Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Adaptere

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 11. desember 2013, klokken 08:57

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Litt OT (skulle egentlig vært i humor, men dette er jo ikke humor:

Statoil skal i disse dager putte en statoilkopp inn i en taxi ved Lindesnes, og så kjøre den alene i Taxi til Nordkapp, så kan vi som gode kunder gjette hvor stort CO2 utlsippet blir.

Det er jo en kjempespennende konkurranse!
http://www.norgeslengstetaxitur.no/

Mitt regnestykke blir som følger:

Avstand Lindesnes-Nordkapp=2 367 km
Taxien settes neppe fra seg på Nordkapp, så jeg tipper den må kjøres tilbake til utgangspunktet. Da kan vi dobble avstanden og da får vi  4734km
Oppgitt utslipp fra en typisk taxi=246 gram/km (Mercedes E280 T 4-Matic Aut STV).
Antatt faktisk utslipp fra samme bil i desember er ca 20% høyere= 295 gram/km
Utslipp i forbindelse med utvinning, produksjon og distribusjon av diesel utgjør ca = 80 gram/km
Totale utslipp per km=375 gram per km.

Totale utslipp for denne koppen= 1775250 gram, som tilsvarer 1775kg= 1,8 tonn!

Noen som hevdet at statoil tar miljøet på alvor?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Thomas Parsli

Foretningsideen til Statoil er å utvinne og selge fossile produkter med store CO2-utslipp...

At de nå ønsker å vise hvor mye jævelskap de kan finne på rundt en kaffekopp synes jeg er fantastisk!

Neste uke kan de kanskje finne på noe morsomt med alle de som har luftveissykdommer i byene?
De kan hente inspirasjon fra http://tidsskriftet.no/article/573086/ (spesielt "Dieseleksospartikler og allergiske luftveissykdommer")

Hva med "Hvor mange mye diesel fra Statoil trenger du for å drepe 10 mennesker med alvorlige luftveissykdommer? Gjett riktig og vinn sluttmengden"

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mr.Zero

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 03. desember 2013, klokken 10:00
Litt OT (skulle egentlig vært i humor, men dette er jo ikke humor:

Statoil skal i disse dager putte en statoilkopp inn i en taxi ved Lindesnes, og så kjøre den alene i Taxi til Nordkapp, så kan vi som gode kunder gjette hvor stort CO2 utlsippet blir.

Det er jo en kjempespennende konkurranse!
http://www.norgeslengstetaxitur.no/

Mitt regnestykke blir som følger:

Avstand Lindesnes-Nordkapp=2 367 km
Taxien settes neppe fra seg på Nordkapp, så jeg tipper den må kjøres tilbake til utgangspunktet. Da kan vi dobble avstanden og da får vi  4734km
Oppgitt utslipp fra en typisk taxi=246 gram/km (Mercedes E280 T 4-Matic Aut STV).
Antatt faktisk utslipp fra samme bil i desember er ca 20% høyere= 295 gram/km
Utslipp i forbindelse med utvinning, produksjon og distribusjon av diesel utgjør ca = 80 gram/km
Totale utslipp per km=375 gram per km.

Totale utslipp for denne koppen= 1775250 gram, som tilsvarer 1775kg= 1,8 tonn!

Noen som hevdet at statoil tar miljøet på alvor?

Lars

Nå kjøres denne koppen rundt i en Skoda-drosje. Vil tro denne dieselpurka kjører på et snitt under 0,5 l/mil på denne turen. Da kan du halvere regnestykket ditt.
De fleste Mercedesdrosjer har vel en 220cdi-motor under huven - en motor som er forholdsvis snill på forbruket. Kryr ikke av E280 4M i drosjekøene..

Ellers - for en dustekonkurranse..!!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Ronny

Hei, har du en link til hvor du fant dette:

Utslipp i forbindelse med utvinning, produksjon og distribusjon av diesel utgjør ca = 80 gram/km

Det er lavere enn jeg hadde trodd, men fantastisk dersom et seriøst firma har regnet dette ut :)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Ronny på mandag 09. desember 2013, klokken 11:38
Hei, har du en link til hvor du fant dette:

Utslipp i forbindelse med utvinning, produksjon og distribusjon av diesel utgjør ca = 80 gram/km

Det er lavere enn jeg hadde trodd, men fantastisk dersom et seriøst firma har regnet dette ut :)

Det er noe jeg har funnet på selv  ;)

Har sendt mail til Statoil og Norsk Petroleumsinstitutt om hvor store CO utslipp de har for å lage 1 liter diesel og bensin. Det er informasjon de ikke ønsker å gi ut.

Men fint hvis noen andre kan komme opp med ordentlige tall

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Thomas Parsli

Jeg spurte (Statoil) på Facebook i går klokken 12:27 og fikk en hyggelig mail om at

"Takk for din henvendelse her på Facebook.
Vi vil forsøke å svare deg så raskt som mulig og senest innen 24 timer."

Vi har mao. svaret om maks tre timer!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Jeg fikk svar (flere faktisk...)!

Etter mye frem-og-tilbake fikk jeg endelig et svar på det jeg spurte om ("hvor mye CO2-utslipp produksjonen av en liter besin/diesel medfører").

Først fikk jeg svar på noe jeg ikke spurte om: CO2-utslipp ved forbrenning av en liter bensin/diesel (2,3 / 2,6Kg).

Så fikk jeg svar om at de ikke visste, da Statoil Retail bare kjøper produkter av deres leverandør.

Når jeg så uttrykte overraskelse over at de ikke kjenner miljøavtrykker produktet dere selger og lurte på om det gjelder alle de andre produktene de selger fikk jeg endelig svar på det jeg spurte om:

"De produktene vi selger kommer ikke alltid fra Nordsjøen. I mange tilfeller får vi inn laster med ferdig raffinert produkt som vår leverandør (Statoil ASA) har kjøpt på verdensmarkedet. I tillegg får vi også en del produkt fra Esso sitt raffineri på Slagentangen. En tommelfingerregel er imidlertid at en liter bensin har et livssyklussutslipp av CO2 på 2,6 kg, hvorav 2,3 kg er fra forbrenningen. For en liter diesel er tallet 3,1 kg CO2, hvorav 2,6 kg kommer fra forbrenningen."

Jeg synes 0,3 / 0,5kg CO2 høres lite ut, hva synes dere?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ronny

De har nok hoppet over mye for å få de tallene, jeg tipper det kun er raffineringen som er med.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

erikf

Tipper det faktisk er vanskelig å svare på dette spørsmålet, så da blir det bare farget svadasvar som ikke kan brukes til noe. Og hvis noen i statoil vet svaret er det nok hemmelighetsstemplet.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA