 0,52g som med konstant akselerasjon betyr 5,4 S fra 0-100.

Sitat fra: Griffel på onsdag 05. juni 2013, klokken 17:36
Sitat fra: sindrej på onsdag 05. juni 2013, klokken 14:15
Vi prøvde aks fra stillestående på en av demobilene og den skuffet STORT.  Antar det var antispinn som var den største gledesdreper'n, men den testen gjorde det faktisk MYE lettere å velge standard. 
Sitat fra: sindrej på onsdag 05. juni 2013, klokken 14:33
Jeg er ikke fremmed for biler som går godt; Subaru WRX STI, "blodtrimmet" 200sx, M5, div banebiler .. poenget er at jeg vet hvordan aks ned mot 4 sek skal kjennes ut.  Det skal rett og slett være brutalt.  Det var ikke det inntrykket jeg fikk av demobilen i det hele tatt.
Nå vil vel ikke antispinn funksjonen redusere akselerasjon, men gjøre den optimal basert på forholdene.
Tesla vil ved maksimal akselerasjon ha ca 60% av vekt på drivhjul, mens en 4hjuls trekker med optimal fordeling av trekk til alle 4 hjul har selvfølgelig 100% av bilens vekt på drivhjulene (Subaru WRX STI).

I tillegg til at motoren må kunne levere effekt og moment er en avhengig av friksjonen for å¨få framdrift:
Med en friksjonskoeffisient på 1,1, og en vektforskyving fra 52% i ro til 60% på drivhjulene under akselerasjonen er det da teoretisk mulig med drift på 2 hjul og dersom motoren kan levere, å oppnå 0,6x1,1 = 0,66g som med konstant akselerasjon betyr 4,3 S fra 0-100. For å oppnå dette må en altså ha gode dekk og noe mer enn vanlig tørr god veg. Betongdekke, spesialasfalt, tidlig vår med piggdekkslitasje og helt tørr.
(dersom 4 hjulstrekkeren har nok effekt kan den klare 1,1g under samme forhold)

Med en friksjonskoeffisient på 0,9, og en vektforskyving fra 52% i ro til 58% på drivhjulene under akselerasjonen er det da teoretisk mulig med drift på 2 hjul og dersom motoren kan levere, å oppnå 0,58x0,9 = 0,52g som med konstant akselerasjon betyr 5,4 S fra 0-100.
(dersom 4 hjulstrekkeren har nok effekt kan den klare 0,9g under samme forhold)

Disse tallene er oppgitt av vegdirektoratet for friksjon:
Våt is: 0,05-0,15
Tørr is og snøføre: 0,15-0,3
Tørr sand på is og snø: 0,25-0,35
våt bar veg. 0,4-0,9
tørr bar veg: 0,8-1

Du kan beregne friksjonen selv ved å måle bremselengden.
v2/(2xgxl) hvor v er hastighetn i m/S g=garvitasjon=ca 9,81, l =bremselengden i m. Siden du bremser på alle hjul behøver en ikke å ta hensyn til vektforskyvninger.

Eller en kan skrive v2/(254xl) da bruke v i km/h.

Altså skal du få noe til å akselerere særlig raskere er det et par ting i tillegg til motor-skyv. 4 hjulstrekk og en utforming av bilen som øker marktrykket.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OddB

#8
"Model X kan leveres med to motorer og firehjulstrekk. Motor nummer to muliggjør mer enn kjøring i all slags vær og på alle typer veier; den øker dreiemomentet med 50%. Når utstyrt med firehjulstrekk akselererer Model X fra 0 til 100 km/t på under 5 sekunder, og utkonkurrererdermed de raskeste SUV'ene og mange sportsbiler."

http://www.teslamotors.com/no_NO/modelx

Det betyr vel 900 Nm i Performanceversjonen ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Mr.Zero

#9
Sitat fra: kjonix på onsdag 04. desember 2013, klokken 18:50
Når en motor på størrelse med en vannmelon kan akselerere en bil på 2,2 tonn fra 0-100 på 4,4 sekunder, hva slags ytelse ville man kunne fått om man hadde utnyttet mer bagasjeplass til en større elmotor...

Kan jo bli helt spinnvilt dette! :-)

Hvilke fysiske og tekniske hindringer finnes her? Veien til verdens raskeste serieprodusert bil må i utgangspunktet være vreldig kort...:-)

2 motorer...?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA