Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En bank's oppfattning av verditap

Startet av bromm, tirsdag 10. desember 2013, klokken 01:03

« forrige - neste »

LMOR

Brukte litt tid på å forstå hvorfor det hjalp å kjøre tog ...  ;D

Men husk at at den beste sammenligningen får du med at begge kjører EcoPro+, og helst begge med ACC el.l.
Så kan du jo ta en tur i Comfort i tillegg, med samme temperatur i kupeen, og så burde dere bytte, fordi den opplevde varmen kan være forskjellig og vanskelig å måle.

i3 har mer krefter som det er lett å kaste bort kWh på, og i3 har et mer effektivt varmeapparat (som nok trekker mer i -15 grader). Men totalt sett er i3 mer effektiv i følge diverse målinger.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

PokerFjes

Sitat fra: LMOR på mandag 01. februar 2016, klokken 14:47
Brukte litt tid på å forstå hvorfor det hjalp å kjøre tog ...  ;D

Men husk at at den beste sammenligningen får du med at begge kjører EcoPro+, og helst begge med ACC el.l.
Så kan du jo ta en tur i Comfort i tillegg, med samme temperatur i kupeen, og så burde dere bytte, fordi den opplevde varmen kan være forskjellig og vanskelig å måle.

i3 har mer krefter som det er lett å kaste bort kWh på, og i3 har et mer effektivt varmeapparat (som nok trekker mer i -15 grader). Men totalt sett er i3 mer effektiv i følge diverse målinger.
Hehe, kjører man etter hverandre med ønske om mest mulig økonomisk kjøring så blir forholdene ganske like. Når det gjelder temperatur så er det helt klart forskjeller! Når jeg prøvekjørte i3 målte jeg over en grad høyere temperatur i kupeen enn på e-Golf når begge var stilt til 22 grader. Men dette løser vi ved å ha temperatursensor i bilen.
i3 skal og bør være mer energieffektiv enn e-Golf - om ikke annet pga stor vektforskjell.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

LMOR

Sitat fra: PokerFjes på mandag 01. februar 2016, klokken 15:09
Men dette løser vi ved å ha temperatursensor i bilen.
Da må du i så fall ha kontakt for å justere underveis? Du kan ikke ta det med i beregningen etterpå.
Men du må jo da også måle hvor fort luften byttes ut. Temperatur alene sier lite. Det er effektiviteten i Comfort, og kvaliteten på luften, som gjør at den trekker såpass mye strøm.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

PokerFjes

Sitat fra: LMOR på mandag 01. februar 2016, klokken 15:17
Sitat fra: PokerFjes på mandag 01. februar 2016, klokken 15:09
Men dette løser vi ved å ha temperatursensor i bilen.
Da må du i så fall ha kontakt for å justere underveis? Du kan ikke ta det med i beregningen etterpå.
Men du må jo da også måle hvor fort luften byttes ut. Temperatur alene sier lite. Det er effektiviteten i Comfort, og kvaliteten på luften, som gjør at den trekker såpass mye strøm.
Nå sporer vi vel litt av her, men luftkvaliteten hadde jeg tenkt å gi beng i ;), men det kan selvfølgelig løses med en netatmo-stasjon i hver bil for å logge co2-innhold ;).
Temperatur er nok det som sier mest tror jeg. Strøm forbrukt til å øke temperaturen en grad er nok mer signifikant enn om viftene dytter 2000 eller 3000cfm inn i bilen.
Temperatursensorene mine er av typen bluetooth som lager fine grafer som kan sammenlignes.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

LMOR

OK, sett i gang, men gitt at du f.eks. erstatter all luft dobbelt så ofte i i3, så kan jeg ikke forstå annet enn at det vil bety mye. Du kan eventuelt kjøre med "omluft"  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Gikk nesten på en smell i går. Var på Namsos på dagtid, ca 9 mil, og rakk ikke lade mer enn 80% før vi skulle til Steinkjer på kino, ca 8 mil, om kvelden. Bilen viste 9 mil i garasjen. 12 minusgrader ute. 4 voksne i bilen. 5 km før vi kom hjem viste bilen 1km rest og holdt seg heldigvis der til vi var hjemme. Varmeapparatet koblet ut osv. Perfekt timing ;)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

moonbuggy

Ekkel opplevelse idag.
Skulle fra Randaberg til Kr.sand. Hurtiglading på Helleland eller Flekkefjord var 1. hurtigladealternativ. Bilen estimerte +-0 på Flekkefjord så valget falt på Helleland. Hurtigladeren startet og flagget feil etter få sekunder. Senere så fikk den aldri skikkelig kontakt med bilen. Skitt, men koblet opp mot 32A kontakten. Planen var å fylle opp til hurtidlading i Lyngdal. Tok en kaffe, mens jeg ventet. Sjekket ladestatus etter 3/4 time - viste ingen øking i rekkevidde. Ingen melding, sjekket lader, den hadde rett og slett slått seg av, og var umulig å starte etter det. Brikke ble lest, klikk, klikk men gikk aldri i lading(blå).
Etter mye om og men ble det allikevel Fl.fjord. Rakk fram med 2 km igjen. Der virket alt upåklagelig. Det gjør med faktisk skikkelig forbannet. Med såpass lang avstand mellom hurigladere må de virke bedre. Nå rakk jeg ikke viktig møte i Kr.sand. og sjansen for laaangvarig stopp et eller annet sted var stor. Det var bare flaks og mindre regn enn forutsagt som reddet Fl.fjord.

Sungrazer

Usj! Regner med du har varslet leverandør av ladestasjonene. Kjipt om flere skulle havne i samme situasjon. :) Er noe dritt når ting ikke fungerer som forventet.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

EinarV

Det er en hurtiglader på Kiwi Ålgård hvis man vil sikre seg å ha nok til Flekkefjord. Ellers så er jeg helt enig i at dette rett og slett er for dårlig. E39 nedover Jæren kan være ganske lumsk vind og vær messig, har selv kommet til Flekkefjord med bare noen få kilometer igjen etter å ha kjørt fra Randaberg. Men nå er dette strekket med på utlysningen Enova har ute i disse dager, tror tildeling skjer i Mai. Forhåpentlig skal det bli bedre i løpet av året. Kravet fra Enova er minst to uavhengige hurtigladere pr fem mil. Utlysningen gjelder Kristiansand til Trondheim via E39...
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA