Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En bank's oppfattning av verditap

Startet av bromm, tirsdag 10. desember 2013, klokken 01:03

« forrige - neste »

atkhobby

#60
Den er temmelig konservativ. I tillegg straffer den instilling på grader temmelig hardt. Prøv å stille gradene på 18-19 neste gang og sa hva den estimerer da.

Edit: treg oppdatering på mobilen så jeg så ikke du alt hadde fått bra svar på dette.

atkhobby

Den tar hensyn til mange ting i estimatet, og forvarming er nok med der også. Ingen grunn til å ikke forvarme hvis den er plugget i veggen.

Hva er snittforbruket til og fra jobben for deg hvis du nuller tripptelleren? Dvs ikke den med knappen på den lille skjermen, men den du har på den store.

LMOR

#62
Her kommer en liten nøtt:

Det har tidligere blitt rapportert inn forskjell mellom rekkevidden i appen og i bilen, + at appen ikke alltid er oppdatert.

Jeg har testet at appen ikke blir oppdatert etter at bilen er ladet 100%, eller når du har satt fra deg bilen uten lading. I begge disse tilfellene skal status ikke endre seg, og dermed er det ikke noe poeng å kaste bort strøm med å snakke med bilen.

Nå testet jeg følgende:
22:30 i går blir bilen parkert uten å koble til lading. Det var 6+ grader, 3-5 m/s vind. Bilen var varm, altså gode forhold til å kjøre videre med. Rekkevidden var 94km.
06:30 i dag sier appen at sist status var fra 22:30 i går. Det er ca 0+ grader, 0-1 m/s, Bilen er kald, altså ikke så gode forhold til å få så mye ut som i går. Rekkevidden er nå 104km...

Hvem lager estimatet på web/app, og hvorfor det motsatte av det jeg forventet?

Er det slik at estimatet fra i går kom fra bilen, mens estimatet fra i dag lages på web, med mindre eller mer informasjon enn bilen har?

Oppdatering: ute i bilen viser den 90km, som høres riktig ut pga at bilen inkl batteriet nå må varmes opp.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

timingbeltkiller

I følge
http://www.greencarreports.com/news/1091844_2014-bmw-i3-electric-car-rated-at-81-miles-124-mpge-breaking
er EPA rekkevidden 130 km. (EPA for Leaf er 135.)

Da er antakelig 90-100  omtrent det du kan vente i 5-10 minusgrader.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

LMOR

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 02. mai 2014, klokken 20:17
I følge
http://www.greencarreports.com/news/1091844_2014-bmw-i3-electric-car-rated-at-81-miles-124-mpge-breaking
er EPA rekkevidden 130 km. (EPA for Leaf er 135.)

Da er antakelig 90-100  omtrent det du kan vente i 5-10 minusgrader.
Var dette et svar til meg?
Nå gikk ikke min nøtt ut på total rekkevidde, da jeg parkerte den med mellom 70-75% igjen.
Den gikk på at vi ikke kan stole på det appen sier, hvis den ikke har oppdatert informasjon. Den endrer selv rekkevidden til 10km, mens bilen holder seg på "riktig" nivå.

Ellers får vi se når vinteren kommer, men jeg har hatt -5, og har ikke hatt under 120km rekkevidde i comfort enda.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

#65
60 km i mellom 22 og 25,5 blå grader her idag. Forhåndsvarmet men ikke fulladet ved avgang. Snittbruk på 21,1 kwt/100km. Comfort og 20 grader og snitthastighet på 80km/t,
Det er ca 20-25% over det jeg nomalt bruker på samme strekning ved mellom -8 og -10. Sikkert pga effekten av varmepumpe er lik null + forskjellen i temperatur inne og utenfor bil. Glemte og lese av temperatur på batteri ved ankomst, skal jeg prøve og huske ved neste kaldetur

Edit: Soc var på 91% ved avgang (ifølge app), og jeg hadde ca 30? km i restrekkevidde når jeg parkerte. Tror fint jeg kunne klart 100 km ved fulladet, ecopro og innetemp på 19 c.

Altså fornøyd

bromm

#66
Med skikkelig forvarming, og med 100% SoC (noe som selvfølgelig er en forutsetning - ref. Kanon som ikke hadde det i innlegget ovenfor), så går i3 lett 100 km på rundt 20 minus. Selv har jeg kjørt bortimot 110 km i minus 17-18 grader i det siste på en bil som snart passerer 40k km (rundt 0 grader i garasje + 32A app-varming).

Men, forutsetningene må være til stede ! Hvis bilen står ute i den samme kulden (rundt -20), så vil det være helt på grensen om man klarer å få varmet nok på mindre enn 16A (varmepumpa som gir 120% bedre varmeeffekt vil aldri brukes hvis det er kaldere enn -10 grader). I garasje på rundt 0 grader eller varmere, så skal det gå fint å nå 10-milsmålet med både <16A kladd (forhåndsbestilling), eller kortere tid (20 min) med 32A veggboks...

JorgenM

Jeg fikk 82 km i -25 som beskrevet med bilder i en annen tråd.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

bromm

Sitat fra: JorgenM på søndag 17. januar 2016, klokken 02:28
Jeg fikk 82 km i -25 som beskrevet med bilder i en annen tråd.
Ja, det er vel denne du sikter til, JorgenM:
Sitat fra: JorgenM på fredag 08. januar 2016, klokken 10:14
Test i 24,5 minusgrader idag.
2-3 plussgrader i garasjen. Kona kjørte litt før jeg testet så det var 96% batteri igjen da jeg startet.

22 km kjørt + 57 km gjenværende + 3 km kjørt av kona = 82 km rekkevidde

82 km uten forvarming er helt normalt, ja - men som sagt så har du opptil 30 km ekstra hvis du foretar skikkelig forvarming. Kan se ut som du har fått liten tiltro til forvarming i denne:
Sitat fra: JorgenM på fredag 15. januar 2016, klokken 18:49
MEN: jeg har oppvarmet garasje og bruker sjelden forvarming. Jeg prøvde derimot dette en dag da vi skulle på vår vanlige bytur (ca 8 mil) og den dagen klarte vi ikke å holde varmen etter at forvarmings-varmen hadde "gått bort". Vi konkluderte med at forvarmingen hadde forvirret bilen og har i ettertid ikke brukt det. Eventuelt var det psykisk og uvant for kroppen å sette seg inn i såpass varm bil og vi følte at det sakte men sikkert ble kaldere mens vi kjørte (selv om tempen var den samme).
...og det har du INGEN grunn til. Med uvarmet bil fra start så blir det ihvertfall ikke varmere utover dagen (oppvarmet garasje er IKKE det samme som prekondisjonering, som gir mye mer oppvarming til batteripakken, som er en "treg" termisk masse). NB! Hvis du lar bilen stå i lengre perioder utover dagen, så vil det hjelpe mye med å pushe på 5-10 min med app-varming før du fortsetter (forutsatt at man har nok rekkevidde). Dette vil gi kupéen et løft på forhånd, slik at det blir enklere for bilen å holde det varmt...

Kanon

Presisert litt på ovenstående innlegg. Var noget upresist.

02jan

Som Bromm skriver ,bil varm garasje er ikke garanti for optimal batteri.

* sjekket etter å ha kjørt i -25, hvor batteriet var -6 grader ved parkering i varmgarasje +12 grader (det er meget varm garasje i forhold til " normal garasje"). Kun 1 plussgrad mindre kaldt batteri etter 3 timer , uten å være koblet til strøm.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Sungrazer

Se
Sitat fra: Sungrazer på søndag 17. januar 2016, klokken 11:45

Jeg gjorde nettopp en test med klimatisering (kun kupévarme) med L2 32A. Etter en time hadde batteritemperatur gått opp fra -10C til +3C. Temperaturen i garasjen gikk fra -13,5C til -12,5C i samme tidsrom. Energiforbruk ca 3,5 kWh.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

rth

Vi begynner nå å få en del erfaring med vinterkjøring og kulde.

Kona kjører ca 3 dager i uka strekningen Kongsberg-Ås T/R. Ca 90 km hver vei. Siden nyttår har det stort sett vært 14-18 kalde ved oppstart om morgenen.

Dette går utrolig mye bedre enn fryktet. Kona kommer fram med ca 20% rest på batteriet. Hun starter typisk med forvarmet bil og 19 grader i kupé. Om det er nok strøm, økes temp litt på siste halvdel av turen. En annen fordel med i3 er relativt lite batteri. Det gjør igjen at en lader batteriet fullt mens hun er på jobb ink at forvarmingen også kan gjøres.

Alt i alt så går dette utrolig mye bedre enn vi regnet med. Tanken var at vi måtte kjøre fossilt om temp ble 10-12 kalde. Nå tror jeg faktisk at -20 også går greit.

Kanon

Nye negativ gjennomsnittsforbruk her idag. 2,38 kw/100 km.
Etter 60 km var det 24 km restrekkevidde igjen. Forhåndsvarmet/precondisjonert og mellom -18 og -21 grader ute.
Hadde problemer med at ruter ville dugge, og tildels fryse igjen så måtte kjøre på defrost knappen en del. Ga opp ecopro av samme grunn.
Hastighet omtrent 90km/t og innstilt på 20°C
Når jeg plugger inn etter ankomst antydes det 89 km rekkevidde ved fulladning.
Batteritemp ved avgang 9 °C, ankomst  11°C

Klykken

Kjører kun med comfort her. Virker ikke som det er noe å hente på eco-pro overhode. Eneste som skjer, som du erfarer, er dugg både på sommer og vinter.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA