Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Korrekt lading av Saxo med bly traksjonsbatteri

Startet av PLUTO, onsdag 03. september 2008, klokken 20:28

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg har nå vært borti flere Thinker som har fått airbag lampa til å lyse. Er det noen med erfaring med slikt?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Laban

Har hørt at de lyser på vanlige biler også når de trenger service/bytte av airbag. De skal vel ettersees de som alt annet etter en viss tid ::)
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

PLUTO

Jeg har nå forhørt meg med noen som vet mer enn meg od dette skjer ved to anledninger
1. dersom man tar ut sikring nr 17 med tenningen på
2. dersom 12V batteriet går tomt.

Det er en enkel sak å fikse med en pc koblet til bilen, men det må et verksted gjøre :(
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

cra

Dette høres da vitterligen ut som noe man skulle kunne gjøre som avansert bruker, bare man har softwaren? Og riktig kabel?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PLUTO

Jeg har diagnoseapparat til Think, men det viser ingen feilmeldinger. Jeg har forsøkt å slette alle feil men lampa fortsetter å lyse. Man må tydeligvis ha en PC med annen programvare enn diagnoseinstrumentet for å komme til den lampa. Tungvindt system tenker nå jeg, men jeg får høre med et verksted hva de skal ha for å nullstille den lampa for meg. Det kan jo i hvert fall ikke ta lang tid.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Think

Siden ratt er fra Peugeot / Citroen kansje en ELIT eller TEP 92 med 2 lednings kobling vil klare jobben. Ha noen prøvd dette?
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

PLUTO

jeg har nå vært på besøk på et hyggelig verksted som testet med sitt meget fancy Bosch diagnoseapparat som stort sett fungerer for alle biler. Think stod ikke å velge så vi prøvde med Peugeot men den fikk ikke kontakt med airbag systemet. Jeg går dermed ut fra at det ikke går å gjøre med et slikt apparat, men at man må til Ford.

Jeg ringte det lokale Ford/Think verkstedet (Bay Auto i Kristiansand) og snakket med mekanikeren som har mest erfaring med Think. Han sa at det ikke var noen vanskelig jobb, men at jeg måtte bestille time og at det ville koste 1000kr. Naturlig nok sa jeg at det fikk vente. 1000 kr for å slukke en feilmelding som jo ikke tar dem mer enn 5 minutter er jo helt sinnsykt. Men det er klart at dersom jeg må levere inn bilen til en avtalt time og hente den neste dag kan de jo fakturere meg dette beløp i håp om at jeg ikke vet hvor mye jobb de faktisk har gjort. >:( >:( >:(
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Men hva slags utstyr har de utenom en Think diagnose apparat? Har de programvare på en gammel 486 PC eller bruker pin kode til ekstra funksjoner på selv apparatet??
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Et velkjent grunn til at airbag lampa kan lyse, er brudd i kabelen under og til førerstolen. Da helst på biler med mer enn en bruker. Etter mye justering fram og tilbake, løsner enten forbindelsen, eller selve ledningen brekker grunnet materialtretthet.

Sjekk dette først.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Think er en enkel bil og noen ledninger under setene finnes ikke.

Det er i grunnen godt med alt som ikke finnes for det som ikke fins, kan jo ikke gå istykker. Det er vel for øvrig litt av konseptet på Buddy.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

HHF

Nå lyser min lampe også etter dagens mekking med å få det elektronisk P-uret på plass. Jeg klarte å få til en kortslutning når jeg skulle fikle ledningene sammen på radiokoblingene og så gikk sikring til dash'en og antakelig samtidig noe som satte airbaglampa inn i spill. Tar også gjerne imot tips til hvordan jeg kan få fikset dette uten å bli ribbet ....
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Catalyzator

#11
Bare noen svevende tanker fra en som værken kan noe om TH!NK eller data....

Tenketingen jobber.....

Altså....
Når man kobler noe til en datamaskin så har dette "noe" en egen IP-adresse og dersom man kjenner denne IP-adressen (som regel en tall kombinasjon som alle servere og datatekniske gjenstander innehar en unik nummer serie av)

Når man så retter nettleseren mot denne adressen vil man få opp et program eller en diagnoseside med menyer som denne tingen man kobler til har inni seg, denne siden kan være med innlogging og dersom den har inkodet et passord må man ha dette men somoftest er det kun å klikke login uten passord. (Hvem verksted ville giddet å skulle holdt orden på en milion bilers unike passord.....)   

Noen som har tenkt på at det kan fungere sånn ?
Eller var dette litt for letvint tenkt av meg ? (som vanlig)  ???
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Lynet

I følge koplingsskjemaet er det lagt ut diagnose på pinne 13 og 14 i diagnoseuttaket. Man må nok mekke en kontakt selv mot original PSA her tipper jeg. Pinne 14 har CAN-low som standard. Think har IKKE standard på sine pinner i OBD-kontakten.......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PLUTO

Sitat fra: Lynet på søndag 31. august 2008, klokken 00:24
Think har IKKE standard på sine pinner i OBD-kontakten.......

Der har vi nok grunnen til at de ikke fikk det til med Bosch apparatet. Jeg vil da tippe at de har en egen overgangskabel på ford, slik at de får kontakt med sitt apparat/pc. Bare utrolig tungvindt gjort at man ikke kommer til dette med Think sitt eget diagnoseapparat, når de først har gjort seg bryet med å lage et eget.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Think

Saxoen bruke pin 13 til airbag / seatbelt men etter mye prøving er jeg 90% sikkert at det ikke gå med verken ELIT eller Diag 2000 på think. Har prøvd både med 2 og 16 pins ledning. Ha avtalt med electrolux en forsøk til med Saxoen hvis det fungere med 2 pins så er det helt sikkert at det ikke gå. Hvor ha think kjøpt airbag elektroniken tro?
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA