Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En bank's oppfattning av verditap

Startet av bromm, tirsdag 10. desember 2013, klokken 01:03

« forrige - neste »

LMOR

Jeg er nok for opptatt av å testkjøre, og har så langt fått maks 50% i score. Lånte i dag bilen til eldste sønn som er hjemme i helgen. Han kom hjem med 77% i score og gjennomsnittsforbruk på 12,9. Får nok låne bilen flere ganger. En tur som koster ca. 32.- i bensin og bompenger med gamlebilen, kostet i dag ca 3.-.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Batteritralla

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 27. mars 2014, klokken 00:57
Tur - retur Askøy - Halhjem, uten lading:



Status Halhjem


Status Halhjem.


Status hjemme i garasjen.


Status hjemme i garasjen.

Rekkevidde ved +7 grader ... 170km?  :)

Eco Pro + og 7 grader ute temperatur.

Da er det bare å ønske deg velkommen i boblejakke klubben  :)

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

bromm

Sitat fra: Batteritralla på mandag 31. mars 2014, klokken 22:45
Eco Pro + og 7 grader ute temperatur.

Da er det bare å ønske deg velkommen i boblejakke klubben  :)
Det er nok ikke helt riktig... Det er sol på bildene, og det var akkurat samme sol/temp-forhold her i Trøndelag sist Lørdag. Da var det absolutt ingen problem med tynn skinnjakke, vinduene litt på gløtt, ECO Pro + og 168 km rekkevidde ;)

i3_X5_730

Sitat fra: Batteritralla på mandag 31. mars 2014, klokken 22:45
Eco Pro + og 7 grader ute temperatur.Da er det bare å ønske deg velkommen i boblejakke klubben  :)

Ja, det var det jeg også trodde. Jeg så for meg en kald og guffen tur ... ref.tidligere diskusjoner  ( ;) )... men, nei.(!) Turen ble faktisk kjørt med takluka åpen over noen distanser, faktisk. Det var varmt nok i i3'en. Tro det eller ei.

Og resutatet av dette, reiser jo selvsagt spørsmålet den andre veien: Hva med sommeren?

Når i3'en var så behagelig å kjøre denne dagen ... "midt" på vinteren, vil bruk av Klimaanlegget for å senke tempen i kupeèn på sommeren, spise opp rekkevidde-fortjenesten man opprinnelig hadde trodd man fikk om sommeren?  :o

Vind

#49
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 01. april 2014, klokken 01:39

Når i3'en var så behagelig å kjøre denne dagen ... "midt" på vinteren, vil bruk av Klimaanlegget for å senke tempen i kupeèn på sommeren, spise opp rekkevidde-fortjenesten man opprinnelig hadde trodd man fikk om sommeren?  :o
Når det er + grader er varmepumpen mest effektiv. Forskjellen nå på Eco Pro og Eco Pro  + er ikke så mange km som når det var kaldere.  Selv kjører jeg nesten alltid i Comfort, i Eco Pro når jeg skal kjøre langt eg i eco pro + kun de 3 gangene jeg har vært på kant av rekkevidde. 

Som eksempel - i dag tidlig hadde jeg 135km rekke i Comfort, 141 i Eco Pro, og 150 i Eco Pro +.  Når det er kaldere så er rekkevidden i Comfort noe kortere, men Eco Pro + omtrent det samme.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

SE

Sitat fra: Vind på tirsdag 01. april 2014, klokken 05:48
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 01. april 2014, klokken 01:39

Når i3'en var så behagelig å kjøre denne dagen ... "midt" på vinteren, vil bruk av Klimaanlegget for å senke tempen i kupeèn på sommeren, spise opp rekkevidde-fortjenesten man opprinnelig hadde trodd man fikk om sommeren?  :o
Når det er + grader er varmepumpen mest effektiv. Forskjellen nå på Eco Pro og Eco Pro  + er ikke så mange km som når det var kaldere.  Selv kjører jeg nesten alltid i Comfort, i Eco Pro når jeg skal kjøre langt eg i eco pro + kun de 3 gangene jeg har vært på kant av rekkevidde. 

Som eksempel - i dag tidlig hadde jeg 135km rekke i Comfort, 141 i Eco Pro, og 150 i Eco Pro +.  Når det er kaldere så er rekkevidden i Comfort noe kortere, men Eco Pro + omtrent det samme.

Hmmm, jeg har ikke vært i nærheten av å se over 130km rekkevidde enda... Kjenner jeg er veldig var på 'dårligere' rekkevidde en andre 'i3 - kolleger'.  Får følge med når temperaturen stiger noe på morgenen.  Ligger på +-0 fortsatt her kl. 0530

i3_X5_730

Sitat fra: SE på tirsdag 01. april 2014, klokken 16:47Kjenner jeg er veldig var på 'dårligere' rekkevidde en andre 'i3 - kolleger'. 

Ikke vær det. Før denne turen hadde jeg bare sett 127km som maks rekkevidde på vår i3. ;)

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Det begynner er vel vår nå, men bare 8,4 grader, men ny rekord på rekkevidde i Comfort:
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pberg

BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

pberg

Kjørte en tur i dag og havnet på 10.6kwh/100km. Ikke så galt det.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Terondo

#56
Kjørte rundt 6 mil, mot Bergen i går, i meget ustabil kø, og havnet da på 12,3 kWh/100km. Dette tilsvarer rundt 150km om forbruket vedvarer. Dette inkluderte også 90km/t kjøring på motorveien. Bilen kjøres på 20 tommere, med klima aktivert på 19 grader, musikk på anlegget hele veien, fra Spotify over bluetooth. Dette tallet ser ut til å være ganske greit oppnåelig på sommerføre, og kunne med mer stabil hastighet i køen vært langt lavere.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Karbon

COMFOR +2g tur og +11g retur total 90km med mellomlading på jobb.  Sort sett 80-90km/t.  Har hatt bilen snart en måned og ikke fått over 130km i rekkevidde.  Ligger stort sett på 110-120km. Varme på 22g og radio på.  Bruker ikke setevarme.

Hvordan blir dette på kuldegrader??  Trodde faktisk jeg hadde 130km ++ ved varmegrader. 

LMOR

Sitat fra: Karbon på mandag 28. april 2014, klokken 18:40
COMFOR +2g tur og +11g retur total 90km med mellomlading på jobb.  Sort sett 80-90km/t.  Har hatt bilen snart en måned og ikke fått over 130km i rekkevidde.  Ligger stort sett på 110-120km. Varme på 22g og radio på.  Bruker ikke setevarme.
Hvordan blir dette på kuldegrader??  Trodde faktisk jeg hadde 130km ++ ved varmegrader.
Har du sjekket eDrive tips for å se hvordan du kan spare?

2 ting:
1 grad på temperaturen stjeler fort 10 km.
Det samme hvis vifteinnstillingene midt på midten, står på fullt, eller over 1-2.

Du må også stille inn EcoPro. Da ser du hvor mye du kan effektivisere med å gå ned til 110km som maks, la vanlig EcoPro også styre AC/vifte, osv.

Hvilken score ligger du på i Appen? Hvis du ligger på 70-100%, bør du med innstillingene over havne på 140+km nå. Ikke bruk bremsen!. Jeg kjørte 30km her en dag (med mye trafikk og mye kryss/svinger), uten å trykke på bremsen en eneste gang :-)
Det å forvarme bilen (når den står til lading) gjør også at du får mer ut av den.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Karbon

Forrvarming er sikkert lurt på morran, har bare ikke gjort det de siste dagene. Bruker bremsene maks to ganger på tur til jobb 45km.  Vifta står på trinn 2, men jeg trodde det ordna seg selv i auto?  eco pro uten at den kødder til temperaturen er vel lurt (jeg vil ikke fryse meg til 10km ekstra), litt å hente på tregere/ jamnere gasspådrag.  Men den derre dynamiske cruise controll tror jeg ikke sparer strøm akkurat.

Regner med at det er mest å hente på 70km/t i stede for 90km/t, men det er liksom ikke helt aktuelt.

Skal snart bygge meg egen trinnløs ladeboks (slimline) 0-32A, så da blir det ikke så nøye lenger.  Får delene neste uke :-).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA