Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Grrr - Hersens ladekladder og brudd i ledning

Startet av Kevz, onsdag 11. desember 2013, klokken 16:47

« forrige - neste »

Kevz

På jobben så blir det litt kort med den 5m lange ladekladden. vurderer å kjøpe en 10m skjøtekabel, men tenker da på hvordan kabel er det som er anbefalt? hva har folk brukt når det trengs mere enn 5 meter?

pottle

Jula har en skjøteledning som er 10m og 2,5mm2 og IP55-kvalitet. Koster rundt 330 kr. Anbefaler denne.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Kevz

Supert, har en Jula på vei til jobb så da går jeg til anskaffelse av en sånn i morgen :-P

Rio

Anbefaler sterkt denne:

http://www.amazon.de/Schwabe-Baustellen-Verl%C3%A4ngerungskabel-H07BQ-F-Gewerbe-Baustelle/dp/B00475BIYG/ref=pd_rhf_dp_s_cp_1_EFBK?ie=UTF8

Det er polyuretan, så den er myk selv ved mange minusgrader, og er særdeles slitesterk. Den er også oransje, slik at folk ikke trør på den (som ødelegger kabler).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

koffeld

Sitat fra: Rio på tirsdag 03. desember 2013, klokken 23:17
Anbefaler sterkt denne:

http://www.amazon.de/Schwabe-Baustellen-Verl%C3%A4ngerungskabel-H07BQ-F-Gewerbe-Baustelle/dp/B00475BIYG/ref=pd_rhf_dp_s_cp_1_EFBK?ie=UTF8

Det er polyuretan, så den er myk selv ved mange minusgrader, og er særdeles slitesterk. Den er også oransje, slik at folk ikke trør på den (som ødelegger kabler).

Den ser eksakt lik ut som den som selges på Jula.  Kjøpte denne selv i fjor og har den liggende fast i bilen sammen med charge-amps kabelen (som også bruker samme ledningstype).
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: koffeld på torsdag 05. desember 2013, klokken 14:15
Sitat fra: Rio på tirsdag 03. desember 2013, klokken 23:17
Anbefaler sterkt denne:

http://www.amazon.de/Schwabe-Baustellen-Verl%C3%A4ngerungskabel-H07BQ-F-Gewerbe-Baustelle/dp/B00475BIYG/ref=pd_rhf_dp_s_cp_1_EFBK?ie=UTF8

Det er polyuretan, så den er myk selv ved mange minusgrader, og er særdeles slitesterk. Den er også oransje, slik at folk ikke trør på den (som ødelegger kabler).

Den ser eksakt lik ut som den som selges på Jula.  Kjøpte denne selv i fjor og har den liggende fast i bilen sammen med charge-amps kabelen (som også bruker samme ledningstype).

Ja, den likner veldig, og er sikkert også et godt valg. (Det er dog en PVC-kabel, og ikke en polyuretan-kabel, så de er ikke helt like, etter det jeg kan se på nett).

Men enig i at det er et godt valg.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ElTinto

Hei, jeg ser at støpselet på den oransje kabelen ligner veldig på den som sitter på min 16A uten kladd lader... Problemet med denne er at på noen ladestolper sitter stikkontaktene "horisontalt". Proppen er så lang... og kabelen er ikke akkurat myk.... så da kan man få problemer med å lukke lokket. Uten stengt lokk... ingen strøm!
            Du bør kanskje se etter et støpsel med vinklet utføring. ;)
Autotinto, Rød Leaf "gamle" typen med "alt" Ny fra BNH, Ski. Påsken 2013, kjørt 14500km uten større problemer

Kvikken

#7
Når jeg har muligheten til å lade på jobb så er "motorvarmer stolpene" slik at stikkene er montert helt ned mot kanten. Dette gjør at jeg må snu ladekontakten rundt slik at kladden blir hengende i en buet kabel med mye vekt på støpselet.

Vil dette skade kontakten eller støpselet til laderen og bør jeg kanskje kjøpe en liten ekstraledning? Hvorfor går ikke ledningen på laderen bare rett ut fra støpselet fremfor vinklingen?

Trig8

Jeg har kjøpt en slik en for bruk på ladeplasser med 'utfordrende' utforming:
http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Kvikken

Takk, da tror jeg at jeg skaffer meg en/fler av denne.

Thomas Parsli

Sitat fra: glennha på søndag 08. desember 2013, klokken 11:59
Når jeg har muligheten til å lade på jobb så er "motorvarmer stolpene" slik at stikkene er montert helt ned mot kanten. Dette gjør at jeg må snu ladekontakten rundt slik at kladden blir hengende i en buet kabel med mye vekt på støpselet.

Vil dette skade kontakten eller støpselet til laderen og bør jeg kanskje kjøpe en liten ekstraledning? Hvorfor går ikke ledningen på laderen bare rett ut fra støpselet fremfor vinklingen?

"Kladden" skal ikke henge i ledningen, men i egen snor.
Uten snor ødelegger du ladestolpene!

Det er hull i kladden for å feste snor -og nyere ladestolper har feste for snoren.
Å lade på 10A eller 16A med vekten av kladde som drar i kontakten kvalifiserer til Darwin Awards...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kvikken

Da har jeg så langt kun sett kandidater til Darwin Awards ;)

Rio

For å bli vurdert for Darwin Award så må jo vedkommende ha fjernet seg fra genpoolen (dvs. enten kastrert seg selv eller drept seg selv), slik at de ikke kan forplante seg videre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

knutgrr

Har til gode å se noen som _ikke_ lar ledningen henge fritt... men du er vel kanskje inne på noe...
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Kvikken

Uansett et godt tips og jeg skal skaffe meg en nylonsnor som passer godt i de små ørene på kladden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA