Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som vill bytte 4 mot 5 meter Type 2 + mellomlegg?

Startet av ElTinto, tirsdag 10. desember 2013, klokken 11:09

« forrige - neste »

ElTinto

Kjørte tur/retur Ski - Tøckfors i Sverige på lørdag. Med full lading fra start, kona ved siden av og varme på auto og 19 grader. Brukte 10 streker til, ladet i ca 3,5 timer på 16A på senteret. Etter 3,5 timer på et shoppingsenter blir shoppeangsten større enn rekkeviddeangsten, så vi satt kursen hjemover. Det er iflg GPS 75km hjem, men det er noen stygge oppoverbakker... Hadde 114km på gjettometeret, noe forvarmet Leaf når vi dro. Etter å ha hatt "mye" å gå på på gjettometeret hele veien... gikk Leafen i Skilpaddemodus ca400m hjemmefra. Etter å ha trillet de siste meterne på offentlig vei, kom utfordringen.... Bakken opp hjemme. Den er ca 50m. ca 10% stigning. Hadde den vært 2m lenger, måtte jeg ha rygget ned igjen og ringt på hos naboen... med ladekabelen i hånda. Fikk lirket oss opp og hjem på gårdsplassen. Da jeg skulle mate Leafen, fikk jeg ikke skrudd av med start-/stopp-knappen. Tenkte det var et eller annet med at den var så tom at den ikke "tenkte" lenger. Prøvde alt mulig.. med ladekabel inne og ute... ikke mulig å slå av. Til sist måtte jeg koble fra +polen på 12V batteriet..... vente ca 30 sek. Da virket alt som det skulle....heldigvis. Kunne ønsket meg en "svenskeknapp" funksjon på start-/stopp-knappen som bootet Leafen ved slike tilfeller...
Autotinto, Rød Leaf "gamle" typen med "alt" Ny fra BNH, Ski. Påsken 2013, kjørt 14500km uten større problemer

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sven erik

hvær veldig forsiktig med  dette dere tar å dreper boksen som gjør så dere får strøm til 12 volt  batteriet  men hørt om sikringer ta hoved sikringen

ca119

Har lyst på elbil, men blir alltid skremt av slike historier. T/R Ski-Töckfors = 150km. Og selv med 3.5t ladning kom dere savidt hjem. 3.5t lading ved 16A skulle gi 90km eller ca 10KWH. Vel, som man sier .... 100km rekkevidde om vintern på LEAF :( stemmer altså.

Oddvar

Sitat fra: ca119 på mandag 02. desember 2013, klokken 12:02
Har lyst på elbil, men blir alltid skremt av slike historier. T/R Ski-Töckfors = 150km. Og selv med 3.5t ladning kom dere savidt hjem. 3.5t lading ved 16A skulle gi 90km eller ca 10KWH. Vel, som man sier .... 100km rekkevidde om vintern på LEAF :( stemmer altså.

Hei :-) , Om man kjører med normal varme 21 pluss ,så kommer man ca 8 mil....Mellom bakker og berg her i sør :-) Med mye stopp og handling ca 7 mil .. Om en ikke vill ende opp med tomt batteri ...

Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Daeedor

#5
Sitat fra: ca119 på mandag 02. desember 2013, klokken 12:02
Har lyst på elbil, men blir alltid skremt av slike historier. T/R Ski-Töckfors = 150km. Og selv med 3.5t ladning kom dere savidt hjem. 3.5t lading ved 16A skulle gi 90km eller ca 10KWH. Vel, som man sier .... 100km rekkevidde om vintern på LEAF :( stemmer altså.

Det er forskjell på rekkevidde om vinteren på "gammel" og "ny" type leaf. Kan være opptil 20 km forskjell på grunn av varmeappatets virkemåte. (min påstand) :)  - I tillegg kommer farten du holder. Ligger du rundt 100kmt mister du masse rekkevidde kontra å ligge i 80kmt.  :)  Jeg har nettopp nå i helgen kjørt 10 mil med vår helt nye Leaf , i minus 7 , og hastighet ca 80+ kmt , og hadde da igjen 23% på måleren da vi kom hjem. 21,5 grader klima på i bilen , stereo og varmeseter/varmeratt på.   Dette tilsier en rekkevidde på minst 12 mil , UTEN lading.  ;D  ( NB: svært rolig kjørestil.... cruisecontrol på , og normalmodus "D")

ElTinto

Kjørte hele vegen i mellom 70 og 80 km/t.... varmeapparat på auto og 19 grader til Tøckfors. Hjem igjen, bare med varmeapparat fra Askim og hjem. Da trodde vi at vi hadde mer enn nok juice..... Kjører nesten alltid i ECO.
                La forøvrig merke til at batterivarmen viste 5 streker.... det har ikke jeg sett siden i sommer.
              Noen som har kjørt "langt" i skilpaddemodus?
Autotinto, Rød Leaf "gamle" typen med "alt" Ny fra BNH, Ski. Påsken 2013, kjørt 14500km uten større problemer

RuneW

Sitat fra: cra på mandag 02. desember 2013, klokken 11:32
Skulle dette bli et gjentagende problem kan du jo installere en slik  ;D:
http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Strombryter/Hovedstrombryter-100-A-80512/



Hehe - en sånn hadde jeg montert inne på midtkonsollen på min gamle Nissan Cherry etter en lemfeldig installasjon av et sinnsykt anlegg som ellers tømte batteriet på en effektiv måte selv om alt tilsynelatende var av...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thomas Parsli

Å kjøre skilpadde er ikke bra for batteriet, så det har jeg bare gjort en gang: kom vel en km fra Tuddal sentrum opp mot Tuddel Høyfjellshotell (-1 og mye snø)...

Skilpadde er for å få bilen unna farlige steder (midt på motorvei f.eks) og bør nok ikke brukes for å komme "helt frem".

Hvorfor ladet dere ikke i Askim (hurtiglader hos Statoil) på veien hjem?
Ski og Töckfors ligger omtrent like høyt, så du kunne antatt likt forbruk begge veier; siden du brukte 10 streker dit burde du nok ladet litt lenger enn 3,5t -men det oppdaget du jo :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: ca119 på mandag 02. desember 2013, klokken 12:02
Har lyst på elbil, men blir alltid skremt av slike historier. T/R Ski-Töckfors = 150km. Og selv med 3.5t ladning kom dere savidt hjem. 3.5t lading ved 16A skulle gi 90km eller ca 10KWH. Vel, som man sier .... 100km rekkevidde om vintern på LEAF :( stemmer altså.

Hvis du regelmessig kjører over 100km om vinteren, er nok ikke Leaf den ideelle bilen. En Tesla klarer derimot over 400km så distansen er jo ikke et problem med elbil.
Hvis du kjører 100-150km i ny og né -og kan hurtiglade- er Leaf et godt valg.

Selv om 16A lar deg trekke 3703W (16,1A*230V) "ender" ikke dette i batteriet.
16A gir ladehastigheter på 12-24km/t.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

ElTinto

Jeg er klar over hurtigladmuligheten i Askim, men ettersom gjettometeret viste så mye restkapasitet da vi passerte... valgte vi å ikke stoppe en halv time "in the middle of nowhere". Det er ikke vedig mye spennende å finne på der.... Vi satt jo til og med på varmeapparatet... fordi vi hadde ca 2 mil mer enn vi skulle trenge på gjettometeret.
           Heldigvis kommer det en hurtigladestasjon på Ørje (18 desember). Da kan vi kjøre hjemmefra med normal komfort, lade et par timer på Tøckforssenteret, karre oss opp bakken til Ørje, sette bilen på hurtiglading ..... og så gasse på hjem. Det er mye mere spennende å finne på i Ørje! Sluser og alt ting....
Autotinto, Rød Leaf "gamle" typen med "alt" Ny fra BNH, Ski. Påsken 2013, kjørt 14500km uten større problemer

Thomas Parsli

Nå skal jeg ikke påstå at Askim er verdens navle og Statoilstasjonen ligger faktisk "in the middle of nowhere".
-Men 20 minutter med kaffe og en avis er ikke så dumt en gang i blant :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Bjoris

Min erfaring er at det er våt veibane som dreper mest rekkevidde... Enorm forskjell på mine helt nye Mich xIce dekk iallefall, ikke så stor forskjell på sommerdekkene som fulgte med bilen... (den typen alle har).
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Ojaa

Antagelig så hang relet pga av lav spenning, ikke noen kjent feil men Leafen din har antagelig lagret feil code så det går Ann og sjekke ut.

Går mye strøm opp Ørje bakkene selv i lav hastighet er min erfaring. Hurtig laderen kommer snart men de har ikke startet med fundamentet ennå dessverre

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA