Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Alternativer til UMC

Startet av buylove, onsdag 11. desember 2013, klokken 19:51

« forrige - neste »

Henning76

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:50
Sitat fra: Henning76 på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:33

Mener ikke å tråkke noen på tærne nå - men jeg synes bare det blir helt feil å kjøre med piggdekk (og særlig i sentrum av en storby) på en Model S.

Nå er jeg kanskje an av mindretallet som kjøper Model S blant annet fordi jeg er miljøengasjert, men allikevel.... :)

Ikke at jeg føler meg tråkket på tærne, men man kan ikke slå alle over ett her.

For min egen del så bor jeg ganske langt innover i landet der veiene ikke er saltet, og det stort sett alltid ligger ett lag med is på veien om vinteren. I tillegg må jeg opp en relativt bratt bakke når jeg skal parkere hjemme.

Ukentlig pendler jeg inn til oslo og er der ett par dager før jeg reiser hjem igjen. Skal jeg stoppe og skifte dekk langs veien før jeg kjører inn i byen?

Egentlig så hadde jeg ønsket å kjørt piggfritt selv ut fra ett komforhensyn, men sikkerhet og fremkommelighet veier høyere for min del, så regner med jeg kommer til å skaffe meg piggdekk når jeg får bilen.

Helt greit å kjøre på pigg med de forutsetningene. Men jeg har selv kjørt piggfritt i godt over 10 år, og har til gode å ha problemer. Og vi har hytte ganske langt inn i landet (Skåbu i Espedalen, til venstre for Vinstra, som jeg pleier å si).

Klarer selv ikke å kjøre på pigg, for jeg bor i et område der det stort sett er bart på veiene, og da blir piggdekk en enorm irritasjon med det høye støynivået.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Trustno1

Enig i at det er en irritasjon med støynivået på pigg. Og i de fleste tilfeller hadde jeg antageligvis også klart meg fint med piggfritt. Hensynet mitt er heller mot unntaket, og at konsekvensene blir for store dersom piggdekk kunne forhindret en ulykke eller ett fremkommelighetsproblem.

Ser frem til den dagen man får piggdekk som piggene automatisk kan trekkes inn når man ikke har behov for de :)

Øyvind.h

Håi håi! Det var ikke ment som kritikk av piggdekk. Folk må selvfølgelig velge den dekktypen som passer egne behov og krav!

Det var bare en interessant observasjon å oppdage at Model S var mye mer støyende enn andre biler, men piggdekkene var ene og alene årsaken. At folk med store krav til dekk tar en tur innom sentrum nå og da får vel gå bra :) Det koster jo ekstra å kjøre inn til byen i form av piggdekkgebyr.

Flott om tråden kan havne tilbake på sporet. Beklager avsporingen  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Trustno1

Ang panoramataket så har jeg selv fundert litt på om det er noen som lager deksler man kan legge på innsiden slik at man får ett teppetak.

Tenker kanskje dette kan øke komforten både med tanke på isolasjon og støynivå på vinteren.

erot

Sitat fra: OleT på onsdag 04. desember 2013, klokken 05:53
Da må den være VELDIG stille med "vanlig" tak. Selv med panoramatak er den veldig stille.

??? Har vi samme bil? Min støyer noe helt grasalt i landeveisfart. Elsker bilen, men akkurat på støyisolasjone er Tesla helt ute å kjøre. Har riktig nok store hjul, men likevel. En femserie med samme hjulstørrelse er natt og dag i forhold. Jeg kommer til å gjøre en del med isolasjon selv bare jeg får ånden over meg. Kan ikke si jeg gleder meg til å ta fatt, men det er også helt uaktuelt å gå tilbake til BMW uansett hvor stille og behagelige de er.

Ang: trådtema: Det er stort sett bare i tuneller panotaket bidrar nevneverdig, så ikke tenkt på det ift støy. Det er hjulbuer og gulv de har glemt å isolere (knatrer febrilsk i hjulbuene på grus).

kimlillebo

Har ikke tenkt over noe spesiellt støy fra panoramataket, foruten det som er nevnt allerede (i tunell).
Men ved minusgrader i etterkant av nedbør så danner det seg is på og rundt panoramataket, og dette bråker i form av knitring og knaking dersom bilen har stått i ro.. Dette går uansett over når bilen har blitt varm nok til å smelte isen.

K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

Balrog

Panotaket oppleves som stille, selv om det garantert støyer mer enn "vanlig tak". Grunnen til at det mangler "solskjerm" innvendig er pga innvendig høyde i en så lav bil.

Bilen for øvrig kunne med fordel vært bedre støydempet. Litt "amerikansk standard"? På den annen side, mer isolering øker vekta med et par kg..

Piggdekk fatter jeg ikke at folk trenger med mindre de kjører toyota hiace eller noe annet uten veigrep. Har alltid kommet meg opp og rundt under de verste forhold med gode piggfrie dekk.  Eneste gangene jeg savner ferske piggdekk er under panikkbremsing på is.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Øyvind.h

Sitat fra: erot på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:16
Sitat fra: OleT på onsdag 04. desember 2013, klokken 05:53
Da må den være VELDIG stille med "vanlig" tak. Selv med panoramatak er den veldig stille.

??? Har vi samme bil? Min støyer noe helt grasalt i landeveisfart. Elsker bilen, men akkurat på støyisolasjone er Tesla helt ute å kjøre. Har riktig nok store hjul, men likevel. En femserie med samme hjulstørrelse er natt og dag i forhold.
Da må det være noe alvorlig galt med bilen din? Jeg har riktignok 19", men opplever bilen som veldig stillegående. Helt på høyde med eks A6 og E-klasse. Jeg vet den siste 5-serien er ekstremt stillegående, og jeg er ganske sikker på at den er stillere enn Model S på motorveien. Men natt og dag? Ikke snakk om.  Har dog ikke testet 5-serie med 21" felger og 35 profil. Mener det satt 18" på den 5-serien jeg kjørte. Husker ikke profilen på dekket.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Microknut

Alle de leverte bilen vil få innkalling tiloppgradering på takluken. Forstod at det kom til å skje over nyttår, og fortløpende.
Det er snakk om å bytte panelet i forkant av takluken, og ny patent på pakningene.
Den eksisterende løsningen er visstnok ikke god nok i Autobahn hastighet.

Fikk opplysningen når jeg var innom butikken i Bergen tidligere i uken.
VIN14403  #1230 Levert 16.10 i Bergen

Strålende fornøyd med hele bilen

laumb


Birger

Sitat fra: erot på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:16
Sitat fra: OleT på onsdag 04. desember 2013, klokken 05:53
Da må den være VELDIG stille med "vanlig" tak. Selv med panoramatak er den veldig stille.

??? Har vi samme bil? Min støyer noe helt grasalt i landeveisfart. Elsker bilen, men akkurat på støyisolasjone er Tesla helt ute å kjøre. Har riktig nok store hjul, men likevel. En femserie med samme hjulstørrelse er natt og dag i forhold. Jeg kommer til å gjøre en del med isolasjon selv bare jeg får ånden over meg. Kan ikke si jeg gleder meg til å ta fatt, men det er også helt uaktuelt å gå tilbake til BMW uansett hvor stille og behagelige de er.

Ang: trådtema: Det er stort sett bare i tuneller panotaket bidrar nevneverdig, så ikke tenkt på det ift støy. Det er hjulbuer og gulv de har glemt å isolere (knatrer febrilsk i hjulbuene på grus).

Jeg har 19" og vanlig tak og må si at bilen er svært stille. Ikke noe problem med støy her.
Er det stor forskjell med 21" for de som har 21" sommer og 19" vinter?
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Bjoris

Kunne vi ikke fått fakta på bordet i disse støydiskusjonenen, sikkert noen her som har venner med A6/5-serie/Passat/Mondeo etc... En lydmåler app er vel nok til å avdekke forskjeller i bilene om en kjører samme strekket med begge bilene og da under samme forhold...?

Dette med støy er jo vanskelig, jeg syns min Leaf har mye veistøy en dag og er fantastisk stille en annen dag... Tror jeg hører bedre noen ganger enn andre ganger:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

bb

Jeg har fått en løs avtale med fyren som kjøpte min 2006 BMW 5-serie E61 med panoramatak. I neste uke skal jeg få sammenlignet og laget en video der jeg måler støy i den mot Teslaen. Jeg har en egen analog desibelmåler for formålet.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Leaf_2014

Om støy er ubehagelig eller ikke handler om mer enn db, det er sammensetningen av frekvenser etc i det totale lydbildet. En grom motor kan nok danne et slags "golv" som balanserer vind -og hjulstøy.

Tror derfor ikke dette måles så lett.  Selv klikker jeg på folk som skrur på penner i møter, folk flest hører ikke dette i det hele tatt og ikke er det mange db.
Leaf 2014

Amoss

Sitat fra: Balrog på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:49
Piggdekk fatter jeg ikke at folk trenger med mindre de kjører toyota hiace eller noe annet uten veigrep. Har alltid kommet meg opp og rundt under de verste forhold med gode piggfrie dekk.  Eneste gangene jeg savner ferske piggdekk er under panikkbremsing på is.

Beklager litt OT:

Skal ikke skryte på meg å ha masse erfaringer med piggfritt, men har prøvd det EN gang, og det holdt.

Hadde for noen år siden kjøpt meg en bruktbil, og med den fulgte det med ett sett relativt nye piggfrie dekk. Nevnte ved kjøpet at jeg var litt skeptisk, men selgeren skrøyt noe veldig av disse dekkene (og i alt annet var han ærlig, så antar han faktisk mente de var gode), så jeg bestemte meg for å gi det en test når vinteren kom.

Ved første snefall oppdaget jeg først at jeg slet veldig med å komme opp en relativt slak motbakke. Hadde rett og slett ikke kommet opp uten å kjøre ut av de mest oppkjørte sporene (var kun litt sne, som var kjørt ned til is i hjulsporene). På vei ned igjen tenkte jeg å ta en bremsetest, og nevnte dette for passasjeren min. Farten var kanskje 20km/t på dette tidspunktet (og god oversikt og ingen andre å se på eller ved veien).
Meg: Hold deg fast, må ta en testbrems for å sjekke dekk/veigrep.
Passasjer: Ok.
Etter litt:
Passasjer: Skulle du ikke teste bremsene da?
Meg: Prøver. De siste 50-100 meterne har vi stått på 4 stive hjul.
Passasjer: Åååååååja...

Dagen etter var bilen utstyrt med fire nye piggdekk, og bilen var resten av tiden jeg hadde den en fantastisk god vinterbil :) Siden har jeg holdt meg til pigg...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA