Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Supercharger E39 / Stavanger - Bergen

Startet av TorC, onsdag 11. desember 2013, klokken 17:09

« forrige - neste »

TorC

Kjære Fjellinjen,
tusen takk for ikke bare ett, men to brev i postkassen idag. Som elbilist er jeg en av få bilister som ikke tyr til ukvemsord når jeg ser logoen på konvoluttene deres.

Det jeg imidlertid synes er litt underlig er innholdet i brevet. I brevet informerer dere meg om at jeg nå kan benytte elektronisk faktura for å betale for passeringer hos dere, og at dette gjør at dere slipper å sende ut papirfakturaer, noe som gjør driften billigere for dere og følgelig mer penger til vei.

Det er godt mulig at det er noe jeg har misforstått her. Dere har altså sendt meg to brev for å fortelle meg at jeg kan få elektronisk faktura på noe jeg ikke skal betale for?  Dere har altså brukt penger på å fortelle meg om at hvis jeg skulle fått faktura, så kunne jeg spare dere penger?

En annen ting jeg synes er litt rart er at dere som allerede har e-postadressen min bruker penger på brev i det hele tatt. Spesielt når dere kaller elektronisk faktura for et grønt alternativ.

Så er det et par ting jeg synes er regelrett over kanten. I brevet åpnes det med "Fjellinjen er den viktigste finansielle bidragsyteren til utbygging av vei og kollektiv i Oslo og Akershus[...]." 

Eh? Nei? Fjellinjen er ingen finansiell bidragsyter. Dere bare krever inn penger på vegne av andre. Det er bilistene og skattebetalerne som er de eneste finansielle bidragsytere. Fjellinjen er kun en tjenesteyter.

Og når vi først er inne på skatter og gebyrer: i brevet varsles det også om at det fra 1.1.2014 blir krevd kr 25 i gebyr for papirfaktura.
1). Hvor er hjemmelen for dette. Bilister har ikke noe valg og må betale avgiften dere er satt til å kreve inn. Det er åpenbart at det må være en gebyrfri måte å betale avgiften for alle, også de uten nettbank.
2). Det er klart det blir MER penger til vei av elektronisk faktura, når bilistene nå må betale for papirfakturaene selv. Altså en ekstra avgift.

Jeg synes også det er meget hyggelig av Fjellinjen at dere nå skal begynne å sende penger til vei og kollektiv her i Vestfold. Jeg kan ikke tro noe annet når dere har skrevet "[...] og mer av pengene går til vei- og kollektivprosjekter i ditt nærområde". Dere har jo sendt begge brevene til meg her i Sandefjord, så da regner jeg med at dere vet hvor mitt nærområde er.

Og så sist: brevene er datert 19. november iår. Jeg fikk dem begge i dag. Hvordan i alle dager har dere klart å bruke 3 uker på å få det frem? Er det adm.dir selv som har gått hele veien fra Oslo?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TS

Sitat fra: TorC på tirsdag 03. desember 2013, klokken 21:43
Dere har altså sendt meg to brev for å fortelle meg at jeg kan få elektronisk faktura på noe jeg ikke skal betale for?  Dere har altså brukt penger på å fortelle meg om at hvis jeg skulle fått faktura, så kunne jeg spare dere penger?






Og når vi først er inne på skatter og gebyrer: i brevet varsles det også om at det fra 1.1.2014 blir krevd kr 25 i gebyr for papirfaktura.
-----


Til tross for at du er elbilist, er du stengt tatt ikke fritatt for å betale for alle passeringer hvor Autopass fungerer.

Du skal vel ikke lenger enn Svinesundsbroen før du må betale, og da er det vel greit at de kan bruke pengene på vei istedenfor papirfaktura?

Det med postgang er forsåvidt ikke like logisk ..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

valvolainen

Men hva med dette da?
Jeg fikk endelig skiltnummer til min bil idag, og tenkte at jeg skulle være lur/snill/flink og registrere vår flotte nye bil på brikken jeg har liggende ubrukt i garasjen.
Men neida!
" Dette kjøretøyet er fritatt for bompengeavgift, så her må du søke om å få registrert bilen, sende inn vognkort++"
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

TS

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 03. desember 2013, klokken 22:25
Men hva med dette da?
Jeg fikk endelig skiltnummer til min bil idag, og tenkte at jeg skulle være lur/snill/flink og registrere vår flotte nye bil på brikken jeg har liggende ubrukt i garasjen.
Men neida!
" Dette kjøretøyet er fritatt for bompengeavgift, så her må du søke om å få registrert bilen, sende inn vognkort++"

Det kan du gjøre på ". Min side" på Fjelllinjen.no
Må opprette en " sak"
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Knut Øygard

Jeg fikk samme brev i dag. Var fristet til å sende et svar til adm dir(pr epost) og returnere oppfordring om å være miljøvennlig og unngå  unødvendige brev pr post:-)

Jeg har hatt eFaktura og avtalegiro i alle år og har ikke sagt opp denne avtalen selv om jeg for 2 mnd endret avtalen til å gjelde en elbil.

Når det gjelder det med å "søke om fritak" med vedlagt vognkort og oldemors fødselsattest i 3 eksemplarer er dette bare tull. Jeg ringte fjellinjen og forklarte at jeg ikke hadde noe vognkort ennå og de endret avtalen mens jeg var på telefonen. Hvis de gjør seg vanskelige er det bare å si at: nei vel, da legger jeg bombrikka i skuffen så får dere manuelt registrere alle mine passeringer.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

TorC

Sitat fra: TS på tirsdag 03. desember 2013, klokken 21:52

Til tross for at du er elbilist, er du stengt tatt ikke fritatt for å betale for alle passeringer hvor Autopass fungerer.

Du skal vel ikke lenger enn Svinesundsbroen før du må betale, og da er det vel greit at de kan bruke pengene på vei istedenfor papirfaktura?

Det med postgang er forsåvidt ikke like logisk ..

Nå var jo noe av poenget her at de nå krever 25 kroner for fakturaen, så i såhenseende vil jo ikke Fjellinjen få noen utgifter ved å sende dem ut.

De kunne jo f.eks informert om alt dette på neste faktura (som muligens aldri kommer)? Så hadde de jo faktisk spart penger og miljø.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

cra

Sitat fra: TorC på tirsdag 03. desember 2013, klokken 22:46
De kunne jo f.eks informert om alt dette på neste faktura (som muligens aldri kommer)? Så hadde de jo faktisk spart penger og miljø.

De prøver antakeligvis å "sikre seg" at alle får beskjeden, noe datostemplingen på brevene dine tydelig indikerer!  ;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Sitat fra: TorC på tirsdag 03. desember 2013, klokken 22:46
De kunne jo f.eks informert om alt dette på neste faktura (som muligens aldri kommer)? Så hadde de jo faktisk spart penger og miljø.

De burde informere om dette på alle fakturaer!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA