Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Adaptere

Startet av Bjoris, lørdag 07. desember 2013, klokken 21:43

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: Lacaixxa på mandag 02. desember 2013, klokken 08:32
- Tjener AL penger hvis de setter restverdi lavt? Kan de gjør dette fordi at prisen uansett blir spiselig for bedriftsmarkedet? Dette vet jeg for lite om - kanskje noen har kommentarer?

Autolease leaser ut MS ikke sant?
I så fall er det jo opplagt at de vil snakke opp verdifallet.
Høyt verdifall = høy leasing pris.

De er vel kanskje tilfeldigvis en av veldig få som leaser ut MS også eller? I så fall er det jo også mangel på konkurranse, som igjen betyr at de enda lettere kan snakke opp verdifallet.

Så det er det vi baserer diskusjonen på ja... I så fall er det nok trolig worst worst case scenario vi snakker om her.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Sveinal

Min sjef har regelmessig byttet sin MB suv med 3-6 års mellomrum. De to siste har kostet ca 1.2 mkr. Han byttet den siste for et år siden etter 6 år og betalte 1,2 for den nye. Han fikk i underkant av 400000 i innbytte. Over 800k i verdifall, 11000 per måned , 130k per år i eiertiden. Han kjører lite, under 20000 i året.

Moralen er: innkjøpsprisen i kroner betyr mest for årlig bilkostnad. Jeg kunnne selge min tesla for kr 0 om fem år og komme bedre ut enn the big boss.

Jeg mene ikke med dette å antyde at sjefen er dum. Han setter tydeligvis pris på sine biler.

Med dagens bruktbilmarked er en 3-5 års bil vinneren for den som vil begrense bilkostnadene.
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

nebbulk

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 02. desember 2013, klokken 09:00
Sitat fra: Lacaixxa på mandag 02. desember 2013, klokken 08:32
- Tjener AL penger hvis de setter restverdi lavt? Kan de gjør dette fordi at prisen uansett blir spiselig for bedriftsmarkedet? Dette vet jeg for lite om - kanskje noen har kommentarer?

Autolease leaser ut MS ikke sant?
I så fall er det jo opplagt at de vil snakke opp verdifallet.
Høyt verdifall = høy leasing pris.

De er vel kanskje tilfeldigvis en av veldig få som leaser ut MS også eller? I så fall er det jo også mangel på konkurranse, som igjen betyr at de enda lettere kan snakke opp verdifallet.

Så det er det vi baserer diskusjonen på ja... I så fall er det nok trolig worst worst case scenario vi snakker om her.

Autolease skal tjene penger på sin virksomhet. Regner med de ser en mulighet for å kunne tjene gode penger på TMS.
Når det er lite tallgrunnlag, så blir det mye talltriksing - dess større verditap, høyere leasing pris.

Eks. Nypris TMS 720.000,-, 50% verditap (360.000,- som skal dekkes inn av leietaker), dvs. 10.000,-/mnd i tre år + renter/avkastning. Når bilen blir levert, vil den da være nedskrevet til restverdi 360.000,-. Om bilen kan selges for 468.000,-(35% verditap) vil AL få en ytterlige gevinst på 108.000,-.  (Bare enkelt satt opp for å illustrere)

Det er derfor viktig å ha i bakhode hvorfor leasingselskapene "ønsker" størst mulig verdifall allerede nå.
Black Beauty P85+ Mellombrunt /pianosort / Grå 21" / All inclusive!

timingbeltkiller

#63
Sitat fra: Sveinal på tirsdag 03. desember 2013, klokken 10:56
Moralen er: innkjøpsprisen i kroner betyr mest for årlig bilkostnad.
KLART DET
siden kapitalkostnadene (avskriving + rentetap innestående kapital) er den langt største utgiftsposten på bilholdet.

Sitat
Jeg kunnne selge min tesla for kr 0 om fem år og komme bedre ut enn the big boss.
OGSÅ KLART
siden de fleste biler taper halve nybilverdien på 3-5 år og 100-150K  kjørte km.
Han har altså måttet avskrive 600K og du "bare" 300.

Sitat
Jeg mene ikke med dette å antyde at sjefen er dum. Han setter tydeligvis pris på sine biler.
Ingen er dum som kjøper noe han har lyst på og råd til.
Dum er den som kjøper noe han ikke har råd til.

Sitat
Med dagens bruktbilmarked er en 3-5 års bil vinneren for den som vil begrense bilkostnadene.
OGSÅ KLART
siden avskriving er sterkt degressiv og således rammer første eier hardest.
Er likevel enkelte av disse "vinnerne" som ender opp som tapere fordi bruktbilen de har kjøpt, viser seg å behøve omfattende og dyre reparasjoner.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: nebbulk på onsdag 04. desember 2013, klokken 00:55
Høyt verdifall = høy leasing pris.
På den andre siden ser du stadig leasingpriser basert på et for høyt skjønn om bruktbilverdien ved leaseperiodens slutt.
Og da kommer for leasingkundene den sure svien etter den søte kløen:
Den tilbakeleverte bilen gjennomgås med lupe for å finne de minste bagatellfeil som adderes opp til en betydelig negativ sum i sluttregnskapet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Også_Øyvind_H

Jeg tror på 36-40% verdifall på 3 år på en standard S85, gitt at avgiftsregimet ikke endrer seg :)

Kalkulert hilsen,
ØH (også)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

xoop

Jeg har allerede en P85, og hvis verdifallet blir 50% noe jeg håper på, så kan jeg kjøpe en til kona om 3 år  ;)
Hvit P85, P19432

M.SKEIDE

Sitat fra: xoop på onsdag 04. desember 2013, klokken 19:51
Jeg har allerede en P85, og hvis verdifallet blir 50% noe jeg håper på, så kan jeg kjøpe en til kona om 3 år  ;)

+ 1  ;D
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

elpedros

Hvis Ian Robertsson, BMW,får rett i sine påstander, vil Model S (og de fleste andre) kunne selges for knapper og glansbilder om 3-4 år;

"De närmsta tre-fyra åren kommer att innebära en större batteriutveckling än vad vi sett de senaste hundra åren", har Ian Robertsson, höjdare inom det bayerska företaget, sagt"
(fra Teknikens Värld)


Øyvind.h

Sitat fra: elpedros på torsdag 05. desember 2013, klokken 08:54
Hvis Ian Robertsson, BMW,får rett i sine påstander, vil Model S (og de fleste andre) kunne selges for knapper og glansbilder om 3-4 år;

"De närmsta tre-fyra åren kommer att innebära en större batteriutveckling än vad vi sett de senaste hundra åren", har Ian Robertsson, höjdare inom det bayerska företaget, sagt"
(fra Teknikens Värld)

Uff. Det lover ikke godt for eiere av fossilbiler. Om Model S går for knapper og glansbilder lurer jeg på hvor mye man må betale for å bli kvitt en fossilbil om 3-4 år....

Jeg ser dog ikke helt hvorfor jeg skulle ville gi fra meg min bil for knapper og glansbilder om 3-4 år. Den dekker jo alle mine behov i dag på en eksepsjonelt god måte. Hverken raskere lading eller bedre rekkevidde vil endre mine behov :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elpedros

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. desember 2013, klokken 09:29
Sitat fra: elpedros på torsdag 05. desember 2013, klokken 08:54
Hvis Ian Robertsson, BMW,får rett i sine påstander, vil Model S (og de fleste andre) kunne selges for knapper og glansbilder om 3-4 år;

"De närmsta tre-fyra åren kommer att innebära en större batteriutveckling än vad vi sett de senaste hundra åren", har Ian Robertsson, höjdare inom det bayerska företaget, sagt"
(fra Teknikens Värld)

Uff. Det lover ikke godt for eiere av fossilbiler. Om Model S går for knapper og glansbilder lurer jeg på hvor mye man må betale for å bli kvitt en fossilbil om 3-4 år....

Jeg ser dog ikke helt hvorfor jeg skulle ville gi fra meg min bil for knapper og glansbilder om 3-4 år. Den dekker jo alle mine behov i dag på en eksepsjonelt god måte. Hverken raskere lading eller bedre rekkevidde vil endre mine behov :)


Nei det vil selvsagt gjelde fossilbilene i like stor grad.
Det er jo fint at At Model S dekker akkurat dine behov i dag, men annenhåndsverdien vil uansett rase hvis man får en revolusjon på denne fronten.

Øyvind.h

Sitat fra: elpedros på torsdag 05. desember 2013, klokken 09:42
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. desember 2013, klokken 09:29
Sitat fra: elpedros på torsdag 05. desember 2013, klokken 08:54
Hvis Ian Robertsson, BMW,får rett i sine påstander, vil Model S (og de fleste andre) kunne selges for knapper og glansbilder om 3-4 år;

"De närmsta tre-fyra åren kommer att innebära en större batteriutveckling än vad vi sett de senaste hundra åren", har Ian Robertsson, höjdare inom det bayerska företaget, sagt"
(fra Teknikens Värld)

Uff. Det lover ikke godt for eiere av fossilbiler. Om Model S går for knapper og glansbilder lurer jeg på hvor mye man må betale for å bli kvitt en fossilbil om 3-4 år....

Jeg ser dog ikke helt hvorfor jeg skulle ville gi fra meg min bil for knapper og glansbilder om 3-4 år. Den dekker jo alle mine behov i dag på en eksepsjonelt god måte. Hverken raskere lading eller bedre rekkevidde vil endre mine behov :)


Nei det vil selvsagt gjelde fossilbilene i like stor grad.
Det er jo fint at At Model S dekker akkurat dine behov i dag, men annenhåndsverdien vil uansett rase hvis man får en revolusjon på denne fronten.

Ja kommer det en revolusjon på batterifronten de neste 2-3 årene vil det ha kraftig påvirkning på verdien av min bil, det er jeg helt enig i. Jeg har riktignok ingen tro på at det vil skje, men skjer det så er det jo en økonomisk konsekvens for oss som ikke ventet to år ekstra. For meg er det verd risikoen, men ikke alle tenker som meg :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Leif1

Den prisutviklingskurven dere skisserer her forutsetter da også at Tesla ikke har et erstatningsbatteri
til Model S. Om batteriene blir så fantastisk bra og billige som skissert, så setter jeg minst en femmer på at
Elon kommer med noe som kan henges fast under bilen vår.
Konvertitt fra S til X

nebbulk

Sitat fra: Leif1 på torsdag 05. desember 2013, klokken 09:49
Den prisutviklingskurven dere skisserer her forutsetter da også at Tesla ikke har et erstatningsbatteri
til Model S. Om batteriene blir så fantastisk bra og billige som skissert, så setter jeg minst en femmer på at
Elon kommer med noe som kan henges fast under bilen vår.
+1
Black Beauty P85+ Mellombrunt /pianosort / Grå 21" / All inclusive!

daggad

Det er klin kliss umulig å spå hva som skjer med prisene de neste årene. Etter at Leaf har nesten eid markedet til sommeren 2013 så har Tesla, BMW, Ford og VW nå kommet med modeller på markedet. Og dette racet har akkurat begynt !  ;D
Jeg har en Leaf i dag, vurderte TMS men velger å avvente litt. Men det er en fantastisk bil.

Jeg tror at dere som eier TMS faktisk vil tjene på at det relativt fort kommer store familiebiler med både god plass og lang rekkevidde. Da vil salget av TMS gå ned og den vil på samme måte som Roadster ha en stor verdi som spesiell sportsbil og den ikke er allemannseie.
Det er "rare" avgiftordninger som gjør at så mange kjører en bil som TMS til dagligbruk i dag.
Tror jeg da.. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA