Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Korrekt lading av Saxo med bly traksjonsbatteri

Startet av svein, onsdag 03. september 2008, klokken 21:39

« forrige - neste »

svein

Hei  bilen min, en 96 model peugeot 106 begynte plutselig å gå svært hakkete. Når jeg holdt fartspedalen inne gikk den bare i rykk og napp.
Jeg leste på elbilforum og fant ut at dette måtte være en indikasjon på slitte børster. Jeg tok ut kjøresikring og åpnet dekslet under motoren for å sjekke. Bingo. Børstene var helt nedslitte slik at fjæra ikke lenger presset dem inn mot kommutatoren. Børstene var produsert i 96, så jeg vet ikke om de tidligere har blitt byttet(50 000 km).

På pegout verkstedet hadde de børster, men de skulle ha kr 2400 for dem, og dette syntes jeg hørtes dyrt ut. Derfor ringte jeg til citroen i stedet. de kunne sende meg børster for kr 1350.- Enkelt valg.
De slitte børstene mine hadde brent litt i kommutatoren. Jeg pusset derfor denne med fint smergelpapir. (holdt smergelpapiret inntil og dreide på forhjulene). Etterpå pirket jeg bort metall perler som var brent fast mellom lamellene på kommutatoren.
Til sist monterte jeg de nye børstene og passet på å presse dem inntil og dreie på motoren slik at jeg var sikker på god kontakt. Jeg kjørte i tillegg motoren en del med hjulene oppjekket for å være sikker på at børstene var tilpasset før jeg belastet motoren.
Bilen ble bra igjen og nå har den vært i bruk i en måned etter børsteskifte uten tegn til hakking eller problemer  ;)
Peugot 106 EL 1997 mod

elektrolux

Høres ut som en meget logisk og god tilnærming på et potensielt dyrt problem.

Godt jobba, og velkommen til forumet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ost

Jeg opplever også en del hakkete kjøring med min P106 om dagen. Ikke hele tiden, men innimellom hopper bilen som en kengeru. Er dette nødvendigvis dårlige børster? Eller kan det være noe annet?

Jeg er svært uteknisk, så jeg har ikke lyst til å rote ned i motoren. Jeg bør kanskje ta en tur innom Enviro for å se på det før garantitiden går ut?
Bosattt i Oslo og kjører rundt i en knallblå Peugeot 106E 99-modell...

HHF

Jeg synes definitivt du skal få sjekket det ut før garantitiden utløper. Hadde selv slike problemer og en gang var det vel børster, men jeg måtte også ta et motorbytte til sist. Det var ikke billig !
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Silkefot

Ost, gjør det så fort du kan, jeg kjørte til den stoppet med samme indikasjoner som du beskriver en stund i forveien og dermed begynte Enviro å prate om motorbytte... Heldigvis gikk det bra å slipe opp kommutatoren igjen (hvilket er dyrt nok) men det kunne blitt vedlig dyrt
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

ost

Takk for tips, jeg tok deres råd og parkerte bilen med en gang. Fikk Falken til å taue den til Drammen, der de fikk satt inn nye børster.
Det er skrevet mye om forskjellig om Enviro her på forumet, men jeg har alltid fått god service der. Nå tok de hele regninga, inkludert tauing til Drammen.
Bosattt i Oslo og kjører rundt i en knallblå Peugeot 106E 99-modell...

bosonic

#6
Sitat fra: ost på fredag 26. september 2008, klokken 12:43
Det er skrevet mye om forskjellig om Enviro her på forumet, men jeg har alltid fått god service der.

Grunnen til det kan være at de opplever to hovedgrupper av kunder, nemlig de som ikke mekker selv men er glad for at det i det hele tatt er et firma som selger og driver service på elbiler, og den andre gruppa som skrur selv og som gjerne vet minst like mye om det tekniske på elbilen som Enviro sine folk gjør. Det er denne siste gruppen som har hatt problemer vil jeg tro??
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

HHF

Kan tilføye at de som ikke liker enorm forskjellsbehandling også har problemer med Enviro. Altså de som ikke har kjøpt bil hos dem og som må betale vanvittig mye mer for deler og service enn de som har kjøpt bil der ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA