Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: test bmw i3 vs tesla

Startet av belgarath, tirsdag 10. desember 2013, klokken 20:51

« forrige - neste »

belgarath

Jeg har lenge tenkt på å bytte fra Think sin blå kontakt til J1772 "Yazaki" eller VDE-AR-E 2623-2-2 "Mennekes".
Hvilken kontakt er mest fremtidsrettet og det beste valget?
Begge kontakttypene er omtalt og en del av IEC 62196.
Jeg liker egentlig Mennekes best. Ikke for noen spesielle grunner annet enn at jeg synes den ser mer kompakt og solid ut og så er det en europeisk utviklet plugg.
Tilsynelatende er det noe høyere priser på Mennekes enn på Yazaki deler..

For de som lurer på hvorfor i alle dager jeg i det hele tatt tenker tanken, så er det flere grunner. Lettere å finne rimelige EVSEr, mulighet for å lade fra ladestasjon uten EVSE..
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

elektrolux

Think har jo J1772 på US modellene, så dette er det opplagte valget.

Ville likevel vurdert en kombo løsning, slik at du på et senere tidspunkt kan bygge din egen 400V 3 fase lader.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Warlock

Hvor lett er det egentlig å lage en "dongle" (skjøtekabel) med J1772 eller mennekes inn og Think (Lewdon) ut? Det burde jo ikke koste allverden?

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

belgarath

Med andre ord så er det enighet om at det er j1772 som er tingen?
Vi har jo ikke på langt nær behov for de ekstra A som Mennekes kan støtte..
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

elektrolux

Vi tilbyr jo våre ladekabler og semiportable stasjoner med Lewdon stikk, så det burde ikke være behov for å bytte selve stikket i bilen.

Ellers må det jo være en fordel å kunne hurtiglade. Også på en Think.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kethorp

I brosjyren for slik setter du opp ladestasjon står det "Den nye elbilkontakten (Type 2) kan benyttes av alle
nye elbiler. I Norge vil denne kontakten bli stadig vanligere å benytte. Flere nye elbiler leveres med ladeledning som passer til denne kontakten. Norsk Elektroteknisk Komite anbefaler den nye elbilkontakten framfor husholdningskontakten. Ifølge forslag til nytt EU-direktiv skal denne kontakten være standard innen utgangen av 2015. Den nye elbilkontakten er en robust løsning som gir sikrere lading, raskere ladefart og mindre vedlikehold."
Finnes det noen adapter å få kjøpt for å benytte Thinkens vanlige kontakt inn i en slik når det bare finnes Type 2.
Kethorp i Oslo
Rød Think Classic 2002 - fra 2005
Rød Think City 2010 (Zebra) - fra 2013
BMW i3 94kw 2017 - fra 2017

Griffel

#7
Sitat fra: Kethorp på fredag 06. desember 2013, klokken 11:23
I brosjyren for slik setter du opp ladestasjon står det "Den nye elbilkontakten (Type 2) kan benyttes av alle
nye elbiler. I Norge vil denne kontakten bli stadig vanligere å benytte. Flere nye elbiler leveres med ladeledning som passer til denne kontakten. Norsk Elektroteknisk Komite anbefaler den nye elbilkontakten framfor husholdningskontakten. Ifølge forslag til nytt EU-direktiv skal denne kontakten være standard innen utgangen av 2015. Den nye elbilkontakten er en robust løsning som gir sikrere lading, raskere ladefart og mindre vedlikehold."
Finnes det noen adapter å få kjøpt for å benytte Thinkens vanlige kontakt inn i en slik når det bare finnes Type 2.
For de som ikke har annet valg enn Lademodus 1 (eller 2 med ikke standard Type-1 eller Type-2 "inlet") finnes denne:

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html

For klasikerene er det selvfølgelig ingen forbedring med de nye kontaktene. De har uansett de begrensningene i ladesystemet som bilen ble "født" med.

For USA Think med Type-1. Er det jo en standard Type 2 til Type 1 kabel som kan benyttes.
(Type-1 = "J1772" = "Yazaki". Type-2 = "Mennekes")

Eller en kan få en kvalifisert til å bytte inntaket i bilen, da er det nok enklest med en Type 2 "inlet". Hør med elbilhjelpen eller elbilshop som begge ser det som en oppgave å hjelpe klasikere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Caspar

Jeg vurderte også å bytte inntak på begge mine biler for å kunne bruke Type 2 kontakten rett i bilen, men bare kontakten i bilen koster 1300,- pr. Stk. Og da måtte jeg jo lage 2 kabler med Type 2 støpsel også, så jeg gikk for adapterløsningen
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10508.0.html
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA