Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Adaptere

Startet av Bjoris, lørdag 07. desember 2013, klokken 21:43

« forrige - neste »

cyber

Sitat fra: cairnz på lørdag 30. november 2013, klokken 22:51
Hva kostet Tesla Roadster i 2009-2010? Nå ligger de på 400-450 og oppover.. det er kanskje en pekepinn?

Ring George Clooney og hør hva han fikk for sin  ;D

OddB

Sitat fra: Leaf_entusiast på lørdag 30. november 2013, klokken 21:56
Tror absolutt ikke på den! Jeg tipper at de som bestilte Tesla for noen måneder siden kan selge den ette to måneders bruk med en god gevinst. Det kan man ikke med andre biler. Om tre år er det nok moms på elbiler og da er jo nybilprisene 25% høyere. I tillegg er nok ikke utviklingen med hensyn til kjørelengde kommet vesentlig lengre. Det indikerer også at Tesla vil holde seg godt i verdi.
Tror du også tar litt feil. Noen moms på elbiler tror jeg det ikke blir på leeenge. Tipper at en redusert bompengesats er det første vi vil se av økonomiske innstramminger.  I tillegg til viss begrensninger på tilgangen til kollektivfeltet. 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

cairnz

Sitat fra: Cobos på lørdag 30. november 2013, klokken 22:54
Sitat fra: cairnz på lørdag 30. november 2013, klokken 22:51
Hva kostet Tesla Roadster i 2009-2010? Nå ligger de på 400-450 og oppover.. det er kanskje en pekepinn?
Jeg er rimelig sikker på at en såpass spesiell bil som Tesla Roadster tross alt er ikke er representativ for Model S verditap på noen som helst måte... Markedet for 2 seters Roadstere i Norge er hva, 50 biler i året? Spesielt i det øvre prissjiktet er det rimelig tynt. Tross alt en Porsche 911 har nok bagasjeplass med baksetet til at 2 personer kan reise langt. Roadsteren har knapt nok det engang...

Cobos
Ikke representativ - på hvilke kriterier da? Supply/demand, bruksområde, eksklusivitet, praktisk?

Jeg tror ikke Model S er særlig representativ for verditap for andre typer biler heller. Foreløpig er jo verditapet null på alle som har kjøpt, de selges jo fortsatt over markedspris. Så lenge behovet er der før tilgangen er overflødig vil det neppe være spesielt verditap å snakke om.

Om tilgangen kommer i løpet av 6, 12 eller 120 måneder vil jo ha litt å si. Så lenge det er et halvt års ventetid, og folk er villige til å betale for å slippe å vente, så kan det påvirke bruktpris også i positiv retning.

P85  (solgt) - listet på 699000,- http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45444527
P85+ (solgt) - listet på 769000,- http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45320649

Billigste på finn:
S85 - 4000km - (ikke fritatt reg, ikke vinterdekk) listet på 645000,- http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44885101

Jeg er ikke særlig bekymret :)
Elbilist

cyber

Cairnz skrev :
" Jeg er ikke særlig bekymret "

Det er da ingen grunn til å være  :D

Jeg påpeker bare at TMS er en bil, som i likhet med alle andre biler, vil være like utsatt for verditap som alle andre biler i denne prisklassen.
Mange her ser ut til å ha liten erfaring med å kjøpe nye biler i det hele tatt - tidligere regnet jeg 50 % ned på en bil i prisklassen 800.000 etter 5 år, men pga bruktbilimporten i dette og høyere prissegmenter må man nok nå for tiden forvente at halv pris av norsk listepris kommer etter 3 år.
Mange her ser ut til å mene at TMS er i en spesiell situasjon, men det kan slå begge veier - reell kvalitet over tid, modell- / utstyrs-oppdateringer og batteriholdbarhet kan slå negativt ut for Model S.
Og, i motsetning til det noen ser ut til å tro, ICE og hybridbilenes tid er ennå ikke forbi. 

TS

Sitat fra: cyber på lørdag 30. november 2013, klokken 23:30
Cairnz skrev :
" Jeg er ikke særlig bekymret "

Det er da ingen grunn til å være  :D

Jeg påpeker bare at TMS er en bil, som i likhet med alle andre biler, vil være like utsatt for verditap som alle andre biler i denne prisklassen.
Mange her ser ut til å ha liten erfaring med å kjøpe nye biler i det hele tatt - tidligere regnet jeg 50 % ned på en bil i prisklassen 800.000 etter 5 år, men pga bruktbilimporten i dette og høyere prissegmenter må man nok nå for tiden forvente at halv pris av norsk listepris kommer etter 3 år.
Mange her ser ut til å mene at TMS er i en spesiell situasjon, men det kan slå begge veier - reell kvalitet over tid, modell- / utstyrs-oppdateringer og batteriholdbarhet kan slå negativt ut for Model S.
Og, i motsetning til det noen ser ut til å tro, ICE og hybridbilenes tid er ennå ikke forbi.

En 2 år gammel brukt TMS vil kunne få en større kundegruppe en annen bil til samme nybilpris fordi flere har råd til å eie den.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

scoot

Jeg tror verdifallet på TMS vil være svært avhengi av om goder blir fjernet eller ikke.

F.eks hvis det blir en prisstigning som følge av avgiftsendringer vil jo ikke tapet være like stort, men det er også en faktor at alle på forumet kjører rundt som testpiloter, og det kan være potensielt mange barnesykdommer i de første generasjonene av en bilproduksjon. Sett at om 2 år kommer det en facelift eller en forbedret utgave vil jo dette slå uheldig ut for dere som kjøpte TMS først.

Men dette er jo helt normalt uansett hvilken bil det er snakk om, men 50% verditap er absolutt ikke en umulighet sett fra mine øyne.
2009 Revai

Bjoris

Sitat fra: krister461 på fredag 29. november 2013, klokken 20:02
Sitat fra: bjoris på fredag 29. november 2013, klokken 16:08
Vi i Norge får denne bilen til innbruddspris ifht andre land, likevel mener AutoLease at bilen kommer til å nærmest stupe i pris.
Hvor har du dette fra forresten?
...
Autolease: Verditap høyere enn snitt i klassen, markedsverdi rundt 50 prosent e/3 år/45.000 km.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10140763

under "å eie"
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

TS

Sitat fra: bjoris på søndag 01. desember 2013, klokken 00:26
Sitat fra: krister461 på fredag 29. november 2013, klokken 20:02
Sitat fra: bjoris på fredag 29. november 2013, klokken 16:08
Vi i Norge får denne bilen til innbruddspris ifht andre land, likevel mener AutoLease at bilen kommer til å nærmest stupe i pris.
Hvor har du dette fra forresten?
...
Autolease: Verditap høyere enn snitt i klassen, markedsverdi rundt 50 prosent e/3 år/45.000 km.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10140763

under "å eie"

Autolease har vel ikke mye erfaring med elbil og Tesla er helt nytt.


Deres anbefaling for å oppnå god annenhåndsverdi er å kjøpe Signatur performance med det meste av utstyr . Lykke til med det ..

Er det logisk at en av de første som ble levert og som kostet opp mot 800.000 skulle holde seg bedre i pris prosentvis enn en standard S som kostet 500.000 (?)

Sistnevnte vil ha en større kundegruppe som "normal familiebil" til "normalt" budsjett...
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

cyber

TS skrev :

" Autolease har vel ikke mye erfaring med elbil og Tesla er helt nytt.
Deres anbefaling for å oppnå god annenhåndsverdi er å kjøpe Signatur performance med det meste av utstyr . Lykke til med det ..
Er det logisk at en av de første som ble levert og som kostet opp mot 800.000 skulle holde seg bedre i pris prosentvis enn en standard S som kostet 500.000 (?)
Sistnevnte vil ha en større kundegruppe som "normal familiebil" til "normalt" budsjett...

Her er du inne på noe vesentlig mht bruktbilmarkedet - bilen i billigste utgave er det som setter prisstandarden for modellen ; det lønner seg alltid å kjøpe den rimeligste utgaven med tanke på bruktbilsalg ( selv om større motor og bedre utstyr som incentiver gir raskere salg ).

sigurdi

En ting ikke så veldig mange har tenkt på som vil ha mye å si på bruktprisen.

Hvor mange biler kommer til å bli solgt om tre år.

Andre biler i sammenlignet sement, er leasing biler som blir byttet ut etter 3 år og dermed kommer det ganske mange ut på bruktmarkedet på samme tid.
Samtidig som det er bruktimport av samme biler fra Europa.

Det er nå snart solgt 1000 Model S i 2013, men her er det nesten bare privatbiler pga lesing av elbiler har ikke vært like gunstig pga reglene, så hvor mange kommer faktisk til å selge dem om 3 år for å kjøpe noe annet.

Dersom de fleste holder på bilene sine, blir det svært lite norske bruktbiler på markedet, som igjen vil gi selgers marked. :-)
Er det 10% som selger sin i 2016, så blir det solgt 100stk brukte Model S som ikke er noe serlig for å presse prisene nedover. :-)

Kjøpe gruppen på TMS har ikke vært den samme som andre i samme prisklasse, så det blir svært vanskelig å spå hva som skjer om 3-4 år.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Milzit

Jeg kommer ikke til å selge om 3 år, for min del vet jeg ikke hva som må til for å finne på å bytte den ut...:-)

Sveinal

Neppe noen som kan gi noe pålitelig estimat for verdifall fra 2013 til 2016. En bank må være forsiktig, selv om banken oftest sikrer seg med mer enn panteti bilen.
Min Think levert sept 2010 for 267.000. Kjørt 75000 km til nå. Så en Think like gammel men mindre km på Finn for 50.000+ for et par uker siden. Prosentregning unødvendig.
Men situasjonen er ikke lik, Think gikk konk. Allikevel, jeg forstår banksjefen fordi usikkerheten med noe nytt er stor.
(Min TS85 er ikke til salgs, nei).
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

tho

Er incentivene de samme som i dag tror jeg det kan være realistisk med verditap på 50%. Er vertfall det jeg operer med i mitt budsjett.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Øyvind.h

#58
Sitat fra: Cobos på lørdag 30. november 2013, klokken 22:54
Sitat fra: cairnz på lørdag 30. november 2013, klokken 22:51
Hva kostet Tesla Roadster i 2009-2010? Nå ligger de på 400-450 og oppover.. det er kanskje en pekepinn?
Jeg er rimelig sikker på at en såpass spesiell bil som Tesla Roadster tross alt er ikke er representativ for Model S verditap på noen som helst måte... Markedet for 2 seters Roadstere i Norge er hva, 50 biler i året? Spesielt i det øvre prissjiktet er det rimelig tynt. Tross alt en Porsche 911 har nok bagasjeplass med baksetet til at 2 personer kan reise langt. Roadsteren har knapt nok det engang...

Cobos
Helt riktig. Markedet for Roadster er nok svært begrenset. Men jeg er ikke nødvendigvis enig i at 911 sørger for å gjøre Roadster lite interessant. Siden jeg var liten gutt har jeg hatt et mål om å kjøpe meg 911. Etter at jeg prøvekjørte Model S forsvant den drømmen, og en Roadster er nå mer aktuell som morobil. I hvert fall om jeg skulle hatt en morobil av nyere dato. Å kjøpe en 20 år gammel Roadster derimot er mindre aktuelt enn en 20 år gammel 911 :) For ICE er det rette valget om man skal være retro  ;D

Mtp. Model S tenker jeg at det som virkelig kan sette fart på verditapet er store teknologiske forbedringer, eller konkurrenter som kommer med overlegne biler. Ingen av delene virker sannsynlig de neste 3-5 årene.
Og Model S dekker alle mine behov, samtidig som den er totalt overlegen sine ICE-konkurrenter på kjøreglede og kjøredynamikk. Blir nok ikke bytte med det første for min del.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lacaixxa

#59
50 % er USANNSYNLIG på tre år.

Marked i Norge:
- Det har nylig vært en prisøkning som gjør de mest utstyrte modellene ca. 100.000 dyrere
- Etterspørselen er høy, og bilen har gjort det svært bra i tester
- Det er en bil som appelerer til en svært variert kundegruppe, og mange som ikke har råd venter på at prisene skal synke på bruktmarked - De første 6 mnd er prisene høyere på dette markedet
- Det er den eneste elbilen som kan brukes som nr 1 bil i Norge.
- Muligheten for mva. gir en oppside på nybil på ca 120.000-240.000 kr.

IMPORT_
- Uinteressant å importere fra USA
- Få biler på det europeiske markedet (eks Norge) før 2015/2016
- Eurokursen har steget fra 7.20 - 8.30. Noe som gir 15 % høyere importpris idag.
- I tillegg til lav euro førte finanskrisen til overskudd av bruktbiler i Tyskland som gjorde import spesielt gunstig siste årene. Effekten holder på å forsvinne.
- Norge kan faktisk bli eksportør av Tesla, da vi er billigst i Norge og bruktmarkedet blir størst i Norden.
- Kjøper du en godt utstyrt X3 fra forhandler kan du regne med et påslag på ca 100-150k, og du kan spare tilsvarende med nybilimport. Denne effekten påvirker ikke Tesla.


Konklusjon: Jeg har satt konservativ restverdi 50 % etter fem år. Selger vanligvis i bruktmarkedet og ikke som innbytte. Når prisen nå er satt opp blir verdien enda mer konservativ.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA