Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En bank's oppfattning av verditap

Startet av bromm, tirsdag 10. desember 2013, klokken 01:03

« forrige - neste »

bromm

Dette er et emne som behøver en egen tråd - hvor god rekkevidde kan i3 presentere når "nettene blir lange, og kulda setter inn" ?

Selv har jeg vært så heldig å få testet i3 skikkelig, og fikk derfor tid til å rigge en liten vintertest. Heldigvis (?) viste været seg å bli av den ublide sorten, slik at jeg fikk anledning til å kjøre en langtur i skikkelig sugende og bløtt slapseføre (bløt snø på ca. 4-5 cm). I tillegg blåste det stiv kuling, og det regnet derfor sideveis.

Jeg fikk dessverre bare anledning til å lade bilen ute på forhånd (ca. minus 2-3 grader), så den ble neppe fulladet fordi det var så kaldt. Når jeg startet på turen viste den derfor 121 km rekkevidde. Turen gikk over en strekning med ca. 80 prosent motorvei (90 km/t), og jeg bestemte meg for at den skulle kjøres helt som en vanlig Diesel-bil - dvs. Comfort-mode og klimaanlegget satt til 23 grader. Vindusviskerne gikk i auto, både forran og bak.

Pga. slapseføret (som var av en slik art at man "kjenner det" i hjulene), så ble selvfølgelig rekkevidden redusert underveis. Da jeg kom hjem etter 76 km, så viste den 23 km på gjenstående rekkevidde. Selv på slikt føre, med regn,vind og slaps i underkant av 0 grader klarte den altså ca. 99 km, uten å ha vært ladet skikkelig (oppvarmet garasje) på forhånd. Siden føret var veldig sugende + regn/vind, så tror jeg at det faktisk hadde vært bedre med kaldere vær og "tørrere" vei.

Det blir spennende med sammenligningstester med konkurrentene :) Noen andre med erfaringer ?

pottle

Det beste ville ha vært om du kunne ha notert hvor mange kWt du hadde i gjennomsnitt på turen din. Gjennomsnittlig kWt sier alt og gjør det veldig enkelt å beregne hvor langt bilen egentlig går på en lading. Hva gjettometeret sier er egentlig uinteressant.

Eksempel:
21 kW (størrelse batteri) / 1,8 kWt (vinterforbruk) = 11,6 mil (rekkevidde)
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Vind

Sitat fra: pottle på tirsdag 03. desember 2013, klokken 09:42
Det beste ville ha vært om du kunne ha notert hvor mange kWt du hadde i gjennomsnitt på turen din. Gjennomsnittlig kWt sier alt og gjør det veldig enkelt å beregne hvor langt bilen egentlig går på en lading. Hva gjettometeret sier er egentlig uinteressant.

Eksempel:
21 kW (størrelse batteri) / 1,8 kWt (vinterforbruk) = 11,6 mil (rekkevidde)
Det er en god ide, men på de i3 som er levert til nå så står det ikke KW, men kun gjenstående km.  Det kommer nok en oppdatering på det - da det er ønske fra ganske mange å ha ett ordentlig tall å forholde seg til.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

pottle

Dette var jeg ikke klar over - så klart det blir vanskelig å rapportere kWt.

Har bare erfaring fra Nissan EuroLeaf hvor kWt blir presentert på display og på web. Nissan Euroleaf 2013 lar deg også se % av gjenværende kW på batteriet.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Sonus

#4
Bilde fra kjørekomputer fra min retur til Trondheim fra Stjørdal via gammelveien. Resatte komputer før avreise Stjørdal.

Sonus


bromm

Gjenstående rekkevidde oppgis i km, ja - og BMW mener dette er viktigere enn å vise gjenværende kWh, fordi rekkevidden blir nøye kalkulert etter mange parametre som f.eks utetemp, topografi, vær, pågående trafikkbilde (RTTI), kjøremodus, klimaanlegg/varme/AC og den pågående kjørestilen. Faktisk så endrer denne verdien seg med noen få kilometer umiddelbart hvis man f.eks skrur klima-anlegget ned eller opp 1 grad (!). Men den har selvfølgelig forbruksmåling, og jeg tror den viste et snitt på 17,9 kWh/100 km etter den turen på det vanskelige føret. Det var det tallet som gjør at jeg ikke tror den kunne ha vært helt full-ladet fordi jeg bare hadde tilgang på utendørs kontakt i minus 2-3 grader over natten (12 timer). For med 18,8 kWh (full ladning) på start, så ville den ha hatt mer rekkevidde enn de 23 km som sto igjen. Men de 23 km'ene kan jo også ha vært et konservativt anslag fra bilen selv, siden den ikke ble kjørt for å spare på noe - vanskelig å si etter bare én slik tur og ingen andre føreforhold man kan sammenligne med.

Føret var som sagt veldig sugende+regn+vind, så dette er derfor ikke tall man kan forvente ved "vanlig vinterføre" (hva nå enn det egentlig er). Jeg vil anta at man kan regne med omtrent 120 km ved "vanlig vinterføre" - dvs. minus 5 grader og bart eller "flatt" føre... Det hadde iallefall vært mulig uten "slaps" på den testrunden jeg foretok - og særlig hvis jeg hadde skrudd ned innvendig temperatur til f.eks 20 grader, og aktivert ECO PRO (det første spareprogrammet) :)

pottle

Ok. i3 har kWt snittmåling. Bra. Det var en veldig vitenskapelig og nøyaktig måling av vær og kjøremåte. Godt oppsummert.

Leaf har akkurat samme kWt-forbruk som i3 (1,8-1,9 kWt) om vinteren på samme strekningen. Merk at det gjelder rapportert forbruk basert på 60 turer i all slags vær den siste tiden.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Sonus

Sitat fra: pottle på tirsdag 03. desember 2013, klokken 21:43
Ok. i3 har kWt snittmåling. Bra. Det var en veldig vitenskapelig og nøyaktig måling av vær og kjøremåte. Godt oppsummert.

Leaf har akkurat samme kWt-forbruk som i3 (1,8-1,9 kWt) om vinteren på samme strekningen. Merk at det gjelder rapportert forbruk basert på 60 turer i all slags vær den siste tiden.

Turen min ble gjort i ca 2 grader celsius. Lite vind og bart føre. Turen utover gikk i godt driv med mye bruk av cruise controll "noe" over fartsgrensen. En del oppbremsinger og derpå følgende akselerasjoner. Returen via gammelveien gikk uten å være borti bremsepedalen. Begge turen i comfort mode med 21grader og radioen av eller veldig lavt. Ca 15 min stopp i Stjørdal før retur.

Startet med 142km range og parkerte med 26km range.

bromm

#9
Sitat fra: pottle på tirsdag 03. desember 2013, klokken 21:43
Leaf har akkurat samme kWt-forbruk som i3 (1,8-1,9 kWt) om vinteren på samme strekningen. Merk at det gjelder rapportert forbruk basert på 60 turer i all slags vær den siste tiden.

PS! Dette var overhode ikke "alt slags vær" - det var 4-5 cm våt snø-slaps, stiv kuling, og regn. Ca. minus 1 til 0 grader. Snitt-måler ble resatt før turen, så ingen målinger fra tiden før var involvert.

Dagen før - på bar asfalt i 2-3 plussgrader så jeg øyeblikksverdier på under 10 kWh/100km når jeg lå i 90 km/t på flata (motorvei).

Håkon T

Sitat fra: bromm på mandag 02. desember 2013, klokken 01:01

Jeg fikk dessverre bare anledning til å lade bilen ute på forhånd (ca. minus 2-3 grader), så den ble neppe fulladet fordi det var så kaldt. Når jeg startet på turen viste den derfor 121 km rekkevidde.

Dette høres ikke helt bra ut. Hvorfor skal ikke bilen lade til 100 % ute i 2-3 minusgrader? Og det må vel finnes en indikator som viser om batteriet er fullt eller ikke?
Asker.
BMW i3 (fra januar 2014)
Saxo 2003 mod, 45 000 km (solgt)

MortenH

En liten avsporing av tråden: Jeg har som dere vet en i-MiEV. I lenken nedenfor kan dere lese om sviktende regenerering på vinteren, og at dette også gjelder i3. Dere finner et bilde fra en BMW i3 brukerhåndbok hvor dette er beskrevet:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4826.msg152388.html#msg152388
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

bromm

Svar til dere begge rett ovenfor:

Det er flere som antyder at man får "toppet" batteriene mer, hvis ladingen skjer i en normal temperatur på 15-20 grader. Jeg glemte å sjekke eksakt hva state of charge var før jeg startet, men merket meg at rekkevidden var 121 km ved start. Jeg kan verken bekrefte eller avkrefte om batteriene var helt ladet eller ikke, fordi jeg ikke hadde tilgang til bilen via mobil-app'en, som ville ha fortalt nøyaktig state of charge...

Når det er glatt nok, så blir regenereringen justert ned, ja - ved skikkelig glatt føre er bremseeffekten nesten borte. Og slik må det også være, for ellers ville bakhjulene ha havnet "forran" i følge min gamle traffikk-lærer. Det er heldigvis sjelden det er så glatt, så jeg vet ikke hvor mye dette betyr i praksis. Det som er sikkert, er at i3 regenererer maksimalt (og mye mer enn andre EV), så lenge det er nok friksjon til hjulene...

Vind

#13
Da har jeg fått gjort en ordentlig kjøretur i klassisk vintervær.  Startet i Oslo sentrum med fullt batteri og forvarmet bil.  Tok deretter turen i normal ettermiddagskø over Sollighøgda (340 moh), til Sylling, Asker og tilbake til Høvik.  Totalt var turen på 76 killometer.  Ved starten av turen var rekkeviddemåleren på 120 km.  Dette er litt lavere enn det den normalt viser som fulladet nå om vinteren, men skyldes nok varsel om ganske dårlig føre.  På slutten av turen var rekkeviddemåleren på 45 km.  45+76=121, så det bekrefter jo nøyaktigheten på rekkeviddemåleren.  Det var 38% gjennværende batteri.

Deler av turen (fra avkjøring på Sollighøgda til Sylling) var det ekstremt dårlig føre, det var lenge siden det var gått måkebil der og ekstremt glatt.  Vanskelig å kjøre veldig økonomisk på slikt føre.  Dette førte også til at turen tok noe lenger tid enn planlagt

Gjennomsnittlig forbruk ble allikevel 14.6 kwh/100 km - som jo er ganske bra.  Vil gjerne se en Leaf greie det forbruket med så mye høydeforskjeller.  Jeg holdt fartsgrensen - bortsett fra Sollighøgda - Sylling, hvor det fysisk var helt umulig, og på deler av E18 holdt jeg 90 i stedet for 100 (Køen lå i 90) 

Jeg vil derfor påstå at rekkevidde på 120 km under dårlige vinterforhold går helt greit.  Eco Pro + anslo en rekkevidde på 137 km ved start.  Om det blir -20 skal jeg prøve turen igjen.  Dette er en ganske bra testrunde, da det er fin blanding av motorvei, landevei, og mye høydeforskjell.

Stereanlegget var på fullt, og varmen på 18%, samt en strek på varmesetet.

Legger ved noen bilder - som viser noen målinger underveis og ved turens slutt.  Neste tur skal jeg kjøre til tomt, for å se hva som skjer da, men dette bekrefter jo at i3 er veldig økonomisk.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Takk for godt arbeid igjen! Nå gjelder det bare for noen av oss andre å få bilen før vinteren er over. Kjøring om sommeren blir ikke like spennende.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA