Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Med eller uten panorama

Startet av OleI, onsdag 11. desember 2013, klokken 21:19

« forrige - neste »

OleI

Jeg er en av de som var heldige og fikk bestilt Tesla før pris endring.
Men, så dukker det opp en liten greie.
Har ett par kompiser som er å prøvekjører Tesla på Alna for første gang, og de bemerker at bremsene er trege og dårlige. Da svarer selgeren med at den er av den "gamle typen", og at de nye kalipperene er dobbelt så gode   :-\

Er det noen som har noe synspunkt / meninger om dette?

kjonix

Han snakker kanskje om placebo-effekten røde calipere kan gi! ;-)

OleI

Det var første jeg tenkte og.. for det er det eneste jeg har fått med meg at er forskjellig.
Men, finnes det bedre bremser vil jeg ha det og! :)
Hvordan er forresten bremsene sammenlignet med andre biler i Premium / + segmentet?

Olav78

Det er Brembo bremser på de nye. Det er samme skiver, men andre calipere og klosser. Det går an å bytte til Brembo bremser, men det koster selvfølgelig..
Model S P85
Model X 90D bestilt juni 2016

OleI

Fant en artikkel her: http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/2012-tesla-model-s-signature-performance-suspension-walkaround.html

Det her er en av de tidlige versjonene, som også hadde Brembo.
Er det en annen type Brembo kalippere som brukes nå?

Øyvind.h

Jeg har hørt Brembo fra dag 1, dvs. helt siden produksjonsstart i fjor sommer. Men de er brandet med Tesla-logo, ikke Brembo.
At de har gått bort fra Brembo, over til noe annet, og nå tilbake til Brembo høres usannsynlig ut?

Men rød lakk kan sikkert gi en god placebo-effekt :) Jeg synes bremsene biter greit, men de lider nok litt av at de så sjeldent blir brukt skikkelig! Jeg kjører med creep on, og bruker jo bare bremsen veldig svakt inn mot kryss.
Har bare brukt bremsen kraftig 2-3 ganger de siste 3 månedene.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

valvolainen

Jupp, har vært brembo fra dag 1. Prøvde bremsene når vi var på prøvetur i april, fikk aldeles ikke intrykk av at de stod tilbake for andre bremser.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

BMW850

Tror den eneste forskjellen er at Brembo kaliperne nå er lakket røde...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

petersv

Jeg er enig i at bremsene ikke er agressive, de tar rimelig sent og pent, men står du på pedalen, da bremser det! På alle andre nye biler, tom. ganske gamle tar de raskere.

Er imidlertid ganske sikker på at det er oppsettet av bremsekraftforsterkeren som er grunnen til dette. Og iom. at vi har regen er dsgens oppsett gunstig. Mtp. pqnikkbremsing, er det kanskje bedre slik andre biler er.

Dennis

Har ganske like Brembo bremser på en annen bil. Kan bekrefte at også på den er bremsefølelsen litt annerledes sammenlignet med biler med "normale" bremser. Må bremse hardere for at det skjer noe, men når man gjør det så bremser det utrolig bra, og sliter ikke med at bremsene fader etter flere harde nedbremsninger etter hverandre. Så slik det blir beskrevet her, høres det helt normalt ut. For har fått akkurat samme kommentarer fra folk som har testet bilen min angående bremsene.

Må huske på at det er store bremser med 4 stempla caliptere. Og ikke små sykkelbremser med 1 eller 2 stempler som en kjip bil med 100hk er utstyrt med ;)

trygvelo

Bremsene er veldig bra og jeg har den "gamle typen"  ;) Det er meget jevn og fin bremseeffekt i forhold til pedalvandring så det er enkelt å dosere kraften. I tillegg stopper det jo utrolig fort når man virkelig tråkker pedalen inn. Vil nok anbefale å bremse hardt minst 1 gang i måneden, oftere på vinteren

Oreo

Har ikke jeg Brembo blir jeg temmelig forbannet.
Edmunds testet jo bremsene til å være meget gode såvidt jeg husker.
Jeg ville ha fått den selgereren til å utdype det med gamle og nye bremser litt nærmere. Lukter litt av den uttalelsen.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Jimpec

Bremsene oppfører seg i mine øyne temmelig likt som på en Aston Martin DB9 jeg kjører en del. Der er det litt sånn "platespiller" i starten, men når man virkelig vil bremse så tar det skikkelig tak. Problemet kan imidlertid bli at bremsene brukes for lite - jeg er jo knapt bortpå pedalen på min bil.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Chlangum

Kjørte en Aston Martin DBS i england i våres på bane
Husker også den slik som du beskriver litt hard på bremsen men ikke dårlige av den grunn.
I motsettning til Audi R8 jeg kjørte samme dagen som hadde veldig følsomme bremser hvor betydlig mindre trykk skulle til på pedalen. Med det resultat at jeg og instruktøren sto klistret inn i frontvinduet i første nedbremsing.

Sportslige biler skal være litt hardere på pedalen. Blir lettere å dosere da ved hard nedbremsing.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Microknut

Det anbefales på det sterkeste å ta en kraftig oppbremsing ca. en gang i uken.
Forhindrer rustdannelser og får slitt vekk eventuelt annet belegg som har lagt seg.
VIN14403  #1230 Levert 16.10 i Bergen

Strålende fornøyd med hele bilen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA