Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Kvikken, søndag 08. desember 2013, klokken 11:46

« forrige - neste »

Kvikken

Dette gjelder strekninger som er merket med "gjelder ikke buss.".

Det har nå gått 1 uke siden jeg fikk min Leaf (lykkelig og meget fornøyd eier) og denne uken har jeg pendlet 70km til og fra jobb hver dag i Oslo.

I løpet av denne tiden har jeg prøvd ut forskjellige kjøremønstre og eskperimentert litt med bruk av kollektivfelt samt tatt meg tid til å lære gode rutiner på dette for ikke å være til hinder eller obstruksjon for taxi og buss.

Det er først nå som jeg selv kjører elbil at jeg legger merke til de fleste andre som kjører dette og jeg må si at i løpet av denne uken har jeg blitt noe skuffet over hvordan enkelte oppfører seg.

I starten tenkte jeg å følge etter andre for å se hvor det var lurt å kjøre ift. kollektivfelt osv. men den første jeg hang meg på hjem fra oslo kjørte mildt sagt som et svin og det var tydelig hvorfor vedkommende hadde kjøpt seg elbil. Bilen lignet på noe som kan beskrives som en moderne buddy-look. I løpet av perioden jeg forsøkte å henge på i zikk-zakk kjøringen brukte eks. vedkommende blinklys kun en eneste gang ved feltskift og veikryss (har man fritak for dette også?).

Andre dagen hang jeg på noe jeg tror var en i-miev og det var bånn gass hele veien med samme zikk-zakk kjøringen men hadde heldigvis lært seg å bruke blinklys i noe grad.

Tredje dagen var det en ukjent type elbil med runde frontlys som ga full gass opp i rumpa på meg når jeg skulle ut i kollektivfeltet og stod hardt på tuta akkompagnert av fjernlys. Vedkommende var et godt stykke unna når jeg satt på blinkeren og skulle legge meg ut. Inntrykket jeg satt med av elbilsjåfører nå var mer type "radiobil på tivoli" enn ansvarlig sjåfør i trafikken.

Fjerde dagen var noe bedre og jeg lå i en periode i en kolonne av 5 leaf som kjørte paradetog i kollektivfeltet i et pent tempo. Siden jeg ikke var så godt kjent i alle overgangspartiene ennå fulgte jeg etter bilen som lå foran meg (jeg lå bakerst i toget). Da viste det seg at bilen jeg fulgte kjørte inn i et felt (på ca. 300m) kun for busser der kollektivfeltet sluttet, for å snike seg forbi køen inntil man kom tilbake i kollektivfeltet igjen. Det resulterte i at jeg også havnet der. Siden det var rushtid var det mange busser i dette feltet og jeg som lå bakerst av Leafene fikk gjennomgå med aggressiv fultlys og tuting helt til vi var utpå motorveien igjen. Jeg var da litt irritert over elbil sjåfører som missbruker denne ordningen og indirekte forårsaket at jeg ble til frustrasjon for bussjåfører som jeg ønsker å vise hensyn til slik at vi ikke mister denne ordningen nettopp pga. dårlig oppførsel.

I dag på vei hjem var jeg veldig oppmerksom på dette området og alle andre lignende områder på strekningen men likefult i dag så jeg en Leaf som fremfor å orke å trøkke 300m i kø til neste strekke med kollektivfelt la seg mellom busser i dette feltet igjen. Dagen før hadde jeg også lest en avisartikkel om bussjåfører som klaget på elbilister og ønsket de dit peppern gror og jeg må si jeg forstår de noe etter denne uken.


Nå begynner jeg å forstå hvorfor en del fossilbiler har oppført seg aggresivt i trafikken når jeg ønsker å skifte felt og den slags. Som tidligere BMW sjåfør er jeg vant til at mange er litt ekstra frekke ved feltskifte osv. når de ser en BMW men som elbil sjåfør må jeg si at det virker som vi er en ennå større provokatør i trafikkbildet.


PS.
Men det skal sies en ting. I artikkelen jeg leste om at el-biler er til stor frustrasjon for bussjåfører og da spesielt i overgangspartier så har jeg til nå blitt hindret av og bevitet i definitivt størst grad fossilbiler som ligger å trøkker for å spare 10-30-50m i overgangsfeltene og ironisk nok i artikkelen med et bilde som skulle illustrere dette var det også kun fossibiler avbildet.

fws

Siden fokuset på elbil er så stort som det er for tiden, er det kanskje ekstra viktig å tenke litt på hvordan man oppfører seg i trafikken.

Jeg tror også at der er mange elbilister som ikke kan reglene om hva som er kollektivfelt og ikke.

Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Thomas Parsli

Det var en periode mye griskjøring på E18 fra Sandvika til Skøyen, men det er relativt rolig nå.
Det er langt flere taxi-sjåfører som synder mot "gjelder ikke buss" forresten, men jeg har heller aldri sett en buss blinke/tute på en taxi...

Det største problemet på den delen av E18 er faktisk busser og taxier som kjører ut av kollektivfeltet ved påkjøringsfeltene for å spare noen sekunder. Så lager de enda mere kø i kollektivfeltet når de skal presse seg inn igjenn etter påkjøringsfeltet...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Olemann

#3
Jeg har av ulike grunner kjørt (lovlig) i taxifila mellom Bærum og Oslo siden 1995 så mener å ha litt erfaring med dette.

Det har vært skrevet mye om dette i andre tråder, ref. f.eks. debatten om frekk kjøring og filskifte, "meg-først-syndromet" etc.  Skrev et innlegg om dette vedr. Tesla for en tid tilbake, dessverre har jeg sett at endel nye Leaf-eiere har adoptert denne stilen vel så mye som Tesla siden sistnevnte kom på veien for 2-3 mnd. siden.


Min hypotese er at det er få Tesla eiere (relativt sett) som har gått veien fra Buddy, Reva, P 106, via trilling/Leaf og så Model S.

Da kan man lett tenke at det ikke primært er miljø-drivet som ligger  til grunn, for da hadde man kjørt Buddy/Reva tidligere.

Da oppstår også spørsmålet om kjørekulturen jeg husker fra tidlig 2000 tall, kjennetegnet av rolig kjøring og hensynfull atferd, vil erstattes av det Model S er i stand til, nemlig der ekstreme uttrykk for "meg-først" filosofien.  I kombinasjon med taxi-fila kan dette bli både stygt og veldig synlig, og er som jeg har skrevet om før, noe som kan true de kollektive goder vi har fått tildelt av fellesskapet.

Tenk deg en kø av mørke Model S med sotedet ruter i en vill "meg-først" kø ut og inn av i taxifila fra Asker til Aker Brygge i morgenrushet.    Vi skal huske at det er de som sitter i køen med sine fossil-biler som har gitt oss retten til å kjøre forbi dem i taxi-fila.  Dette må vi forvalte fornuftig.

Man trenger ikke være rakett-forsker for å anta at en kø av slitne Buddyer/Revaer skaper mindre aggresjon enn ditto rekke av møre Model S fra Nesøya til Aker Brygge...

Så elbilvenner:  Det påhviler oss alle, og spesielt Model S eiere, et stort ansvar, det er lett å miste alle de fordeler de andre i køen har gitt oss, dersom vi ikke forvalter det med omhu.  Og jeg tror " meg-først" filosofien er det dummeste vi kan eksponere om vi ønsker kjøre elbil til en hyggelig pris også i framtiden.

Nå skal det også sies at køen skapes ikke av antaltt elbiler, men av skilting ved påkjøring ved Sandvika, Blommenholm og Høvik, der egostiske fossil-biliser som kjører ut på E18 presser seg fram helt til kollektiv-feltet slutter og dermed skaper stopp i kollektivfeltet. 

Men ydmykhet og hensynsfullhet og taknemmlighet for at de som sitter i køen, via våre politikere, har gitt oss rett til å kjøre forbi dem, det bør vi alle utvise:-)

Mvh Ole


Knut Øygard

Sitat fra: Olemann på søndag 01. desember 2013, klokken 12:57

Min hypotese er at det er få Tesla eiere (relativt sett) som har gått veien fra Buddy, Reva, P 106, via trilling/Leaf og så Model S.

Da kan man lett tenke at det ikke primært er miljø-drivet som ligger  til grunn, for da hadde man kjørt Buddy/Reva tidligere.


Jeg tviler ikke på hypotesen din, det er nok få Teslaeiere som har vært gjennom alle hjelpemiddelsentralkjøretøyene før de kjøpte model S:-P

Jeg tror de fleste ønsker å være miljøvennlige(kanskje bortsett fra de 16,3% som ved forrige stortingsvalg indikerte at de ikke tror på forurensning) men hovedbegrunnelsen for å kjøpe bil er at man trenger en praktisk og effektiv måte å dekke et transportbehov på. Og da velger man en bil som dekker transportbehovet - som kan bestå av passasjerer, baggasje og avstand. Når det kommer elbiler som dekker disse behovene blir disse aktuelle.

Jeg har alltid ønsket meg elbil, men de har ikke dekket behovet mitt før nå. Det jeg trengte var rekkevidde. Model S er alt for stor og alt for sprek for mitt behov - hadde det vært en Leaf med 40 mil rekkevidde på markedet hadde jeg heller kjøpt denne.

Jeg synes det virker rart å kjøpe model S for å spare noen minutter i kollektivfelt på vei til jobb. Til denne bruken må det vel være mer hensiktsmessig med en mindre elbil? Eller å rett og slett ta bussen?
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Thomas Parsli

Min erfaring (kjørt både elbil og fossilbil på denne strekningen i over ni år) er at Tesla er underrepresentert når det gjelder råkjøring! Trillinger og Think har utmerket seg som egoistiske råkjørere, mens Buddy og Reva utpeker seg som asosiale sinker som gjerne kjører i 50km/t med en lang kø bak seg.

For ni år siden var det mange sinte børstraktorer i kollektivfeltet, så den rolige og hensynsfulle adferden kan ihvertfall ikke jeg huske. Også bussene var sintere før, det er mange år siden de lå en halvmeter bak og presset.

Alt i alt synes jeg det er relativt sivilisert på E18 for tiden.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kvikken

#6
På vei til jobb igjen i dag var det en Think som kjørte sammen med bussen for å spare 300m kø. Jeg vet ikke om jeg tror på dette noen sier at mange elbillister ikke er klar over at de ikke har lov til å kjøre i "gjelder ikke buss." feltene. Det å kjøpe elbil krever at man setter seg inn i en del ting og dermed tror jeg ikke at de går glipp av akkurat denne detaljen.

Det er mulig man er litt usikker i starten men da sjekker man det opp og får svaret (som jeg gjorde).

Dagens elbilist kunne liksågodt tatt avkjøring/påkjørings rampen, som ledet til bussfeltet,  for å snike og spart de samme sekundene fra å stå 300m i kø med grei flyt.

Det kan virke som enkelte elbilister har tatt filmene Speed og Speed 2 litt for alvorlig da det virker som disse i bussfeltet generelt sett har en aversjon mot å senke farten på kjøretøyet hvis det på noen som helst måte kan unngås (med økt risiko for medtrafikanter).

Jeg vil tro at denne og annen dårlig oppførsel vil risikere øremerket oppmerksomhet fra UP etterhvert.
Med kun 1 ukes erfaring kan jeg bekrefte at det er Think og Trilling som har skilt seg ut som verstinger.

Olemann


Jeg skrev også at jeg har observert stort sett fin kjøring fra Model S siden denne kom på veien.  Det er Leaf og trilling som står for mye av det grove, det er jeg enig i.  Og godt det er slik, for synlighet og konsekvens er mye større om det er TMS som kliner til med ego-kjøring.

Jeg mener det var roligere og penere kjøring før, og det morsomme er at det er lett å se hvor lenge de siste trilling og spesielt alle Leafene har vært på veien, ettersom reg. nr over ca. EL 20000 er under 1 år gamle på norske veier.

Kanskje spørsmålet heller kan være; er den siste generasjons elbileierer de råeste?  Er det de som kjører meg-først stilen, dropper blinklys og ellers helt normal frekk fossil-stil - bare med tillegg av utnyttelse av taxi-fila?

Om dette er rett så ligger vi jo tynt an mht. å beholde alle våre goder de neste år, det er lite som provoserer så mye som at de som allerede har fått mye, i tillegg kjører på med frekk ego-atferd...

Ole

Rio

Jeg tror det er relativt meningsløst å diskutere hvorvidt det er Leaf eller Think (eller andre) sjåfører som er mest/minst hensynsfulle. Det blir bare synsing.

Derimot kan det være nyttig å høre om noen kjenner til effektive metoder for å flette kjøretøy inn i kjørefelt - altså, flette fossilbilene som kommer på gjennom kollektivfeltet, og inn i høyrefeltet. For eksempel vil dette kunne løses med et trafikklys som veksler mellom høyrefelt og påkjørsfelt?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Olemann


Kan det hende at siste års el-bilister, som mer ser på elbil som et praktisk fenomen enn en entusiast/miljø-sak, ikke er her på Elbilforum?  Noen er det nok, men klarer man fange opp det store volum av "normaliserte" kjøpere?  Om ikke så vil jo denne type kjøre-kultur debatter ha liten hensikt, ettersom de leses bare av de som er innenfor "menigheten".
Det er jo ikke unaturlig å anta at Elbil etterhvert blir bare en praktisk og billig bil, og dermed vil eksisterende kjørestil innføres, på godt og vondt - når det gjelder "meg-først" i rusj-trafikken, dessverre på vondt.

Enig i lite hensikt å drøfte hvilke bilmodell som er verst - poenget er å få en kultur som gjør at alle våre fordeler ikke forsvinner fordi samfunnet ellers forventer at vi oppføres oss og viser en smule hensyn, og kanskje også mer hensyn enn de som sitter og stanger i køen.

Ole

Kvikken

#10
Jeg la ikke spesielt merke til bilene før det ble nevnt men det opptar meg ikke spesielt. Det som hadde vært gledelig er om alle tar en skjerv i å kanskje snakke om dette med andre de kjenner med elbil, om det er opplysning som trengs, for at "gjelder ikke buss" skal respekteres blant elbilister.

Selv om "verstingene" ikke skulle frekventere dette forumet kan man fungere som ambassadør og komunikator av gode holdninger videre ut.

Balrog

Det som irriterer meg absolutt mest enten jeg kjører elbil, MC eller sitter i buss er elbiler i 70-80 km i kollektivfeltet som forsinker trafikken når trafikken i høyre kjørefelt går i samme hastighet. Like idiotisk som folk som kjører i venstre felt i 80-90km når trafikken går akkurat like fort i høyre felt, med den følge at det danner seg hale av biler som holder 1 sekunds avstand. Farlig og irriterende.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

crom

Sitat fra: glennha på mandag 02. desember 2013, klokken 10:55
På vei til jobb igjen i dag var det en Think som kjørte sammen med bussen for å spare 300m kø. Jeg vet ikke om jeg tror på dette noen sier at mange elbillister ikke er klar over at de ikke har lov til å kjøre i "gjelder ikke buss." feltene.

Dette høres ut som E6 nordgående ut fra Oslo, forbi busstoppet Furuseth Skole. Her kunne nok politiet håvet inn greit med gebyrer om de hadde stilt seg opp.

Sitat fra: Balrog på torsdag 05. desember 2013, klokken 15:26
Det som irriterer meg absolutt mest enten jeg kjører elbil, MC eller sitter i buss er elbiler i 70-80 km i kollektivfeltet som forsinker trafikken når trafikken i høyre kjørefelt går i samme hastighet. Like idiotisk som folk som kjører i venstre felt i 80-90km når trafikken går akkurat like fort i høyre felt, med den følge at det danner seg hale av biler som holder 1 sekunds avstand. Farlig og irriterende.

Sier meg helt enig.
Bruk bare kollektivfeltet når du faktisk trenger bruke det.

For øvrig bør man vise ekstra hensyn når man ligger i kollektivfeltet.
Pass på feltbytter fra folk som skal av på avkjøringsrampa fra en stillestående kø.
Slapp litt opp på gassen, la bussen som er på vei inn i feltet slippe frem i stedet for å presse deg forbi den.

Burde vært en "Slik kjører du i kollektivfeltet" folder man fikk med når man fikk bilen. Kanskje bussjåførene ikke hadde blitt så sinte på oss...



Leon

Er helt enig i at vi bør vise ekstra hensyn når vi kjører i kollektivfeltet. Dette gjelder også å slippe inn biler fra påkjøringsrampen som må krysse kollektivfeltet.

Har fra midten av oktober kjørt daglig mellom Sandvika og Lysaker mellom kl 07:30 og 08:30, det vil si tidsrommet hvor køen inn mot byen er på det værste, og har så langt knapt opplevd en eneste kritikkverdig episode, hverken av elbiler, busser, drosjer eller andre. Tvert i mot opplever jeg en overraskende stor smidighet i trafikken.

Har heller ikke brukt mer enn 5 minutter ekstra på strekningen noen dager, bortsett fra et par dager det har vært ulykke og bil med motorstopp, så så langt burde det ikke være noe stort problem for bussene. Imidlertid ser jeg at det kan bli et problem etterhvert hvis/når antallet elbiler fortsetter å øke i samme tempoet som nå, ikke minst på påkjøringsrampene.

Den mest effektive løsningen, som jeg ser det, er at bilene i påkjøringsfeltet kjører dette helt fram til enden, og her foretar en fletting med kollektivfeltet. Alt for ofte ser jeg at biler prøver å komme seg inn i en nesten stillestående kø i starten av feltet, og dermed sperrer kollektivfeltet. Dette fører til at bilene her blinker seg inn i påkjøringsfeltet for å komme rundt bilen som sperrer. Også dette går overraskende smidig, men gjør trafikkbildet mer "rotete". Dessverre er det vel ikke så mange av "synderne" her som leser dette forumet... :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Kvikken

Veldig bra :)

I mine øyne er det bedre om billister fremfor å stoppe kjører videre et lite stykke i kollektivfeltet om det gjør at de slipper inn uten å måtte stoppe opp. For meg er dette mer fornuftig kjøring for å ha bedre flyt i trafikken. Det som blir uhensiktsmessig er når biler av ymse art sperrer påkjøring og kollektivfelt fordi de venter på å slippe inn.

Kjør til du finner en luke og smett inn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA