Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommentar om min parkerte Tesla idag: "Eieren er nok en sjøldiggende selvrunker"

Startet av JO, tirsdag 10. desember 2013, klokken 14:37

« forrige - neste »

JO

I siste ukene har tvilen rundt bestillingen kommer mer og mer samtidig som rasjonaliteten slår mer og mer inn.
Med utgangspunkt i diverse kvalitetsproblemer, leveringsproblemer med tilleggsutstyr og vinterrekkevidde og fleksibilitet på bilen, begynner jeg å få en sterk tvil om Model S kjøpet. Bilen ble bestillt i August og blir levert utpå nyåret.
Vurderer derfor nå sterkt å avbestille og tape noen tusenlapper eller å få den levert for så å selge umiddelbart. Virker som foreløpig så vil jeg minimum få igjen det jeg betalte.

Hvorfor avbestille eller selge:
Model S ikke bringer ikke noe nytt for meg som bilkjøper, bilen er ikke mer komfortabel/bedre utstyrt/bedre driftsøkonomi min BMW, den er riktignok mye raskere 0-100
men det betyr mindre i det daglige.
Helt realistisk må jeg nok innse at Tesla's visjon og mål ikke er oppnåelig. Fossil bil kommer til å være det dominerende i lang tid fremover og det eneste fleksible alternativet.
For min daglige bruk vil en Model S fungere helt utemerket, men skal jeg kjøre 400km på hyttetur på vinteren må jeg stoppe og lade, da en slik tur ikke er i nærheten av en SC, vil det ta for lang tid. I tillegg skal jeg hjem og uten lading på hytte blir dette i praksis vanskelig.
For folk flest vil aldri en ren batteribil med dagens rekkevidder og ladefart være ett alternativ, da man ikke er villig til å gi fra seg fleksibiliteten. Argumentet om så mye spart i driftskostnader kjøper jeg ikke, jeg regnet inn omtrent det samme som min tyske fossil bil.
Ett nytt batteri koster penger og man kan kjøpe mye drivstoff for den kostnaden.
Når det gjelder verditap så har jo det vært fraværende men det endrer seg og blir nok omtrent som hvilken som helst bil i den prisklassen eller høyere pga batterier som mister kapasistet. Noe annet er å tro på julenissen.
Summert er min største bekymring at Tesla som selskap overlever over tid når den første hypen har gitt seg, garanti reperasjonene slår inn på bunnlinjen. Tesla selger godt i Norge og i deler av USA. Men hva med feks tyskland? jeg tror ikke de kommer til å selge i samme fart der.

Argumenter for å glede seg til bilen kommer er:
-Syk akselerasjon
-Tøff design
-Kul ny teknologi

Men tvilen gnager mer og mer for hver dag.



Svart Model S Levert 11 Mars

cairnz

Har du vurdert å leie/byttelåne bil, med noen i familie eller venner,  for de gangene i året du skal til hytta og det ikke vil være tilstrekkelig rekkevidde? Hvordan arter den totale kostnaden seg for deg i de dagene du ikke trenger rekkevidden?

Uansett, du vil neppe ha problem med å få solgt bilen (med en liten profitt) hvis du bestemmer deg for å ikke beholde den selv.
Elbilist

OddB

Det er greit å angre seg, og det vil som sagt mest sannsynlig lønne seg å selge istedet for å avbestille, særlig pga prisøkningen...
Det jeg stusser på er hvordan du klarer å få samme driftsutgifter på en stor BMW og en Tesla. Det regnestykket skulle jeg gjerne sett :)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

JO

Selvsagt kan man byttelåne bil med noen bekjente(som sikkert er mer en klar for det) de dager i året man trenger mer enn rekkevidden. Det er vel en mindre bekymring.
Men er mer bekymret rundt Tesla som selskap og kvaliteten på bilen. Virker som det er en god del problemer med bilen utfra det jeg kan lese her.(Andre merker er heller ikke feilfrie).
Men lurer på om salget vil avta etterhvert nå som man har solgt til de som ønsker en superbil til en billig penge her i Norge.
Jeg tror at markedet for Tesla er der, men det er ikke i nærheten så stort som Tesla sin visjon.  Er det nok til å holde hjulene i gang når de ikke har fordelen av nyhetens interresse lenger?
Svart Model S Levert 11 Mars

JO

Driftskostnad for bil i Norge er i stor grad verditap, og dette kommer ikke Model S til å slippe unna. Jeg kan ikke se noen argumenter for at dette skal være lavere etter at hypen har lagt seg.
Batteri som mister kapasistet over tid = drivstoff kostnad.
Man kan gjerne lage seg regnestykker som får elbiler til å komme godt ut, men skal man være realistisk så er de vel faktisk høyere på de bilene som har vært på markedet en stund. Se enormt verditap. Fortsetter utviklinger på elbiler med bedre og bedre biler vil Model S ha ett enormt verditap.
Svart Model S Levert 11 Mars

scoot

Sitat fra: OddB på mandag 02. desember 2013, klokken 15:49
Det er greit å angre seg, og det vil som sagt mest sannsynlig lønne seg å selge istedet for å avbestille, særlig pga prisøkningen...
Det jeg stusser på er hvordan du klarer å få samme driftsutgifter på en stor BMW og en Tesla. Det regnestykket skulle jeg gjerne sett :)
Nå er det veldig vanskelig å beregne dritfsutgifter på en Tesla foreløpig, da de ikke har vært på veiene lenge nok til at de vet hvordan bilen takler det norske vegnettet.

Det å tro at foringer, kuler, bærearmer og bremser ikke vil bli en minst(!) like stor utgiftspost på en Tesla som med en BMW blir for dumt. Dette er også en driftskostnad, og det faktum at BMW har forholdsvis lave delepriser ( selv på originale deler ) må man også huske på.
Den eneste tilleggskostnaden på en ny BMW kontra en ny TMS er vel strengt tatt service på motoren, som er ca 5000kr i året for olje og filterskift ? Hvor mye utgifter du får på din Tesla finner vi ikke ut før du har hatt den et år.
2009 Revai

OddB

Sitat fra: BalleKlorin på mandag 02. desember 2013, klokken 15:56
Driftskostnad for bil i Norge er i stor grad verditap, og dette kommer ikke Model S til å slippe unna. Jeg kan ikke se noen argumenter for at dette skal være lavere etter at hypen har lagt seg.
Batteri som mister kapasistet over tid = drivstoff kostnad.
Man kan gjerne lage seg regnestykker som får elbiler til å komme godt ut, men skal man være realistisk så er de vel faktisk høyere på de bilene som har vært på markedet en stund. Se enormt verditap. Fortsetter utviklinger på elbiler med bedre og bedre biler vil Model S ha ett enormt verditap.
For å kjøpe en Tesla på dette tidspunktet må du ha tro på hele konseptet. Jeg har god tro på at jeg kjører rundt med samme batteripakken om 10-12 år, Jeg tror også at Tesla kommer til å overleve.

Selg bilen og kom tilbake om 8-10 år :)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Balrog

Rasjonelt og økonomisk sett klarer de aller aller fleste av oss seg utmerket med månedskort+tog/buss, leiebil og en taxitur i ny og ne. Likevel har alle familier 2 biler i snitt.

Jeg er i hvertfall ikke i tvil om at TMS er det feteste man kan sitte bak rattet ved. Nytelse og luksus verdt hver krone. Eneste aber er Teslas kundeservice.

Det hjalp sikkert ikke balleklorin noe som helst, men jeg ser ikke mange som angrer kjøpet av sin TMS, gitt.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Bjoris

#8
En av de store problemene med TMS i dg er nettopp for oss som har hytter, du kjører midt oppå fjellet og snur, det er ikke lett å lage ladeinfrastruktur til, spes når bilen ofte skal brukes der oppe med typisk småkjøring til og fra trekket, 20 minus og forvarming etc. Dette går dårlig om du ikke har tilgang til lading, intet nytt under solen altså.

Men ser ikke helt problemet, enten må du fikse lading på fjellet eller så selger du bilen med fortjeneste eller i det minste, får pengene igjen. Jeg tror det er mange som vil inn i en avtale som ble tegnet før prisstigningen...

Ellers så syns jeg du så veldig svart på ting, folk flest kan aldri bruke elbil med 400+ km i rekkevidde, verditapet blir enormt, Tesla går konk, batteriet ryker etc. Må ha vært en veldig god selger som overbeviste deg om å kjøpe Tesla:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

DonPedro

Jeg tror det er lett å få et skjevt inntrykk av hvor mange som opplever feil og mangler, ettersom det alltid blir mye mer diskusjon når det er et problem enn når det ikke er det. Du finner ikke en tråd på dette forumet med 400 posts og tittel "Ingenting å bemerke på min nye Model S". ;-)

Skal du få vite noe må du se på statistikk. Det eneste jeg vet om i den kategorien er denne: http://www.consumerreports.org/cro/news/2013/11/2013-car-owner-satisfaction/index.htm

Kan si for egen del at jeg ikke har opplevd noen problemer med min Model S. Det er noen forbedringer jeg ville gjort (sterkere ryggelys, for eksempel), men aldri i livet om jeg ville byttet bort denne bilen mot noe annet som er tilgjengelig i markedet i dag!
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

JO

Det er rart, jeg bestillte bilen usett. Har siden fått prøvekjøre og bilen skuffet ikke.
Har kjent på entusiasmen og kanskje blitt litt blindet av den.
Det er først i det siste at realisten i meg har kommet mer og mer frem. Og da blir jo bildet
mer nyansert enn at "alle" andre biler kommer til å rase i verdi og det eneste salgbare blir Tesla:).

Burde jo egentlig glede meg til bilen kommer, istedenfor gnager tvilen så moralen er ikke tenk rasjonelt.
Slik bildet ser ut med prisøkningen osv så har jeg jo uansett ikke gjort noe dumt med å bestille.
Svart Model S Levert 11 Mars

jkirkebo

Sitat fra: BalleKlorin på mandag 02. desember 2013, klokken 15:56
Batteri som mister kapasistet over tid = drivstoff kostnad.

Kun om batteriet byttes. Jeg tror nok de fleste TMS vil gå levetiden ut med samme batteri, så sant det ikke kommer batterier på makedet som er svært mye billigere enn dagens. Men om så skjer blir jo kostnaden lavere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

#12
Problemet til BK har en bare dersom en til skihytta i vinterhalvåret har en kjørerute uten lademulighet underveis og tur-retur hytta overstiger rekkevidden innenfor god sikkerhetsmargin. Det gjør nok 400 km om vinteren. Særlig siden du får vampire utladning under hytteoppholdet.

Vil foreslå å finne noen nede i bygda som kan kjøre med deg den siste biten opp på fjellet, kjøre T85 hjem til seg og lade den fram til like før hjemreisen din. For så kjøre opp og hente deg.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

JO

Her er forøvrig rekkevidde det minste man bekymrer seg over, det er litt upraktisk men mulig å planlegge seg rundt.
Er mer i tvil om Tesla vil lykkes på litt sikt, og hvor trygt det da er å sitte med en Tesla kontra en ny BMW.
Jeg personlig mener nok at Tesla vil ha ett større verditap en BMWen uten tvil, men det er jo en del av pakken. Man får superbil til en billig penge så noe må man ofre.
Svart Model S Levert 11 Mars

Viking

Dersom du er så usikker så ville jeg droppet det. Det er mange usikkerhetsmomenter som du må være tilstrekkelig komfortabel med å takle. Vi vet ikke hvordan batteriet blir over tid, vi vet ikke hvordan andrehåndsverdien blir, vi vet ikke hvordan ny teknologi kommer til å påvirke nye løsninger og biler, osv, osv.

Min leveranse nærmer seg og jeg er svært komfortabel med alle usikkerhetsmomentene. Hadde jeg kjent på all den tvilen du uttrykker hadde jeg nok valgt å selge.
Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA