Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: OVMS for Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot iOn

Startet av Sterkstrøm, onsdag 11. desember 2013, klokken 21:13

« forrige - neste »

Sterkstrøm

Ville det ikke være enklere å montere en batteripakke i bagasjerommet på 6kw i stedet for en diesel eller bensinvarmer. Da ville det være mulig å få ut litt ekstra kjørelengde om sommeren også. Mer miljøvennlig er det også.

Larobeaa

Etter jeg monterte dieselvarme har rekkevidden min gått opp MYE.
Snittforbruket mitt ligger stødig på 0.15 nå, jeg kører minimum 10 mil om dagen og tanken på 3,3 liter varer i flere dager. Og jeg kjører som om det var en fossilbil.
Den brenner så rent at jeg har forvarmet i garasje uten å kjenne mye lukt(ikke lov).
Jeg bekymrer meg heller ikke for batterigarantien med dieselvarmer innstallert.
Om du er hendig og monterer selv tipper jeg varmer er billigere enn tilleggsbatteri også.
Men som du sier, dieselvarmer gjør nok lite for rekkevidde om sommeren...

jsa061

Det er vel ikke helt rett frem å installere en ekstra pakke. Hvordan kobler man den til det eksisterende systemet? Enginer hadde en løsning, men den var ikke spesielt lekker. Det var f.eks ikke mulig å hurtiglade og jeg mener å huske at ekstrabatteriet ble brukt til å lade opp hovedbatteriet. ( mulig jeg tar feil der. )

Uansett, tror det er en god del lettere å koble til en dieselvarmer enn å koble til et ekstra batteri.

tomatchili

Jag skulle känna mig väldigt försiktig med att köra dieslvärmare i garasjet: Börjar förbränningen bli dålig p.g.a. syrebrist så bildas det snabbt farliga halter av kolomonoxid. Det luktar inte, men är extremt giftigt: Och man tuppar  av ganska fort om man andas in det. Sedan fortsätter formodligen förbränningen och det bildas ännu mer kolmonoxid.

Larobeaa

Sitat fra: tomatchili på onsdag 04. desember 2013, klokken 15:05
Jag skulle känna mig väldigt försiktig med att köra dieslvärmare i garasjet: Börjar förbränningen bli dålig p.g.a. syrebrist så bildas det snabbt farliga halter av kolomonoxid. Det luktar inte, men är extremt giftigt: Och man tuppar  av ganska fort om man andas in det. Sedan fortsätter formodligen förbränningen och det bildas ännu mer kolmonoxid.
Selvfølgelig skal ikke detter gjøres, var mere ment som eksempel på hvor lite sot og røyk en webasto som er i orden utvikler.

RuneW

Sitat fra: Larobeaa på onsdag 04. desember 2013, klokken 15:15
Sitat fra: tomatchili på onsdag 04. desember 2013, klokken 15:05
Selvfølgelig skal ikke detter gjøres, var mere ment som eksempel på hvor lite sot og røyk en webasto som er i orden utvikler.

Med garasjeporten på vidt gap da? Er det like skummelt da? Jeg innrømmer gjerne at jeg ofte setter igang Webastoen samtidig med at jeg åpner porten hos meg...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Sterkstrøm

Det skulle vel være mulig å koble batteriet til varmeelementet via en enkel bryter/veksler i bilen. På den måten kan man velge om varmeelementet skal trekke strøm fra den originale batteripakken eller via det ekstra batteriet. Lading av batteriet kan gjøres separat. Jeg har to sikringskurser i garasjen så dette skulle ikke være noe problem. Det ekstra batteriet ville kun være i bruk der jeg har behov for ekstra rekkevidde om vinteren.

Rio

For ordens skyld: frasen "range extender" brukes sedvanligvis om en ekstra motor/generator, som leverer strøm mens man kjører.

Det som beskrives i denne tråden er en ekstra batteripakke.

Og jeg er, forsåvidt, helt enig i at Nissan burde ha laget en løsning slik at de som ikke trenger enten baggasjerommet eller baksetet heller kunne hatt en ekstra batteripakke der.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

flux

En dieselvarmer i en 2011/2012 Leaf er en god "range extender" løsning, som fører til nesten lik rekkevidde vinter og sommer. En kan velge å kun bruke den på de dager der maks rekkevidde trengs, og den er effektiv.

Når Webasto kommer med et tilpasset Leaf kit, skal jeg kjøpe det.

Larobeaa

Enig med den ;). Kan bekrefte at det føles utrolig likt sommeren.
Jeg får inntrykk av at jeg får mere rekkevidde med dieselvarmeren enn om jeg slår av klimaanlegget og kjører uten varme. Tipper det kommer av at den høye gulvvarmen jeg bruker tildels varmer opp batteriet? Kan virke slik værtfall...
Jeg vil si at universalsettene til webasto passer like godt til leaf som en vilkensomhelst fossilbil bortsett fra tanken da.

Vinavler

Helt enig, og har selv samme tanker. Men det er dyrt, og der er ingen til at installere. Håber at plug-in-auto kommer med en bedre pakke (over 4kWh) og partner i skandinavien, se kit der også passer til Leaf: https://www.plughybrid.de/ 3.500 euro. http://www.plugincar.biz/
De forbehold der nævnes ovenfor gælder fortsat  :D

flux

Sitat fra: Larobeaa på onsdag 04. desember 2013, klokken 19:47
Jeg får inntrykk av at jeg får mere rekkevidde med dieselvarmeren enn om jeg slår av klimaanlegget og kjører uten varme. Tipper det kommer av at den høye gulvvarmen jeg bruker tildels varmer opp batteriet? Kan virke slik værtfall...
Det utrolige med Leaf 2011/2012 sitt klimaanlegg er at det til og med varmer opp vannet og bruker strøm selv om en kun velger kald luft på 16 grader.

Larobeaa

Sitat fra: flux på fredag 06. desember 2013, klokken 01:20
Sitat fra: Larobeaa på onsdag 04. desember 2013, klokken 19:47

Det utrolige med Leaf 2011/2012 sitt klimaanlegg er at det til og med varmer opp vannet og bruker strøm selv om en kun velger kald luft på 16 grader.

Enig, men den har jeg kobla ut med en motstand ;).
Helt utrolig latterlig av nissan at det ikke er mulig å slå av..

flux

Det ble nok designet av Nissan når de trodde bilen stor sett skulle selges i California.

Ladefabrikken

Sitat fra: flux på fredag 06. desember 2013, klokken 18:26
Det ble nok designet av Nissan når de trodde bilen stor sett skulle selges i California.
Å så ga Nissan oppgaven til den dårligste ingeniøren de hadde til å lage et varmeaparat.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA