Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Adaptere

Startet av Bjoris, lørdag 07. desember 2013, klokken 21:43

« forrige - neste »

Bjoris

Vi i Norge får denne bilen til innbruddspris ifht andre land, likevel mener AutoLease at bilen kommer til å nærmest stupe i pris. Jeg sliter litt med å se at dette skal kunne skje, men jeg er nok for positiv til elbiler generelt til å se ting helt klart... Jeg ser for meg at noe av følgende scenarioer må inntreffe:

- Store kvalitetsproblem med bilen
- Stor import av rimelige biler (dødaren for Leaf prisene, men Tesla imp er vel utelukket?)
- Problemer med batteriene
- Tesla sliter med salget og må sette ned prisene kraftig
- Elbilinsentivene endres slik at det å eie elbil ikke blir like attaktivt
- Kvantesprang i hydrogenteknologien gjør at batteribiler blir sett på som døgnflue

Vel, kjør debatt, tror vi på halv pris om 3 år?

Jeg setter mine penger på kvalitet og om Tesla klarer å ta Porshce Panamera pris for bilen fremover, men tror dette kommer til å gå brillefint med ok 2. håndsverdi og ikke mer problemer enn at bilene for de fleste oppfattes som et kupp også på bruktmarkedet...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mhal

Tror halv pris om 3 år er noe en må ta høyde for.

Vanlige biler ligger bare marginalt over dette i reelle inbyttepriser, samtidig må det påregnes at el-biler blir billigere å produsere om 3 år(batterier + større konkuranse).

Bjoris

#2
Enig i at billigere biler må inn, selv om jeg nok tror norske myndigheter kommer til å legge mva på bilene så snart de ser at bilene blir betydelig rimeligere enn i dag...

Jeg håper på at bilene totalt sett vil koste oss det samme som en nyere 5 serie/A6, dvs kan vi ha opp mot 25.000 mer i verditap enn på denne og isåfall er du nede på 50% etter 3 år... ikke langt unna iallefall
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Leif1

Konvertitt fra S til X

D.O

Dere glemmer at hele EU er bruktmarked for oss. Og bilene er dyrere der. Tror Model S i Norge er så trygt bilkjøp man kan gjøre. Er ikke redd for bruktverdien. Så langt er den jo negativ i positiv forstand
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Mhal

Trillingbilene fra 2011 må vel pr i dag rekne med en halvering i prisen på 2 år. Dette først og fremst på grunn av større konkuranse fra Leaf ++.

Dette er også biler det burde vere mulig å eksportere, men??

Hvis det skjer store fremskritt på batteriteknologi vil og prisene senke seg.

janmb

En faktor til som kraftig påvirker dette er hva som skjer med de ulike fordelene elbiler har fremover... Og det er ikke bare til det negative...

Reduksjon i løpende fordeler vil trekke annenhåndsverdien ned, men eventuelle endringer i mva/engangsavgift vil kunne trekke prisen kraftig opp - og kanskje i en periode motvirke avskrivningen helt.

Bare påslag av mva vil øke prisen på nye elbiler så dramatisk at det helt åpenbart påvirker bruktmarkedet betydelig.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Mhal

Er ikke uenig janmb. Men usikkerheten er stor, og jeg forstår godt at AutoLease og andre finansieringsinstitusjoner som "garanterer" restverdi har ett forsiktig anslag av restverdien.

D.O

Sitat fra: Mhal på fredag 29. november 2013, klokken 16:42
Trillingbilene fra 2011 må vel pr i dag rekne med en halvering i prisen på 2 år. Dette først og fremst på grunn av større konkuranse fra Leaf ++.

Dette er også biler det burde vere mulig å eksportere, men??

Hvis det skjer store fremskritt på batteriteknologi vil og prisene senke seg.
Med Leaf så utnyttet Nissan Norge prisene slik at den ble mye dyrere enn i utlandet tross avgiftfritak. Dette gjør ikke Tesla.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Trøndertesla

Vanskelig å gjette eksakt prosent, men jeg er rimelig sikker på at tilsvarende fossilbiler vil falle mer.

Om vi ser tre år frem så er det mye som kan skje på mange fronter:
- Politiske beslutninger 1: Det kan jo bare drive prisen en vei siden vi er rock bottom allerede
- Politiske beslutninger 2: De kan fjerne noen av de andre fordelene - vil kasnkje trekke litt ned
- Prisendringer fra Tesla: Vi har allerde sett en økning og jeg tror det kommer flere 
- Andre markeder: Kanskje vil det være mer lønnsomt å selge TMS  i utlandet - der ligger de på et helt annet prisnivå
- Superladere: Dette nettverket vil mest sannsynlig være betydelig større og gjøre det enda mer attraktivt
- Kvalitet: Om Teslaen ikke kollapser fullstendig så vil det jo fortsatt være billig å kjøre Tesla vs. ICE bil, og kjøreegenskapene vil fortsatt være "top notch"
- Replacement: Tesla har jo annonsert at det skal være enkelt å oppgradere til ny versjon, skal bli spennende å se prisingen på det etterhvert

-> Jeg tror IKKe den kommer falle 50%!
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Mhal

Dette er det ikke bare Nissan som gjør. Alle produsenten priser ut fra hva markedet, ikke hva kost+avgift skulle tilsi. Derfor har dei som er tidlig ute anledning til å melke noen kyr før konkurentene kommer på banen.

Tesla har nok også gjordt dette med å satse på Model S først. 

Tesla har valgt å prøve å klare seg uten forhandlerleddet med å selge via internett. Dette gir dei muligheten til å ha en flat pris der det er valutakurs, avgifter og frakt som utgjør prisforskjellen.

Håper Tesla også har så store marginer at dei kan møte konkuransen i et segment der dei er aleine om å satse på El-bil.

cyber

Annenhåndsverdien på Tesla blir spennende.

Hvis Teslas eget anslag om 15.000 solgte Model S i Tyskland alene innen utgangen av 2015 lykkes vil det være gode nyheter for nordmenn som ønsker å kjøpe pent brukte TMS´er uten avgifter og moms - noe norske bruktbilimportører hurtig utnytte ; det vil ta helt av  :D

På en tysk bil i denne prisklassen opereres det i Tyskland med nybilrabatter i området 20 % ; det er vanligvis 35 % nedsatt pris på biler som Audi A8, BMW 7-serie og Mercedes S-klasse etter 6 måneder - Tesla som et noe ukurant utenlandsk merke ville sannsynligvis falle raskere når antallet øker.

På sikt vil alle nordmenn ha TMS !!   ;D

Philip Marlowe

Tja, hva verdifallet blir i prosent for TMS er vanskelig å spå. Det jeg er ganske sikker på er at verdifallet på store dyre dieselbiler blir betraktelig større. Hvem vil kjøpe slike illeluktende og trege rakleverk med høye driftskostnader når de kan få kjøpt brukte Tesla?    8)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

cyber

Sitat fra: Leif1 på fredag 29. november 2013, klokken 16:27
Har dere tenkt på at nettopp disse kan selges utenlands?

Jeg tror man må betrakte dette som et tveegget sverd - biler som eksporteres fra utlandet til Norge er momsfradragsberettigede - brukte Teslaer fra utlandet, kanskje helst fra USA, blir rimelige å ta inn til Norge.

Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til Teslas ekspansjonsmål, men i følge mange her på forumet så kan Elon gå på vannet - så hvorfor ikke ?  :D

cyber

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 29. november 2013, klokken 17:59
Tja, hva verdifallet blir i prosent for TMS er vanskelig å spå. Det jeg er ganske sikker på er at verdifallet på store dyre dieselbiler blir betraktelig større. Hvem vil kjøpe slike illeluktende og trege rakleverk med høye driftskostnader når de kan få kjøpt brukte Tesla?    8)

Sannsynligvis den 10 % av befolkningen som ikke kan være foruten - en vinn / vinn situasjon for det norske folk og miljøet altså  ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA