Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Registrer ditt ladepunkt på "Ladekameratene"!

Startet av el-fanboy, tirsdag 10. desember 2013, klokken 13:14

« forrige - neste »

el-fanboy

Sliter med IT-nettet på hjemmebane. Dessuten går jo shuko ganske treigt. Hva er billigste alternativ for å unngå IT-nettproblematikk og samtidig få raskere lading? 32A blå 1-fase? Eller fastmontert boks? (Er ikke elektriker, men skulle gjerne vært det i disse tider  ::) )
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

fredag

Sitat fra: el-fanboy på mandag 02. desember 2013, klokken 13:57
Sliter med IT-nettet på hjemmebane. Dessuten går jo shuko ganske treigt. Hva er billigste alternativ for å unngå IT-nettproblematikk og samtidig få raskere lading? 32A blå 1-fase? Eller fastmontert boks? (Er ikke elektriker, men skulle gjerne vært det i disse tider  ::) )

Nøyaktig hva slags IT-nett problematikk er det du sliter med?

Hvis det bare er treg og herkete schuko-lading med UMC du sliter med: Be din elektriker bestille en 32A 1-fas type2 hjemmeladeboks fra salto.no til ca 5500kr for deg, og montere denne for deg. I tillegg trenger du en type2-type2 kabel. Da kan du lade på 7,3kW (istedet for 3kW med schuko). Sjekk med elektrikeren din om strømforyningen i huset ditt tåler at en kurs trekker 32A 1-fas.

Hvis du trenger raskere lading og kun har IT-nett hjemme, så kan du vurdere en trafo, som transformerer fra 230V til 400V, og så sette opp en 400V 3-fas hjemmeladeboks fra salto.no. Da kan du lade på inntil 20kW (hvis du har dobbeltlader på bilen).
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

el-fanboy

#2
Takk for tips. Jeg har type2-type2 kabel, men tenkte ha den "stasjonær" i bilen. Hvilke løsninger fins for fastmontert ladekabel for garasje? Er det "salto-boksen" og kun den?

IT-nett-problematikken er at det ofte er vanskelig å få satt igang lading på shuko i garasjen, og trikset med å snu adapteret i stikket funker bare tidvis og tilfeldig. Jeg får dessuten nesten uten unntak "Charge Cable Problem" hver gang den er ladet opp til Charge Limit hjemme i garasjen, som resulterer i 12V-tapping hvis jeg ikke passer på.

Jeg har uansett tenkt å få elektriker til å trekke en ny kabel fra sikringsskap til et sted nære ladeporten, for uttakene jeg har fra før er enten en dedikert 16A (men i gal ende av garasjen) - eller en ikke-dedikert 10A-kurs.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Også_Øyvind_H

Det kan se ut som om billigste løsning (for å unngå standard ladeproblematikk) er å oppgradere til 5.8 og få nappa ut sikringen til laderen(e).

Sjekk med Tesla hvilken sikring det er :)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

OleJA

Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 02. desember 2013, klokken 20:12
Det kan se ut som om billigste løsning (for å unngå standard ladeproblematikk) er å oppgradere til 5.8 og få nappa ut sikringen til laderen(e).

Sjekk med Tesla hvilken sikring det er :)
Høres ut som noe som kanskje kan virke. Er det en kilde på dette med sikrigene?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Også_Øyvind_H

Sitat fra: OleJA på mandag 02. desember 2013, klokken 20:28
Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 02. desember 2013, klokken 20:12
Det kan se ut som om billigste løsning (for å unngå standard ladeproblematikk) er å oppgradere til 5.8 og få nappa ut sikringen til laderen(e).

Sjekk med Tesla hvilken sikring det er :)
Høres ut som noe som kanskje kan virke. Er det en kilde på dette med sikrigene?

Kilden er Tesla (Alnabru?) som utførte det på bilen til Glaserud :)

Sitat fra: OddB på mandag 02. desember 2013, klokken 20:40
Holder det ikke å slå av bilen i 10 min ??
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10831.msg149417.html#msg149417


Det er mye mulig :) Jeg går ut og tester asap zulu! Jeg har ikke rote meg til å ringe Tesla i dag for å spørre hvilken sikring det var (jeg har hatt lite problmere, men utsatt lading og start/stop lading via appen har ikke fungert).
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

eledille

Den aller billigste måten å komme rundt problemet på er å fremsette en formell klage med beskrivelse av problemet, henvisning til forbrukerkjøpsloven og to ukers svarfrist. Det er første skritt på veien til å få rette instans til å betale, og jo flere slike som kommer inn jo høyere vil antakelig interessen for å finne en løsning bli.

Ellers er visstnok Saltos schuko til type2-kabel fra Mennekes fjellstø. Den koster ca 5500. Hvis 13 A er nok for deg bare det fungerer hver gang, så kan du jo melde fra om at du vil at Tesla refunderer denne kostnaden.

Jeg skal også teste alle disse nye triksene med å slå av bilen og ta ut sikringer, men inntil videre betviler jeg at det er en permanent fiks.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Rasmus.B

Jeg har montert opp byggesettet fra Zerocarbonworld. Det fungerer knirkefritt hver eneste gang. I går var jeg i Oslo og ladet på to forskjellige plasser, og begge gangene måtte jeg prøve 2 - 3 ganger for å få startet lading.  Jeg har også en Nissan Leaf som jeg har hatt i snart 2 år. Der har også lading fungert hver gang, uten unntak. Da er jeg rimelig sikker på at det er enten selve ladekabelen eller shuko adapteret som er problemet,  og etter det som er rapportert i diverse poster her virker det som om det er helt uavhengig om det er IT eller TN nett. Det er nesten litt fristende å montere på en type 2 kontakt på en av Leaf ladekladdene mine. Jeg blir ikke overrasket om alle Tesla  ladekablene våre blir byttet ut med noe bedre.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

el-fanboy

#9
Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 02. desember 2013, klokken 20:12
Det kan se ut som om billigste løsning (for å unngå standard ladeproblematikk) er å oppgradere til 5.8 og få nappa ut sikringen til laderen(e).

Sjekk med Tesla hvilken sikring det er :)

Det er allerede gjort. Fikk 5.8 for etpar uker siden, og Ranger har vært her og nappa ut sikring, og leverte ny UMC. Får fortsatt Charge Cable Problem når lading skal starte. (Har ikke fått sjekka om det fortsatt kommer feilmelding ved ferdig ladet batteri, det kan godt hende det er ok nå)

Har også hatt en LEAF i ett år, uten ett eneste ladeproblem. Så jeg er overraska over at det er så mye tull med ladinga på Teslaen.

Hvis det er riktig som Rasmus.B skriver her, at dette gjelder både IT og TN, så koker egentlig spørsmålet ned til, hvilken ladeløsning er det som ingen (ennå) har hatt problemer med?

Og hva kosta byggesettet til Zerocarbonworld? :)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Rasmus.B

#10
Byggesettet kommer på ca. 2500,- inkl. frakt. Har ikke fått faktura fra FedEx på moms og tollbehandling enda. I tillegg må du ha en kontaktor som koster ca. Kr 500,- Nå har jeg mulighet til å lade på inntil 32A, men er software begrenset til 26A av Tesla.



Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Også_Øyvind_H

Har forsøkt quick-fix'en med å ta Power off + resette UMC.
Ingen endring, dvs laderen klarer ikke å starte igjen etter å ha blitt stoppa (eks gjennom Scheduled Charging el start/stop via app).

Jaja :)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA