Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En bank's oppfattning av verditap

Startet av bromm, tirsdag 10. desember 2013, klokken 01:03

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Ansjosfilet på tirsdag 26. januar 2016, klokken 20:24
gjesp...
Jeg tar gjerne innspill på hva du og andre mener. Skal jeg la være å kommentere feilinformasjonen til bromm?
Jeg har det jeg trenger og har delt alt jeg vet, så for meg er det uinteressant hva bromm måtte mene, men jeg liker ikke at det blir stående ting uimotsagt.
Men hvis jeg blir oppfattet som "problemet", så er det bortkastet tid å kjede andre  :o.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ansjosfilet

Det gjaldt retningen tråden har tatt generelt.
Bmw i3
Bmw iX3 reservert

LMOR

Sitat fra: Ansjosfilet på tirsdag 26. januar 2016, klokken 21:13
Det gjaldt retningen tråden har tatt generelt.
Det gjelder dessverre mange viktige tråder, der det som noen av oss mener er nyttig drukner helt. Men hvis bromm har rett, så er disse trådene lite verd, fordi vi ikke kan stole på rekkevidden og forbruket som vises. Men en god løsning på utfordringen er kanskje at vi som lever i villfarelse kan få rendyrke disse trådene med deling av erfaringer, og ikke hele tiden bli minnet på at vi egentlig ikke forstår noe?

Det jeg har fått med meg, som flere har vist, er at det er mulig å kjøre helt ned i 12 i gjennomsnitt i minusgrader, hvis en er villig til å ofre noe komfort.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

bromm

#124
Sitat fra: LMOR på tirsdag 26. januar 2016, klokken 22:17
Men hvis bromm har rett, så er disse trådene lite verd, fordi vi ikke kan stole på rekkevidden og forbruket som vises.
Du er deg selv lik, LMOR - jeg har nettopp forklart hvorfor (helten din), moonbuggy har et helt feil forbrukstall - Jeg har ikke under noen omstendighet sagt at de som har en normal bruk av bilen avleser slike tall - de er riktige alle sammen !!!

Sitat fra: LMOR på tirsdag 26. januar 2016, klokken 22:17
Det jeg har fått med meg, som flere har vist, er at det er mulig å kjøre helt ned i 12 i gjennomsnitt i minusgrader, hvis en er villig til å ofre noe komfort.
12 i gjennomsnitt i minusgrader er mulig i noen titalls km, ja - men IKKE mulig fra 100-0% i SoC (selv med 100% forvarming og oppvarmet garasje) - men vis oss gjerne bevis på dette. Om du ikke klarer det - så foreslår jeg at du forteller sannheten istedet for de sedvanlige antagelsene dine.

Ingeniøren

Godt det har blitt varmere i været gutter - så blir det kanskje slutt på kranglinga  :)

For en som bare lader, varmer kupeen og kjører er det greit å registerer at jeg er til bake på en rekkevidde som gjør at det holder å lade på jobb annen hver dag...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Bilen rapporterer om ca 130km rekkevidde nå om dagene ja.  ;D Og med rundt 0C på stokken.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Beckern

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 27. januar 2016, klokken 06:49
Godt det har blitt varmere i været gutter - så blir det kanskje slutt på kranglinga  :)

For en som bare lader, varmer kupeen og kjører er det greit å registerer at jeg er til bake på en rekkevidde som gjør at det holder å lade på jobb annen hver dag...

Man kan jo håpe.
Jeg har fulgt en del med på lufttrykket og det er sannelig med på forbrukskarusellen nå i vinterkulda det også.
Nå har det vært litt mye frem og tilbake med lånebil hos meg så jeg har ikke helt oversikten men det kan se ut som at det kalde været gir ganske store endringer på trykket på våre biler.
Nå ser det ut som det kan være opp i 15% forskjell fra 0 til -20 grader.
Her kan også verkstedet ha spilt meg et puss. Vi får se som dersom det blir kaldt igjen.

Sungrazer

#128
Sitat fra: Beckern på onsdag 27. januar 2016, klokken 10:14
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 27. januar 2016, klokken 06:49
Godt det har blitt varmere i været gutter - så blir det kanskje slutt på kranglinga  :)

For en som bare lader, varmer kupeen og kjører er det greit å registerer at jeg er til bake på en rekkevidde som gjør at det holder å lade på jobb annen hver dag...

Man kan jo håpe.
Jeg har fulgt en del med på lufttrykket og det er sannelig med på forbrukskarusellen nå i vinterkulda det også.
Nå har det vært litt mye frem og tilbake med lånebil hos meg så jeg har ikke helt oversikten men det kan se ut som at det kalde været gir ganske store endringer på trykket på våre biler.
Nå ser det ut som det kan være opp i 15% forskjell fra 0 til -20 grader.
Her kan også verkstedet ha spilt meg et puss. Vi får se som dersom det blir kaldt igjen.

Mener du dekktrykk eller atmosfærisk trykk? Uansett har vel begge en innvirkning. De smale tynne dekkene til BMW i3 har så lite volum at når det blir kaldere er det ikke mye som skal til før dekktrykket blir lavere fordi kaldt luft er tettere. Av samme grunn er det større luftmotstand når det er kaldt vær fordi kald luft er tettere enn varm luft. (Det er f.eks. derfor varmluftballonger stiger, og man ofte er ivrig på å få dem opp før solen kommer opp for å dra nytte av den større oppdriften med kald luft om morgenen.)

Jeg fylte opp bak med 2,8 bar og 2,5 bar foran da jeg fikk bilen. På det kaldeste har jeg registert 2,5 og 2,2 henholdsvis bak og foran. Jeg har ikke gjort noe med det da jeg heller ville ha riktig form og grep på dekkene i kulden.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

fbostad

Luftens tetthet varierer med 4% pr 10 grader (tommelfingerregel). Så temmelig stor forskjell fra +20 til -10 både i luftmotstand og dekktrykk.
Mercedes B Electric

Beckern

Sitat fra: Sungrazer på søndag 31. januar 2016, klokken 08:53

Mener du dekktrykk eller atmosfærisk trykk? Uansett har vel begge en innvirkning. De smale tynne dekkene til BMW i3 har så lite volum at når det blir kaldere er det ikke mye som skal til før dekktrykket blir lavere fordi kaldt luft er tettere. Av samme grunn er det større luftmotstand når det er kaldt vær fordi kald luft er tettere enn varm luft. (Det er f.eks. derfor varmluftballonger stiger, og man ofte er ivrig på å få dem opp før solen kommer opp for å dra nytte av den større oppdriften med kald luft om morgenen.)

Jeg fylte opp bak med 2,8 bar og 2,5 bar foran da jeg fikk bilen. På det kaldeste har jeg registert 2,5 og 2,2 henholdsvis bak og foran. Jeg har ikke gjort noe med det da jeg heller ville ha riktig form og grep på dekkene i kulden.

Trykk i dekkene ja. Ser helt klart at min glatte opplevelse kan ha hatt med dekkene å gjøre.
Lånebilen hadde høyere trykk enn min egen når jeg fikk den igjen.
Nå er jeg tilbake til 2.5/2.9 bar men skal vurdere å senke det når det blir glatt igjen.
Det var vel fenomenet at trykket endret seg såpass mye som overrasket. Kan ikke si jeg har lagt merke til så store variasjoner på andre biler.


PokerFjes

Her kommer jeg snikende for å finne ut hva slags forbruk i3 har på vintern og så er det bare krangling ;).

Er det noen i Modum-/Drammen- eller Kongsberg-området som har lyst til å kjøre noen forbrukstester etter vei?
Send meg en PM :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

bromm

Ja, det krangles - dessverre...

Men hvis du vil vite mine erfaringer (som er i 3de vintersessong og 40k km), så snakker vi om 80-90km uten forvarming under ekstrem kulde (kaldere enn -15°C). Rekkevidde med forvarming er 110-120 km under samme forhold, forutsatt at man ikke lar bilen stå i kulda for lengre perioder (da synker rekkevidden gjerne til ca. 100 km i løpet av dagen).

Dette har begynt å bli ganske bastante og troverdige tall for min egen del iallefall...

LMOR

Og vi har denne gamle tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20784.0.html

som flere kan bidra til. Tallene her stemme godt med det som er rapportert i det siste også.

Kranglingen oppstår gjerne når noen påstår at de klarer lavere enn andre, men på -15 har vi gode eksempler på at det med å ha mye klær på, er mulig med opp mot 150km. Det burde ikke være noen grunn til å krangle på det, fordi det går mye energi med til å holde kupeen varm. Det har vi nå også gode målinger på, fordi som velger å tro at en kan stole på de som sendt dem inn. Er 100% sikker på at du også bromm ville fått et lavere tall ved å skru av varmen en dag det er -15 (altså kjøre med EcoPro+). Hvis du starter med forvarmet bil, så blir det ikke så kaldt før du kommer frem til jobben, så det hadde vært spennende å høre dine erfaringer med det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

PokerFjes

Sitat fra: LMOR på mandag 01. februar 2016, klokken 13:58
Og vi har denne gamle tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20784.0.html

som flere kan bidra til. Tallene her stemme godt med det som er rapportert i det siste også.

Kranglingen oppstår gjerne når noen påstår at de klarer lavere enn andre, men på -15 har vi gode eksempler på at det med å ha mye klær på, er mulig med opp mot 150km. Det burde ikke være noen grunn til å krangle på det, fordi det går mye energi med til å holde kupeen varm. Det har vi nå også gode målinger på, fordi som velger å tro at en kan stole på de som sendt dem inn. Er 100% sikker på at du også bromm ville fått et lavere tall ved å skru av varmen en dag det er -15 (altså kjøre med EcoPro+). Hvis du starter med forvarmet bil, så blir det ikke så kaldt før du kommer frem til jobben, så det hadde vært spennende å høre dine erfaringer med det.
Jeg er prinsippielt tilhenger av å kjøre med polvotter, dunjakke og sovepose - men kjørte jobbruta mi i -11 grader uten varmeapparat og fikk vel et forbruk som skulle tilsi 140-ish km i Golfen. Men den eneste måten å få reelle sammenligningstall er å kjøre tog en dag mens man ellers prøver å gjøre alle energiparametre så like som mulig. Hvis noen er interessert så dropp meg en PM :).
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA