Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Adaptere

Startet av Bjoris, lørdag 07. desember 2013, klokken 21:43

« forrige - neste »

teslaslaven

Sitat fra: daggad på torsdag 05. desember 2013, klokken 10:03
Det er "rare" avgiftordninger som gjør at så mange kjører en bil som TMS til dagligbruk i dag.
Tror jeg da.. ;)

I USA er det direktører, advokater, leger, rikfolk/kjendiser og pensjonister med mye på bok som kjøper bilen. Pga. lønnsnivå i Norge samt avgiftsfritaket er den jo her tilgjengelig for langt, langt flere. Bare merverdiavgift ville barbert bort en stor andel av kjøperskaren.

Mircado

Det er en interessant debatt. Siden Tesla er et avspring fra IT-bransjen, et lite, mulig perspektiv:

Lavt verditap henger også ofte sammen med lav innovasjonstakt. Høy innovasjon gir raskere verditap - målt i penger. Samtidig gir høy innovasjon verdiøkning i faktisk nytteverdi (ikke-monetær verdi).

Innen IT har man solid erfaring med konseptet om at nytten for folk & samfunn går opp, mens verdien målt i penger går ned -- og økonomer har slitt med å sette ord og tall på dette i tyve år. Det betyr at mange økonomiske målemetoder fra industrialderen blir mer upresise eller direkte misvisende ved digitalisering av økonomien og omveltning av gamle industrier -- som Tesla prøver på (de nysgjerrige kan f.eks google 'Brynjulfsson MIT'). 

Kort sagt betyr det at det antagelig er positivt og nyttig for de fleste med høyt verditap på biler når det skyldes høy innovasjon - selv om det ikke føles slik når du ser tallene på papiret. De som taper er de som ikke vil ta forbedringene i bruk, siden de tar pengetapet uten å tjene inn nytten i teknologisk fremgang. Som Tesla-eier ville jeg vært/kommer jeg til å være svært ubekymret.





--
Think City Zebra

Lanber

Verdifall på biler i Europa er mye høgere enn vi er vant med i Norge. Mye godt derfor det har vært stor import av bruktbiler til Norge.

Nå er en Tesla dyrere i Europa pga moms. Hvis bilen har vært firmaeid eller selges av en forhandler så er de momspliktige om jeg har forstått det riktig.
Sålenge Norge står utenfor EU kan vi som kjøper kreve utenlands moms refundert når bilen eksporteres ut av EU og så betale norsk moms på bilen når vi tar den inn....med sats = 0 (enn sålenge)

Altså vil bruktprisene på kontinentet legge føringer på bruktprisene her til lands.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA