Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading i Skien?

Startet av eledille, søndag 08. desember 2013, klokken 23:53

« forrige - neste »

eledille

Grønt blinkende lys i ladeporten betyr at alt er OK og bilen lader. Så vidt jeg har forstått blinker lyset i forhold til ladestatusen, jo mindre strøm på batteriet jo raskere blinking.

Rødt lys er ikke bra. Det betyr ladefeil, og fremdriftsbatteriet kan være frakoblet. Ut med kabel, lukke ladeporten, starte bilen, sette i D for å koble fremdriftsbatteriet inn igjen.

I går fikk jeg blått lys og den ville ikke starte å trekke strøm. Hva betyr dette?

Har også sett orange/gult blinkende lys, vet ikke hva det betyr heller.

Hvitt lys får man vel når lading er avsluttet OK, men er ikke helt sikker på presis betydning.

I tillegg kan UMC gi feilkoder med blinking, det har jeg ingen oversikt over.

Finnes det noen oversikt over alle kodene noe sted?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Alfa Bergen

#1
I dag opplevde jeg at jeg kun fikk fast grønt lys og "Charging complete" i både display og på appen. Dette til tross for at den ikke var ferdig ladet. Kom hjem fra tur da dette skjedde. Inn og ut med ladeplugg noen ganger, snu schuko, av og på med adapter, resette skjermen, satte lading til max på appen. Ingen ting hjalp før jeg låste bilen og lot den stå i 5 minutter før jeg gikk ut og forsøkte å plugge inn på vanlig måte. Da virket det
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Havebigfun

Sitat fra: eledille på lørdag 30. november 2013, klokken 15:34
Grønt blinkende lys i ladeporten betyr at alt er OK og bilen lader. Så vidt jeg har forstått blinker lyset i forhold til ladestatusen, jo mindre strøm på batteriet jo raskere blinking.
Jeg har regelmessig grønt blinkende lys uten at ladingen begynner- man må sjekke på dasjen- om man ikke retter på ladingen tømmes 12V batteriet.

Muffinman

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 30. november 2013, klokken 18:34
Sitat fra: eledille på lørdag 30. november 2013, klokken 15:34
Grønt blinkende lys i ladeporten betyr at alt er OK og bilen lader. Så vidt jeg har forstått blinker lyset i forhold til ladestatusen, jo mindre strøm på batteriet jo raskere blinking.
Jeg har regelmessig grønt blinkende lys uten at ladingen begynner- man må sjekke på dasjen- om man ikke retter på ladingen tømmes 12V batteriet.
Har også hatt denne varianten. Forlater aldri bilen før skjerm eller app viser at ladingen er i gang.

Thor2014

Ville det vært mulig at bilen sendte en epost når det dukker opp en feilmelding, eller at bilen er ferdig ladet?

Feilmeldinger er jo av interesse for eier hvis landingen kutter ut eller at alarmen går, mens du sitter hjemme i stua.

Muffinman

...eller ligger og sover på hotellet og er avhengig av hvert elektron bilen klarer å slurpe i seg for å nå neste stoppested dagen etter.

En slik funksjon må da være veldig lett å implementere. Selv en billig NAS-boks kan sende varsel på email om noe går galt.

eledille

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 30. november 2013, klokken 18:34
Sitat fra: eledille på lørdag 30. november 2013, klokken 15:34
Grønt blinkende lys i ladeporten betyr at alt er OK og bilen lader. Så vidt jeg har forstått blinker lyset i forhold til ladestatusen, jo mindre strøm på batteriet jo raskere blinking.
Jeg har regelmessig grønt blinkende lys uten at ladingen begynner- man må sjekke på dasjen- om man ikke retter på ladingen tømmes 12V batteriet.

Oi, jeg ante ikke at 12 V-batteriet tømmes da! Når mitt har tømt seg har det vært rødt lys, som har blitt rødt mens jeg sov. Men jeg går aldri før jeg ser at den lader, nei, har hatt grønt lys uten at den lader mange ganger.

Men det jeg tenkte på i denne tråden er hva lyssignalene skulle ha betydd dersom alt virket etter hensikten... ;)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

TS

Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. november 2013, klokken 20:13


En slik funksjon må da være veldig lett å implementere. Selv en billig NAS-boks kan sende varsel på email om noe går galt.

Jeg har tidligere sendt dette som ønske om bla. slik varsel som "push notification" til app
og som sms.
Tesla takket for gode innspill, men hva som kommer og når det kommer er det ingen som vet.. Først og fremst hadde en norsk app vært fint..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA