Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Registrer ditt ladepunkt på "Ladekameratene"!

Startet av Villaterje, mandag 09. desember 2013, klokken 21:41

« forrige - neste »

Rio

#15
Sitat fra: DeadLock på mandag 02. desember 2013, klokken 16:38
Hei.

Minuspolen SKAL ALLTID kobles fra FØR plusspolen.

Da min Leaf låste meg ute under hurtiglading og Nissan sendte ut en tekniker (skjedde utenfor Nissan) så koblet han fra MINUSPOLEN for å resette bilen.

Selvsagt skal man ALLTID koble fra minuspolen på batteriet for å unngå slike episoder som er skissert ovenfor.

Jeg har også lest i diverse andre forum om "ekspertuttalelser" angående forskjellige ting, ikke ta allt for god fisk, bruk noen kilo salt...

På min Nissan Leaf er plusspolen dekket av ett plast-deksel som jeg først må bruke verktøy på å få av, deretter kan jeg løsne selve pol-skoen.

Minuspolen er ikke dekket av noe deksel, og er enkel å få av med 11mm fastnøkkel, som da gjør kretsen helt strømløs. (Testet med multimeter da jeg måtte lade mitt 12v batteri..)


Mvh,
Thomas


Grunnen til at man skal ta minuspolen av før plusspolen er rett og slett sikkerhet. For elektronikken betyr det ingenting.

Den største faren når man tar av en batteripol er at verktøyet skal komme bort i chassis (metal) og kortslutte batteriet.

Begynner man på minuspolen så er batteriet fremdeles i kretsen, men minuspolen = chassis, så det er ikke noen kortslutningsfare.

Så fortsetter man med plusspolen (hvis man trenger det). Hvis minuspolen var tilkoblet, ville man fått en kortslutning over batteriet hvis verktøyet som tar i plusspolen også er i kontakt med chassis. Siden man allerede har tatt av minuspolen er det ingen strøm som vil gå fra plusspolen til chassis, så en kortslutning er nå uproblematisk.

:)

Korrigert.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Bobbulf

Sitat fra: Rio på mandag 02. desember 2013, klokken 21:08
Sitat fra: DeadLock på mandag 02. desember 2013, klokken 16:38
Hei.

Minuspolen SKAL ALLTID kobles fra FØR plusspolen.

Da min Leaf låste meg ute under hurtiglading og Nissan sendte ut en tekniker (skjedde utenfor Nissan) så koblet han fra MINUSPOLEN for å resette bilen.

Selvsagt skal man ALLTID koble fra minuspolen på batteriet for å unngå slike episoder som er skissert ovenfor.

Jeg har også lest i diverse andre forum om "ekspertuttalelser" angående forskjellige ting, ikke ta allt for god fisk, bruk noen kilo salt...

På min Nissan Leaf er plusspolen dekket av ett plast-deksel som jeg først må bruke verktøy på å få av, deretter kan jeg løsne selve pol-skoen.

Minuspolen er ikke dekket av noe deksel, og er enkel å få av med 11mm fastnøkkel, som da gjør kretsen helt strømløs. (Testet med multimeter da jeg måtte lade mitt 12v batteri..)


Mvh,
Thomas


Grunnen til at man skal ta minuspolen av før plusspolen er rett og slett sikkerhet. For elektronikken betyr det ingenting.

Den største faren når man tar av en batteripol er at verktøyet skal komme bort i chassis (metal) og kortslutte batteriet.

Begynner man på minuspolen så er batteriet fremdeles i kretsen, men minuspolen = chassis, så det er ikke noen kortslutningsfare.

Så fortsetter man med plusspolen (hvis man trenger det). Hvis minuspolen var tilkoblet, ville man fått en kortslutning over batteriet hvis verktøyet som tar i plusspolen også er i kontakt med chassis. Siden man allerede har tatt av plusspolen er det ingen strøm som vil gå fra plusspolen til chassis, så en kortslutning er nå uproblematisk.

:)
Skal vel stå minuspolen  på slutten der :)
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Rio

Sitat fra: Bobbulf på mandag 02. desember 2013, klokken 22:09

Skal vel stå minuspolen  på slutten der :)

Ja; tusen takk! :) Jeg har korrigert det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Sitat fra: Rio på mandag 02. desember 2013, klokken 21:04
Sitat fra: TorC på mandag 02. desember 2013, klokken 10:32
Sitat fra: Lynet på mandag 02. desember 2013, klokken 08:33

Et bevis på at du ikke skal tro på alt du leser på nett  ;D
Har ingen betydning hvos kretsen blir brutt.


I "den lille elektrikker" sett så er dette selvsagt riktig. I en Leaf er det nok litt mer avansert. Så hvis du noengang opplever ladeproblemer så kan jo du se hvor langt du kommer med din metode, og jeg med min.





Nøyaktig like langt. :)

Mvh
Siv. ing. elektro/elektronikk

Da satser du på din løsning, og jeg på min. Som "Siv. ing. elektro/elektronikk" vet du nok sikkert best. Og du som "Siv. ing. elektro/elektronikk" har du sikkert best greie på hvordan Nissan har valgt å sikre systemet mot pølsefingre og annet. Som "Siv. ing. elektro/elektronikk" vet du helt sikkert hvordan man skal nulle ut alle keepere. Du vet nok sikkert best.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

Sitat fra: TorC på mandag 02. desember 2013, klokken 23:52
Da satser du på din løsning, og jeg på min. Som "Siv. ing. elektro/elektronikk" vet du nok sikkert best. Og du som "Siv. ing. elektro/elektronikk" har du sikkert best greie på hvordan Nissan har valgt å sikre systemet mot pølsefingre og annet. Som "Siv. ing. elektro/elektronikk" vet du helt sikkert hvordan man skal nulle ut alle keepere. Du vet nok sikkert best.



Det er ikke "min løsning" - det er helt vanlig kunnskap fra videregående eller lignende. Spør hvem som helst med selv basiskunnskap innen emnet.

Og det er hamrende bedøvende irrelevant hvordan Nissan har valgt å sikre systemet, for fysikkens lover gjelder nok også for dem.

For øvrig kan du selvsagt stole på det du tilfeldigvis leste på internett om nødvendigheten av å fjerne begge batteripolene og ofre en geit. Det siste er visstnok det som skal til for å få klimasystemet i Leaf til å fungere normalt! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Sitat fra: Rio på tirsdag 03. desember 2013, klokken 01:55
Sitat fra: TorC på mandag 02. desember 2013, klokken 23:52
Da satser du på din løsning, og jeg på min. Som "Siv. ing. elektro/elektronikk" vet du nok sikkert best. Og du som "Siv. ing. elektro/elektronikk" har du sikkert best greie på hvordan Nissan har valgt å sikre systemet mot pølsefingre og annet. Som "Siv. ing. elektro/elektronikk" vet du helt sikkert hvordan man skal nulle ut alle keepere. Du vet nok sikkert best.



Det er ikke "min løsning" - det er helt vanlig kunnskap fra videregående eller lignende. Spør hvem som helst med selv basiskunnskap innen emnet.

Og det er hamrende bedøvende irrelevant hvordan Nissan har valgt å sikre systemet, for fysikkens lover gjelder nok også for dem.

For øvrig kan du selvsagt stole på det du tilfeldigvis leste på internett om nødvendigheten av å fjerne begge batteripolene og ofre en geit. Det siste er visstnok det som skal til for å få klimasystemet i Leaf til å fungere normalt! ;)

Dine geiteofre må du gjerne gjøre i indre gokk eller hvorenn du har gått på gymnas.

Jeg har aldri påstått at begge polene må koples av. Det er nettopp fordi "fysikkens lover" gjelder man sjeldent bør være bastant. Du som "Siv. ing. elektro/elektronikk" vet nok også at må vite hva man snakker om. Jeg har vært åpen om at jeg kun har lest dette på nett, men du har kun referert til at du er "Siv. ing. elektro/elektronikk".

Nissan LEAF er beklageligvis ikke "den lille elektrikker". Den er litt mer avansert enn som så. Jeg mistenker at de har lagt inn noen "feller" for pølsefingre og andre "Siv. ing. elektro/elektronikk".

Keepere er basert på enkel elektronikk, men når man ikke forstår hvordan disse fungerer og hva de lagrer bør man ligge lavt i terrenget selv om man er "Siv. ing. elektro/elektronikk"....

Jeg vet ikke hvilke keepere som lagrer hva, og har vært ærlig på mine referanser. Jeg har erfart at + må koples av for å nullstille. Hvis man ønsker å ta både + og - fordi man er redd for pølsefingre så må man gjerne gjøre det.  Så lenge man forstår konsekvensen er det revende likegyldig. 


2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

jkirkebo

Sitat fra: TorC på tirsdag 03. desember 2013, klokken 02:21
Jeg vet ikke hvilke keepere som lagrer hva, og har vært ærlig på mine referanser. Jeg har erfart at + må koples av for å nullstille.

I så fall er din erfaring ugyldig, da det ikke er mulig å konstruere en elbil på en måte som gjør at det spiller noe som helst rolle hvilken batteripol som taes av. Slik er det bare, dessverre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

TorC:

Heldigvis så vet jeg hva jeg snakker om. Og jeg er ikke alene om å påpeke at det du leste på nettet er feil.

(Og det betyr intet om det som batteriet er koblet til er avansert eller ei, for øvrig.)

Er man belemret med pølsefingre så er det nok best at man begrenser seg til kun å fjerne minuspolen. Årsaken til at noen tror det kan være nødvendig å fjerne begge er kun fordi det tar lengre tid, som kan være nødvendig for at elektronikken resettes. Det er ikke antall poler som er relevant, men tiden det tar.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Sitat fra: Rio på tirsdag 03. desember 2013, klokken 02:35
TorC:

Heldigvis så vet jeg hva jeg snakker om. Og jeg er ikke alene om å påpeke at det du leste på nettet er feil.

(Og det betyr intet om det som batteriet er koblet til er avansert eller ei, for øvrig.)

Er man belemret med pølsefingre så er det nok best at man begrenser seg til kun å fjerne minuspolen. Årsaken til at noen tror det kan være nødvendig å fjerne begge er kun fordi det tar lengre tid, som kan være nødvendig for at elektronikken resettes. Det er ikke antall poler som er relevant, men tiden det tar.

Som "Siv. ing. elektro/elektronikk" har nok du nok da gått på en spesialskole, og fått deg en spesialbil. For det er ingen tvil om at det ligger flere keepere i bilens system. Så hvorvidt man kutter + eller - kan såvisst spille en rolle.

Hvis din teori var riktig ville jo km standen nullstilles bare man tok minuspolen, og alt i mediakonsollen måtte stilles inn på nytt. Alle feilkoder/logger ville blitt borte og ikke mulig å hente opp igjen. Man ville ikke kunne hente ut data om antall ladesykluser, QC osv osv osv.

Nissan Leaf er ikke noe som er skrudd sammen av en lokal "Siv. ing. elektro/elektronikk". Så det at de har lagt inn at + må fjernes for å nullstille feilkoder er slettes ikke utenkelig.

Jeg har hele tiden påstått at det ikke nødvendigvis er riktig det jeg refererte til. Det at du er såpass bastant og påstår at det ikke stemmer blir litt underlig all den tid du åpenbart ikke vet nok om hvordan bilen er bygget. Du vet ikke hvilke keepere som gjør hva, hvorfor og hvordan. Du vet heller ikke hvilke av keeperne som har egne strømforsyninger, hvilke som ikke har. Og da kan du heller ikke vite hva bilen tolker manglende spenning som når keeperne selv har strømforsyning, og dermed faktisk ikke er uten spenning!

Jeg er ferdig med denne debatten nå.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

Sitat fra: TorC på tirsdag 03. desember 2013, klokken 23:12
Så det at de har lagt inn at + må fjernes for å nullstille feilkoder er slettes ikke utenkelig.

[...]

Og da kan du heller ikke vite hva bilen tolker manglende spenning som når keeperne selv har strømforsyning, og dermed faktisk ikke er uten spenning!

Jo, det er utenkelig, for bilen kan ikke detektere om det er pluss eller minus (eller begge) du kobler fra. Hadde den hatt to 6 volt batterier i serie, kunne den heller ikke detektert om du hadde koblet fra "i midten".

Den kan detektere at spenningen forsvinner, men ikke hvilken pol som ble frakoblet. Spenningen går jo til null, uansett.


Sitat fra: TorC på tirsdag 03. desember 2013, klokken 23:12
Jeg er ferdig med denne debatten nå.

Det tror jeg er fornuftig av deg, for å si det rett ut.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

dørvakta

Sitat fra: TorC på tirsdag 03. desember 2013, klokken 23:12


Hvis din teori var riktig ville jo km standen nullstilles bare man tok minuspolen, og alt i mediakonsollen måtte stilles inn på nytt. Alle feilkoder/logger ville blitt borte og ikke mulig å hente opp igjen. Man ville ikke kunne hente ut data om antall ladesykluser, QC

Det finnes minne som fungerer uten at noen form for spenning er koblet til. Hørt om flash minne? Hvordan tror du en usb minnepinne virker? Ikke noe batteri i den...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2


Odd

Er dette seriøst?
Hvor mange gidder å lese i dette forumet hvis det skal konkurreres i useriøse svar.

Poenget er at en tar av spenninga på 12V systemet for å se om det hjelper.
Pølsefingre eller ei ....

Hvis dere vil diskutere hvem som har størst pølsefingre av dere, kan dere starte en egen tråd med det.
Han som startet innlegge hadde et seriøst problem han ønsket hjelp med, dette er jo total avsporing.

Rio

Sitat fra: Odd på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:26
Er dette seriøst?
Hvor mange gidder å lese i dette forumet hvis det skal konkurreres i useriøse svar.

Poenget er at en tar av spenninga på 12V systemet for å se om det hjelper.
Pølsefingre eller ei ....

Hvis dere vil diskutere hvem som har størst pølsefingre av dere, kan dere starte en egen tråd med det.
Han som startet innlegge hadde et seriøst problem han ønsket hjelp med, dette er jo total avsporing.

Det er greit å at det som står her er fakta; ingen er tjent med at folk tror man SKAL koble fra plusspolen, for eksempel.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kjbu

Jeg er 100% enig med Rio. Det spiller ingen rolle om en elektrisk krets brytes på - eller + siden. Eventuell kondensator med rest-strøm vil fortsatt gi strøm i kretsen selv om batteriet kobles fra. Når eventuelle kondensatorer er tømt, er kretsen strømfri (selv om kun minus-polen på batteriet er koblet fra).
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Larobeaa

Moro og lese ;D.
Når en krets er brutt så er den brutt, samme om det er på +siden eller -siden eller midt i mellom :P.
Hva er en keeper? Er det minne det snakkes om :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA